handdator

Visa fullständig version : Ang. hängande benlyft.


Prowler
2005-01-26, 08:25
Har för mig att det är något med höftböjarna som inte var bra när man körde någon av de olika typerna av hängande benlyft. Att man kopplade in höftböjarna och det var ju inte bra (?), kan någon förklara för mig?

De tre olika typerna jag väljer mellan:

1.Raka ben lyfts rakt ut. Känns mycket bra i magen, jobbigast av de tre.

2."Rullar" upp med knäna upp mot hakan, typ fosterställning. Lättast av de tre.

3.Lyfter bena rakt ut, men med smal benen nedåt golvet, typ som när man sitter på en stol. Har för mig att denna inte var bra för höftböjarna eller hur det nu var.


Hursomhelst så vill jag köra den effektivaste (såklart) av dessa tre, vilken är det? Nr 2 tar ju mest, men om det där med böjarna inte är bra så skall väl en annan variant väljas.


Tack på förhand!

Prowler
2005-01-26, 11:21
Ingen som kör någon av dessa övningar eller vet hur höftböjarna aktiveras?

jwzrd
2005-01-26, 11:32
Tre saker som får den övningen att bli en ypperlig magövning är att:
1) "fånga upp" gungningarna med magen, det ska inte gunga något
2) rulla pubesbenet mot bröstet, släpp aldrig ut "krumningen" till en svank
3) blås ut luften påväg upp, andas in påväg ner

Dom jag visat övningen för har gått dubbelvikta dagen efter, efter 2-3 set. Trots att deras vanliga magträning innehållit bjärty olika disco-magövningar. Själv brukar jag orka runt 20 reps i första settet, och sen runt 10 i dom efterföljande två. Sen kan jag knappt köra en godkänd Crunch.

zirak
2005-01-26, 11:53
Tre saker som får den övningen att bli en ypperlig magövning är att:
1) "fånga upp" gungningarna med magen, det ska inte gunga något
2) rulla pubesbenet mot bröstet, släpp aldrig ut "krumningen" till en svank
3) blås ut luften påväg upp, andas in påväg ner

Är det så kallade Gorilla-crunch du menar? :confused:

Prowler
2005-01-26, 12:28
Tre saker som får den övningen att bli en ypperlig magövning är att:
1) "fånga upp" gungningarna med magen, det ska inte gunga något
2) rulla pubesbenet mot bröstet, släpp aldrig ut "krumningen" till en svank
3) blås ut luften påväg upp, andas in påväg ner

Menar du variant nr 2 då? Föredrar du den framför de andra varianterna?

Prowler
2005-01-26, 12:56
...nu har broskklumpen som blockerade min hjärna släppt för en stund, så jag tog och SÖKTE (bra funktion det där!). Kom fram till följande: Vid hängande benlyft bör man ha benen "ihopvikta", dra upp knäna mot hakan och liksom cruncha för att hålla ländryggen rundad. Med benen rakt ut belastas höftböjarna för mycket...som bl a. kan ge putröv...OK? Stämmer detta?

aliquis
2005-01-26, 13:11
Jag är också nyfiken på vilken variant jwzrd menade, har även sett någonstans där de går "med benen upp i taket" så att säga, dvs böjer väldigt mycket uppåt, eller om man bara drar upp benen till rät vinkel i förhållande till bröstet/magen.

Själv tycker jag knälyften känns mer än benlyften så att säga, dvs böjda ben med knäna upp mot bröstet istället för raka ben och upp till drygt 90 grader, beror väl på hur stark man är =P.
Däremot är knälyften väldigt lätta så jag försöker sätta hantel mellan fötterna men det går sällan bra och gör bara ont, så tja.. en bra instruktion i hur man skall göra vore ju något.

Vad gäller höftböjarna tror jag bara det är dumheter att försöka trixa ur dem, men men, det är inget jag är säker på.

Prowler
2005-01-26, 14:01
...får vänta och se om någon boss kan tala om för oss hur det ligger till.

Klo
2005-01-26, 14:09
Jag kör hängande- benlyft, knälyft och twist. STRETCHAR dessutom höftböjarna :thumbup:

Bite
2005-01-26, 15:05
Jag kör hängande- benlyft, knälyft och twist. STRETCHAR dessutom höftböjarna :thumbup:
Ja, man ska väl poängtera att det är stela höftböjare som kan ge "putröv", att de råkar tränas lite ger ingen ankstjärt i sig...väl.

Player
2005-01-26, 16:46
Testa att få benen så högt du bara kan i en kontrollerad rörelse, alltså skenbenen ska ta i stången du hänger i. Du skall dock inte svinga upp benen, utan kontrollerat pressa, trycka upp dem. Sedan håller du emot så mycket du bara kan på nedvägen, kontrollerat. Tänk mage!
Jag kan garantera att du inte orkar många av dessa!

jwzrd
2005-01-26, 17:09
Variant två.

Twistar och sånt är bortkastad tid. Att köra rakt tar också på musklerna på sidan av buken.

Klo
2005-01-27, 09:55
Variant två.

Twistar och sånt är bortkastad tid. Att köra rakt tar också på musklerna på sidan av buken.

Håller inte med. Twistar tar väldigt bra på sidan av magen.
Det tar inte alls lång tid att köra 2-3 set, be någon visa dig tekniken om du har svårt för den :thumbup: