handdator

Visa fullständig version : Från och med nu är det disco som gäller,,,


MunsöHustla
2005-01-26, 01:13
Har försökt i en månads tid nu att få upp smidigheten i benen, något jag måste om jag ska satsa den här säsongen på cross åkandet. Jag stretchar efter varje träningspass samt efter en kvällspromenad och lite spänstövningar ala 80-tal.

Jag känner att jag blir smidigare men direkt efter ett tungt benpass är jag tillbaka där jag började veckan innan, speciellt höftböjarna och röven som drar ihop sig något otroligt.

Så nu när jag lägger jag ner tunga benövningbar som knäböj och benpress, tror ni att jag kan åtminstonde behålla den massan jag har med enbart ben spark/curl?

Beast
2005-01-26, 01:28
Nej
Saken är den att det är något fel om smidigheten som "försvinner" efter ett benpass inte kommer tillbaka efter några dagar. Så ta och läs på lite mer innan du tar bort en så viktig del i tränandet.

Metal_boy_
2005-01-26, 01:34
Glöm ej att stretcha!

Sve
2005-01-26, 03:09
testa att köra overhead squats. fulla naturligtvis.

z_bumbi
2005-01-26, 09:01
Jag känner att jag blir smidigare men direkt efter ett tungt benpass är jag tillbaka där jag började veckan innan, speciellt höftböjarna och röven som drar ihop sig något otroligt.

Så nu när jag lägger jag ner tunga benövningbar som knäböj och benpress, tror ni att jag kan åtminstonde behålla den massan jag har med enbart ben spark/curl?


Antingen är det dags för massage eller så är du bara typen som drar ihop sig efter tung träning. Jag skulle först och främst satsa på det första och se vad som händer efter några behandlingar.

Sen kan du alltid testa utfall och se om det funkar bättre, att träna höjdböjarna specifikt kan också vara ett sätt att få dem mjukare (Skumt men sant.)

Näst steg är att dra ner på vikten du använder i böj och benpress så att du i alla fall behåller det mesta du lagt på dig t o m kanske köra lita oftare istället så att "träningsvärken" inte blir så uttalad.

Funkar inget så är det bara att sluta med böj och benpress helt, det är ju crossåkare du vill vara över sommaren och det är ingen katastrof på lång sikt för volymen att göra något annat ett tag. Cross sliter också på benen..

MunsöHustla
2005-01-26, 11:56
Antingen är det dags för massage eller så är du bara typen som drar ihop sig efter tung träning. Jag skulle först och främst satsa på det första och se vad som händer efter några behandlingar.

Sen kan du alltid testa utfall och se om det funkar bättre, att träna höjdböjarna specifikt kan också vara ett sätt att få dem mjukare (Skumt men sant.)

Näst steg är att dra ner på vikten du använder i böj och benpress så att du i alla fall behåller det mesta du lagt på dig t o m kanske köra lita oftare istället så att "träningsvärken" inte blir så uttalad.

Funkar inget så är det bara att sluta med böj och benpress helt, det är ju crossåkare du vill vara över sommaren och det är ingen katastrof på lång sikt för volymen att göra något annat ett tag. Cross sliter också på benen..

Ja är den typen som blir lätt stel, och har alltid varit väldigt stel. Har en skada i ena halvan av gluteus som gör att den redan är ihopdragen så jag har varit hos naprapaten ca 10ggr den här hösten för att få ordning på det och resten av benpartiet men det fungerande inget vidare, kanske massage har bättre effekt dock.

Ska testa att börja köra lite högre reps och se om det hjälper och eventuellt lite utfall men annars får det vara tills i september med knäböjen.