handdator

Visa fullständig version : Boktips tack..


Krokodil
2005-01-26, 00:31
Jag tänkte ta och beställa lite böcker och skulle uppskatta lite tips. Har precis läst ut Roms portar av Conn Iggulden och gillade den skarpt. Gärna nåt i den stilen (historiska romaner). Jag har läst allt av Cristian jacq och gillade det.

Alltså, historiska romaner gärna Egypten eller romarriket.. förslag nån?

Scratch
2005-01-26, 00:53
Det här ju inget med romarriket att göra men ändå...
Läs först Doktor Glas om du inte gjort det redan och ta sedan tag i Gregorius. Dom är verkligen bra båda två och speciellt när man läst båda.

heltzonicka
2005-01-26, 01:48
jag ska köpa mig boken "På drift" av Jack Kerouac.
Det verkar vara en bok som verkligen håller måttet *popcorn*

Metal_boy_
2005-01-26, 01:57
Allt me Stephen King

Jense
2005-01-26, 02:00
davincikoden kan väl va av intresse..

King Grub
2005-01-26, 06:41
River God av Wilbur Smith.

z_bumbi
2005-01-26, 08:35
River God av Wilbur Smith.

Bra val, är en av de bättre han har skrivit och det säger en del.

Muaytudd
2005-01-26, 08:43
Läser En Geishas memoarer just nu.

Helt ok.

King Grub
2005-01-26, 08:48
Bra val, är en av de bättre han har skrivit och det säger en del.

Och uppföljaren i nutid är inte dum den heller: The Seventh Scroll.

Sedan återvände han till River God-handlingen i Warlock, men den tyckte jag var lite svagare.

Mina favoritromaner av Smith är Birds of Prey och uppföljarna Monsoon och Blue Horizon. 1700-talet med piratäventyr, storviltjakt, romantik och maktkamp.

z_bumbi
2005-01-26, 09:16
Och uppföljaren i nutid är inte dum den heller: The Seventh Scroll.

Den ligger faktiskt på skrivbordet av någon anledning. :)

Sedan återvände han till River God-handlingen i Warlock, men den tyckte jag var lite svagare.

Den ska jag kolla upp, blir väl i nästa boklåda från Amazon gissar jag.

Mina favoritromaner av Smith är Birds of Prey och uppföljarna Monsoon och Blue Horizon. 1700-talet med piratäventyr, storviltjakt, romantik och maktkamp.

Jag gillar storviltsböckerna av någon anledning men självklart är det svårt att säga nej till en bok där man under en månads tid tillverkar svartkrut med hjälp av sin egen urin. :D

klingen
2005-01-26, 09:30
Papalagi - Den vite mannen
Erich Scheurmann
ISBN: 9173745189


den är grym. Handlar om en samoansk hövding som kommer till ett viktorianskt england från sina "primitiva" öar. Och berättar om vårat samhälle från sin synvikel. Grymt skön.

Jay-Z
2005-01-26, 09:50
Mina favoritromaner av Smith är Birds of Prey och uppföljarna Monsoon och Blue Horizon. 1700-talet med piratäventyr, storviltjakt, romantik och maktkamp.

Jag kan bara instämma. Otroligt bra böcker. :thumbup:

En personlig favorit, bland många, är annars James Ellroy. T ex "En amerikansk myt", "Sextusen kalla" och LA Noir-trilogin. Hårdkokt? Nja, en aning kanske. ;)

King Grub
2005-01-26, 10:09
En annan historisk favorit är Robert McCammon's Speaks The Nightbird.

Recension. (http://www.southernscribe.com/reviews/general_fiction/nightbird.htm)

McCammon är en av mina favoritförfattare, alla kategorier, från hans tidiga skräckromaner till hans senare mer litterära skildringar.

Bärs
2005-01-26, 10:21
Är det tvättäkta historiska romaner du vill ha så måste du läsa James A. Micheners "Polen".

Boken följer tre familjer från samma by under 800 år: från tartarinvasionen 1240 till ett möte hösten 1981. Den ena familjen är bondeklass, den andra fattig lågadel och den tredje tillhör den ökända stormrika högadeln. Ett kapitel handlar också om Karl X Gustavs idiotiska invasion juli 1655. Boken är fiktion men bygger på verkliga händelser och är häpnadsväckande lärorik.

z_bumbi
2005-01-26, 10:47
Är det tvättäkta historiska romaner du vill ha så måste du läsa James A. Micheners "Polen".

Han har skrivit en rad bra böcker om olika områden på jorden. Rekommenderas.

AnimalGen
2005-01-26, 10:58
Har nyligen läst ut Fjärkontroll av Andy McNab, rek stort.

JoelR
2005-01-26, 12:20
Jag tänkte ta och beställa lite böcker och skulle uppskatta lite tips. Har precis läst ut Roms portar av Conn Iggulden och gillade den skarpt. Gärna nåt i den stilen (historiska romaner). Jag har läst allt av Cristian jacq och gillade det.

Alltså, historiska romaner gärna Egypten eller romarriket.. förslag nån?

Har du läst fortsättningen på Roms portar?
Den heter kejsaren och är väldigt bra, läste den på jullovet.

spacedog
2005-01-26, 12:45
"Dumskallarnas sammansvärjning" av John Kennedy Toole (A confederacy of dunces, för den som vill läsa på orginalspråket) om du vill ha en vansinnigt rolig bok.

Annars skulle jag rekommendera vår egen August Strindberg - den mannen kunde hantera svenska språket. Roligare att läsa än vad man kanske tror.

tegel
2005-01-26, 13:24
Manfredi, Valerio Massimo har skrivit en serie om Alexander den store. Har inte läst den själv, tänker göra det snart, men de verkar vara av samma stuk som Iggulden's serie om Ceasar, som jag gillade skarpt.

henke1001
2005-01-26, 13:29
Jag tänkte ta och beställa lite böcker och skulle uppskatta lite tips. Har precis läst ut Roms portar av Conn Iggulden och gillade den skarpt. Gärna nåt i den stilen (historiska romaner). Jag har läst allt av Cristian jacq och gillade det.

Alltså, historiska romaner gärna Egypten eller romarriket.. förslag nån?


Då fortsätter du ju på serien Kejsaren såklart!! läste precis slut uppföljaren Kungars Död och den var absoulut inte sämre! :D fett bra böcker båda två

henke1001
2005-01-26, 13:30
Har du läst fortsättningen på Roms portar?
Den heter kejsaren och är väldigt bra, läste den på jullovet.


Uppföljaren heter inte alls Kejsaren utan Kungars Död. Serien heter Kejsaren.

JoelR
2005-01-26, 13:34
Uppföljaren heter inte alls Kejsaren utan Kungars Död. Serien heter Kejsaren.

Okej :em: kanske skulle ha kollat på boken vad den hette innan jag skrev men iaf skit bra bok!

henke1001
2005-01-26, 13:39
Okej :em: kanske skulle ha kollat på boken vad den hette innan jag skrev men iaf skit bra bok!

hehe, jo :booty:

the_PL_man
2005-01-26, 13:47
....intressanta historiska romaner hittar du om du letar upp Helmer Linderholm på biblioteket.
Läsvärt & underhållande, och ganska nyanserad bild av verkligheten som den kunde ha sett ut.

/the_PL_man

kalle_banan
2005-01-26, 14:55
Bilbo, Da vinci koden, the hitchhikersguide to the galaxy (hellst på engelska asså) och the tibetan book of living and dying *popcorn*

Johan O
2005-01-26, 16:29
Nu har även tredje boken i Conn Igguldens serie utkommigt. Fast ännu bara på engelska dårå, (A field of swords). Denna serie är verkligen något för er som gillade filmen Gladiator exempelvis.

Sen har jag fastnat för R A Salvatore! Har bara läst Icewind Dale trilogy och Dark Elf Trilogy ännu, men dom är äckligt bra.

Bärs
2005-01-26, 16:52
Han har skrivit en rad bra böcker om olika områden på jorden. Rekommenderas.


Jo, har bara läst hans "Polen". Jag har däremot tänkt investera tid i en bok till av honom. Är det någon särskild du skulle rekommendera?

z_bumbi
2005-01-26, 17:04
Jo, har bara läst hans "Polen". Jag har däremot tänkt investera tid i en bok till av honom. Är det någon särskild du skulle rekommendera?

Jag gillar nästan alla jag har läst även om vissa kan vara lite väl långdragna.

Frihetens sjö, om södra afrika är mycket bra.

Alaska

Caribbean (Karibien)

Sen beror det på vilka områden av världen man är intresserad av, är man intresserad av mellanöstern av idag så är Källan självskriven.
Karavan om man är intresserad av Afganistan osv.

blekfet2
2005-01-26, 17:09
Contact.........mycke bättre än filmen!

Elajt
2005-01-26, 17:33
Sökaren, första boken i en serie av Terry Goodkind,
Den bästa bok serie jag har läst iaf

Bärs
2005-01-26, 19:15
Jag gillar nästan alla jag har läst även om vissa kan vara lite väl långdragna.

Frihetens sjö, om södra afrika är mycket bra.

Alaska

Caribbean (Karibien)

Sen beror det på vilka områden av världen man är intresserad av, är man intresserad av mellanöstern av idag så är Källan självskriven.
Karavan om man är intresserad av Afganistan osv.


Låter intressanta allihop. Skall undersöka den lokala tillgången.

Krokodil
2005-01-26, 19:31
Tackar för tipsen, det kommer bli en dyr beställning.. :)

Löjtnant Blank
2005-04-17, 22:24
jag ska köpa mig boken "På drift" av Jack Kerouac.
Det verkar vara en bok som verkligen håller måttet *popcorn*
En av mina absoluta favoriter! När jag var 17 år ville jag vara Sal Paradise. Gillade du den?

30cm
2005-04-17, 22:55
Bibeln

Den har allt: humor, sex, våld, ilska, kärlek, paradoxer mm... och rätt tidsepok och område också.

Idag läste jag om en kung i första samuelboken som blev så överraskad av en nyhet att han ramlade baklänges av stolen, bröt nacken och dog. Vad jag garvade! :D