handdator

Visa fullständig version : Maltodextrin + mjölbaggar


henke1001
2005-01-25, 20:55
Jag har just fått hem mina 25kg matlodextrin som jag beställde från kolozzeum och man får ju hem det i en stor säck. Jag undrar om det är någon risk för att t.ex. mjölbaggar eller liknande kryp gillar mitt malto och bestämmer sig för att bo där?

Om de nu gör det, hur ska jag då förvara maltodextrinet för att slippa dem?

MEGA_MAN
2005-01-25, 21:00
Vet inte om de tycker om det, men risken finns väl.
JAg skulle delat upp det i mindre "portioner" och förvara det tätt, typ plasthinkar.
Då riskerar man ju inte att alla 25 kilorna blir "infekterade".

abjorn
2005-01-25, 21:02
bara att sila mellan tänderna och spotta ut.

z_bumbi
2005-01-25, 21:05
bara att sila mellan tänderna och spotta ut.

Spotta ut protein?


Det går att stoppa ner säcken i en stor plastsäck om man är orolig men förslaget att hälla upp det i hinkar är smidigast då det dammar en del varje gång man är i säcken och gräver.

_micke_
2005-01-25, 22:08
Jag delade upp det på en jävla massa 3 liters påsar jag, och sen stoppa jag ner de i matkällaren där de e mörkt å kallt.
De dammar ju utav helvete, de såg ut som att de hade varit en snöstorm inne i lägenheten när jag var klar haha.

henke1001
2005-01-25, 22:13
ahh så om jag lägger det i en massa fryspåsar borde det hålla mjölbaggarna borta asså?

_micke_
2005-01-25, 23:05
nja det kan jag inte svara säkert på.
men det känns säkrare att ha de tätt förslutet i fryspåsar än att det ska ligga i en enda säck.

MacLeod
2005-01-26, 00:43
Förbannat dumt o knepigt att förvara det i fryspåsar.
Börja med att tänka på att du ska förvara det torrt och svalt. Alltså inte gärna ovanför kylskåpet eller liknande. Sen är det ju viktigt att du har rent där du förvarar skiten oxå. Eftersom det är så stora mängder så borde du ju ha ett alldeles eget skåp enbart för malton. Då kommer du garanterat inte få problem med baggar.

_micke_
2005-01-26, 09:20
Förbannat dumt o knepigt att förvara det i fryspåsar.
Börja med att tänka på att du ska förvara det torrt och svalt. Alltså inte gärna ovanför kylskåpet eller liknande. Sen är det ju viktigt att du har rent där du förvarar skiten oxå. Eftersom det är så stora mängder så borde du ju ha ett alldeles eget skåp enbart för malton. Då kommer du garanterat inte få problem med baggar.

alltså varför skulle det vara dumt att ha det i fryspåsar för?
Det funkar då bra för mig iaf.

henke1001
2005-01-26, 13:42
Förbannat dumt o knepigt att förvara det i fryspåsar.
Börja med att tänka på att du ska förvara det torrt och svalt. Alltså inte gärna ovanför kylskåpet eller liknande. Sen är det ju viktigt att du har rent där du förvarar skiten oxå. Eftersom det är så stora mängder så borde du ju ha ett alldeles eget skåp enbart för malton. Då kommer du garanterat inte få problem med baggar.


Så om jag t.ex. har malton i min garderob så hjälper det? alltså eftersom att det inte finns någon annan mat där...

EiseltUK
2005-01-26, 17:49
Det är nog inte någon garanti. Kommer baggarna så gör dom. Då är det bara att kasta pulvret.

/ Henrik

Danne
2005-01-26, 21:04
Det är ju inte så att mjölbaggarna uppstår i ditt hem utan du tar med dig dom från affären oftast, så kolla dina mjöl eller grynförpackningar när du köper dom.
Sen vet jag inte riktigt hur sugen mjölbaggarna är på rent socker det är ju oftast mjöl, gryner, djurfoder eller bröd som dom mumsar på.

Är du lite hardcore så är det bara frysa ner angripna varor och sila dom *popcorn*