handdator

Visa fullständig version : Optimala gainers!


Leon
2005-01-25, 19:27
:confused: Har läst att fruktos inte ska vara bra för fettförbränningen, då det bryts ner i levern.Vilket sötningsmedel ska då finnas i en gainers.Hur ska ska egentligen en optimal gainers se ut?Sötningsmedel ska det ju vara annars kan man ju inte få ner det!Vilka är de optimala kolhydratskällorna tycker ni?(I en gainers) :confused:

Weird
2005-01-25, 19:31
:confused: Har läst att fruktos inte ska vara bra för fettförbränningen, då det bryts ner i levern.Vilket sötningsmedel ska då finnas i en gainers.Hur ska ska egentligen en optimal gainers se ut?Sötningsmedel ska det ju vara annars kan man ju inte få ner det!Vilka är de optimala kolhydratskällorna tycker ni?(I en gainers) :confused:
matodextrin

Tina
2005-01-25, 19:32
Du vet att gainer är socker och protein va :)?
Så maltodextrin borde väll vara ett bra "sötningsmedel"?

Leon
2005-01-25, 19:42
Du vet att gainer är socker och protein va :)?
Så maltodextrin borde väll vara ett bra "sötningsmedel"?
maltodextrin är väl inget sötningsmedel? Visserligen är det är en kolhydrat men inget sötningsmedel som socker som förhöjer smaken.Finns det något alternativ? :confused:

Tina
2005-01-25, 19:45
Men vad menar du?..
Menar du vilket som är mest optimalt att smaksätta/göra sött med?
Blanda protein och malto i rätt mångd så får du vad du behöver ..!
Lr? *screwy*

Weird
2005-01-25, 19:47
maltodextrin är väl inget sötningsmedel? Visserligen är det är en kolhydrat men inget sötningsmedel som socker som förhöjer smaken.Finns det något alternativ? :confused:
vad e det du ska ha ?? ska du ta det som en efterträning drink ?

z_bumbi
2005-01-25, 19:50
Maltodextrin är en ganska bra smakförstärkare faktiskt men vill man ha sötma så kan man använda en skvätt druvsocker.

Optimala kolhydratskällorna är nog amylopektin och vanligt bordsocker.

Leon
2005-01-25, 19:53
Bara en allmän fråga pga att vi satt och diskuterade gainers här hemma och diskuterade olika sötningsmedel.Vilka som är bra och så!

Tina
2005-01-25, 19:56
Så din fråga är alltså vilka sötningsmedel som "är bra" i allmänhet? *screwy*

Leon
2005-01-25, 19:59
Så din fråga är alltså vilka sötningsmedel som "är bra" i allmänhet? *screwy*
Jag börjar själv bli förvirrad men det är nog det jag menar,framför allt i kosttillskott. *rolleyes*

Sverker
2005-01-25, 20:12
Har ju svårt att se maltodextrin, socker eller glukos som sötningsmedel. Det är ju de som är de aktiva i drycken ;)

Sötningsmedel för mig är tillsatser som aspartam, acesulfam K och t o m sorbitol. Alltså tillsatser som inte är lika energirika och som ERSÄTTER kolhydrater.

Leon
2005-01-25, 20:16
Har ju svårt att se maltodextrin, socker eller glukos som sötningsmedel. Det är ju de som är de aktiva i drycken ;)

Sötningsmedel för mig är tillsatser som aspartam, acesulfam K och t o m sorbitol. Alltså tillsatser som inte är lika energirika och som ERSÄTTER kolhydrater.Vilket av dem föredrar du i ett tillskott? :confused:

Sverker
2005-01-25, 20:27
Vilket av dem föredrar du i ett tillskott? :confused:

Inte sorbitol. Klart laxerande.

I rena proteinpulver så är aspartam eller kombinationen aspartam och acesulfam K utmärkta. Bra sötma, inte beska och ( näst intill ) harmlösa.

En gainer BORDE det gå utmärkt att göra utan tillsatta sötningsmedel. Maltodextrin/glukos skall räcka.
Tekniskt för att jämna ut smakvariationer mellan olika påsar KAN aspartam vara motiverat.

King Grub
2005-01-25, 20:31
Hur ska ska egentligen en optimal gainers se ut?

Vitargo, vasslehydrolysat, kaseinhydrolysat, MCT-fett. Inget fruktos eller strösocker; det är jag emot. :)

Weird
2005-01-25, 21:21
Vitargo, vasslehydrolysat, kaseinhydrolysat, MCT-fett.
varför kaseinhydrolysat??

King Grub
2005-01-25, 21:22
varför kaseinhydrolysat??

Därför att det är det snabbaste proteinet.

Berry
2005-01-25, 21:46
Optimala kolhydratskällorna är nog amylopektin och vanligt bordsocker.

Vad skulle göra sackaros optimalt efter träning?

Weird
2005-01-25, 22:28
Därför att det är det snabbaste proteinet.
så vasslehydrolysat och kaseinhydrolysat är lika snabba då eller ? men vad gör det optimalt att ha båda ??

Lizard
2005-01-25, 22:38
så vasslehydrolysat och kaseinhydrolysat är lika snabba då eller ? men vad gör det optimalt att ha båda ??

Tillslag och amplitud.

Lizard

King Grub
2005-01-26, 06:36
så vasslehydrolysat och kaseinhydrolysat är lika snabba då eller ? men vad gör det optimalt att ha båda ??

Kaseinhydrolysatet är snabbare... med det smakar så obeskrivligt hemskt att det inte går att basera för mycket av en drink på det. Plus att vassle ger något bättre leucinbalans än kasein efter belastningsträning.

z_bumbi
2005-01-26, 08:49
Vad skulle göra sackaros optimalt efter träning?

Inte enbart sackaros.

Amylopectin är snabbt som fan, ger glukos till musklerna men när musklerna har fått tillräckligt upp till en viss nivå så spiller en del över till levern om det finns behov av detta.

Fruktos är dock minst lika snabbt till levern, fruktos kräver mer vätska än vanligt socker gör så då kan man lika gärna använda sackaros för att få fruktosen och få en mindre mängd glukos på köpet.

Sen att det antagligen inte gör någon som helst skillnad i världen för resultat när det gäller styrketräning spelar ju ingen roll i det här sammanhanget.

MCT-fett fyller en liknande funktion i en gainer men det finns både för och nackdelar med det också och det är ingen kolhydrat men väl ett bra sätt att spara på kolhydraterna och ge mer energi i drinken.

JanneS
2005-01-26, 09:11
Kaseinhydrolysatet är snabbare
Menar du vid exakt samma hydrolysgrad? Ett kaseinhydrolysat med hydrolysgraden 1% kan väl knappast vara snabbare än ett vasslehydrolysat med hydrolysgraden 20%?

King Grub
2005-01-26, 09:16
Det förstår du nog själv...

JanneS
2005-01-26, 09:26
Vad är det som gör att kaseinhydrolysat skulle vara snabbare (vid samma hydrolysgrad)? Vassle och kasein har ju nästan exakt samma aminosyreprofil.

Fairing
2005-01-26, 09:42
Kaseinhydrolysat är hårdare hydrolyserade (generellt)

King Grub
2005-01-26, 09:54
Vad är det som gör att kaseinhydrolysat skulle vara snabbare (vid samma hydrolysgrad)? Vassle och kasein har ju nästan exakt samma aminosyreprofil.

Jag menade just att kaseinet oftast har högre hydrolysgrad.

Edit: too late.

MrBulk
2006-04-02, 11:06
Väcker en gammal tråd till liv.

När man ska blanda "den optimala gainern" (Vitargo, Papid Hydro Blend, MCT) hur mycket av varje ingrediens ska man ha i shakern om man är 180 lång 85kg tung och inte vill bli fet?

Sundsarn
2006-04-02, 11:14
hur mycket av varje ingrediens ska man ha i shakern om man är 180 lång 85kg tung och inte vill bli fet?
Alltid lika kul med såna här frågor *popcorn*

En hint är att se till den gyllene regeln:
"För att tappa vikt måset man se till att stoppa i sig mindre än vad man gör av med".

Således; För att bli fet måset du äta mer än vad du gör av med, enkelt va?

Edit: eller bli grov, överskott är bra att bygga med också *flex*

MrBulk
2006-04-02, 11:23
Alltid lika rolig när man har roat någon.

Saken är den att jag vill hålla energiintaget hyffsat jämt annars kan jag ju ta 100g av varje och bli grov och fet.
Men för att få en gainer optimal måste man ju även dosera rätt.

RajtanTajtan
2006-04-02, 12:45
Grub, är det vasslehydrolysat och kaseinhydrolysat som du blandar eller är det blandat från början? Hur mycket MCT-fett och varför? Vilket märke? Jag tolkar det som att det är bättre att köra kaseinet efter passet, iom att det är snabbare. Det gäller bara att hålla för näsan så att man får i sig det ;)

Är det ngn som kan rekommendera ngt kaseinhydrolysat och gärna ett dito från vassle också?

Angus
2006-04-02, 17:25
ni verkar prata om fairings rapid recovery.Hydrolysat , mct och stärkelse (vitargo eller majs stärkelse) ;)

MrBulk
2006-04-02, 21:42
ni verkar prata om fairings rapid recovery.Hydrolysat , mct och stärkelse (vitargo eller majs stärkelse) ;)

Nej vi pratar om Fairings Rapid Hydro Blend. Vitargo är majsstärkelse fast nu kommer dom att framställa Vitargo från korn.

Pez
2006-04-04, 01:13
Nej vi pratar om Fairings Rapid Hydro Blend. Vitargo är majsstärkelse fast nu kommer dom att framställa Vitargo från korn.
Vitargo är ju mer eller mindre ett produktnamn. Som att kalla inlines för Rollerblades ungefär (inte riktigt, jag vet...).

Rapid Recovery innehåller amylopektin bla.

MrBulk
2006-04-04, 05:43
Vitargo är ju mer eller mindre ett produktnamn. Som att kalla inlines för Rollerblades ungefär (inte riktigt, jag vet...).


Det är en unik patenterad kolhydrat.

z_bumbi
2006-04-04, 06:38
Nej vi pratar om Fairings Rapid Hydro Blend. Vitargo är majsstärkelse fast nu kommer dom att framställa Vitargo från korn.

Fairings rapid recovery pratas det om, amylopektin är en av kolhydratskällorna.

Vitargo kommer från potatis vad jag vet..

Fairing
2006-04-04, 07:24
Nej vi pratar om Fairings Rapid Hydro Blend. Vitargo är majsstärkelse fast nu kommer dom att framställa Vitargo från korn.


Vitargo kommer från potatismjöl och har en hög halt amylopektin.Rapid Recovery inehåller majsstärkelse som även den innehåller amylopektin fast högre % halt.

Coolt om Vitargo kommer att framställas av korn i framtiden för Lyckebystärkelsen är mest känd för sitt potatismjöl (kolla matbutikerna) och sportdrycken vart väl en bisyssla till mjölet :)

Nitrometan
2006-04-04, 07:37
Coolt om Vitargo kommer att framställas av korn i framtiden för Lyckebystärkelsen är mest känd för sitt potatismjöl (kolla matbutikerna) och sportdrycken vart väl en bisyssla till mjölet :)
Visst är det?

Vad ska potatisbönderna säga?

z_bumbi
2006-04-04, 08:25
Vad ska potatisbönderna säga?

Mer chips till folket. :D

MrBulk
2006-04-04, 20:01
Fairings rapid recovery pratas det om, amylopektin är en av kolhydratskällorna.

Vitargo kommer från potatis vad jag vet..


Enligt King Grubs post på första sidan där han nämner "den optimala gainern" så säger han Vitargo så det utesluter Rapid recovery men du kanske menar den "optimala" Gainern (färdigblandad) då är det Fairings Rapid Recovery som gäller.

MrBulk
2006-04-04, 20:05
Vitargo kommer från potatismjöl och har en hög halt amylopektin.Rapid Recovery inehåller majsstärkelse som även den innehåller amylopektin fast högre % halt.

Coolt om Vitargo kommer att framställas av korn i framtiden för Lyckebystärkelsen är mest känd för sitt potatismjöl (kolla matbutikerna) och sportdrycken vart väl en bisyssla till mjölet :)


Ett mejl som jag fått från dom som säljer Vitargo:

Hej!

Vitargo kan framställas av amylopektin majsstärkelse, och har så gjorts i ca
4 år. man bryter ned stärkelsen till en lite mindre molekyl, och ser till
att i processen göra stärkelsen så effektiv för upptag i kroppen som det
bara går(dvs patenterad Vitargo-process).
Från o med nu är det amylopektin kornstärkelse som gäller, för att den har
större möjligheter, bla som färdigdryck på flaska.
Majsen skulle blivit en gel på botten efter ett tag i flaskan,inte roligt!

MVH

Jeanette Blomster
SWECARB AB(Vitargo) och Energikakan AB