handdator

Visa fullständig version : Pungsmärta


hum
2005-01-25, 18:39
Förlåt mig, men vårdcentralen har ju stängt..

Sen igår har jag haft en obehaglig ömmande känsla i ena testikeln, ibland känns det ingenting på nån timme och ibland desto mer. Känns mest när man sitter, inte när man går/rör sig. Testikeln hänger en aning längre ner än den andra, men det brukar den göra tror jag :confused: Ömmar inte särskilt om man tar på den och är inte synligt uppsvullen.

Men efter att ha läst runt lite om pungvred och andra obehagliga åkommor blir man ju riktigt rädd och det känns värre och värre *rolleyes*

Någon som varit med om något liknande? Det är ju ingen akut smärta men ytterst obehagligt, har det inte gått över imorgon blir det läkarbesök.

nordlander
2005-01-25, 18:46
Du har förmodligen vätskebrist.

hum
2005-01-25, 18:50
Du har förmodligen vätskebrist.

Seriöst?


Förresten, läste nånstans att vid pungvred kunde man känna en knöl i anslutning till testikeln, jag tycker mig känna något knölaktigt som sitter ihop med den. Panik :( Men det gör ju fortfarande så lite ont, knappt ont öht, känns bara obehagligt.

Grahn
2005-01-25, 18:51
är du orolig så ta dig till akuten.

nordlander
2005-01-25, 18:55
Jag hade precis sådär som du beskriver det efter en 7 dagars fylla i bulgarien...Satt precis som du och läste om pungbråck och andra hemskheter tills jag fick reda på att det berodde på vätskebrist. Hinka i dig vatten i 2 dagar så kommer det gå över.

hum
2005-01-25, 18:57
är du orolig så ta dig till akuten.


Jag åker till akuten om det blir akut.

Nordlander: Tack som fan, nu känner jag mig lugnare.

Slartibartfast
2005-01-26, 08:39
Sånt där har jag med jämna mellanrum. Ont i pungen av bara helvete. Har kollat upp det och det är inget fel.

nim
2005-01-26, 10:00
Jag hade ont i pungen i flera dagar i höstas. Ibland gjord det nästan så ont att jag fick en tår i ögat men det gick över.

TTT
2005-01-26, 10:07
En knöl på testiklarna har alla. Kallas för bi-testiklar och det är de som producerar sädescellerna. Är det så att dessa svullnar upp och ömmar föreslår jag en tripp till sjukan. Har haft bi-testikelinflamation och det är inget jag önskar ens min värsta fiende. :(

Garnax
2005-01-26, 10:24
Kroppen din kanske förstår att du inte ska ha pung och försöker stöta bort den?

Nej men är du orolig ring sjukupplysningen eller vad det heter eller ta en resa till akuten.

hum
2005-01-26, 11:36
Sådär, nu har jag bokat en tid på vårdcentralen i eftermiddag.

Ska fan skriva en lista på alla andra småproblem jag har så man kan passa på att fråga när man ändå är där. :)

JoelR
2005-01-26, 12:17
Hehe, lite off topic men efter att ha läst om pungvred tråden som låg uppe för nån vecka så har man ju all rätt att vara orolig. Fyfan kunde knappt somna efter att ha läst den fatta smärtan :em:

hum
2005-01-26, 12:42
Hehe, lite off topic men efter att ha läst om pungvred tråden som låg uppe för nån vecka så har man ju all rätt att vara orolig. Fyfan kunde knappt somna efter att ha läst den fatta smärtan :em:

Haha precis, satt och skrämde upp mig själv med det där igår. fyfan!

JoelR
2005-01-26, 12:46
Haha precis, satt och skrämde upp mig själv med det där igår. fyfan!

:devil: hehe, läskigt sånt där moderatorerna borde rensa alla topics som man kan få psykiska besvär av

JAM
2005-01-26, 13:28
Min pungvredtråd verkar vara uppskattad! :D

Nä, men hur otrevligt det än må vara med pungvred etc, så är det ju bra att man iaf har läst om det så man vet vad det är och vad ens smärta kan vara.

Metal_boy_
2005-01-26, 13:41
dra ur kanylen

JoelR
2005-01-26, 13:59
dra ur kanylen
*rolleyes* hehe

Flygplan
2005-01-26, 14:13
Det lät som testikeltorsion, eller ja möjligheten finns. Och då ska man inte chansa med tanke på att om det inte åtgärdas innom en viss tid blir det inga barn i framtiden!

Så alla tips om att han kan ta det lungt är ganska så dumma.
Jag har opererats för det 2ggr, och just som du beskrev, så hängde den ena kulan lite längre ner.

JJ
2005-01-26, 14:20
Jag har opererats för det 2ggr, och just som du beskrev, så hängde den ena kulan lite längre ner.
Det gör den på de flesta och din testikeltorsion har inget med det att göra.

Hardcore_pb
2005-01-26, 15:15
har haft sådär idag och vätskebrist låter som en bra förklaring har knappt druckit annat än kaffe dom senaste dagarna vilket knappast gör saken bättre när kaffe är vätskedrivande...

/Hardcore

hum
2005-01-26, 15:19
Okej, läkaren klämde lite på kulorna och hittade inget konstigt, förutom att det gjorde ont. Klart det gjorde, han klämde ju hårt. *rolleyes*
Skulle få tid för ultraljudsundersökning och höra av mig om det blev värre.

spacedog
2005-01-26, 15:22
har haft sådär idag och vätskebrist låter som en bra förklaring har knappt druckit annat än kaffe dom senaste dagarna vilket knappast gör saken bättre när kaffe är vätskedrivande...

/Hardcore

Kan man få pungvred av vätskebrist?! *kastar sig mot vattenkranen*

:D

JAM
2005-01-26, 20:56
Kan man få pungvred av vätskebrist?! *kastar sig mot vattenkranen*

:D
Nä, men tydligen "pungsmärtor"!

murmeldjur
2005-01-26, 21:56
det förklarar ju varför man hade sån fruktansvärd pungsmärta efter lussevakan.. ;)