handdator

Visa fullständig version : Fullkornspasta vs. vanlig pasta


PowPow
2005-01-25, 18:15
Vad är skiullnaden mellan fullkornspasta och vanliga pasta? Förutom då att fullkornspasta är fullkorn.

Det innehåller ju mer fibrer.. men vad mer?
Är det bra att käka fullkornspasta istället för vanlig pasta när man håller på att gå upp i vikt?

Tacksam för svar (i lekmanstermer)

King Grub
2005-01-25, 18:29
Fullkornspasta är gjort på hela vetekornet, inte bara kärnan. Därför blir det också mer näringsämnen kvar. Det är fortfarande vete det handlar om, dock. Fullkornspasta har lägre GI men högre II än vanligt standardpasta, och är ett nyttigare alternativ till de vanliga makaronerna och spaghettin. Det är ett bra val som kolhydratbas i en måltid, under både deff och uppbyggnad.

Slartibartfast
2005-01-25, 18:38
Bra svar Grub! :thumbup:

Fullkornspasta :eating:

Grisen
2005-01-25, 18:48
Godare till det mesta också!

:eating:

PowPow
2005-01-25, 18:58
Fullkornspasta är gjort på hela vetekornet, inte bara kärnan. Därför blir det också mer näringsämnen kvar. Det är fortfarande vete det handlar om, dock. Fullkornspasta har lägre GI men högre II än vanligt standardpasta, och är ett nyttigare alternativ till de vanliga makaronerna och spaghettin. Det är ett bra val som kolhydratbas i en måltid, under både deff och uppbyggnad.


Allright!
KÄkade det för första gången precis, och det var ju riktigt gott! :eating:
Har du lust att förklara begreppen GI och II? Eller länka någonstans där jag kan läsa om det.

Johan
2005-01-25, 19:03
Allright!
KÄkade det för första gången precis, och det var ju riktigt gott! :eating:
Har du lust att förklara begreppen GI och II? Eller länka någonstans där jag kan läsa om det.
Sök och kolla runt lite i forumet, finns väldigt mycket att läsa.

Mac
2005-01-25, 19:15
synd bara att fullkornspasta är så dyrt :furious:

PowPow
2005-01-25, 19:20
Sök och kolla runt lite i forumet, finns väldigt mycket att läsa.

Jag gjorde det, men hittade inte något svar. Alla snackar om det, men ingen berättar vad det är. :em:

King Grub
2005-01-25, 20:28
GI står för Glykemiskt Index och är ett mått på ditt blodsockersvar efter att ha ätit kolhydrat, i jämförelse med kolhydrat från andra källor.

Livsmedelsverket om GI. (http://www.slv.se/templates/SLV_Page____6739.aspx)

II står för Insulinindex och är ett mått på ditt insulinsvar efter att ha ätit något, inte bara kolhydrat, i jämförelse med samma mängd energi från andra källor.

Om insulin. (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=19404&highlight=insulin)

PowPow
2005-01-25, 20:44
GI står för Glykemiskt Index och är ett mått på ditt blodsockersvar efter att ha ätit kolhydrat, i jämförelse med kolhydrat från andra källor.

Livsmedelsverket om GI. (http://www.slv.se/templates/SLV_Page____6739.aspx)

II står för Insulinindex och är ett mått på ditt insulinsvar efter att ha ätit något, inte bara kolhydrat, i jämförelse med samma mängd energi från andra källor.

Om insulin. (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=19404&highlight=insulin)


Okej.. Så lågt GI är bra.
Mat med högt II är bra efter träning, för att skapa en insulintopp. Men man ska undvika för många insulintoppar under dagen, eftersom det kan bidra till för stor fettlagring.

Har jag fått det om framfoten? ;)

King Grub
2005-01-25, 20:48
Okej.. Så lågt GI är bra.
Mat med högt II är bra efter träning, för att skapa en insulintopp. Men man ska undvika för många insulintoppar under dagen, eftersom det kan bidra till för stor fettlagring.

Har jag fått det om framfoten? ;)

Lågt GI är bra, förutom i samband med träning. Då är det högt som gäller, vilket ger bättre återhämtning och proteinsyntes, utan negativa effekter vid det tillfället.

Du kan i princip räkna med samma riktlinjer vad gäller II: bra med högt kring träning. Antagligen behöver du inte bry dig så mycket: äter du bra mat så sköter en frisk kropp saken själv, även om inte allt du äter har lågt II, utslaget över dygnet som helhet.

PowPow
2005-01-25, 21:34
Lågt GI är bra, förutom i samband med träning. Då är det högt som gäller, vilket ger bättre återhämtning och proteinsyntes, utan negativa effekter vid det tillfället.

Du kan i princip räkna med samma riktlinjer vad gäller II: bra med högt kring träning. Antagligen behöver du inte bry dig så mycket: äter du bra mat så sköter en frisk kropp saken själv, även om inte allt du äter har lågt II, utslaget över dygnet som helhet.

OKej
Nej, självklart är inte detta något jag kommer följa stenhårt. Men det är ju alltid kul att veta lite om kosthållningen och så.

Tack för alla svaren! :bow:

GymTT
2005-01-25, 21:50
Fullkornspasta är gjort på hela vetekornet, inte bara kärnan. Därför blir det också mer näringsämnen kvar. Det är fortfarande vete det handlar om, dock. Fullkornspasta har lägre GI men högre II än vanligt standardpasta, och är ett nyttigare alternativ till de vanliga makaronerna och spaghettin. Det är ett bra val som kolhydratbas i en måltid, under både deff och uppbyggnad.

Okej, vad anser du man ska ha till / i fullkornspastan för att bilda en komplett bra måltid för styrketränande?

MVH TT

King Grub
2005-01-25, 21:51
Valfri animalisk proteinkälla och grönsaker, eventuellt ett glas mjölk.

GymTT
2005-01-25, 21:59
Valfri animalisk proteinkälla och grönsaker, eventuellt ett glas mjölk.


Okej, jag körde precis nu = Fullkornspasta blandat med broccoli, keso och tonfisk, hur var den ?

MVH TT

King Grub
2005-01-25, 22:00
Det kan du säkert räkna ut själv att det är bra. :thumbup:

GymTT
2005-01-25, 22:01
Det kan du säkert räkna ut själv att det är bra. :thumbup:


Härligt! Skönt att dra en M E G A portion efter lite pump :cool: *flex*

MVH TT

Tomtenisse
2005-01-26, 11:10
Hur står sig pasta gjort på durumvete mot vanlig pasta och fullkornspasta? Billigare än fullkorn och godare enligt mig. Ska ha ett lågt GI vad jag vet.

King Grub
2005-01-26, 13:10
Hur står sig pasta gjort på durumvete mot vanlig pasta och fullkornspasta? Billigare än fullkorn och godare enligt mig. Ska ha ett lågt GI vad jag vet.

Vanlig pasta är durumvetespasta.

Hoffa
2005-01-26, 15:31
Fullkornspasta är gjort på hela vetekornet, inte bara kärnan. Därför blir det också mer näringsämnen kvar. Det är fortfarande vete det handlar om, dock. Fullkornspasta har lägre GI men högre II än vanligt standardpasta, och är ett nyttigare alternativ till de vanliga makaronerna och spaghettin. Det är ett bra val som kolhydratbas i en måltid, under både deff och uppbyggnad.

Fullkornspasta är som sagt nyttigare, men ska man hård dra faktan så kan man säga att vanlig pasta är bättre ur fettförbrännings synpunkt? Eftersom det har ett lägre II än fullkornsvarianten, dock högre GI, men insulin påverkar fettförbränningen mer än blodsockret har jag för mig? Visst blir man hungrigare av ett lågt blodsocker, som kan skapas om man äter hög glykemisk mat eftersom kurvan går som en jojo, men utsöndrar man lite insulin så får man fortfarande bra fettförbränningen antar jag?

Som det har sagt tidigare så ska det poängteras att det är massor med faktorer mer än insluin som spelar in vid fettförbränningen. Men här undrar jag bara vilka pasta som är bäst ur fettförbrännings synpunkt? Vi antar att pastan äts med identiska protein källor och grönsaker osv.

King Grub
2005-01-26, 15:50
Fullkornspasta är som sagt nyttigare, men ska man hård dra faktan så kan man säga att vanlig pasta är bättre ur fettförbrännings synpunkt? Eftersom det har ett lägre II än fullkornsvarianten, dock högre GI, men insulin påverkar fettförbränningen mer än blodsockret har jag för mig? Visst blir man hungrigare av ett lågt blodsocker, som kan skapas om man äter hög glykemisk mat eftersom kurvan går som en jojo, men utsöndrar man lite insulin så får man fortfarande bra fettförbränningen antar jag?

Som det har sagt tidigare så ska det poängteras att det är massor med faktorer mer än insluin som spelar in vid fettförbränningen. Men här undrar jag bara vilka pasta som är bäst ur fettförbrännings synpunkt? Vi antar att pastan äts med identiska protein källor och grönsaker osv.

Du skall inte tro att det är några gigantiska II-skillnader det är frågan om... Och det högre II:t beror på mer protein.