handdator

Visa fullständig version : POwer Factor Training


Markus H
2005-01-25, 16:55
Är det någon som läst boken som avhandlar denna typ av träning? Vad tyckte ni och vad har ni att säga om den typen av träning ?

För er som inte greppade vad jag yrar om är det att träna i muskelns starkaste läge (inte köra i muskelns fulla längd)

Markus H
2005-01-25, 17:06
http://www.bk-sportsmag.se/webbshop/power_factor_training.htm

cosmo
2005-01-25, 17:22
Arne Persson rekommenderade Power Factor Training starkt på sin instruktörskurs i sommras :D :angel:

aliquis
2005-01-25, 17:23
Tror den har diskuteras på t-nation.com, jag orkar inte prova hit iaf, tror inte på det, men vem vet. Man får ju inte äta något om man knappt tränar, alltså är det tråkigt ;)

z_bumbi
2005-01-25, 17:41
Jag har läst boken, jag är inte så positivt till metoden som sådan och det krävs att man lagt en rejält grund innan man testar så att kroppen håller för de väldigt höga vikterna man kommer upp i.

Jorgen
2005-01-25, 17:43
Jag har läst boken för rätt många år sedan.
Det är ingen träning som jag tror funkar i längden, möjligvis om man har kört fast. Vi har avhandlat PFT några gånger här på forumet. Söker du så hittar du säkert någon gammal tråd.

//Jörgen

Survivor
2005-01-25, 19:04
Är det någon som läst boken som avhandlar denna typ av träning? Vad tyckte ni och vad har ni att säga om den typen av träning ?

För er som inte greppade vad jag yrar om är det att träna i muskelns starkaste läge (inte köra i muskelns fulla längd)
Vi kan lägga det skiten helt åt sidan då det enbart handlar om att träna i ett läge där man är stark enbart p.g.a en gynnsam hävstångseffekt, och tränar man i muskelns starkaste läge enbart så blir vikten för låg för att ge några resultat så det funkar inte heller. Fullständiga reps om man INTE vill ha uteblivna resultat ska det vara.

Allan
2005-01-25, 19:09
Jag kör ofta PFT-moment i min träning. Det finns många i min direkta omgivning som kör det, och de flesta här skulle kunna sälja sina syskon för de resultaten. Men det är definitivt inget för nybörjare. Dessutom sliter det ohyggligt på kroppen.

allan

Jense
2005-01-25, 20:13
dorian yates använde det i sina sista rep :D

även bill kazmier rekomenderade det i boken. men det är just de sista reppen som kan utföras med pft för att på riktigt överbelasta och trötta ut musklerna..

Markus H
2005-01-25, 21:44
OK... då låter jag det vara .... Är nog inte riktigt redo för att köra så "avancerat". Har jhu bara tränat i drygt ett år...

Grov
2005-01-26, 08:58
Jag inhandlade boken för ca 5-6år sedan, och har sedan dess tillämpat den vid ett flertal tillfällen. Idagsläget kör jag väl pft ca var tredje månad, och i mån de går, fungerar ju inte i exakt alla övningar, men man får komprimissa.

Jag kör inte efter något utarbetat mönster, utan när jag känner att jag stagnerat lite, och jag kan bara säga efter egen erfarenhet att jag tycker det fungerar, och att det gör det rätt bra med, inga monsterökningar men är precis som om man släppt lite på handbromsen.

Prova får du se, men som sagt var försiktig och se ALLTID till att du har någon som kan "passa" för man tar fort slut!
Kör så det ryker :hbang:

Markus H
2005-01-26, 11:42
Arne Persson rekommenderade Power Factor Training starkt på sin instruktörskurs i sommras :D :angel:

Klippt från en annan tråd om PFT där arne säger detta
Power Factor Training är i mina ögon ännu ett försök att lura folk att man har funnit "De vises sten". Med andra ord den sk ultimata träningsmetoden, liksom tex Nautilus metoden mm. :booty: :booty: :booty:
__________________
Sänka vikter? Vad menas med det? Höja vikter däremot det vet jag vad betyder!

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=21087&highlight=Power+Factor+Training

RobbeliRobban
2005-01-26, 11:53
PFT är skräp. PFT är inte bara att korta av rörelsen, det är ett helt system. Känner ett flertal som fick rent negativa resultat (alltså inte dåliga resultat, stagnation utan negativa resultat) av att använda PFT, de försämrade sina lyft avsevärt. Tvärtom mot utlovat.

Edit: även världens bästa sätt (tom bättre än HIT) att lura sig själv att man blir starkare och utvecklas.

Doctor Snuggles
2005-01-26, 14:02
Det finns ett par bra effekter med PFT (och för den delen isometrisk träning i musklernas mest hävstångseffektiva läge), och det är stärkning av leder och senor osv. Viktvänjningen man får är inte att fnysa åt heller.
Men det är intet nytt under solen, och PFT som ett helt system är inte mycket att hänga i granen. T.ex är premisserna bakom helt åt skogen och ologiska.

Lilla pelle
2005-03-15, 22:12
Läste ditt inlägg om Power Factor Training......."T.ex är premisserna bakom helt åt skogen och ologiska." skriver du. Du verkar ej påläst i avseende stimulans av hypertrofi i muskelceller. Läs boken och begrunda, se även till att ha tillgodogjort dig de grundläggande kunskaperna om styrketräning innan.

Stab
2005-03-15, 22:23
nu har jag inte läst boken men verkar vara lite mer åt det statiska tränings hållet? iom att man inte utför hela rörelsen då blir man ju bara stark i det läget oxo och det suger ju även ifall man skulle växa på det då blir man en svag ***** :p