handdator

Visa fullständig version : Hur länge ska man vila mellan seten?


Aeis
2005-01-25, 16:40
Läst att om man vill ha stora muskler ska man inte vila för länge? ca 1 minut

Har också läst att man ska vila några minuter för att kunna orka så mycket som möjligt nästa set och på så sätt få stora muskler.

Vad är bäst om man är ute efter att få stora muskler?

abjorn
2005-01-25, 16:49
beror ju på vilken övning man kör. kör man nån lätt isolationsövning räcker ju 30-45 sek, men kör man knäböj kan det vara skönt med en 4-5 minuter.

Bobbokrull
2005-01-25, 16:51
För tillfället vilar jag mellan 15-20 sek mellan mina set.

Aeis
2005-01-25, 16:59
beror ju på vilken övning man kör. kör man nån lätt isolationsövning räcker ju 30-45 sek, men kör man knäböj kan det vara skönt med en 4-5 minuter.

Men om vi säger vid skivstångscurl eller latsdrag? :)

Fatalist
2005-01-25, 17:05
Men om vi säger vid skivstångscurl eller latsdrag? :)

Vila tills du känner att du klarar av så många reps du ämnar att köra

stahlberg
2005-01-25, 17:15
Jag tränar i alla fall magmusklerna med lång vila mellan "seten". Jag har vilat sedan 1987 (och jag är inte färdig än). Och magen den bara växer och växer... :D

aliquis
2005-01-25, 17:24
Tycker du skall köra så pass "lätt" att du kan köra på igen rätt snart. Men många delar nog inte den åsikten.

johnnytex
2005-01-25, 17:41
Jag tränar i alla fall magmusklerna med lång vila mellan "seten". Jag har vilat sedan 1987 (och jag är inte färdig än). Och magen den bara växer och växer... :D

:laugh:

Krokodil
2005-01-25, 17:49
På den tiden jag tränade OL fick vi alltid höra att man aldrig skulle vila mer än max 1 min mellan seten. Vem vet det kanske har kommit nya rön nu.

z_bumbi
2005-01-25, 17:51
Läst att om man vill ha stora muskler ska man inte vila för länge? ca 1 minut

Har också läst att man ska vila några minuter för att kunna orka så mycket som möjligt nästa set och på så sätt få stora muskler.

Vad är bäst om man är ute efter att få stora muskler?

Antagligen båda men i början skulle jag satsa på att bli stark och senare lägga in kortare vila och se vad som händer.

Krokodil
2005-01-25, 17:52
Jag tränar i alla fall magmusklerna med lång vila mellan "seten". Jag har vilat sedan 1987 (och jag är inte färdig än). Och magen den bara växer och växer... :D
:thumbup:

aliquis
2005-01-25, 17:57
På den tiden jag tränade OL fick vi alltid höra att man aldrig skulle vila mer än max 1 min mellan seten. Vem vet det kanske har kommit nya rön nu.
Eller så är det roligare att kunna skriva att man gjorde 10 reps än 8, även om man hade kunnat köra mycket mer om man hade gett sig vid 8...

Lizard
2005-01-25, 22:22
Vilan bestäms av hur ditt program ser ut; kort vila i ett intensivt tempo för det med sig att kroppsegna tillväxthormoner utsöndras, på bekostnad av antal motorenheter i nervsystemet som är aktiverade. Det är en av de positiva bieffekterna av HIIT t ex. Med ett lägre tempo så kan du hantera tyngre vikter vilket bidrar till att fler motorenheter ("djupare ner" i muskeln) tvingas arbeta och halten testosteron signifikant ökar.
I båda fallen är den begränsande faktorn återbildningen av ATP. Det finns inga exakta värden för återbildningshastigheten för ATP men beroende på utmattning så brukar man i generellt få upp halten till närmare häften bara på några sekunder för att, beroende på kondition, sega upp halten till 90 - 95% efter ca 2-5 minuter.

Lizard

Grov
2005-01-26, 08:54
Jag vilar i regel så länge det tar för min träningspartner att utföra sit set, och det ligger väl på mellan 35sek-50sek

AnimalGen
2005-01-26, 10:38
Jag brukar dricka lite vatten, skriva ditt setet i min träningsdagbok och sen köra igen.

myggan
2005-01-26, 11:15
håller med abjorn.. kör man tunga övningar vilar man längre naturligt

personligen förstår jag inte folk som vilar 15-20 sekunder..
kör man tunga knäböj eller marklyft är man ju helt slut efteråt, skulle jag börja köra efter 20 sekunder igen skulle jag inte orkat någonting, knäna hade vikt sig och jag hade förmodligen bara skadat mig..

beror väl på hur tungt man har kört såklart men kan man köra ett nytt set på knäböj 15 sekunder efter man avslutade förra så kan man väl inte ha tagit ut sig särskilt mycket ? :em: