handdator

Visa fullständig version : Nackdelar med bulk


Brenner
2005-01-25, 15:54
Finns det några nackdetlar med att bulka?

King Grub
2005-01-25, 16:00
En måttlig bulk, nej. En överdriven bulk innebär risk för försämrad insulinkänslighet, lägre testosteronnivåer till fördel för ökade östrogennivåer, bl a och är bara en dålig ursäkt för att inte ha koll på vad man äter eller för att kunna vräka i sig i onödan.

Brenner
2005-01-25, 16:02
En måttlig bulk, nej. En överdriven bulk innebär risk för försämrad insulinkänslighet, lägre testosteronnivåer till fördel för ökade östrogennivåer, bl a och är bara en dålig ursäkt för att inte ha koll på vad man äter eller för att kunna vräka i sig i onödan.

vad händer om insluinkänsligehten försämras?

King Grub
2005-01-25, 16:05
Du får lättare att lägga på dig fett och svårare att lägga på dig muskler. Den kan utgöra skillnaden mellan om det du äter nyttjas av fettcellerna eller muskelcellerna, och en person med bra insulinkänslighet har jättestora fördelar när det gäller att komma i form och bygga muskelmassa. Ingen fara vid en normal bulk, som sagt, men jag fick intrycket av att du talar om en tokbulk? :D Då kanske det föreligger en fara, särskilt om bulken är förenad med minskad eller utebliven konditionsträning.

Brenner
2005-01-25, 16:16
hehe nää ingen tokbulk hehe.... dock så kör jag inte konditon nån gång :/ jag har ingen motivation till det

King Grub
2005-01-25, 16:20
dock så kör jag inte konditon nån gång :/

Att inte konditionsträna har dock enbart negativa konsekvenser, på allt från välbefinnande, kondition och hälsa till muskeluppbyggnad.

Brenner
2005-01-25, 16:25
Att inte konditionsträna har dock enbart negativa konsekvenser, på allt från välbefinnande, kondition och hälsa till muskeluppbyggnad.

Vilken invärkan har konditionsträning på muskeluppbyggnad?

Mindek
2005-01-25, 16:30
Finns det några nackdetlar med att bulka?


Du blir fet och du får högre matkostnader *popcorn*

King Grub
2005-01-25, 16:52
Vilken invärkan har konditionsträning på muskeluppbyggnad?

Bättre insulinkänslighet, bättre nivåer av anabola hormoner, bättre kondition = bättre intensitet i gymmet, bättre syresättning av muskelvävnad, högre GLUT4-nivåer = effektivare utnyttjande av kolhydrat och snabbare återhämtning efter träning, ökad kapacitet hos oxidativa enzymer som metaboliserar kolhydrater genom Krebscykeln, förbättrat utnyttjande av fett som energikälla, vilket agerar glykogenbesparande och som du har nytta av under träning. Några exempel.

Brenner
2005-01-25, 17:07
Bättre insulinkänslighet, bättre nivåer av anabola hormoner, bättre kondition = bättre intensitet i gymmet, bättre syresättning av muskelvävnad, högre GLUT4-nivåer = effektivare utnyttjande av kolhydrat och snabbare återhämtning efter träning, ökad kapacitet hos oxidativa enzymer som metaboliserar kolhydrater genom Krebscykeln, förbättrat utnyttjande av fett som energikälla, vilket agerar glykogenbesparande och som du har nytta av under träning. Några exempel.

Okej hehe det va några jag men jag förstog inte riktigt allt som ökad kapacitet hos oxidativa enzymer som metaboliserar kolhydrater genom Krebscykeln?

King Grub
2005-01-25, 17:19
Okej hehe det va några jag men jag förstog inte riktigt allt som ökad kapacitet hos oxidativa enzymer som metaboliserar kolhydrater genom Krebscykeln?

Cellerna kan bara använda energi i form av adenosintrifosfat. Alla makronutrienterna måste brytas ned till acetylkoenzym A och reagera med oxaloacetat för att bilda citronsyra, som i sin tur bryts ned i flera steg till just adenosintrifosfat. Den här Krebs- eller citronsyracykeln fortsätter till det bara finns oxaloacetat kvar, som sedan åter kan reagera med acetylkoenzym A. Därav namnet cykel. Det är inget du måste kunna, bara veta att systemet blir effektivare på att tillverka den energi cellerna använder.

Brenner
2005-01-25, 17:23
okej okej =) hur kommer det sig att du kan så mycket detta?

King Grub
2005-01-25, 17:24
Därför att jag har läst näringslära?

Brenner
2005-01-25, 17:29
på så vis....jobbar du inom något yrke som innefattar stryketräning/diet osv?

King Grub
2005-01-25, 17:37
Nej, det finns inte speciellt gott om jobb i den branschen och de som finns är dåligt betalda.

Brenner
2005-01-25, 17:42
Har du funderat på dietist?

King Grub
2005-01-25, 17:45
Jag är inte beredd att drastiskt reducera mina inkomster. Jag har användning för kunskaperna utan att vara anställd inom området.

Elajt
2005-01-25, 22:09
Negativa effekter med bulk..
Man bajsar jätte mycket...
jobbigt om man har flickvänn :laugh: