handdator

Visa fullständig version : Svenska vapenlagar


RobbeliRobban
2005-01-25, 14:40
vapendebattpoll!

Baan
2005-01-25, 14:43
vore bra om vi hade någon länk eller någon som kunde förklara hur det ligger till, själv är jag inte så insatt men jag upplever reglerna som okej.

Fredrik S
2005-01-25, 14:56
Trots att jag svälv är tävlingsskytt så anser jag faktiskt att kraven är en aning lågt satta, framför allt när det gäller jaktvapen men faktiskt också när det gäller målskjutning.

För övriga ändamål såsom t.ex. samling, skydd etc. så kan jag inte uttala mig för det har jag ingen erfarenhet av.

Baan
2005-01-25, 15:04
en sak är ju är att man som hemvärnsman kan ha en del vapen hemam, visst vapnet ligger knappast på ett ställe redo för bruk men ändå... var väl för i tidingen för ca ett år sedan en hv gubbe som blev av med tre stycken AKM om jag inte minns fel, kanske var två. Nu är det väl itne hv-gubbarna jag är orolig ska börja skjuta folk och härja, har faktiskt aldrig hört talas om någon som använt sitt vapen i såna syften dock så ignet som säger att man inte kan bli av med vapnen som man förvarar i hemmen... då känns det direkt osäkert om någon idiot kommer över en 7.62mm automatkarbin, skulle vart djävligt illa om poliserna t ex fick bekämpa bankrånare/dylikt med ak4or.. dock händer det nog bara i film iofs :)

RobbeliRobban
2005-01-25, 15:09
en sak är ju är att man som hemvärnsman kan ha en del vapen hemam, visst vapnet ligger knappast på ett ställe redo för bruk men ändå... var väl för i tidingen för ca ett år sedan en hv gubbe som blev av med tre stycken AKM om jag inte minns fel, kanske var två. Nu är det väl itne hv-gubbarna jag är orolig ska börja skjuta folk och härja, har faktiskt aldrig hört talas om någon som använt sitt vapen i såna syften dock så ignet som säger att man inte kan bli av med vapnen som man förvarar i hemmen... då känns det direkt osäkert om någon idiot kommer över en 7.62mm automatkarbin, skulle vart djävligt illa om poliserna t ex fick bekämpa bankrånare/dylikt med ak4or.. dock händer det nog bara i film iofs :)

AKM, Hade hemvärnsmannen tre rysska automatkarbiner hemma? troligt.

kriminella får om de vill tag i vapen, varför skall kriminella vara bland de få civila som har monopol på vapen som maktmedel?

Baan
2005-01-25, 15:14
AKM, Hade hemvärnsmannen tre rysska automatkarbiner hemma? troligt.

kriminella får om de vill tag i vapen, varför skall kriminella vara bland de få civila som har monopol på vapen som maktmedel?

kanske var två och ja det hade han, eftersom du som hemvärnsman ska ha vapnet hemma för att kunna agera snabbt vid nödsituation så är dte inte omöjligt att du får ha även andra vapen, sen hur han införskaffat det är ju en annan fråga, olagligt var det nog heller inte eftersom han själv anmämlde stölden. Händelsen diskuteras ocksåp en del på soldf.com så det är inget jag hittar på

edit: jag skulle vart mer orolig om dom fick händerna på ak4or än ryskt skräp

z_bumbi
2005-01-25, 15:15
en sak är ju är att man som hemvärnsman kan ha en del vapen hemam, visst vapnet ligger knappast på ett ställe redo för bruk men ändå... var väl för i tidingen för ca ett år sedan en hv gubbe som blev av med tre stycken AKM om jag inte minns fel, kanske var två.

-snip-

då känns det direkt osäkert om någon idiot kommer över en 7.62mm automatkarbin, skulle vart djävligt illa om poliserna t ex fick bekämpa bankrånare/dylikt med ak4or.. dock händer det nog bara i film iofs :)

AKM är inte någon beväpning för hemvärnet och du har glömt Malexander ganska snabbt.
Militärligan är ju lite tidigare men de hade också ganska tung beväpning.

Baan
2005-01-25, 15:17
AKM är inte någon beväpning för hemvärnet och du har glömt Malexander ganska snabbt.
Militärligan är ju lite tidigare men de hade också ganska tung beväpning.

http://world.guns.ru/assault/as01-e.htm <-- AKM är en förbättring på AK47an dock inte så stor skillnad. Antagligen hade han ett par rysska hemma. Och nej det tillhör inte försvarsmakten men dte betyder itne att dom inte finns.

Malexander har jag inte så bra koll på vad dom hade för beväpning egentligen, men det är möjligt att dom hade automatkarbiner.. det har ju ändå hänt ett antal lyckade vapenstölder i sverige fast dte har inte så mycket med vapenlagarna att göra.

marst060
2005-01-25, 15:17
kriminella får om de vill tag i vapen, varför skall kriminella vara bland de få civila som har monopol på vapen som maktmedel?

Ett resonemang som förs i USA med skrämmande konsekvenser. Faktum är att genom att ha så stränga vapenlagar som vi trots allt har i Sverige stoppas majoriteten av dumhuvuden som vill ha ett vapen som "maktmedel" från att beväpna sig.

JJ
2005-01-25, 15:19
kriminella får om de vill tag i vapen, varför skall kriminella vara bland de få civila som har monopol på vapen som maktmedel?

För att slippa en spiral av ökat våld (och vådaskjutningar). Du har ju facit i USA, tycker du de har lyckats?

Tricklev
2005-01-25, 15:23
Faktum är att långt ifrån alla kriminella har sjuktvapen.

Tror knappast det hadde varit lyckat för ungdomsbråttsligheten om folk fick packa på sig pistoler hur dom vill *screwy*

RobbeliRobban
2005-01-25, 15:24
Sverige är inte USA. Om bara kriminella är de som har vapen har vi, precis som nu och eskalerande, en befolkning som nästan alltid faller offer.

Dessutom sker "dårbrotten" lika gärna med en kökskniv eller med tex en bil som vapen.

Baan
2005-01-25, 15:25
nackdelen med det om vi skulel få ha lite pistoler och dylikt i hemmet för självförsvar så skulle dom flesta ha dömts för mord om dom hade sjutit en inbrottstjuv. Nödvärn är inte något som lätt går igenom i Sverige vad jag har hört, dvs det krävs en del för att det ska klassas som nödvärn, i så fall att han är beväpnad och på väg att skjuta dig eller dylikt.

blir iaf lite knepigt om man använder vapnet..

RobbeliRobban
2005-01-25, 15:26
Faktum är att långt ifrån alla kriminella har sjuktvapen.

Tror knappast det hadde varit lyckat för ungdomsbråttsligheten om folk fick packa på sig pistoler hur dom vill *screwy*

Tänk om ungdomsbrottslingarnas offer är beväpnade då?

Honn
2005-01-25, 15:26
Jag tycker vi ska ha hårda vapenlagar av samma orsak som vi inte får ha kniv med oss på krogen. Folk är för bra på att handla först och tänka sen.

Baan
2005-01-25, 15:27
Sverige är inte USA. Om bara kriminella är de som har vapen har vi, precis som nu och eskalerande, en befolkning som nästan alltid faller offer.

Dessutom sker "dårbrotten" lika gärna med en kökskniv eller med tex en bil som vapen.

nja agående eldvapen så är jag tämligen säker själv på att jag hade haft större framgång i en bärsärkergång med en ak5a t ex än en kökskniv.. bra mycket större framgång om jag blev knäpp och bara ville döda alla, specielt om det handlade om en forlkrik plats.

sen så finns det vlä ingen anlednign att ge dårarna effektivare vapen egentligen

marst060
2005-01-25, 15:31
Sverige är inte USA. Om bara kriminella är de som har vapen har vi, precis som nu och eskalerande, en befolkning som nästan alltid faller offer.

Dessutom sker "dårbrotten" lika gärna med en kökskniv eller med tex en bil som vapen.

Tror du på fullaste allvar att våldet i samhället skulle minska om allmänheten får lättare att beväpna sig? Sverige är inte USA tack och lov för det, men följden av fler vapen i samhället skulle bli samma som i USA. "Dårbrotten" är inte det största problemet, problemet är att om det blir lättare att få tag i vapen, beväpnar sig fler och våldet och dödsskjutningarna ökar.

Vi ska inte ha handeldvapen ute i samhället i annat syfte än jakt eller sport.

Grahn
2005-01-25, 15:32
En fördel med vapen är ju att kvinnor kan bära vapen och kanske slippa bli våldtagna, nackdelen är ju att våldtäktsmannen kommer att vara beväpnad med detsamma.

Men på det stora hela är jag nog mot att allmänheten springer runt beväpnade.

RobbeliRobban
2005-01-25, 15:32
sen så finns det vlä ingen anlednign att ge dårarna effektivare vapen egentligen

nej men kanske något att skydda sig med mot dårarna?

Grahn
2005-01-25, 15:33
nej men kanske något att skydda sig med mot dårarna?

Förvisso troligen mer effektivt att försöka avväpna beväpnade dårar än att ge fler dårar vapen då skulle jag tro.

Baan
2005-01-25, 15:34
nej men kanske något att skydda sig med mot dårarna?

träna kampsport. har dom inte eldvapen och istället har något tillhygge så bör du kunna klara av någon galnign om du kan slåss.

marst060
2005-01-25, 15:34
Tänk om ungdomsbrottslingarnas offer är beväpnade då?

Idag slutar ett rånförsök oftast med att offret blir av med plånboken och mobilen. Om ungdomsrånarna och offret istället skulle ha vapen slutar det istället med stora skador, kanske tillochmed att någon mister livet? Vad i helvete har blivit bättre av det?

Att beväpna allmänheten är inte rätt sätt att bli av med brottsligheten.

JJ
2005-01-25, 15:35
nej men kanske något att skydda sig med mot dårarna?
Om dårarna (eller för all del, en vanlig inbrottstjuv) tror att sitt offer kan vara beväpnad så beväpnar de sig själva. Sen krävs det en del för att avfyra ett vapen, de flesta brottslingar behåller sitt övertag bara det att utgången blir allvarligare.

z_bumbi
2005-01-25, 15:38
http://world.guns.ru/assault/as01-e.htm <-- AKM är en förbättring på AK47an dock inte så stor skillnad. Antagligen hade han ett par rysska hemma. Och nej det tillhör inte försvarsmakten men dte betyder itne att dom inte finns.

Malexander har jag inte så bra koll på vad dom hade för beväpning egentligen, men det är möjligt att dom hade automatkarbiner.. det har ju ändå hänt ett antal lyckade vapenstölder i sverige fast dte har inte så mycket med vapenlagarna att göra.

Har han AKM hemma så har han väl licens på dem och då är det ju en fråga om civila vapenlagar. Max antal automatvapen som får förvaras av en hemvärnare är väl förövrigt ett utan ytterligare licenser?

Vid Malexander så användes automatkarbiner och handgranat(er?).

Militärligan använde AK4 och minst en ksp, de tömde ju en hel kasun med vapen så de hade ju lite att ta av. Jag har för mig det handlade om minst 200 automatvapen.

RobbeliRobban
2005-01-25, 15:38
Tror du på fullaste allvar att våldet i samhället skulle minska om allmänheten får lättare att beväpna sig? Sverige är inte USA tack och lov för det, men följden av fler vapen i samhället skulle bli samma som i USA. "Dårbrotten" är inte det största problemet, problemet är att om det blir lättare att få tag i vapen, beväpnar sig fler och våldet och dödsskjutningarna ökar.

Vi ska inte ha handeldvapen ute i samhället i annat syfte än jakt eller sport.

Även om det högst osannolika: att våldet hade inte minskat, så hade våldets offer hade gjort det. Vanligt folk hade haft en chans att värja sig emot det, att få skydda sin egendom med.

RobbeliRobban
2005-01-25, 15:39
Om dårarna (eller för all del, en vanlig inbrottstjuv) tror att sitt offer kan vara beväpnad så beväpnar de sig själva. Sen krävs det en del för att avfyra ett vapen, de flesta brottslingar behåller sitt övertag bara det att utgången blir allvarligare.

om brottslingen vet att personen han skall ge sig på är vaksam, beväpnad och beredd att använda vapen, letar han efter ett lättare offer.

marst060
2005-01-25, 15:40
Även om det högst osannolika: att våldet hade inte minskat, så hade våldets offer hade gjort det. Vanligt folk hade haft en chans att värja sig emot det, att få skydda sin egendom med.

Struntprat. Se tidigare inlägg. Ökar beväpningen ökar våldet.

RobbeliRobban
2005-01-25, 15:42
Struntprat. Se tidigare inlägg. Ökar beväpningen ökar våldet.

ok, För att du säger det? För att det är så i Angola? för att Saida sagt det?

JJ
2005-01-25, 15:43
om brottslingen vet att personen han skall ge sig på är vaksam, beväpnad och beredd att använda vapen, letar han efter ett lättare offer.
Ja, kanske det. Kvinnor, barn och pensionärer.

RobbeliRobban
2005-01-25, 15:45
Ja, kanske det. Kvinnor, barn och pensionärer.

kvinnor med revolver i handväskan?, pensionärer med hagelgevär?, och barn skyddade av föräldrar med kulsprutepistoler?

palme
2005-01-25, 15:48
AKM är inte någon beväpning för hemvärnet och du har glömt Malexander ganska snabbt.
Militärligan är ju lite tidigare men de hade också ganska tung beväpning.

Snutarna sköts ju med sina egna vapen...fattar inte hur de kunde ge ifrån sig de.

Jag blir mest sne på militären som har vapengömmor ute i skogarna!? Varför inte ha de i nån bunker på basen istället? Knappast så att vi kommer bli invaderade iaf, så vapengömmorna är idagsläget onödiga. Och det är därifrån som större delen av vapnena som används vid värdetransportrån etc kommer ifrån!

HV killar borde inte få ha vapen hemma. Amatörer.

Baan
2005-01-25, 15:48
Har han AKM hemma så har han väl licens på dem och då är det ju en fråga om civila vapenlagar. Max antal automatvapen som får förvaras av en hemvärnare är väl förövrigt ett utan ytterligare licenser?

Vid Malexander så användes automatkarbiner och handgranat(er?).

Militärligan använde AK4 och minst en ksp, de tömde ju en hel kasun med vapen så de hade ju lite att ta av. Jag har för mig det handlade om minst 200 automatvapen.

jag är ytterst tveksam till möjligheten att få licens att ha AKM hemma för ens egen nöjes skull, utan det var nog kopplat tills han tjänst i övrigt. Angåede max antal automatvapen så kan du ha rätt. Å andra siadn angående stölder från hemvärnsmän så har det inte vart några större problem, många har ju vapnelås o så nu, var faktiskt just o kollade och det är nog ingen större fara när det gäller stöld.

eftersom det bara var en kort artikel angående det hela så misstänker jag att mannen i fråga kanske var en vapensamlare, jag tror iosf det var fungerande vapen fast jag är inte säker; kan ha varit vapen utan slutstycken eller på något annat sätt helt oanvändbara. Eftersom det inte blev så mycket tjöt om det egentligen i media så kan ju den här förklaringe mycket väl vara fallet.



Angående Malexander, visst, kan hända, läste inte så mycket om det när det var.

Militärligan var före min tid, kollade upp dom lite dock, lite onödig info men

Vapenstöld, Botkyrka, 91-09-16
Vapenstöld i kassan. 124 kpistar, 92 AK 4:or, 5 kulsprutor modell ksp/58.

Vapenstöld, Botkyrka, 91-09-30
Stöld av 864 magasin och annan militär utrustning.

så uppenbarligen hade dom långt mer än dom kunde använda... fast sjävla militrästölderna har ju inte så mycket med lagarna att göra, kanske vapenförvaringslagar om det nu finns några såna, att man förvarar vapen på säkrare platser. Jag trior iofs man tagit åt sig från FM:s sida och har säkrare förvaringsplatser nu.

jwzrd
2005-01-25, 15:50
AKM, Hade hemvärnsmannen tre rysska automatkarbiner hemma? troligt.

kriminella får om de vill tag i vapen, varför skall kriminella vara bland de få civila som har monopol på vapen som maktmedel?

Inser du inte hur dumt det där låter? Det ÄR ju för fan kriminellt att hogga en massa vapen hemma utan licens för att du inte FÅR göra det. Kriminella får inte heller. Hur blir det bättre om det vore tillåtet? Då skulle ju ännu fler dumjävlar sitta med källaren full med ryska automatkarbiner. Blotta tanken på dig med en Kalashnikov i källaren får mig att rysa.

palme
2005-01-25, 15:50
Användes inte en israelisk uzi vid malexander? Eller tänker jag på nåt annat rån nu...

Baan
2005-01-25, 15:51
Snutarna sköts ju med sina egna vapen...fattar inte hur de kunde ge ifrån sig de.

Jag blir mest sne på militären som har vapengömmor ute i skogarna!? Varför inte ha de i nån bunker på basen istället? Knappast så att vi kommer bli invaderade iaf, så vapengömmorna är idagsläget onödiga. Och det är därifrån som större delen av vapnena som används vid värdetransportrån etc kommer ifrån!

HV killar borde inte få ha vapen hemma. Amatörer.

jag är visserligen inte helt insatt vad som finns vart men materiel som brottslingar vill åt är ganska hårt bevakat och ligger inte alls i skogen. Det som finns i skogen är vad ajg vet är krigsförråd men även en del gammal materiel, vapen och dylikt som kan tjäna brottslingar ligger knappast ute i något förråd mitt ute i skogen.

Å andra sidan har dom ju en del alarm och så på en del ställen vilket tyder på att materielen inte är helt ointressant ändå.

Pdaddy
2005-01-25, 15:53
JA tävlingsskjuter mycket + jagar å skjuter div gevär och pistoler..

JA tycker att Vapenlagen blivit totalt snurrig. Och det blir inte bättre av att tanterna på Rikspolisstyrelsen hittar på egna bestemmelser å värderingar.

Så om ja söker licens för en ny pistol i tex 9x19 så kanske ja inte ja får den, för de tycker att en grov kaliblig pistol räcker !!!! De e helt sjukt, ja orkar ej diskutera detta... Sen att de gjort fel på en utav mina gevärslicenser gör ju inget :D istället för halvautomat står det Helautomat *moohahahha*

Tycker dock att de skulle införa en Personskyddslicens som man skulle kunna få ta, strikta å hårda prov självklart.

Over and out

Skjutgalningen

Marcus

Baan
2005-01-25, 15:53
Inser du inte hur dumt det där låter? Det ÄR ju för fan kriminellt att hogga en massa vapen hemma utan licens för att du inte FÅR göra det. Kriminella får inte heller. Hur blir det bättre om det vore tillåtet? Då skulle ju ännu fler dumjävlar sitta med källaren full med ryska automatkarbiner. Blotta tanken på dig med en Kalashnikov i källaren får mig att rysa.

egentligen spelar det inte någon större roll om jag har en ak4 elelr några ak47or hemma, räcker med en för att ställa till en djävla massa skit... och det är knappast ovanligt med hemvärsnmän som har sina vapen hemma. En kompis fick ju bara skit för han inte ville ha sitt vapen hemma, det var nästan så att dom insisterade på att han tog hand om det själv och tog med det till övningar.

jwzrd
2005-01-25, 15:53
Sverige är inte USA. Om bara kriminella är de som har vapen har vi, precis som nu och eskalerande, en befolkning som nästan alltid faller offer.

Dessutom sker "dårbrotten" lika gärna med en kökskniv eller med tex en bil som vapen.

Berätta hur det blir bättre med liberalare vapenlagar. Tänk dig mig med ett vapen i handen nu när jag sitter och börjar lacka på hur jävla trött du verkar.

JJ
2005-01-25, 15:54
kvinnor med revolver i handväskan?, pensionärer med hagelgevär?, och barn skyddade av föräldrar med kulsprutepistoler?
Så en snubbe knallar fram till Elsa 44 år med en revolver i handen. Tjena, jag vill ha dina pengar. Elsa sliter då fram sin 9 mm Beretta.
A) Hon sätter en kula i huvudet på gärningsmannen och allting slutar lyckligt
B) Gärningsmannen skjuter Elsa och öppnar även eld mot de de vittnen som lockats dit av skotten. De i sin tur besvarar elden och dödar gärningsmannen. Ett vittne såras.

Barn skulle vådaskjutas till döds, pensionärer skulle döda grannungarna när de pallar äpplen, psykiskt sjuka skulle utföra massakrar.

palme
2005-01-25, 15:54
Angående vapenskåp i hemmet så kan de brytas upp lätt med en kofot. De är inte säkra för fem öre. Och inte förfaras vapen som de ska heller med slutstycket i annat skåp. Dålig kontroll i Sverige.

Ok baan.

RobbeliRobban
2005-01-25, 15:55
Inser du inte hur dumt det där låter? Det ÄR ju för fan kriminellt att hogga en massa vapen hemma utan licens för att du inte FÅR göra det. Kriminella får inte heller. Hur blir det bättre om det vore tillåtet? Då skulle ju ännu fler dumjävlar sitta med källaren full med ryska automatkarbiner. Blotta tanken på dig med en Kalashnikov i källaren får mig att rysa.

Du skriver till den milda grad så förvirrat att det inte går att uttyda. "Hogga"? Jag bor i lägenhet, i källaren finns en tvättstuga.

RobbeliRobban
2005-01-25, 15:58
Barn skulle vådaskjutas till döds, .

Typiskt argument, kanske i extremfall, men barn blir även påkörda av bilar.

jwzrd
2005-01-25, 16:00
egentligen spelar det inte någon större roll om jag har en ak4 elelr några ak47or hemma, räcker med en för att ställa till en djävla massa skit... och det är knappast ovanligt med hemvärsnmän som har sina vapen hemma. En kompis fick ju bara skit för han inte ville ha sitt vapen hemma, det var nästan så att dom insisterade på att han tog hand om det själv och tog med det till övningar.

JA två kanske inte är så VÄRST mycket värre än en. Men hur är det med tio?

Att din hemvärnskompis blir trackad för att han inte vill ha ett vapen hemma är inte så värst relevant i det här sammanhanget iallafall. Eller att hemvärnsmän har vapen hemma. Jag är inte så säker på att jag gillar att man får ha det, men att ändra på det gör man inte utan att se över hur hemvärnet fungerar. Kanske skulle man bli tvungen att lägga ner prostataklu..hemvärnet helt då. :D

z_bumbi
2005-01-25, 16:00
Snutarna sköts ju med sina egna vapen...fattar inte hur de kunde ge ifrån sig de.

Att de var hotade av en ak kanske hade något med saken att göra plus att det redan kastats en granat. Valet var väl att bli dödad från 30-40 m eller chansa på att man skulle överleva om man gav upp vapnet, vilket som är rätt kan man väl inte säga i förväg.

Baan: Man kan få licens att ha en kulspruta hemma så det mesta är möjligt. *screwy*

RobbeliRobban
2005-01-25, 16:01
Berätta hur det blir bättre med liberalare vapenlagar. Tänk dig mig med ett vapen i handen nu när jag sitter och börjar lacka på hur jävla trött du verkar.

Det har jag redan gjort femtioelva ggr. Det är alltid lika trevligt att bli hotad, och svuren över, sådär över nätet btw.

palme
2005-01-25, 16:03
Då tar jag hellre min chans och avgör mitt eget öde bumbi.


Att ungar skulle vådaskjutas är ju fel, lär de från början att inte pilla på dina vapen, behandla och förvara de ordentligt så händer inga olyckor.

RobbeliRobban
2005-01-25, 16:04
Lite bra läsning:

http://www.nra.org/

JJ
2005-01-25, 16:04
Typiskt argument, kanske i extremfall, men barn blir även påkörda av bilar.

Det har hänt ett flertal ggr att ett barn hittat pappas vapen och det har skett en olycka. Det har även hänt att folk blåst huvudet av sina egna barn i olyckor, och då har vi inte speciellt mycket vapen ute bland hushållen. Du kan ju tänka dig vad som händer när Kalle 18 år visar sin nya coola revolver. Kanske provskjuta lite i skogen.
Folk skulle inte klara av ansvaret.
Att barn blir påkörda av bilar är olyckligt, men det betyder ju inte att man behöver tillåta och stödja allt som är farligt.

Grisen
2005-01-25, 16:05
Lite bra läsning:

http://www.nra.org/


:laugh:

Baan
2005-01-25, 16:05
Angående vapenskåp i hemmet så kan de brytas upp lätt med en kofot. De är inte säkra för fem öre. Och inte förfaras vapen som de ska heller med slutstycket i annat skåp. Dålig kontroll i Sverige.

Ok baan.

vapenLÅS.. inte skåp.. vapenlåsen är tydligen mycket effektiva fast jag måste erkänna att jagi nte har erfarenhet av dom själv

angående hemvärnsmän och förvaring så tog jag mig faktiskt en liten titt nu, det visar sig att en hel del förvarar sina i kasuner och med vapnelås på (dom har nyckeln med sig så även om det otroliga skuel hända och någon bröt sig in så måste man få av vapenlåset, om man inte är kunnig så är risken stor att man inte lyckas)


z_bumbi rent praktiskt är det ganska hårt i Sverige, har läst om många som inte ens fått registrera pistol för sportskyttebruk och liknande, men visst kanske man kan komma igenom systemet om man jobbar inom det militära och har lite andra fördelar. det lättaste är ju helt klart gå den olagliga vägen om man vill ha automatkarbin, antigen köpa den självklart illegalt alternativt sno från FM; vilket nog är hårdare. Att gå den lagliga vägen för att på något sätt utnyttja sitt vapen för onda syften (heh) är nog knappast ens nära det smidigaste sättet. Aja lite om ingenting..

RobbeliRobban
2005-01-25, 16:06
Det har hänt ett flertal ggr att ett barn hittat pappas vapen och det har skett en olycka. Det har även hänt att folk blåst huvudet av sina egna barn i olyckor, och då har vi inte speciellt mycket vapen ute bland hushållen. Du kan ju tänka dig vad som händer när Kalle 18 år visar sin nya coola revolver. Kanske provskjuta lite i skogen.
Folk skulle inte klara av ansvaret.
Att barn blir påkörda av bilar är olyckligt, men det betyder ju inte att man behöver tillåta och stödja allt som är farligt.

En 18-åring klarar av att ha körkort ffs. Jämför gärna statistik över vapenolyckor och trafikolyckor.

jwzrd
2005-01-25, 16:06
Du skriver till den milda grad så förvirrat att det inte går att uttyda. "Hogga"? Jag bor i lägenhet, i källaren finns en tvättstuga.

Åja, du förstod vad jag skrev. Jag känner igen din dodgande stil. Om kriminella nu har en massa vapen hemma och/eller med sig som du säger. Hur blir den situationen bättre av att alla andra också har det? Någon presenterade siffror på hur civila i USA använde sina vapen. Det var väl 1 procent som användes för att skjuta en inbrottstjuv, resten av skotten var olika typer av vådaskott, inbrottstjuven tar vapnet och skjuter personen som bor i huset osv.

Jag har tjafsat en HEL del med vapentokiga amerikaner, du kommer med ett av dom absolut lamaste. Hur kan du påstå att kriminella har monopol på att ha vapen? Att ha ett illegalt vapen hemma GÖR ju dig kriminell. Och vad är det för lamt tilltag att påstå något så dumt? Vad sägs om: Kriminella har monopol på att köra 200km/t, varför får inte vi andra? (Testa med narkotika, smuggling, misshandel, tja vad du vill).

Och jo, du förstår precis vad jag säger, inga fler lama dodges.

Mindek
2005-01-25, 16:07
Liberalare vapenlagar behöver nödvändigtvis inte innebära att alla får gå omkring med bazookas och köra stridsvagn till jobbet...

I USA får man ju inte springa runt med vapen hur som helst heller.

JJ
2005-01-25, 16:07
En 18-åring klarar av att ha körkort ffs. Jämför gärna statistik över vapenolyckor och trafikolyckor.

Hur många 18 åringar har vapen då?

jwzrd
2005-01-25, 16:08
En 18-åring klarar av att ha körkort ffs. Jämför gärna statistik över vapenolyckor och trafikolyckor.

Där har vi ett annat lamt argument för att få ha vapen. VARFÖR ger dig trafikolyckor rätten att ha vapen hemma? Exakt hur ser sambandet ut? Folk ramlar från tak också, vill du tillräkna tillåtelsen att gå på tak som ännu ett argument för rätten till vapen?

Grahn
2005-01-25, 16:09
Hemvärnet tog väl bort rätten av förvaran vapnet i hemmet i en garderob för ngt år sedan.

JJ
2005-01-25, 16:10
Hemvärnet tog väl bort rätten av förvaran vapnet i hemmet i en garderob för ngt år sedan.
Jag har också för mig det. Bra beslut.

Grahn
2005-01-25, 16:11
Jag har också för mig det. Bra beslut.

Lustigt nog slutade massor av vapenkåta unga män i hämvärnet aldelens efter med har jag för mig. :D

RobbeliRobban
2005-01-25, 16:13
Jag har tjafsat en HEL del med vapentokiga amerikaner, du kommer med ett av dom absolut lamaste. Hur kan du påstå att kriminella har monopol på att ha vapen? Att ha ett illegalt vapen hemma GÖR ju dig kriminell. Och vad är det för lamt tilltag att påstå något så dumt? Vad sägs om: Kriminella har monopol på att köra 200km/t, varför får inte vi andra? (Testa med narkotika, smuggling, misshandel, tja vad du vill).

Och jo, du förstår precis vad jag säger, inga fler lama dodges.

Lama dodges? Att bli kallad lam är med kul. Det är skillnad på vapen och att köra fort. Ett vapen innebär ansvar och kontroll att medvetet köra för fort gör det inte. (Och inget ordmärkeri, du fattar vad jag menar) och att dra in narkotika, smuggling, och misshandel är enbart dumt.

Dessutom äger jag inga illegala vapen, (har fö. inte ett enda vapen hemma), för att det just är - olagligt.

Mindek
2005-01-25, 16:15
Robban: Hur liberala vapenlagar vill du ha? Ska folk få köpa vapen och ha hemma hur som helst? Vilka typer av vapen, etc. etc.?

jwzrd
2005-01-25, 16:19
Lama dodges? Att bli kallad lam är med kul. Det är skillnad på vapen och att köra fort. Ett vapen innebär ansvar och kontroll att medvetet köra för fort gör det inte. (Och inget ordmärkeri, du fattar vad jag menar) och att dra in narkotika, smuggling, och misshandel är enbart dumt.

Dessutom äger jag inga illegala vapen, (har fö. inte ett enda vapen hemma), för att det just är - olagligt.

Det är lika kul att bli kallad lam som att bli kallad förvirrad.

Det var DU som menade på att vi alla skulle få ha chansen att ha ett vapen hemma eftersom du tyckte det kändes orättvist att kriminella "har monopol" på det. Att köra 200km/t i sverige, eller använder narkotika osv, det jag räknade upp, är också något kriminella har monopol på i och med att man blir kriminell direkt man gör det. Det var ditt argument, jag applicerar det på andra saker kiminella gör/man blir kriminell av. Gäller ditt argument plötsligt inte längre, eller var kanske ett väldigt lamt argument?

RobbeliRobban
2005-01-25, 16:20
Robban: Hur liberala vapenlagar vill du ha? Ska folk få köpa vapen och ha hemma hur som helst? Vilka typer av vapen, etc. etc.?

jag har inget uttarbetat lagförslag. jag vill att vapen inte skall ha "krav" på antingen, sport, jakt eller samling i civila sammanhang. Jag vill kunna köpa och bära vilket eldvapen som helst (som min ekonomi tillåter) helt legalt.

Baan
2005-01-25, 16:23
Hemvärnet tog väl bort rätten av förvaran vapnet i hemmet i en garderob för ngt år sedan.

skulle väl vilja ändra på fraseringen lite; dom bestämde sig för att centralförvara vapen, men som du vet så har ju massa regementen lagts ner, så det har vart ett djävla bök att låsa upp vapen från kasun o så för vissa hemvärnsgrupper osv, så uppenbarligen har åmnga fortfarande vapen i hemmen. Tror man började tänja på regeln att centralförvara allt så fort den kom till ungefär för kostnadernas skull.

Å andra sidan så verkar inte vapenstölder av militären vara något vanligt förekommande så kanske ganska ointressant att diskutera. Dock vanligare är ju vapenstöld jaktvapen osv

Antal vapen som stulits eller förkommit åren 2000-2004:
2000: 1 774 stycken
2001: 1 435 stycken
2002: 1 808 stycken
2003: 2 405 stycken
2004: 2 214 stycken
Vapen som stals eller förkom 2004:
Jaktstudsare: 823 stycken
Hagelgevär: 731 stycken
Pistoler: 230 stycken
Revolvrar: 163 stycken
Salongsgevär: 94 stycken
Andra gevär: 84 stycken
Kombinationsvapen: 39 stycken
Mausergevär: 21 stycken
Automatkarbiner: 20 stycken
Kulsprutepistoler: 3 stycken
Signalpistoler: 1 styck
Övriga vapen: 5 stycken
Källa: Rikskriminalpolisen (TT)

handlar i princip om ca 20 vapen som stulits som har anknytning till FM resten är civilt.

jwzrd
2005-01-25, 16:24
jag har inget uttarbetat lagförslag. jag vill att vapen inte skall ha "krav" på antingen, sport, jakt eller samling i civila sammanhang. Jag vill kunna köpa och bära vilket eldvapen som helst (som min ekonomi tillåter) helt legalt.

Vore det ok för dig att alla andra också gjorde det?

Jense
2005-01-25, 16:24
vi som gillar pistoler, som andra gillar samurajsvärd. vill kanske ha det lite mer slappt. fast inte mycket mer.

RobbeliRobban
2005-01-25, 16:25
Det är lika kul att bli kallad lam som att bli kallad förvirrad.

Det var DU som menade på att vi alla skulle få ha chansen att ha ett vapen hemma eftersom du tyckte det kändes orättvist att kriminella "har monopol" på det. Att köra 200km/t i sverige, eller använder narkotika osv, det jag räknade upp, är också något kriminella har monopol på i och med att man blir kriminell direkt man gör det. Det var ditt argument, jag applicerar det på andra saker kiminella gör/man blir kriminell av. Gäller ditt argument plötsligt inte längre, eller var kanske ett väldigt lamt argument?

jag anser inte att fortkörning, narkotika och vapeninnehav är samma sak. Jag anser att det skall vara legalt att inneha och bära vapen. jag anser att en kriminell inte skall ha monopol på något jag anser borde vara allmänt.

Baan
2005-01-25, 16:26
vi som gillar kulsprutor då.. helst minst 7.62mm vad ska vi göra *cry*

RobbeliRobban
2005-01-25, 16:27
Vore det ok för dig att alla andra också gjorde det?

. Nä, enbart för mig, borde döpt pollen till: tycker du att Robbelirobban skall få handla vapen på Domus?

jwzrd
2005-01-25, 16:28
jag anser inte att fortkörning, narkotika och vapeninnehav är samma sak. Jag anser att det skall vara legalt att inneha och bära vapen. jag anser att en kriminell inte skall ha monopol på något jag anser borde vara allmänt.

Alltså, läser du det jag skriver?

Jag jämställer inte handlingarna som sådana. Jag jämställer vilken grupp som har/skapar sig ett monopol på dom. Du menar att det är monopolet du stör dig på, om det vore monopolet du störde dig på så borde väl alla monopol störa dig? Om det _inte_ är monopolet du stör dig på, så kan du inte använda det argumetet, för det bygger på monopolavundsjukan.

Jense
2005-01-25, 16:29
. Nä, enbart för mig, borde döpt pollen till: tycker du att Robbelirobban skall få handla vapen på Domus?


haha..

du gillar inte dig själv va? domus.. finns det kvar?

vapenbutiker.. lite strategiskt utplacerade. licens och märkning (ett nummer) på kulorna.

jwzrd
2005-01-25, 16:29
. Nä, enbart för mig, borde döpt pollen till: tycker du att Robbelirobban skall få handla vapen på Domus?

Kamma dig, vore det ok för dig att alla kan dra till Ica och handla en Glock förutsatt att portponän tillät det?

Baan
2005-01-25, 16:30
förresten för dom som faktiskt är intresserade av lagarna i sig..

http://rixlex.riksdagen.se/htbin/thw?%24%7BHTML%7D=SFST_LST&%24%7BOOHTML%7D=SFST_DOK&%24%7BSNHTML%7D=SFST_ERR&%24%7BMAXPAGE%7D=26&%24%7BTRIPSHOW%7D=format%3DTHW&%24%7BBASE%7D=SFST&%24%7BFREETEXT%7D=&BET=&RUB=1996%3A70&ORG=

sen angående gubben jag snackade om som blev av med några AKM så verkar man kunna få tillstånd för dom OM man är just hemvärnsman..

RobbeliRobban
2005-01-25, 16:30
Alltså, läser du det jag skriver?

.

dito.

Grahn
2005-01-25, 16:32
Chilla lite det är en debatt ta det inte så allvarligt.

RobbeliRobban
2005-01-25, 16:33
Kamma dig, vore det ok för dig att alla kan dra till Ica och handla en Glock förutsatt att portponän tillät det?

Efter en snabb check i brottsregistret, en registrering och ett litet besök hos en psykolog samt ett hanteringstest och några lektioner om vapensäkerhet. fast inte på ICA, kanske på systembolaget?

Tenzu
2005-01-25, 16:38
Tror inte en sekund på att det skulle vara så lätt för alla kriminella i Sverige att skaffa vapen, våra "restrektiva" lagar hindrar säkert många.
Det är ungefär som när man haft undersökningar på högstadieskolor och 80% säger sig veta hur och kunna skaffa knark om de ville.. Sen när det kommer till kritan kan man fråga sig hur många av dem som verkligen skulle våga söka upp en påtänd langare och hans pundarpolare i nån knarkarkvart.. :D

Baan
2005-01-25, 16:41
ja för medelsvensson kanske det t o m är omöjligt.. men heter du dragan och tillhör den serbiska maffian (obs. namnet kanske inte är så viktigt eller typ av maffia) så är det nog inte alls särskilt svårt :)

fast det handlar inte längre om vapenlagar då, det gäller nog samtliga brottslingar åp den nivån i vilket land som helst

RobbeliRobban
2005-01-25, 16:42
Det är ungefär som när man haft undersökningar på högstadieskolor och 80% säger sig veta hur och kunna skaffa knark om de ville.. Sen när det kommer till kritan kan man fråga sig hur många av dem som verkligen skulle våga söka upp en påtänd langare och hans pundarpolare i nån knarkarkvart.. :D

Utan att ge tips, men sådär går det oftast inte till. Enkelt ordnat är det med.

RobbeliRobban
2005-01-25, 16:54
Ett bra och mycket objektivt forum där frågan diskuteras flitigt.

http://www.fortliberty.org/

Direkt till forumet:

http://www.fortliberty.org/forum/viewforum.php?f=21

stridis
2005-01-25, 17:14
Som jag ser det, det är nästan bara grovt kriminella med kontakter som får tag i illegala vapen i Sverige. Om alla lätt skulle kunna få tag i vapen skulle fler ta steget till kriminella aktiviteter som mord,rån, hot osv.En ensam dåre utan vapen kan lätt tas ner av ett par vuxna med civilkurage. Ensam unge (eller med kompis) med vapen kan skapa ett nytt columbine. Varför tog de inte och stoppade dem tidigt vid columbine? Bara att sätta ett par kulor i dem typ... eller inte.

Jense
2005-01-25, 17:18
Som jag ser det, det är nästan bara grovt kriminella med kontakter som får tag i illegala vapen i Sverige.


aaanä. behöver inte va grovt kriminell för att få tag i vapen. fårga runt bland dina vänner, som ett test. se om någon kan skaffa en pistol. tror någon av dom säger ja

stridis
2005-01-25, 17:32
aaanä. behöver inte va grovt kriminell för att få tag i vapen. fårga runt bland dina vänner, som ett test. se om någon kan skaffa en pistol. tror någon av dom säger ja

Kan skaffa och skulle skaffa är två olika saker. Ingen av mina vänner (ingen av dem har något klammer med lagen) skulle skaffa mig en pistol och därmed begå ett brott. Men ger mig, man behöver bara känna en hyfsat kriminell typ.

Vastrix
2005-01-25, 18:12
aaanä. behöver inte va grovt kriminell för att få tag i vapen. fårga runt bland dina vänner, som ett test. se om någon kan skaffa en pistol. tror någon av dom säger ja


Tyvärr har du nog rätt.
Jag har tidigare hållit på med sportskytte. En av ledarna hade gått in i en butik på möllan i Malmö och frågat efter pitabröd. Han blev rätt förvånad när handlaren tar fram några pistoler och frågar vilken han är intresserad av. Killen skulle dock köpa vanliga pitabröd så försäljaren blev kanske lite skamsen.
Även bland jägare förkommer det stulna vapen och de nyligen införda lagarna som begränsar antalet kommer knappas minska antalet illegala vapen som är på drift.
För att återknuta till tidigare publicerad statistik så är jag väldigt förvånad över antalet stulna studsare. Det känns inte riktigt som ett jaktgevär är det ”perfekta” rånvapnet.

/V.

Trance
2005-01-25, 18:55
Jag har aldrig förstått vad det ger med liberalare vapenlagar?

Anser ni att antal brott skulle gå ner? Vilka isåfall?

Vad är de faktiska fördelarna förutom att det är "coolt" med vapen?

Jense
2005-01-25, 19:29
Tyvärr har du nog rätt.
Jag har tidigare hållit på med sportskytte. En av ledarna hade gått in i en butik på möllan i Malmö och frågat efter pitabröd. Han blev rätt förvånad när handlaren tar fram några pistoler och frågar vilken han är intresserad av. Killen skulle dock köpa vanliga pitabröd så försäljaren blev kanske lite skamsen.
Även bland jägare förkommer det stulna vapen och de nyligen införda lagarna som begränsar antalet kommer knappas minska antalet illegala vapen som är på drift.
För att återknuta till tidigare publicerad statistik så är jag väldigt förvånad över antalet stulna studsare. Det känns inte riktigt som ett jaktgevär är det ”perfekta” rånvapnet.

/V.


haha, giftshop. den med mass aindiska tavlor och sånt, samt mat på hörnan lvid ostaffären?

trance. för folk som ser på pistoler likadant som andra ser på svärd, knivar yxor och sköldar.. samlingsvärde och prydnad. men man vill ju inte ha en replika eller liknande då.. blir inte riktigt samma sak

Vastrix
2005-01-25, 21:13
haha, giftshop. den med mass aindiska tavlor och sånt, samt mat på hörnan lvid ostaffären?

Har ingen aning, känndes fel att fråga.

/V.

Jense
2005-01-25, 21:19
Har ingen aning, känndes fel att fråga.

/V.


va ngn affär där som va halvkänd för just det, fickk för mig att det va den affären jag beskrev.. soft air guns och replikor. lite som hobbex :D