handdator

Visa fullständig version : Underskott och träning.


chopper
2005-01-25, 12:23
Hej!

Ny här på forumet, har kollat igenom massor av intressanta trådar via sökfunktionen. Otroligt intressant, har dock två frågor som jag inte har hittat något bra svar på än.

1.

Vid deff, jag har ett kaloribehov av 2600 under en vanlig dags aktiviteter, har nu deffat i 2 veckor och legat på 2300 kcal och höjt mitt kaloribehov till 2800 kcal eftersom jag cyklar 20 min innan frukost varje morgon 6 dagar i veckan.
Min fråga är då om jag ska öka cyklingen till 50 min o förbränna 500 kcal direkt på morgonen innan frukost och sen höja intaget till 2600 kcal och fortfarande ha ett underskott på 500 kcal men ta det endast från cykling innan frukost varje dag. Vad är bäst ? 250 kcal från maten och 250 från cyklingen? Eller 500 kcal från cykling bara? Jag vill ju ha effektivast fettförbränning!

2.

Vad är förklaringen till att man förbränner mer muskler vid ett större kaloriunderskott? vad är det som gör att ett underskott på 1000 kcal bränner mer muskler än 500 kcal ? varför kan inte kroppen förbränna 1000 kcal fett ur fettdepåerna under en 24 timmars period?

Självklart kan ni svara bara på en fråga om ni kan det!

Frazze
2005-01-25, 12:41
1. Det är nog vilket som. Däremot tycker jag att det låter väldigt knepigt att ha sådana exakta marginaler att leka med, jag antar att du aldrig mätt din kcalförbrukning, utan "bara" räknat ut den genom antingen tabeller eller erfarenhet. Men ett underskott är alltid ett underskott, jag skulle ha valt att bränna mer på cyklingen, före frukost eftersom kroppen då lättare använder just fettreserverna som bränsle. först mer träning, sedan(om någonsin) mindre mat.

2. Nu är jag lite på hal is, men jag antar att det är svårt att frigöra 1000kcal från fettväven och föra in dessa till mitokondrierna på 24timmar(utan att egentligen använda exakta siffror, men det blir för mycket). Kanske muskelväven är lättare att bryta ner? Dessutom bränner du alltid muskler vid kcalunderskott.

aliquis
2005-01-25, 14:09
1) Att förbränna mer energi är såklart bättre. Dels för att om så inte var fallet kunde du ju bara svälta och inte röra på dig och få lika bra resultat, vilket du inte får (aktiviteterna ökar ju konditionen, mängden mitokondrier och förbättrar fettförbränningen, höjer insulinkänsligheten så att kolhydraterna inte leder till lika hög fettinlagring, du använder musklerna så kroppen ser mindre vits med att göra sig av med dem, osv...)
Plus det faktum att du då kan äta mat, och maten i sig är ju anabol.

2) För att du alltid riskerar att bli av med lite annat än fett, sedan om det är kolhydrater från mat eller glukogen, eller aminosyror från mat eller muskler är väl sak. Men ju mindre du äter desto mer desperat blir ju kroppen efter mer energi, och mer rädd om det fett den har, för kroppen vet ju inte att det är något du gör medvetet och kontrollerat eller hur lång tid det kommer vara. Så den spar ju hellre på fettet och gör sig av med onödig energiförbrukande muskelmassa.