Visa fullständig version : Käkar ni vassle på morgonen?
Det är väl rätt bra att dra i sig en vassledrink på morgonen för att snabbt avbryta katabolismen?
Men duger det med mycket protein från vanlig mat istället?
Hur mycket protein behövs på frukosten?
Är det bara protein som avbryter nedbrytningen, eller gör en bra frukost utan en jäkla massa protein också det?
Jag tycker bara att mina 4 kilos proteinburkar tar slut så jävla fort! Jag vill börja snåla lite...det blir så DYRT! Vanlig mat är väl inte gratis heller kanske...arrgghh! Fan vad dyrt det ska vara då! Mina icke-tränande polare äter ju knappt nånting och har ett betydligt mindre matkonto...
Japp. Eftersom jag tillhör det morgontrötta släktet så blir det till att dricka mitt protein för att orka äta något alls. Jag tar 30g protein från vassle samt 10g från soja till varje frukost.
Jovars, det händer rätt ofta. Det är så smidigt.
Annars blir det ägg.
Är det bara protein som avbryter nedbrytningen, eller gör en bra frukost utan en jäkla massa protein också det?
Både kolhydrater och protein du äter fyller ungefär samma uppgift så spar på burkarna och ät lite mer mat istället. Det kanske går lite, lite snabbare om man dricker ett snabbt protein direkt innan man börjar fixa frukosten än annars men fråga är vad det spelar för roll. Skulle jag vara superseriös med någon satsning skulle jag kanske försöka dela upp det så under vissa perioder.
Att dricka drinken till frukosten gör att man blandar allt i magen i alla fall och då är det ingen idé med det som jag ser det utan då är det bättre att spara den drinken till något annat mål som ser proteinfattigt ut.
Både kolhydrater och protein du äter fyller ungefär samma uppgift så spar på burkarna och ät lite mer mat istället. Det kanske går lite, lite snabbare om man dricker ett snabbt protein direkt innan man börjar fixa frukosten än annars men fråga är vad det spelar för roll. Skulle jag vara superseriös med någon satsning skulle jag kanske försöka dela upp det så under vissa perioder.
Att dricka drinken till frukosten gör att man blandar allt i magen i alla fall och då är det ingen idé med det som jag ser det utan då är det bättre att spara den drinken till något annat mål som ser proteinfattigt ut.
OK! Då får det bli en större portion gröt istället och mer ägg och skinka på mackan. Får se om jag märker någon skillnad på nedbrytningen. Skulle nog inte tro det...Känns som jakten på att bli optimal blir lite för överdriven ibland...
Herkulez
2005-01-25, 12:42
50gram vassle och havregrynsgröt är min frukost...enkelt och går att få ner =)
King Grub
2005-01-25, 12:58
Jag brukar ta några matskedar vassle tillsammans med frukosten för att snabbt få ut lite protein i omlopp.
Markus H
2005-01-25, 13:02
60 gram vassle med 50 gram havregrynsgröt i 4.5dl lättmjölk. Även några mackor (wasa Sport) ifall jag inte kliver upp 05:15 (förmiddagspasset), då blir det bara drinken. och lunch 09:00.
Men är det någon som märkt att "fan va bra det blev nu när jag börja ta vassle på frukosten" eller "va stor jag har blivit tack vare att jag äter vassle istället för protein från maten"?
Finns det några rekommendationer på hur stor mängd vassle som är lagom att ta på morgonen om man nu ska ta det?
King Grub
2005-01-25, 13:04
Men är det någon som märkt att "fan va bra det blev nu när jag börja ta vassle på frukosten" eller "va stor jag har blivit tack vare att jag äter vassle istället för protein från maten"?
Det är snabbt tillgänlig mat i pulverform, inget man märker någon "effekt" av. Det är ett praktiskt och smidigt sätt att få i sig protein, och det enda snabba proteinet som finns att tillgå.
Finns det några rekommendationer på hur stor mängd vassle som är lagom att ta på morgonen om man nu ska ta det?
Nej. Vill du kan du ju ta hälften av frukostens protein från snabbt protein och resten från långsamt (mat). Men det är inga magiska siffror.
Det är väl rätt bra att dra i sig en vassledrink på morgonen för att snabbt avbryta katabolismen?
Men duger det med mycket protein från vanlig mat istället?
Hur mycket protein behövs på frukosten?
Jag tycker bara att mina 4 kilos proteinburkar tar slut så jävla fort! Jag vill börja snåla lite...det blir så DYRT! Vanlig mat är väl inte gratis heller kanske...arrgghh! Fan vad dyrt det ska vara då! Mina icke-tränande polare äter ju knappt nånting och har ett betydligt mindre matkonto...
Ja, men katabolismen avbryts väl av att du äter överhuvudtaget.
Klart det duger med mat, sedan kanske det är ännu bättre med en gnutta vassle först.
Vet inte hur mycket protein som krävs, beroer väl på vad du väger, fixa 30gram på hela måltiden eller mer?
Klart kolhydraterna avbryter nedbrytningen också.
Ät mindre av proteinburkarna då, jag tycker också mina tar slut fort men det är ju för att man råkar ta lite väl mycket under dagen, och jag tar ju mitt för att komplementera upp proteinkvaliten till annars halvdana måltider. Du som allätare behöver ju inte det så varför inte bara ta proteinet vid träningen och skita i det vid alla andra tillfällen. Knappast så att du får i dig för lite protein annars.
Nej. Vill du kan du ju ta hälften av frukostens protein från snabbt protein och resten från långsamt (mat). Men det är inga magiska siffror.
Låter mycket vettigt!
60 gram vassle med 50 gram havregrynsgröt i 4.5dl lättmjölk. Även några mackor (wasa Sport) ifall jag inte kliver upp 05:15 (förmiddagspasset), då blir det bara drinken. och lunch 09:00.
Kan väl inte vara något vidare? Varför så mycket protein? Och varför så lite kolhydrater?
Min tilltänka framtida frukost är nog 2 frukter, 3 mackor med jordnötssmör och grönsaker och 15g sojaprotein.
Jakobbus
2005-01-26, 01:54
Till frukosten borde det vall spela minde roll om vasslet ar i form av hydrolysat eller om det ar ett billigt koncentrat?
King Grub
2005-01-26, 06:35
Till frukosten borde det vall spela minde roll om vasslet ar i form av hydrolysat eller om det ar ett billigt koncentrat?
Nej, det lär vara av obetydlig vikt.
Blir typ 50/50 vassle/kasein från pulver på morgonen, 30-35g tot. och så från gröt/mjölk då.
Är det bättre att ta vassle än kasein på morgonen?
Råa ägg då?
King Grub
2005-01-26, 16:34
Är det bättre att ta vassle än kasein på morgonen?
Råa ägg då?
Råa ägg äter man aldrig om man inte vill utsätta sig för risk för salmonellasmitta, hur liten den än kan vara.
MEGA_MAN
2005-01-26, 17:32
Råa ägg äter man aldrig om man inte vill utsätta sig för risk för salmonellasmitta, hur liten den än kan vara.
Men det är ju så gott med råa ägg :eating:
Lite freaky kanske, men har ätit det sen man var liten pojk ;)
Ingen annan nackdel förutom smittorisken?
Vill du bryta katabolismen riktigt fort på morgonen så käka maltodextrin, dextros eller honung,
eller andra supersnabba kolhydrater som skjuter insulinet i höjden. Detta avbryter katabolismen snabbare än vassle.
50gram vassle och havregrynsgröt är min frukost...enkelt och går att få ner =)
Så sant som det är sagt :hbang:
King Grub
2005-01-26, 19:14
Vill du bryta katabolismen riktigt fort på morgonen så käka maltodextrin, dextros eller honung,
eller andra supersnabba kolhydrater som skjuter insulinet i höjden. Detta avbryter katabolismen snabbare än vassle.
Vassle ger i o f s lika stort och snabbt insulinpåslag som druvsocker. (J Am Diet Assoc. 2004 Dec;104(12):1800-4. Glycemic and insulinemic responses to protein supplements.)
Men det är ju så gott med råa ägg :eating:
Lite freaky kanske, men har ätit det sen man var liten pojk ;)
Ingen annan nackdel förutom smittorisken?
Räcker inte kraftig diaré någon vecka eller så med ett par veckors mellanrum. Ständigt återkommande.
Njaa... vitaminet biotin binds extremt hårt till ett av proteinen i äggvitan vilket gör att du inte kan ta upp biotin. Kokas ägget denatureras proteinet och biotinet lösgörs och du kan ta upp biotinet.
Nu är ju risken för biotinbrist minimal men ändå.
Man and Machine
2005-01-26, 20:04
I nödfall vassle på morgonen. Föredrar dock ägg/keso eller någon köttbit från dagen innan.
FredsAmiralen
2005-01-26, 20:56
Måste bara fråga? Blandar ni i proteinpulvret i havregrynsgröten? Är inte det ganska äckligt... havregrynsgröt som smakar choklad *screwy*
King Grub
2005-01-26, 21:21
Måste bara fråga? Blandar ni i proteinpulvret i havregrynsgröten? Är inte det ganska äckligt... havregrynsgröt som smakar choklad *screwy*
Om jag äter gröt till frukost (vilket händer ett par ggr per vecka) så blir det definitivt inte något proteinpulver i den! :)
FredsAmiralen
2005-01-26, 21:33
Om jag äter gröt till frukost (vilket händer ett par ggr per vecka) så blir det definitivt inte något proteinpulvet i den! :)
riktigt, riktigt skönt att höra... :thumbup:
riktigt, riktigt skönt att höra... :thumbup:
Varför d då??
OT: ja käkar också vassle på morgonen. Dricker det några min innan det är dags för frukostgröten!;)
King Grub
2005-01-26, 21:41
Varför d då??
Bara tanken framkallar ju kväljningar. http://www.gthemean.fsnet.co.uk/smile/throwup.gif
Choklad går an men vanlij är riktigt gott, någon gång ska jag köpa hem ett jordgubbspulver och testa det också.
En skvätt jordgubbsylt eller frysta jordgubbar till det. :eating:
ProTargo körde jag alltid på innan och tyckte det funkade kanon till frukosten. Både kalciumkaseinat och vassle, lite MCT-fetter. Skulle väl vara den lilla delen Vitargo som är problemet.
FredsAmiralen
2005-01-27, 15:59
Choklad går an men vanlij är riktigt gott, någon gång ska jag köpa hem ett jordgubbspulver och testa det också.
En skvätt jordgubbsylt eller frysta jordgubbar till det. :eating:
Otroligt vad vissa stoppar i sig *screwy*
Fattar inte hur du kan käka havregrynsgröt som smakar vanilj eller choklad... måste ju komma upp snabbare än vad det går ner :booty:
Otroligt vad vissa stoppar i sig *screwy*
Fattar inte hur du kan käka havregrynsgröt som smakar vanilj eller choklad... måste ju komma upp snabbare än vad det går ner :booty:
Testa och blanda med neutralt kasein någon gång så inser du vilken smaksensation vaniljprotein i gröten är. :D
Är det dåligt att bara äta gröt+proteindrink med vatten? behövs de något mer långsamt protein?
King Grub
2005-01-27, 20:16
Är det dåligt att bara äta gröt+proteindrink med vatten? behövs de något mer långsamt protein?
Jag skulle inte använda vassle som enda proteinkälla, även om även grynen innehåller protein. Har du inte mjölk på gröten?
Alltid morgonproteinare (med vatten såklart) innan gröten/muslin
Niclaaas
2005-01-27, 21:02
Jag skulle inte använda vassle som enda proteinkälla, även om även grynen innehåller protein. Har du inte mjölk på gröten?
varför?
King Grub
2005-01-27, 21:12
varför?
Därför att det är snabbt och tas upp på kort tid. Ett långsamt protein ger bättre proteinbalans.
"In young men ingesting protein meals, slowly digested proteins (caseins: CAS) induce a higher protein gain than those that are rapidly digested (whey proteins: WP)."
J Physiol. 2003 Jun 1;549(Pt 2):635-44. Epub 2003 Mar 28.
"Postprandial leucine balance over 7 h was higher after the slow than after the fast meals (CAS: 38 +/- 13 vs. AA: -12 +/- 11, P < 0.01; RPT-WP: 87 +/- 25 vs. WP: 6 +/- 19 micromol/kg, P < 0.05). Protein digestion rate is an independent factor modulating postprandial protein deposition."
Am J Physiol Endocrinol Metab. 2001 Feb;280(2):E340-8.
Niclaaas
2005-01-27, 22:55
Därför att det är snabbt och tas upp på kort tid. Ett långsamt protein ger bättre proteinbalans.
"In young men ingesting protein meals, slowly digested proteins (caseins: CAS) induce a higher protein gain than those that are rapidly digested (whey proteins: WP)."
J Physiol. 2003 Jun 1;549(Pt 2):635-44. Epub 2003 Mar 28.
"Postprandial leucine balance over 7 h was higher after the slow than after the fast meals (CAS: 38 +/- 13 vs. AA: -12 +/- 11, P < 0.01; RPT-WP: 87 +/- 25 vs. WP: 6 +/- 19 micromol/kg, P < 0.05). Protein digestion rate is an independent factor modulating postprandial protein deposition."
Am J Physiol Endocrinol Metab. 2001 Feb;280(2):E340-8.
ah ok. men om man får i sig 50/50 från snabbt/långsamt protein, låter det "okej"?
Jsg brukar börja dagen med en vassledrink, följt av havregryn i mjölk + C-brus + lite andra kosttillskott. Ev lite kaffe.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.