handdator

Visa fullständig version : Utnyttja näringsfönstret maximalt !


negative
2005-01-25, 00:18
Vill ha tips på hur man utnyttjar tiden efter träningen på bästa sätt

Hur funkar detta ?

Före träning. vassle malto/dextro
Efter träning. vassle malto/dextro
30 min efter träning. vassle och vitt bröd (50 gram koliar)
1 tim. kyckling och ris
1,5 tim. mjölk och oboy 50 gram snabba kolisar och kanske 15 gram protein.
2h. tillbaka på mjölk och oboy
2,5h. mjölk och oboy
3h. mjölk och oboy
3,5 kyckling ris

Vad jag försöker med är att få 50 gram snabba kolisar varje halvtimme i tre timmar efter träningen. Ska jag skippa de långsamma kolhydraterna till riset efter en timme och köra snabba även där ? Hur mycket protein ska man få i sig varje halvtimme ?


Vad tror du grubben, finns det något att förbättra/förändra ?

Markus

Frazze
2005-01-25, 00:47
pm:a direkt om det endast är en person du vill fråga...

Att basera 4 "måltider" på bara chokladryck tycker jag verkar lite onödigt, lägg till en näringsrik måltid istället för två av oboyglasen.

trubaduren
2005-01-25, 00:48
Skillnaderna ÄR inte jättestora, du får allra troligast ut mer av att ta dina drinkar och sen käka vanligt hemlagat krubb en timme efter träningen. Du krånglar bara till det för dig själv. Träningen ska bidra till/komplettera ett roligt liv, inte vara en ständig börda pga ständiga mattider.
(Men i teorin ser ju ditt val med 4 oboy-baserade mål om dan verkligen fint ut)

ps. addressera inte trådar till grub i person !!! ds.


edit. frazze hann före

negative
2005-01-25, 01:47
Okey sorry för att frågan var direkt till Grub....

Vad tror ni om detta då ?

Före träning. vassle malto/dextro
Efter träning. vassle malto/dextro
30 min efter träning. vassle och vitt bröd (50 gram koliar)
1 tim. kyckling och " snabbt" ris
1,5 tim. vassle och potatismos
2h nykokt potatis och kyckling
2,5h. cornflakes och mjölk
3h. bröd och protein
3,5 kyckling ris.

50 gram snabba kolisar varje halvtimme och ca 20-30 gram protein på halvtimme

Vill bara veta vad som är optimalt :thumbup:

bonydrop
2005-01-25, 02:00
Det sista tycker jag ser bra ut. Nåt förslag på vad du kan ha mer som jag tycker är både lätt och gott är lite med havregryn. Jag brukar ibland mixa ner dom okokta i vatten eller mjölk och få ett GI på kanske 110, och även använda tunna havregryn och koka dom i micron.

King Grub
2005-01-25, 06:23
Ska jag skippa de långsamma kolhydraterna till riset efter en timme och köra snabba även där ?

Även långsamma lagras in som muskelglykogen, även om det tar längre tid. Låt måltiden bestämma vad som passar; alla mål måste inte ha snabba kolhydrater, bara helheten är det.

Hur mycket protein ska man få i sig varje halvtimme ?

Säg 20 gram i timmen kanske.

Ditt sista upplägg ser betydligt bättre ut än det första, som var alldeles för näringsfattigt och baserat på socker.

hassezilla
2005-01-25, 11:06
[b]Hur mycket protein ska man få i sig varje halvtimme ?

Säg 20 gram i timmen kanske.




Under hur långt tidsförlopp, 4 timmar?

King Grub
2005-01-25, 12:59
Under hur långt tidsförlopp, 4 timmar?

Ungefär, ja. Sedan övergår du till normal måltidsordning, dvs ungefär var tredje timme. Om du inte tränar sent så det är sängdags, förstås.

hassezilla
2005-01-25, 13:37
Ungefär, ja. Sedan övergår du till normal måltidsordning, dvs ungefär var tredje timme. Om du inte tränar sent så det är sängdags, förstås.
Fasen vad jobbigt att käka fyra gånger inom loppet av fyra timmar.

King Grub
2005-01-25, 14:03
Fasen vad jobbigt att käka fyra gånger inom loppet av fyra timmar.

En gång i halvtimmen är ännu mer optimalt. :D

"The optimal rate of carbohydrate ingested immediately after a training session should be 1.2 g/kg/hour at 30-minute intervals for 4 hours and the carbohydrate should be of high glycaemic index."

Sports Med. 2004;34(5):317-27. Macronutrient considerations for the sport of bodybuilding.

hassezilla
2005-01-25, 14:26
En gång i halvtimmen är ännu mer optimalt. :D

"The optimal rate of carbohydrate ingested immediately after a training session should be 1.2 g/kg/hour at 30-minute intervals for 4 hours and the carbohydrate should be of high glycaemic index."

Sports Med. 2004;34(5):317-27. Macronutrient considerations for the sport of bodybuilding.

Yeah right, oseriös man ska vara om man äter 8 mål på 4 timmar. snacka om att nolla fritiden. :whipped: Alltså 10 gram kolhydrat och 10 gram protein varje halvtimma i 4 timmar?