handdator

Visa fullständig version : Calle Johnsson, buhuhu


Jet
2005-01-24, 22:32
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,593492,00.html

Det var ett fasligt gnällande på media om denna lilla pojke. Han verkar ju med all sannolikhet ha ställt till det för sig på eget bevåg, då är det väl inte mer än rätt att han får sitta av sitt straff i Grekland?

*grr27*

Langster
2005-01-24, 22:34
Håller med dig.

Officer
2005-01-24, 22:35
Låt svinet sitta av det i Grekland, hellre det än att Sverjeland slösar pengar på fanskapet. Jävla gnällande alltså.

Metal_boy_
2005-01-24, 22:40
vill dom ha han så kan dom väl få han så slipper ju vi..

MacLeod
2005-01-24, 22:52
Han har inte nekat till händelsen på fester i täbyområdet iaf enligt uppgifter jag har fått av folk som varit där. Men det är bara rykten och ska inte tas som något som på något sätt är sant...ta det som skoj eller nått.

Megatuttarna
2005-01-24, 22:56
Haha hycklare! Kan någon med säkerhet säga att allt skedde på killens eget bevåg? Skulle ni vilja överlämnas till ett grekiskt fängelse?

Tror inte en sekund på det, det är lätt att spela tuff men när det kommer till kritan hade säkert varenda en av er bajsat på sig, speciellt efter en skön misshandel av grekisk polis innan. Det är lätt att sitta i ett land med hög rättssäkerhet som Sverige och dra helt osakliga resonemang om vad personen i fråga förtjänar när ni inte ens är införstådda i fallet; mer än vad media förmedlat.

Jag är inte insatt själv och just därför tar jag inte ställning till vad killen förtjänar. Allt jag vet är att jag personligen hellre skulle sitta av straffet i Sverige än Grekland och att detta önskemål är applicerbart på er alla. Inte fan klampar ni in och basunerar ut stolt att ni förtjänar att sitta i Grekland om det vore ni? Eller har vi ett par idioter bland oss?

acron
2005-01-24, 22:56
Klart som fan att han är skyldig! Tror knappast att grekerna hade dragit igång en fet pprocess om de inte hade säkra bevis! Låt sprätten ta sitt straff!

Trance
2005-01-24, 23:01
Haha hycklare! Kan någon med säkerhet säga att allt skedde på killens eget bevåg? Skulle ni vilja överlämnas till ett grekiskt fängelse?

Tror inte en sekund på det, det är lätt att spela tuff men när det kommer till kritan hade säkert varenda en av er bajsat på sig, speciellt efter en skön misshandel av grekisk polis innan. Det är lätt att sitta i ett land med hög rättssäkerhet som Sverige och dra helt osakliga resonemang om vad personen i fråga förtjänar när ni inte ens är införstådda i fallet; mer än vad media förmedlat.

Jag är inte insatt själv och just därför tar jag inte ställning till vad killen förtjänar. Allt jag vet är att jag personligen hellre skulle sitta av straffet i Sverige än Grekland och att detta önskemål är applicerbart på er alla. Inte fan klampar ni in och basunerar ut stolt att ni förtjänar att sitta i Grekland om det vore ni? Eller har vi ett par idioter bland oss?

För mig handlar det mer om Aftonbladet än om Calle. Om han skulle varit misstänkt för att ha våldtagit någon, tror du Aftonbladet skulle jobbat lika defensivt?

Det lilla jag har sett av bevisningen räcker väl gott till en rättegång, och då är det klart att man skall följa landets rättsväsende. Det är inte direkt Iran han skickas till.

MacLeod
2005-01-24, 23:02
Haha hycklare! Kan någon med säkerhet säga att allt skedde på killens eget bevåg? Skulle ni vilja överlämnas till ett grekiskt fängelse?

Tror inte en sekund på det, det är lätt att spela tuff men när det kommer till kritan hade säkert varenda en av er bajsat på sig, speciellt efter en skön misshandel av grekisk polis innan. Det är lätt att sitta i ett land med hög rättssäkerhet som Sverige och dra helt osakliga resonemang om vad personen i fråga förtjänar när ni inte ens är införstådda i fallet; mer än vad media förmedlat.

Jag är inte insatt själv och just därför tar jag inte ställning till vad killen förtjänar. Allt jag vet är att jag personligen hellre skulle sitta av straffet i Sverige än Grekland och att detta önskemål är applicerbart på er alla. Inte fan klampar ni in och basunerar ut stolt att ni förtjänar att sitta i Grekland om det vore ni? Eller har vi ett par idioter bland oss?

Vem har pratat om sig själv? Vi vill eller förtjänar inte hans straff.

Jet
2005-01-24, 23:04
Haha hycklare! Kan någon med säkerhet säga att allt skedde på killens eget bevåg? Skulle ni vilja överlämnas till ett grekiskt fängelse?

Tror inte en sekund på det, det är lätt att spela tuff men när det kommer till kritan hade säkert varenda en av er bajsat på sig, speciellt efter en skön misshandel av grekisk polis innan. Det är lätt att sitta i ett land med hög rättssäkerhet som Sverige och dra helt osakliga resonemang om vad personen i fråga förtjänar när ni inte ens är införstådda i fallet; mer än vad media förmedlat.

Jag är inte insatt själv och just därför tar jag inte ställning till vad killen förtjänar. Allt jag vet är att jag personligen hellre skulle sitta av straffet i Sverige än Grekland och att detta önskemål är applicerbart på er alla. Inte fan klampar ni in och basunerar ut stolt att ni förtjänar att sitta i Grekland om det vore ni? Eller har vi ett par idioter bland oss?

Ett par idioter är här definitivt, eller vad tror du?

Nä, jag har inte läst allt material i fallet, vilket jag inte tror media har gjort heller. De basunerar ut hans oskuld, jag tror på det motsatta, är jag mer konstig än media då?

Dessutom skulle jag naturligtvis vilja sitta av mitt straff i Sverige om jag hittade på skit utomlands, men nu är jag inte Calle Johnsson, och därför tycker jag han kan åka till Grekland, as simple as that....

Tycker herrn inte det verkar underligt att Grekiska rättsväsendet verkligen slår på stora trumman för att sätta dit en "oskyldig" liten pojkvasker som ena studen bara satt och pimplade öl och åt grillat får, för att i nästa ögonblick vara anklagad för mordförsök?

Langster
2005-01-24, 23:06
Haha hycklare! Kan någon med säkerhet säga att allt skedde på killens eget bevåg? Skulle ni vilja överlämnas till ett grekiskt fängelse?

Tror inte en sekund på det, det är lätt att spela tuff men när det kommer till kritan hade säkert varenda en av er bajsat på sig, speciellt efter en skön misshandel av grekisk polis innan. Det är lätt att sitta i ett land med hög rättssäkerhet som Sverige och dra helt osakliga resonemang om vad personen i fråga förtjänar när ni inte ens är införstådda i fallet; mer än vad media förmedlat.

Jag är inte insatt själv och just därför tar jag inte ställning till vad killen förtjänar. Allt jag vet är att jag personligen hellre skulle sitta av straffet i Sverige än Grekland och att detta önskemål är applicerbart på er alla. Inte fan klampar ni in och basunerar ut stolt att ni förtjänar att sitta i Grekland om det vore ni? Eller har vi ett par idioter bland oss?Det kommer ju att bli rättegång. Förhoppningsvis får han det straff han förtjänar eller blir frikänd
om det kommer fram att han inte är skyldig.
Precis som MaCleod skriver så förtjänar vi inte det eventuella straff han kommer att få så varför ska vi bajsa på oss?

Pudzianovski
2005-01-24, 23:12
Grekland rättsäkerhets klassas som högre än Sveriges hörde jag på tv för ett tag sen.

palme
2005-01-24, 23:12
Är han skyldig kan han ruttna där, är han oskyldig tycker jag han skulle dra till brasilien eller ett annat land som inte lämnar ut folk. Inte fan skulle jag sitta oskyldig.

Metal_boy_
2005-01-24, 23:13
Haha hycklare! Kan någon med säkerhet säga att allt skedde på killens eget bevåg? Skulle ni vilja överlämnas till ett grekiskt fängelse?

Tror inte en sekund på det, det är lätt att spela tuff men när det kommer till kritan hade säkert varenda en av er bajsat på sig, speciellt efter en skön misshandel av grekisk polis innan. Det är lätt att sitta i ett land med hög rättssäkerhet som Sverige och dra helt osakliga resonemang om vad personen i fråga förtjänar när ni inte ens är införstådda i fallet; mer än vad media förmedlat.

Jag är inte insatt själv och just därför tar jag inte ställning till vad killen förtjänar. Allt jag vet är att jag personligen hellre skulle sitta av straffet i Sverige än Grekland och att detta önskemål är applicerbart på er alla. Inte fan klampar ni in och basunerar ut stolt att ni förtjänar att sitta i Grekland om det vore ni? Eller har vi ett par idioter bland oss?


ja av att bedöma som fler skrev innan mig så trodde jag så klart att han va skyldig. om det är oklart så har jag ingen åsikt om saken.

Megatuttarna
2005-01-24, 23:14
Jag tar, som sagt, ingen ställning till personens eventuella skyldighet; ingen av oss har den kompetensen. Utveckla gärna hur ni är kompetenta till det!

Grekiska staten har inte dragit igång nån fet process, det är en EU-reglering som säger att han skall skeppas över. Både Sverige och Grekland är med i EU. HD ville inte ta upp fallet, det är nämligen enligt dem inget osäkert spörsmål, inget som kan ge vägledning för framtida liknande situationer; ett s.k prejudicerande fall. Allt är klart, han skall skeppas över.

Det skiljer sig en hel del mellan ett grekiskt och svenskt fängelse. Tror ni själva, med handen på hjärtat, att skillnaden är försumbar?

Att Aftonbladet är så partiska är inget jag försvarar heller. Allt jag menar är att personen bara gör det varenda en av er skulle ha gjort om ni vore i hans sits.

Metal_boy_
2005-01-24, 23:15
Är han skyldig kan han ruttna där, är han oskyldig tycker jag han skulle dra till brasilien eller ett annat land som inte lämnar ut folk. Inte fan skulle jag sitta oskyldig.

men är det inte så att ett land är skyldig till att utlämna honom eller missminner jag mig? :confused:

Megatuttarna
2005-01-24, 23:16
Det kommer ju att bli rättegång. Förhoppningsvis får han det straff han förtjänar eller blir frikänd
om det kommer fram att han inte är skyldig.
Precis som MaCleod skriver så förtjänar vi inte det eventuella straff han kommer att få så varför ska vi bajsa på oss?

Jag skrev "OM ni var i samma sits", med vilket impliceras att du skulle ponera att du var i hans sits. Inte ifall du är det rent faktiskt.

palme
2005-01-24, 23:17
men är det inte så att ett land är skyldig till att utlämna honom eller missminner jag mig? :confused:

Killen bakom stora tågrånet i england "gömde" sig i brasilien. Snuten visste var han var men brassarna skiter i om du begått brott i ett annat land, bara du sköter dig där.

Metal_boy_
2005-01-24, 23:20
Killen bakom stora tågrånet i england "gömde" sig i brasilien. Snuten visste var han var men brassarna skiter i om du begått brott i ett annat land, bara du sköter dig där.

åfan! hyar inte så stor koll på lagar i olika länder osv, men i sånna fall borde det ju va en hel del kriminella amerikaner i Brazil???

Langster
2005-01-24, 23:20
Jag skrev "OM ni var i samma sits", med vilket impliceras att du skulle ponera att du var i hans sits. Inte ifall du är det rent faktiskt.
Jag ska undvika att sätta mig i samma sits och är av uppfattningen att har man försökt mörda någon så ska man inte behandlas varsamt.

Mindek
2005-01-24, 23:20
Rättegången hålls väl lämpligen i Grekland med svenska representanter närvarande som ser till att det går rätt till. Sen sitter han av sitt straff här på samma sätt som utländska kriminella bör sitta av sina straff i sina hemländer.

Lillgrabben
2005-01-24, 23:21
men är det inte så att ett land är skyldig till att utlämna honom eller missminner jag mig? :confused:


Jo, ifall det finns utlämningsavtal länderna emellan.


Jag tror att det kommit till ngt slags "generellt" utlämningsavtal mellan olika EU-länder genom ngn av de nyare "EU-lagarna".


MVH

Metal_boy_
2005-01-24, 23:21
Jag ska undvika att sätta mig i samma sits och är av uppfattningen att har man försökt mörda någon så ska man inte behandlas varsamt.

vet du hur grekisk polis beter sig?

Langster
2005-01-24, 23:22
vet du hur grekisk polis beter sig?
Ingen aning. Som sagt, bästa sättet att undvika att få reda på det är nog att inte göra nåt dumt på semestern.

Metal_boy_
2005-01-24, 23:22
Jo, ifall det finns utlämningsavtal länderna emellan.


Jag tror att det kommit till ngt slags "generellt" utlämningsavtal mellan olika EU-länder genom ngn av de nyare "EU-lagarna".


MVH

har me hört nått om det och det innebär ju att vi är skyldiga att lämna över honom till Grekland

Metal_boy_
2005-01-24, 23:23
Ingen aning. Som sagt, bästa sättet att undvika att få reda på det är nog att inte göra nåt dumt på semestern.


du kan aldrig veta när du är på fel plats vid fel tillfälle.

Langster
2005-01-24, 23:25
du kan aldrig veta när du är på fel plats vid fel tillfälle.
Nej visst. Och är det så att den stackars pojken bara råkade befinna sig på fel plats vid fel tillfälle och är helt oskyldig (det är inte att vara oskyldig om man försöker kniva ner nån som är dum heller) så är det ju hemskt om han skulle bli dömd för det. Och fick han stryk av poliser så kan han ju försöka att driva en process om det.

Man and Machine
2005-01-24, 23:26
Egentligen hoppas jag han ruttnar där om han är skyldig. Det enda som gör mig lite skeptisk är att om faktan (läst på AB) att han skulle kunnat köpt sig fri för 15000 eller nåt tyder ju på att allt inte verkar helt rätt. Är någon skyldig ska denne dömas men inte fan erbjuder man honom att köpa sig fri, ännu mindre för 15000.

palme
2005-01-24, 23:28
Egentligen hoppas jag han ruttnar där om han är skyldig. Det enda som gör mig lite skeptisk är att om faktan (läst på AB) att han skulle kunnat köpt sig fri för 15000 eller nåt tyder ju på att allt inte verkar helt rätt. Är någon skyldig ska denne dömas men inte fan erbjuder man honom att köpa sig fri, ännu mindre för 15000.

Snälla...muta snut är hur vanligt som helst i vissa länder. $200 fixar det mesta.

skaparn
2005-01-24, 23:32
Självklart ska UD se till att alla svenskar får en rättvis prövning av sitt fall, men steget därifrån till att media okritiskt basunerar ut allt Leif Silbersky säger är långt.

Utan att vara insatt i hur Greklands rättsväsende fungerar så gissar jag att det omöjligt kan vara frågan om nåt 1500-talssystem.

Jag ska undvika att sätta mig i samma sits och är av uppfattningen att har man försökt mörda någon så ska man inte behandlas varsamt.
!!!???
Jag hoppas att du inser själv hur dumt det där var.

Metal_boy_
2005-01-24, 23:33
Nej visst. Och är det så att den stackars pojken bara råkade befinna sig på fel plats vid fel tillfälle och är helt oskyldig (det är inte att vara oskyldig om man försöker kniva ner nån som är dum heller) så är det ju hemskt om han skulle bli dömd för det. Och fick han stryk av poliser så kan han ju försöka att driva en process om det.

jag syftade inte på att han hade knivat ner någon över huvud taget i min kommentar. Men han kanske blev ett bra offer.

Pudzianovski
2005-01-24, 23:33
Alla som inte bara läst på aftonbladet och kanske till och med såg Faktum med Olle Palmlöfs granskning av fallet har nog en annan syn på fallet än vad svensk media verkar ha.

2 poliser från Sverige åkte ner för att skriva en rapport osv. en ena polisen eller om det var båda kände kalles familj eller ngt sånt...huh?

Vittnesmål som Var MYCKET viktiga hade oxå "glömts" osv osv.

Någon som ha bättre koll kan säkert rätta mig med korrekt fakta.

Megatuttarna
2005-01-24, 23:33
Jag ska undvika att sätta mig i samma sits och är av uppfattningen att har man försökt mörda någon så ska man inte behandlas varsamt.

Han är ÅTALAD för mordförsök, inte DÖMD. En jäkla skillnad om du frågar mig! Eller har du redan haft din egna personliga rättegång?!

Hur vet du att han inte handlade i nödvärn t e x? Att han blivit hotad innan?

Varken jag eller du vet, skyldighetsfrågan kan vi således lägga ner.

MacLeod
2005-01-24, 23:34
Killen bakom stora tågrånet i england "gömde" sig i brasilien. Snuten visste var han var men brassarna skiter i om du begått brott i ett annat land, bara du sköter dig där.

Det var ju flera bakom det rånet. En av snubbarna har en bar i Nueva Andalucia/Marbella numera. Har tillbringat en del sommrar där.

Megatuttarna
2005-01-24, 23:38
Alla som inte bara läst på aftonbladet och kanske till och med såg Faktum med Olle Palmlöfs granskning av fallet har nog en annan syn på fallet än vad svensk media verkar ha.

2 poliser från Sverige åkte ner för att skriva en rapport osv. en ena polisen eller om det var båda kände kalles familj eller ngt sånt...huh?

Vittnesmål som Var MYCKET viktiga hade oxå "glömts" osv osv.

Någon som ha bättre koll kan säkert rätta mig med korrekt fakta.

Till eller emot snubbens favör?

MacLeod
2005-01-24, 23:41
Jag tycker det verkar misstänksamt att han kommer från Vallentuna. Jag har inte varit med om att något bra kommit från den kommunen.
Det är för övrigt Sveriges hästtätaste.

Pudzianovski
2005-01-24, 23:42
Till eller emot snubbens favör?

Programmet var gjort för att visa Sverige hur Grekland såg på händelsen.

Klart som fan att fakta blir subjektiv om polisen som skickas ner känner offrets familj!!?!! sjukt!

Bilden som tonades upp var natuligtvis förödande för Kalle.

Langster
2005-01-24, 23:42
Han är ÅTALAD för mordförsök, inte DÖMD. En jäkla skillnad om du frågar mig! Eller har du redan haft din egna personliga rättegång?!

Hur vet du att han inte handlade i nödvärn t e x? Att han blivit hotad innan?

Varken jag eller du vet, skyldighetsfrågan kan vi således lägga ner.
Ja jag har haft min personliga rättegång redan, vilket säkert märks på mina inlägg. :D
Tråden handlar ju om hur media har framställt hans situation. Hur det daltats med honom. Klart han ska ner och få sin rättegång. Sen kan vi uttala oss om han är skyldig eller ej.
Han vill inte åka ner dit och gå igenom rättegången, i mina ögon verkar det lite suspekt. Om han är oskyldig borde det inte vara nåt problem. Jag tror då inte att rättegången kommer att gå oschysst till iaf.

Langster
2005-01-24, 23:44
jag syftade inte på att han hade knivat ner någon över huvud taget i min kommentar. Men han kanske blev ett bra offer.
Hur ofta händer sånt egentligen? Alltså inte i filmer.

Megatuttarna
2005-01-24, 23:45
Jag tycker det verkar misstänksamt att han kommer från Vallentuna. Jag har inte varit med om att något bra kommit från den kommunen.
Det är för övrigt Sveriges hästtätaste.

:laugh:

Finns en skum jävel från Vallentuna i klassen faktiskt.

Jense
2005-01-24, 23:47
han är skyldig.. man är inte oskyldig om man anlitar leffe

"Familjen har nu en halv miljon i skulder och har startat en insamling."

får man tillbaka pengarna om han är skyldig? eller typ 4/5 rätt

Megatuttarna
2005-01-24, 23:48
Ja jag har haft min personliga rättegång redan, vilket säkert märks på mina inlägg. :D
Tråden handlar ju om hur media har framställt hans situation. Hur det daltats med honom. Klart han ska ner och få sin rättegång. Sen kan vi uttala oss om han är skyldig eller ej.
Han vill inte åka ner dit och gå igenom rättegången, i mina ögon verkar det lite suspekt. Om han är oskyldig borde det inte vara nåt problem. Jag tror då inte att rättegången kommer att gå oschysst till iaf.

Jaaa alltså, att media daltar till hans favör är ju beklagligt men de styrs inte av att skipa "rättvisa" utan att sälja så mycket som möjligt. Empati säljer så mycket mer än stora löpsedlar där det står "UT MED FANSKAPET!"

Metal_boy_
2005-01-24, 23:48
Hur ofta händer sånt egentligen? Alltså inte i filmer.
Det händer nog värre saker i verkligheten än i filmer

Langster
2005-01-24, 23:52
Jaaa alltså, att media daltar till hans favör är ju beklagligt men de styrs inte av att skipa "rättvisa" utan att sälja så mycket som möjligt. Empati säljer så mycket mer än stora löpsedlar där det står "UT MED FANSKAPET!"
Om det var en Christer Petterson-typ som var misstänkt hade tongångarna säkert varit annorlunda i media. Nu är det en söt liten pojke som det ska daltas med. Sånt stör jag mig på.

Langster
2005-01-24, 23:53
Det händer nog värre saker i verkligheten än i filmer
Säkerligen. Men att en tidigare odömd person som inte gjort nåt dumt plötsligt åker dit oskyldigt för mordförsök... Nja...

Megatuttarna
2005-01-24, 23:54
Om det var en Christer Petterson-typ som var misstänkt hade tongångarna säkert varit annorlunda i media. Nu är det en söt liten pojke som det ska daltas med. Sånt stör jag mig på.

Mystiken kring Christer Petterson, haha den gör ju fan honom till en nationalhjälte

Pudzianovski
2005-01-25, 00:01
"Seriestart: Faktum
Missa inte programmet Faktum i kväll 20.00.

I första programmet:
Faktums reporter Gellert Tamas, författare till bl a Lasermannen, avslöjar nya fakta i Calle Jonsson-fallet, svensken som anklagas för mordförsök på Kos.

Jäv är ett ord ofta används, men här torde det vara tillämpligt. De två poliser som gjorde en kritisk analys av grekiska polisens arbete visade sig vara Jonssons styvmorfar och en nära vän till familjen, sades det i Aktuellt vid 18.00-sändningen.

Det ger i alla fall mig en liten däven smak i munnen. Intressant är redovisningen att de största dags- och kvällstidningarna har publicerat sammanlagt 172 artiklar om fallet. Jämför det med media och dess ointresse av fallet Dawit Isaak så är det något att fundera på.

Än mer fundersam blir jag när jag ser att av sammanlagt 241 citat kommer 177 från Calle Jonssons sida, från honom själv, föräldrarna eller någon av advokaterna. Från de grekiska myndigheterna kommer bara sju citat, varav endast två från grekisk åklagare.

Jag har hört från så många andra håll uppgifter om denna unga gosse – men det låter jag vara osagt, jag lägger mig inte i skuldfrågan. Det får den grekiska rättvisan ta hand om"

Metal_boy_
2005-01-25, 00:07
Mystiken kring Christer Petterson, haha den gör ju fan honom till en nationalhjälte

haha aa det e sant fan, så kul hur han psykade alla och visade ett enormt intelekt även om han va full eller hur påverkad som helst, han pratade bort allt :)

Man and Machine
2005-01-25, 00:13
Snälla...muta snut är hur vanligt som helst i vissa länder. $200 fixar det mesta.

Detta anbud kom från den stackars knivhuggnes familj.

MacLeod
2005-01-25, 00:15
Pudzianovski: Snubben har inte direkt varit smidig på fyllan när frågan har tagits upp. Det är han känd för. Sen är det ju en hel del mer man kan säga om honom, precis som du pasteade.

fat_joe
2005-01-25, 22:57
Detta anbud kom från den stackars knivhuggnes familj.


Kunde han inte bara ha betalt då om han själv vet att han är skyldig? känns som ett billigt pris för att slippa fängelse... men men tar inte ställning till om han är skyldig eller inte.

Metal_boy_
2005-01-26, 00:52
Säkerligen. Men att en tidigare odömd person som inte gjort nåt dumt plötsligt åker dit oskyldigt för mordförsök... Nja...

varför inte?

The_RobRoy
2005-01-26, 01:00
Han dök upp på en polares fest när han hade blivit frisläppt förrut. Vi är lika gammla och alla känner typ alla i lilla vallentuna så *rolleyes*

Min f.d. granne var med i samma grabbgäng som åkte ner dit.. ..har fått höra lite grejer som inte stått i pressen, jag tror fasen han är skyldig.

Tenzu
2005-01-26, 11:30
http://www.kuriren.nu/default.asp?TargetForm=/utmatningssidan.asp&ArticleID=710701&CategoryID=2769&ArticleStateID=2&ClientID=0

"Mina intentioner har hela tiden varit att höja debatten över Calle som person och i stället
lyfta fram frågor som till exempel att för oss som enskild familj har den grekiska rättvisan hittills kostat drygt en halv miljon svenska kronor. "

Ja oj! så konstigt att borgen förverkades, vi smet ju bara från rättegången! :rolleyes:

Garnax
2005-01-26, 12:00
Klart han ska skickas ner dit och ha rättegång...

Om bevisen emot honom inte är starka nog och han döms iaf lär det bli ett jävla liv ifrån sverige så det är nog bäst att dom verkligen kan bevisa "bortom alla rimliga tvivel" att han är skyldig.

Och en åklagare har inte en rättegång utan skapliga bevis...

Pudzianovski
2005-04-12, 15:49
*uppdate* FRIKÄND

Dumleman
2005-04-12, 16:03
Om han hade hetat Mohammed Mustafa och varit muslim och haft föräldrar från irak hade det garanterat varit annat ljud i skällan, eller rättare sagt inget ljud i skällan. Tycker det här är ett solklart exempel på att rasismen i sverige lever i allra högsta grad även i den offentliga debatten.

Pudzianovski: Ja han blev väl frikänd på grund av att något stolpskott till polis lagt hans tröja(som var täckt med offrets blod) i samma kasse som andras kläder.

Pudzianovski
2005-04-12, 16:05
Kolla valfri nyhetssida för mer info.

daja
2005-04-12, 16:07
Om han hade hetat Mohammed Mustafa och varit muslim och haft föräldrar från irak hade det garanterat varit annat ljud i skällan, eller rättare sagt inget ljud i skällan. Tycker det här är ett solklart exempel på att rasismen i sverige lever i allra högsta grad även i den offentliga debatten.

Pudzianovski: Ja han blev väl frikänd på grund av att något stolpskott till polis lagt hans tröja(som var täckt med offrets blod) i samma kasse som andras kläder.

Hur får du detta till rasism?

Grekerna får fan skylla sig själva, dom verkar ha gjort en pinsam brottsutredning så de e knappast några större problem för en kunnig advokat att få den åtalade frikänd.

scythe
2005-04-12, 16:10
"Hade jag vetat att det skulle bli sånt här jävla liv hade jag aldrig knivhuggit honom den där gången."
- Calle Jonsson









Skämt åsido. Vet inte vad jag tror. Får väl helt enkelt hoppas på att de skötte sitt jobb och fattade rätt beslut.

Jet
2005-04-12, 16:12
Om han hade hetat Mohammed Mustafa och varit muslim och haft föräldrar från irak hade det garanterat varit annat ljud i skällan, eller rättare sagt inget ljud i skällan. Tycker det här är ett solklart exempel på att rasismen i sverige lever i allra högsta grad även i den offentliga debatten.

Pudzianovski: Ja han blev väl frikänd på grund av att något stolpskott till polis lagt hans tröja(som var täckt med offrets blod) i samma kasse som andras kläder.

Nu var det ju faktiskt rättegång i Grekland, inte Sverige....

Rasism.... Du kanske har missat tramsandet med "kubasvensken", en kriminell invandrare som bestämmer sig för att gå "koranskola" i någon grotta i Pakistan, helt ovetande om att alla han bodde med var Al-Qaida folk..
För att sedan bli hämtad för skattepengar, och sitta och bli försvarad av naiva politiker som knappt vet var varesig Pakistan eller Kuba ligger.

Jackie Arklöv var också legosoldat på sin tid, honom tycker ingen synd om.....

Dumleman
2005-04-12, 16:18
Hur får du detta till rasism?
Om jag säger positiv särbehandling på grund av etniskt ursprung istället då? Jag menar att han i nästan alla media har blivit behandlad som per automatik totalt oskyldig bara för att han är en svensk kille med ett svenskt namn och svenska föräldrar även fast han har stark koppling till brottsplatsen med offrets blod på sin tröja(nåja jag är inte helt säker på detta, hörde det i radio p4a men jag kan inte hänvisa till någon källa).

Droog
2005-04-12, 16:24
Dumleman, är du svenskfientlig?

Dumleman
2005-04-12, 16:27
Nej då skjuter jag mig själv i foten :).

ölobrännvin
2005-04-12, 16:31
Om jag säger positiv särbehandling på grund av etniskt ursprung istället då? Jag menar att han i nästan alla media har blivit behandlad som per automatik totalt oskyldig bara för att han är en svensk kille med ett svenskt namn och svenska föräldrar även fast han har stark koppling till brottsplatsen med offrets blod på sin tröja(nåja jag är inte helt säker på detta, hörde det i radio p4a men jag kan inte hänvisa till någon källa).
Du snackar skit enligt mej det finns flera exempel på motsatsen....rasist kan du vara själv *screwy*

daja
2005-04-12, 16:33
Om jag säger positiv särbehandling på grund av etniskt ursprung istället då? Jag menar att han i nästan alla media har blivit behandlad som per automatik totalt oskyldig bara för att han är en svensk kille med ett svenskt namn och svenska föräldrar även fast han har stark koppling till brottsplatsen med offrets blod på sin tröja(nåja jag är inte helt säker på detta, hörde det i radio p4a men jag kan inte hänvisa till någon källa).

Kan hålla med om att detta fått för stora proportioner, men det är väl också typiskt AB och Expressen att starta drevet direkt nån svensk är inblandad i något utomlands.
Tror dock inte att det hade varit annorlunda om han haft en annan hudfärg, så länge han varit svensk medborgare. Kolla bara på "Kuba-svensken", det var ett jäkla skriveri om honom också.

stefannn
2005-04-12, 16:35
Om han hade hetat Mohammed Mustafa och varit muslim och haft föräldrar från irak hade det garanterat varit annat ljud i skällan, eller rättare sagt inget ljud i skällan. Tycker det här är ett solklart exempel på att rasismen i sverige lever i allra högsta grad även i den offentliga debatten.

Pudzianovski: Ja han blev väl frikänd på grund av att något stolpskott till polis lagt hans tröja(som var täckt med offrets blod) i samma kasse som andras kläder.

men dra åt he****e mehdi ghezali då som fick komam hem med regeringsplanet .. var inte han muslim eller... blir så jävla trött på sånt där skitsnack...

Dumleman
2005-04-12, 16:49
Ja ok jag håller med, hade inte de nämnda händelserna färskt i huvudet. Men jag just i det här fallet anser jag att media har anspelat ovanligt mycket på hans svenska ursprung och han ska därmed vara helt oskyldig.
http://www.tidningeniskolan.se/article.jsp?article=7638
ölobrännvin: Jag har inte sett någon rapportering kring fallet där man spekulerat i om han faktiskt kan vara skyldig.

ölobrännvin
2005-04-12, 17:15
Dummleman Du har rätt i att han framställs som en vit liten lammunge av media men jag tror inte att det är rasistiskt bara, det var bara det jag menade. Jag tror för den delen att han är skyldig men att det var en olyckshändelse på nåt sätt, överilat, självförsvar, jag tror inte att han verkligen ville mörda den där greken. Fast jag vet ju inget säkert men i min domstol är han redan dömd fast bara till 3 års ytteligare fängelse i grekland.

Jense
2005-04-12, 18:09
bah.. alla är skyldiga

Froddan
2005-04-12, 18:15
bah.. alla är skyldigaInte Calle! :)

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,630565,00.html

Allan
2005-04-12, 18:53
Lägg ner tjafset. Snubben är frikänd på en teknikalitet. Bra så - den grekiska rättvisan fungerade. Vad var de så rädda för från början?


allan

hobbitar
2005-04-12, 19:05
*Dom hittade offrets blod på Calles T-shirt

*Calle säger att han inte ens var där när det hände

*Calle ljuger

Cilia
2005-04-12, 19:09
Nu var det ju faktiskt rättegång i Grekland, inte Sverige....

Rasism.... Du kanske har missat tramsandet med "kubasvensken", en kriminell invandrare som bestämmer sig för att gå "koranskola" i någon grotta i Pakistan, helt ovetande om att alla han bodde med var Al-Qaida folk..
För att sedan bli hämtad för skattepengar, och sitta och bli försvarad av naiva politiker som knappt vet var varesig Pakistan eller Kuba ligger.

Jackie Arklöv var också legosoldat på sin tid, honom tycker ingen synd om.....
jag har dock tveksamheter till hur USA hanterar fångarna på Cuba. Det finns massor av frågetecken kring det hela och ganska osmakliga sådana men det är en annan tråd.

Det jag har funderat över när det gäller Calle är varför ingen av hans kompisar som var med ställde upp som vittne. Hade det varit min kompis hade jag varit där oavsett vart jag befunnit mig i världen.