handdator

Visa fullständig version : Danone lättyoghurt


maja_C
2005-01-24, 21:17
Hur bra är den? Den är så otroligt god, jordgubbssmaken! Är den sötad med något som ''påverkar'' dåligt? Om ni förstår vad jag menar?
Här är ingredienserna:

Högpastoriserad mjölk, fruktblandning (jordgubb, oligofruktos (- vad är detta?), modifierad stärkelse, färgämne,arom,sötningsmedel(aspartam), förtjockningsmedel och surhetsreglerande medel, kondenserad mjölk, gelantin, yoghurtkulturer.
Näringsinnehåll per 100g:
Energi 45kcal
Prot 3.7g
kolhydrater 6 g
fett 0.1 g
kalcium 132mg

Är proteinhalten bra? Det står även att det är 7%frukt det är väl bra? Är detta ett bättre eller sämre alternativ till tex filmjölk eller mild yoghurt? Den är iallfall mkt godare!

King Grub
2005-01-24, 21:39
Oligofruktos är en fiber bestående av många fruktosmolekyler, kopplade till en kedja, och som bara ger ett par kcal per gram. Bra för tarmfloran.

Danoneyoghurtens låga kalorimängd beror på att den inte är sötad med något kalorigivande sötningsmedel, utan mest med aspartam. Är man inte oroligt för aspartam, så är den alltså bra.

mmartin
2005-01-24, 21:57
Oligofruktos är en fiber bestående av många fruktosmolekyler, kopplade till en kedja, och som bara ger ett par kcal per gram. Bra för tarmfloran.

Danoneyoghurtens låga kalorimängd beror på att den inte är sötad med något kalorigivande sötningsmedel, utan mest med aspartam. Är man inte oroligt för aspartam, så är den alltså bra.

tycker du personligen att man bör vara orolig för aspartram då? :confused:

King Grub
2005-01-24, 22:16
Nej. Men faktum kvarstår att många är det och inte vill få i sig syntetiska sötningsmedel där långtidspåverkan av stora mängder inte är 100% klarlagd.

Hoffa
2005-01-24, 22:47
Hur bra är den? Den är så otroligt god, jordgubbssmaken! Är den sötad med något som ''påverkar'' dåligt? Om ni förstår vad jag menar?
Här är ingredienserna:
Är proteinhalten bra? Det står även att det är 7%frukt det är väl bra? Är detta ett bättre eller sämre alternativ till tex filmjölk eller mild yoghurt? Den är iallfall mkt godare!

Den är supergod! Min favorit är vanij smaken, den är så himla god. Har du inte provat vanilj så gör det! Brukar ta den på helgerna på morgonen eller efter träning. God med kanel på också.

maja_C
2005-01-25, 17:54
Den är supergod! Min favorit är vanij smaken, den är så himla god. Har du inte provat vanilj så gör det! Brukar ta den på helgerna på morgonen eller efter träning. God med kanel på också.

nja, jag tycker nog jordgubben är godast! Har bara smakat jordgubb och vanilj men jag tyckte att vaniljen var för ''stark'' smak liksom. Men man tycker ju olika =) Jordgubbsyoghurten är så god, jag klassar den mer som en efterrätt i smak, äter den nog som efterrätt med när jag tänker efter, eller som ngt när jag är godissugen =)

Cilia
2005-01-25, 20:41
tack för den
jag kan behöva en ny yogurt att äta, börjar tröttna på det jag äter nu

Semiramis
2005-01-25, 21:29
Gott yoghurttips om man vill undvika både socker och gelatin: 0,5 dl Fun Light i en shaker, 2,5 - 3 dl lättyoghurt (fast jag brukar använda ekologisk A-fil, lättvarianten) fyll på upp till en halv liter och skaka. Gott, billigt och portabelt.