handdator

Visa fullständig version : bsd unixs freaks se hit - help -


bubbe
2005-01-24, 21:12
Håller på nu ikväll att migrera ett gammalt freebsd 4 system till en linux burk. blir bara vansinnig på boot disken, den vägrar läsa slice från bsd partionen, får bara upp en tom partion när jag kör mount -t ufs -o ufstype=44bsd /dev/sdd1 /bsddisk

när jag kör fdisk /dev/sdd och b - p så visare den dock slicarna.

någon ide?

bubbe
2005-01-24, 21:28
btw håller på att kompilera ny 2.6 kärna, kanske hjälper kanske inte?

och det flytt av data till ny maskin, den gamla startar inte längre.....

Bolio
2005-01-24, 21:35
Har du byggt in stöd för UFS i kerneln? Vad är det för linux-dist?

bubbe
2005-01-24, 21:37
Har du byggt in stöd för UFS i kerneln? Vad är det för linux-dist?

blir en enkel rh 9, kärnan som följde med var 2.4.20 med ufs som modul dock utan write modul.

bubbe
2005-01-24, 21:40
dumma jag, körde med /dev/sdd5 alltså första logiska partionen i linux på en extended partion = första slicen på extended bsd partionen.

Yes yes.

Bolio
2005-01-24, 21:51
Ok, cool. Men varför kör du inte Fedora? :)

bubbe
2005-01-24, 21:53
blev lite panik när hårdvara i denna gamla härk gav hädan, har inte tankat hem feodora ännu, får bli det senare.....

Bolio
2005-01-24, 21:56
Redhat 9 är ooooold. GNU GPL-versionen av Redhat heter numera Fedora =)

http://fedora.redhat.com

Det är riktigt nice. Jag kör själv debian och slackware på alla mina maskiner, men fedora funkar riktigt bra ifall man inte har tid att pilla på allting själv.

WHITEFOLKS
2005-01-24, 22:18
debian ar najs :thumbup: ganska pillfritt ocksa egentligen.

jakke
2005-01-24, 22:21
Redhat 9 är ooooold. GNU GPL-versionen av Redhat heter numera Fedora =)

http://fedora.redhat.com

Det är riktigt nice. Jag kör själv debian och slackware på alla mina maskiner, men fedora funkar riktigt bra ifall man inte har tid att pilla på allting själv.
Jag kan inte mounta upp min mp3spelare i feodora2. Fattar inte varför, känns som kärnan ska stödja en sådan sak.

s_himself
2005-01-24, 22:31
Jag kan inte mounta upp min mp3spelare i feodora2. Fattar inte varför, känns som kärnan ska stödja en sådan sak.


testa install xmms-mp3 *popcorn*

jakke
2005-01-24, 22:44
testa install xmms-mp3 *popcorn*
mp3 spelare -hårdvara, usb osv

Olsson
2005-01-24, 23:26
Jag kan inte mounta upp min mp3spelare i feodora2. Fattar inte varför, känns som kärnan ska stödja en sådan sak.

Bör inte vara några problem. Dem vanliga usbmodulerna samt usbfs krävs i kärnan samt vfat som körs på mp3spelarna (vad jag känner till ialla fall).

Sen bör det funka med.
mount -t vfat /dev/sda1 /mnt/mp3spelare

jakke
2005-01-24, 23:48
Bör inte vara några problem. Dem vanliga usbmodulerna samt usbfs krävs i kärnan samt vfat som körs på mp3spelarna (vad jag känner till ialla fall).

Sen bör det funka med.
mount -t vfat /dev/sda1 /mnt/mp3spelare
Vart hittar jag dessa moduler?
får upp dessa när jag testar som du skrev
[root@nl07-75-176 mp3]# mount -t vfat /dev/sda1 /mnt/mp3
mount: /dev/sda1 already mounted or /mnt/mp3 busy
mount: according to mtab, /dev/sda1 is mounted on /

bryggarn
2005-01-25, 00:41
Redhat 9 är ooooold. GNU GPL-versionen av Redhat heter numera Fedora =)

http://fedora.redhat.com

Det är riktigt nice. Jag kör själv debian och slackware på alla mina maskiner, men fedora funkar riktigt bra ifall man inte har tid att pilla på allting själv.

Varför då?.. har du några speciella behov som kräver ett Linux os.. kör du en server eller nått??

aliquis
2005-01-25, 00:52
MP3-spelare: Just sda1 råkade den ju inte heta, du får ta reda på det, dmesg|tail -n 5 eller något när du har pluggat in den kanske hjälper dig. Det är långifrån omöjligt o klart redhat klarar det, problemet i det faller lär vara att du förväntade dig att den bara helt magiskt skulle ploppa upp.

Gällande debian provade jag ProMEPIS några minuter en gång, riktigt sött för att "vara debian". Mepis lär vara ett bra mycket bättre alternativ för folk som vill ha debian men inte vill lära sig.

jakke
2005-01-25, 01:08
MP3-spelare: Just sda1 råkade den ju inte heta, du får ta reda på det, dmesg|tail -n 5 eller något när du har pluggat in den kanske hjälper dig. Det är långifrån omöjligt o klart redhat klarar det, problemet i det faller lär vara att du förväntade dig att den bara helt magiskt skulle ploppa upp.

Gällande debian provade jag ProMEPIS några minuter en gång, riktigt sött för att "vara debian". Mepis lär vara ett bra mycket bättre alternativ för folk som vill ha debian men inte vill lära sig.
Vill lära mig.
Får upp detta. men vart mountar jag ifrån nudå?
[root@nl07-75-176 root]# dmesg|tail -n 5
hub 1-0:1.0: over-current change on port 7
hub 1-0:1.0: over-current change on port 8
usb 2-2: new full speed USB device using address 2
Initializing USB Mass Storage driver...
scsi2 : SCSI emulation for USB Mass Storage devices

Bolio
2005-01-25, 09:39
/dev/sda2

Go!

Och ja, jag kör en herrans massa servers, men jag kör väl Linux för att jag gillar det. Jag kör Solaris/SunOS, Linux, QNX, FreeBSD och OpenBSD (playground, häng inte mig).

aliquis
2005-01-25, 13:09
Varför då?.. har du några speciella behov som kräver ett Linux os.. kör du en server eller nått??
Han kanske inte har några speciella behov som kräver windows? (spel)
Alternativt har spenderat 100kr på cedega så han kan köra dem ändå ;)

aliquis
2005-01-25, 13:16
Vill lära mig.
Menade mer att debians instegströskel är rätt hög just pga att installern frågar en massa saker och sedan lämnas man med en konsoll när man är klar. (kanske har ändrats även i debian).
ProMEPIS fungerade som en livecd som alltså bootar upp ett färdigt system med x o allt från cd, därifrån kan du starta en grafisk installer med grafiskt partitioneringsprogram, och naturligtvis försäkra dig om att saker och ting faktiskt fungerade utan att behöva installera det (ljud, x, ..).
När du sedan har installerat det fungerar redan ljudet, x är färdigkonfigurerat, du har en grafisk inloggningsskärm som för dig vidare till kde osv.
Och det är ju debianbaserat så saker och ting finns ju där om man väl vill kolla vidare på egen hand.

bubbe
2005-01-25, 13:31
mount: according to mtab, /dev/sda1 is mounted on /


ser ut som du har scsidisk som root disk, sda1 = första partionen på första scsidisken borde vara scsi0 :

Vill lära mig.
Får upp detta. men vart mountar jag ifrån nudå?
[root@nl07-75-176 root]# dmesg|tail -n 5
hub 1-0:1.0: over-current change on port 7
hub 1-0:1.0: over-current change on port 8
usb 2-2: new full speed USB device using address 2
Initializing USB Mass Storage driver...
scsi2 : SCSI emulation for USB Mass Storage devices

scsi2: borde väl vara typ sdc? om du provar mounta sdc1 vilket blir första partionen på tredje scsi disken (eftersom usb mass storage emulerar scsi)

jakke
2005-01-25, 19:28
/dev/sda2

Go!

Och ja, jag kör en herrans massa servers, men jag kör väl Linux för att jag gillar det. Jag kör Solaris/SunOS, Linux, QNX, FreeBSD och OpenBSD (playground, häng inte mig).

[root@nl07-75-176 root]# mount -t vfat /dev/sda2 /tankat/mp3test2/
mount: /dev/sda2 already mounted or /tankat/mp3test2/ busy

jakke
2005-01-25, 19:29
ser ut som du har scsidisk som root disk, sda1 = första partionen på första scsidisken borde vara scsi0 :



scsi2: borde väl vara typ sdc? om du provar mounta sdc1 vilket blir första partionen på tredje scsi disken (eftersom usb mass storage emulerar scsi)
[root@nl07-75-176 root]# mount -t vfat /dev/sdc1 /tankat/mp3test2/
mount: /dev/sdc1 is not a valid block device

jakke
2005-01-25, 21:53
Bump

bubbe
2005-01-25, 21:58
sorry, jag har inga mer förslag rätt uppochner, jag brukar köra med usb nyckel titt som tätt, brukar oftast funka bra, dock blir det problem ibland med usb2.

du måste nog försöka hitta vilken enhet du skall köra mount på, kör du med standard modulbyggd kärna skall den ju ladda med modprobe automatiskt dom delar som usb stödet kräver.

om du kör kommandot df så ser du vilka enheter som redan är mount och fdisk kan vara bra att kolla partionsstrukturen med, men som sagt försök leta efter rätt enhet.

kirch
2005-02-03, 18:52
/dev/sda2

Go!

Och ja, jag kör en herrans massa servers, men jag kör väl Linux för att jag gillar det. Jag kör Solaris/SunOS, Linux, QNX, FreeBSD och OpenBSD (playground, häng inte mig).

*gillar dig* jag kör också bsd eller linux på alla mina maskiner. Fast det är ingen som frågar mig "varför kör du linux" det är mer "varför kör du windows" som gäller :)

förr fick man altlid försvara sig som 100% linux användare, nu när folk fattat hur bra det är, så är man berättigad att gå till attack lite :)

inget ont om Windows, det funkar. alla har ju gått på dagis osv osv *kissass* a

jwzrd
2005-02-03, 20:23
Om du har en 2.6 kernel så kollar du /sys/ blah efter scsi-grejer, har du devfs så är det bara att kika i /dev efter vilka sd* du har. Skriv 'mount' också så ser du vad som är monterat, så slipper du försöka montera något upptaget.

jakke
2005-02-03, 21:39
Om du har en 2.6 kernel så kollar du /sys/ blah efter scsi-grejer, har du devfs så är det bara att kika i /dev efter vilka sd* du har. Skriv 'mount' också så ser du vad som är monterat, så slipper du försöka montera något upptaget.
Tack för lektionen.
Har även löst mina problem redan.

jwzrd
2005-02-03, 22:45
Tack för lektionen.
Har även löst mina problem redan.

Härligt! Det var inte menat som en lektion, jag gissade friskt bara. Det var ett tag sen jag var och rotade i linux.

jakke
2005-02-03, 22:49
Härligt! Det var inte menat som en lektion, jag gissade friskt bara. Det var ett tag sen jag var och rotade i linux.
Alltså det var inte ironiskt!
Jag är tacksam för information som gör att jag kan tränga djupare i systemet!

jwzrd
2005-02-03, 22:50
Alltså det var inte ironiskt!
Jag är tacksam för information som gör att jag kan tränga djupare i systemet!

Jag förtod att det inte var ironiskt :D

mr_ping2
2005-08-20, 20:14
Hur många av er här jobbar inom detta område ?

Bolio
2005-08-20, 20:38
Jag.