handdator

Visa fullständig version : Växla mellan muskelgrupper under passet


Wayfaerer
2005-01-24, 14:25
Har sett att en del personer tränar så att de byter muskelgrupp efter x antal set för att sedan gå tillbaka och träna den förra muskelgruppen igen. Exempelvis kör de 2 set triceps för att sedan köra 1 set biceps och sedan tillbaka till triceps igen. Finns det någon poäng med att göra så här eller är det rent av negativt?

Idag gjorde jag av en händelse på liknande sätt. Jag körde först 3 olika övningar på bröst, 3 set av varje + uppvärmning. Jag kanske inte körde mig helt slut på under dessa övningar men iaf så att jag skulle vara tvungen att köra på lägre vikter om jag skulle fortsatt.

Körde sedan 2 övningar vader, 4 set vardera, tog kanske 15-20 minuter. Efter detta var det tänkt att jag skulle vara färdig, men jag kände mig förvånansvärt fräsch i brösten efter att ha vilat dessa totalt under vadpasset så jag körde 3 set i nån slags sittande pressmaskin. Mycket riktigt hade jag mycket att ge igen, skulle förmodligen kunna kört 3 set till...

Nu undrar jag om det är bra för muskel-/styrkeutveckling eller något annat skäl att göra så här? Är det rimligt att vara såpass utvilad efter 15 minuter eller tränar jag inte tillräckligt tungt?

Pamparius_Jonas
2005-01-24, 16:36
Personligen skulle jag vilja påstå att det är mindre bra att växla på det sättet.
Jag förstår att man vill känna sej "utpumpad" när man går från gymmet. Men sattsa istället på tyngre vikter och att ge mer så att du, när du är klar med de sett du planerat, verkligen inte har något mer att ge i ex. bröst om det nu var det du körde.
Jag vet i o f personer som kör ngt liknande ibland, en kompis till mej brukar avsluta med några "supersettare" då han kanske gör fyra set på raken där han växlar mellan två muskellgrupper så att han är helt slut när passet är över. Men personligen anser jag att man kör klart en muskellgrupp sen eventuellt nummer två och då är man klar. Är man inte trött då har man inte kört tillräckligt hårt. Testa att slänga på lite mer vikter.

Ha de gött o träna hårt.
/Jonas

aliquis
2005-01-24, 18:10
Supersettar du två muskelgrupper så kan du ju köra lite intensivare, den ena muskelgruppen vilar ju medans du kör den andra. Men att köra flera set och sedan skutta o så tillbaka osv ser jag väl ingen vits med, byt mellan varje set isf.

Mccartney
2005-01-24, 21:32
Jag gör det ofta..speciellt när man vil bli snabbt klar....tex kör jag ett pass där jag kör Axlar och Tricpes...när jag kör Press b.nacken i smith...kör triceps mellan axel seten....

Griip
2005-01-24, 21:40
Om man inte tänker på det du gjorde nu, att du köttade ut musklerna utan på att skifta övningar mellan seten så:

Har inte en aning om det är bra eller dåligt, vissa säger att man inte ska göra det och vissa som verkar veta vad dem gör gör det ändå. Själv ser jag ingen logik i varför det skulle vara varken bättre eller sämre förutom det Mccartney säger, att det går snabbare alltså(Ingen hjälp för mig med dålig kondis dock :P)

rQx
2005-01-24, 22:19
Jag kör ett set tricpes och ett biceps och varierar så hela tiden för att orka höga vikter men många gånger också.. =)

z_bumbi
2005-01-24, 22:23
Jag gör det ofta..speciellt när man vil bli snabbt klar....tex kör jag ett pass där jag kör Axlar och Tricpes...när jag kör Press b.nacken i smith...kör triceps mellan axel seten....

En pressövning mixat med en tricepsövning är ju iofs ett bra sätt att ta slut på triceps men det är ingen höjdare för axelträningen skulle jag tro..

Wayfaerer: Det finns massor av sätt att byta mellan två olika muskelgrupper och det sätt som du testade är ett, vilka som är bra får var och en avgöra i varje fall då det beror så mycket på hur man är tränad och vilka mål man har.

aliquis
2005-01-25, 00:47
Axlar o triceps skulle jag aldrig supersetta, däremot typ militärpress o chins, eller rodd o bänk, eller biceps o triceps, eller baksida o framsida lår.

Skall även ha fördelen att för att du skall kunna kontrahera exempelvis biceps krävs det att kroppen slappnar av i triceps, och det i sig skulle göra att triceps bli fräsh snabbare. Någon kunnig här tvekade dock eftersom triceps i det fallet skulle få jobba med att kontrollera/sega ner rörelsen.

Doctor Snuggles
2005-01-25, 11:50
Jag skulle vilja påstå att köra alternerade muskelgrupper är riktigt, riktigt effektivt. Jag gör t.o.m så att jag kör ett set av varje, t.ex först ett set axlar, vilar lite, sen ett set rygg. För det första så sparar man tid, sedan blir man tillräckligt utvilad så man kan ta i maximalt.

Fredszky
2005-01-25, 12:12
jag växlar ofta, till exempel mellan bänkpress o bicepscurl. ingen påverkar den andra nämnvärt och man spar väldigt mycket tid. men det skulle inte funka med knäböj eller mark då behöver man sin vila mellan setten. jag kör muskelgrupper som inte krockar med varandra i samma pass, så jag inte tröttar ut dem. tex: bröst/bic, vader/mage/axlar, och låter setten överlappa varandra.

Fredszky
2005-01-25, 12:13
jag kan också tillägga att jag tränar hemma f.n. kanske inte lika populärt att ta över alla maskiner på en gång på gymmet.

Mccartney
2005-01-25, 12:48
Tycker faktiskt inte axelträning tar någon större skada av átt köra triceps samtidigt...men jag kör bara överkroppsträning som bonus. så för mig kvittar det.