handdator

Visa fullständig version : Smärtor i armbågen

Chandler
2005-01-24, 13:42
Jag har en längre tid haft sjukt i vänster armbåge vid tricepsträning. Allra värst är det vid french press just innan armbågen rätas ut. Efter att ha tränat en stund och blivit uppvärmd är det lite bättre, men tar fortfarande sjukt och korrekt utförande är det inte tal om. Vad göra? Hade hoppats att det skulle bli bra med tiden, men det verkar inte så.

Big_Vik
2005-01-24, 14:18
tycker det låter som tennisarmbåge om besvären minskar eftersom. Tips från mig, men var försiktig (är fortfarande nybörjare eftersom jag knappt tränat 2 år ;))
-Värm upp mer och ordentligare
- testa linda underarmarna för att avlasta dem mer.
- Finns även s.k. Counterforcestöd men jag har inte hört om någon som testat dem.
- Aktiv vila. (Andra övningar som inte gör ont)

Chandler
2005-01-26, 14:54
tycker det låter som tennisarmbåge om besvären minskar eftersom. Tips från mig, men var försiktig (är fortfarande nybörjare eftersom jag knappt tränat 2 år ;))
-Värm upp mer och ordentligare
- testa linda underarmarna för att avlasta dem mer.
- Finns även s.k. Counterforcestöd men jag har inte hört om någon som testat dem.
- Aktiv vila. (Andra övningar som inte gör ont)

Hmm, jag har också funderat på mer uppvärmning. Som det är nu kör jag bara ett eller två uppvärmnings-set. Kanske man också borde börja med ett riktigt högrepset (20-30)...

Jag skulle helst inte byta bort mina favoritövningar, men om inget annat hjälper blir det väl att testa.

Chandler
2005-02-03, 10:27
Aargh, det blir bara värre. *grr*

Kan snart inte köra hantelbänkpress ordenligt heller. Det tar inte direkt sjukt vid den rörelsen men vänstra armen känns skör på något vis och senaste "sjönk" den bara ihop och jag fick hanteln i bröstet.. Nice.. *rolleyes*

Tänkte testa att smeta på lite Ice Power till nästa, men kanske ett "armbågsskydd" (ingen aning vad jag skall kalla det, men sådana som de stora pojkarna har :D ) kan avbelasta?

Slartibartfast
2005-02-03, 10:38
"Tar sjukt" är finlandism. Det heter "gör ont" ;)

Jobbigt med skador. Jag hade skitont i axeln av flata bänkpressar, så jag skippade dem helt en tid. Nu har det läkt, men jag har inte börjat bänka igen för det.

Skit i alla övningar som känns fittiga. Du kan inte träna genom smärtan!

Karl_alfred
2005-02-03, 10:51
Jag har haft ont i armbågen i snart 1 år, undersökte skiten, det visade sig att de var en lite skelettbit som ligger där och nöter.

Chandler
2005-02-03, 11:56
"Tar sjukt" är finlandism. Det heter "gör ont" ;)

Jobbigt med skador. Jag hade skitont i axeln av flata bänkpressar, så jag skippade dem helt en tid. Nu har det läkt, men jag har inte börjat bänka igen för det.

Skit i alla övningar som känns fittiga. Du kan inte träna genom smärtan!

Tack för utbildningen! :)

Det är väl snart det enda som återstår. Synd bara på bra övningar. :/ Dessutom lär det inte bli mycket triceps överhuvdtaget isf.

myggan
2005-02-03, 11:58
jag körde armbrytning på fyllan på nyår
och när jag vaknade dagen efter hade jag fet värk i armbågen!
hade problem att köra biceps, triceps, chins osv... men försökte ändå..
sen kom jag på att det kändes lönlöst och vilade helt istället, och nån vecka efter är armbågen helt bra..
så vila

The Draf
2005-02-04, 12:13
Hade samma problem, i princip bara pushdowns som funkade för mig. Hade en lååång vila i höstas sen var armbågarna ok. En sak du kan prova som hjälpte mig är att ha stången väldigt nära skalpen när du går ner bakom huvudet. Sen tror jag att jag körde alldeles för strikt. Hade armbågarna för nära varandra, tror inte det är någon fara att låta dom vandra ut lite åt sidan.
Vid pressövningar hjälpte det lite att inte låsa armbågarna i toppläget. Jag har överrörliga armbågar så det säger sig självt antar jag.

Phazony
2005-02-04, 15:54
Armbågssmärta är inget trevligt. Efter över ett halvår så har jag fortfarande kvar min. Var försiktig.

ArnoldOnLehmä
2005-02-05, 14:34
så fort jag får ont i armbågarna efter tex tung bänkpress så kör jag 1-2 set enarms cable pushdowns med omvänt grepp. självklart lätt belastning typ 4-5 plattor. Är ingen doktor men det borde ha nått att göra med att du då har armbågen i ett mer "naturligt" läge och blodet får flöda fritt i armbågen. sak samma! huvudsaken är att smärtan försvinner helt efter det för mig i allafall

Svarten81
2005-02-05, 20:20
Har haft liknande problem själv, tennisarmbåge är inte skönt o skulle inte önska det på min värsta fiende. Först och främst så skulle jag nog undersöka det hos läkare för att få det konstaterat att det verkligen är tennisarmbåge. Precis som Karl-Alfred skrev så kan det vara en ben bit, men även att en nerv ligger ikläm eller så är muskelfestet inflamerat. Att linda armen hjälper delvis då det ger ökat tryck på rätt punkt vilket leder till bättre cirkulationen. Dock ska du inte göra som jag o dra åt för hårt då kan du flytta hela inflamationen o det är ingen höjdare för fingrarna domnar...
Tipset jag fick från sjukgymnast var att träna underarmarna med lätta vikter med ca 30-50 reps, även detta skulle öka cirkulationen (göra att man läker fortare). Men ta det lungt det kan ta lång tid o bli helt återställd det kan ta allt från bara någon vecka till 2 år. Hoppas du slipper skiten snart.
mvh Svarten

Chandler
2005-03-08, 13:33
Var och "visade upp" min armbåge till skolhälsovården och fick höra just det jag inte ville höra, vila! Suck.. Men det hjälper väl inte annat. Jag har prövat en veckas paus, så nu får jag väl pröva två veckor utan några som helst tricepsövningar..

Ante24
2005-03-09, 13:43
Har också börjat att få tillbaka mina gamla armbågssmärtor och märker att liggande tricepspress(tror jag man kallar det) med EZ-stång förvärrar det hela. Förra veckan hade jag så ont att jag inte kunde köra marklyft dagen efter p.g.a smärtorna i armbågen.
Jag hade lite ont redan innan och det tror jag berodde på för mycket och för tung bicepsträning (3-4 reps/set).
Jag har nu börjat att massera och stretcha flexorer och extensorer i underarmen och det har blivit mycket bättre :thumbup:

Lillgrabben
2005-03-09, 14:38
Det är många som får problem med armbågarna i french press.

Prova att inte köra french press på ett tag & istället köra andra övningar.

takjens
2005-03-09, 23:32
Jag har nå likn men behöver inte vara triceps träning utan kan träna biceps rygg en dag och allt känns normalt men sen på kvällen kommer smärtorna.. sitter i i kanske en dag.. går inte lyfta ett mjölkpaket när det är som värst..

är det bara att åka och kolla upp det direkt lr ??

Grov
2005-03-10, 20:53
Har också börjat att få tillbaka mina gamla armbågssmärtor och märker att liggande tricepspress(tror jag man kallar det) med EZ-stång förvärrar det hela. Förra veckan hade jag så ont att jag inte kunde köra marklyft dagen efter p.g.a smärtorna i armbågen.
Jag hade lite ont redan innan och det tror jag berodde på för mycket och för tung bicepsträning (3-4 reps/set).
Jag har nu börjat att massera och stretcha flexorer och extensorer i underarmen och det har blivit mycket bättre :thumbup:

Det är exakt i den övningen jag med får ont, jag upplever det som att det är runt själva armbågskulan/knölen som det gör ont i varje reps, sedan masserar jag dem efter övningen och sedan på kvällen gör det ont. Men som sagt ju tyngre jag belastar självklart kanske... ondare gör det men den tar så sjukt bra på triceps så det är svårt att inte köra den med, men snart får man väl byta eller ja vad vet jag haha...

French press är likadant armbågarna som tar stryk ibland har jag fått sänka vikten fast jag orkat mer men armbågarna säger nej. *cry*

Big_Vik
2005-03-10, 21:29
eller så är muskelfestet inflamerat.
Kan ju ha fel, men är inte det där i princip tennisarmbåge?

Har också börjat att få tillbaka mina gamla armbågssmärtor och märker att liggande tricepspress(tror jag man kallar det) med EZ-stång förvärrar det hela.

Jag har väl inga armbågsbesvär direkt, men EZ-stång känns helt åt helvete för mig vare sig detär biceps eller triceps. Har du testat SL-stång?

Grov
2005-03-10, 21:36
Kan ju ha fel, men är inte det där i princip tennisarmbåge?

Jag har väl inga armbågsbesvär direkt, men EZ-stång känns helt åt helvete för mig vare sig detär biceps eller triceps. Har du testat SL-stång?

Kan vara jag som börjar bli lite trött hehe, men vad är SL stång? :confused:

Big_Vik
2005-03-10, 22:27
Kan vara jag som börjar bli lite trött hehe, men vad är SL stång? :confused:

vanlig 20 kg som du bänkar,böjer markar med.

Grov
2005-03-10, 23:38
vanlig 20 kg som du bänkar,böjer markar med.

Ahh nu är jag med igen haha, ja jag brukar varier med den med, dock blir den så himla lång för mitt utförande, jag kör direkt mot panna jag tar inte ner stången bakom huvudet ner mot golvet så att säga.

Men kan dock erinra mig om att det gör lite mindre ont i armbågarna när man just använder en sl stång.

Chandler
2005-03-11, 11:16
French press är likadant armbågarna som tar stryk ibland har jag fått sänka vikten fast jag orkat mer men armbågarna säger nej. *cry*

Precis! Och mycket..

Thony
2005-03-11, 11:19
Måste skriva av mig ja med.

Jag körde bröst + tricpes. Efter brösten, så var det tricpes som skulle smaka sitt. Jag började med skivstång mot pannan, redan då kändes det i armbågarna, men jag sket i det och fortsatte (skulle inte ha gjort) Sen dess har jag haft ont som fan i armbågarna, undrar va fan det kan vara alltså..

Grov
2005-03-11, 11:25
Måste skriva av mig ja med.

Jag körde bröst + tricpes. Efter brösten, så var det tricpes som skulle smaka sitt. Jag började med skivstång mot pannan, redan då kändes det i armbågarna, men jag sket i det och fortsatte (skulle inte ha gjort) Sen dess har jag haft ont som fan i armbågarna, undrar va fan det kan vara alltså..

japp funderar på att inhandla såna fina blå skydd *rolleyes* som sitter över hela armvecket och täcker armbågarna i alla övningar som det gör ont i armbågarna, undra om det är nån idé nån som har någon erfarenhet??

Thony
2005-03-11, 11:34
Tror faktiskt inte det kommer hjälpa speciellt mkt. Men jag undviker dom övningarna som smärtar mest (stång mot pannan )
Kör mer hantlar+ disco ;) ett tag nu ( för triceps)

Big_Vik
2005-03-11, 20:23
Ahh nu är jag med igen haha, ja jag brukar varier med den med, dock blir den så himla lång för mitt utförande, jag kör direkt mot panna jag tar inte ner stången bakom huvudet ner mot golvet så att säga.

Men kan dock erinra mig om att det gör lite mindre ont i armbågarna när man just använder en sl stång.

ajajaj! Där kanske du har felet! Mycket skonsammare för armbågar att köra runt hela huvudet, dessutom får du med det tredje mest svårutvecklade huvudet då också, namn har jag ingen aning om. Så säger de iaf. :D men testa och kör lite bakom vetja? Källor: Arne Persson :angel:

Bjorne
2005-03-11, 20:36
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=38998 <-- rekommederar er att läsa inlägg #6 där.

Snakebite
2005-03-18, 19:03
Jag har en längre tid haft sjukt i vänster armbåge vid tricepsträning. Allra värst är det vid french press just innan armbågen rätas ut. Efter att ha tränat en stund och blivit uppvärmd är det lite bättre, men tar fortfarande sjukt och korrekt utförande är det inte tal om. Vad göra? Hade hoppats att det skulle bli bra med tiden, men det verkar inte så.

Sitter smärtan på utsidan av armbågen är det förmodligen tennisarmbåge det handlar om. Överansträngt den med taskig vila, eller tränat muskeln för hårt när den varit kall etc. Jag har haft samma problematik som du beskriver. Kände främst smärta i insidan av armbågen.
Försök att inte köra övningar där armbågsleden är låst. Ingen stångcurl eller tricepspress med stång osv. Byt dessa mot att köra med rep och hantlar där inte armbågsleden är låst. Viktigast av allt är dessutom uppvärmningen. Värm upp både triceps och biceps när du ska träna något som involverar dem mer eller mindre. Ytterligare kan du äta max-dosen av Ipren ett tag. Ipren är potent inflamationshämmande vilket kan vara aktuellt i ditt fall.

Lycka till!

jakke
2005-03-18, 20:32
Sitter smärtan på utsidan av armbågen är det förmodligen tennisarmbåge det handlar om. Överansträngt den med taskig vila, eller tränat muskeln för hårt när den varit kall etc. Jag har haft samma problematik som du beskriver. Kände främst smärta i insidan av armbågen.
Försök att inte köra övningar där armbågsleden är låst. Ingen stångcurl eller tricepspress med stång osv. Byt dessa mot att köra med rep och hantlar där inte armbågsleden är låst. Viktigast av allt är dessutom uppvärmningen. Värm upp både triceps och biceps när du ska träna något som involverar dem mer eller mindre. Ytterligare kan du äta max-dosen av Ipren ett tag. Ipren är potent inflamationshämmande vilket kan vara aktuellt i ditt fall.

Lycka till!
Voltaren kan man också ta va?

Chandler
2005-03-19, 13:20

Lycka till!

Tack för alla råd!

Yep, det är nog närmast utsidan det gäller. Vilat ordentligt har jag nog gjort, tror jag. Det tar i princip bara sjukt vid tricepsövningar och jag tränar ytterst sällan triceps mer än 1 gång i veckan. Däremot kan det hända att jag slarvat med uppvärmningen. Det "nya" gymmet jag tränar vid har inga motionscyklar, så min 'gamla' 10min uppvärmning på cykel/trappmaskin har helt lämnat bort. Jag har försökt kompensera det med flera uppvärmningset istället. Fast å andra sidan började nog armbågsproblemet redan tidigare, när jag fortfarande körde ordentlig uppvärmning.

Ingen stångcurl? Jag har inte tränat triceps överhuvudtaget på 2 veckor nu, i hopp om att det ska "läka", men jag känner inte av besvär vid stångcurl, så i övrigt har kört på helt normalt. På vilket vis låses armbågsleden vid stångövningar som den inte gör vid rep/hantelövningar? Hmm, jag brukar inte värma upp triceps annat än just när jag ska träna triceps, men det skulle kanske vara en idé? Exempelvis vid hantelbänkpress brukar armbågen spöka lite, även om det inte alls är samma olidliga smärta som vid t.ex. french press, men någon lätt tricepsövning före kanske inte vore så dumt? Synd bara att det gör passen ännu längre, men det är nästan värt vad som helst att få armbågen i skick.

Ipren? Går det månne lika bra med Burana? Jag vet inte om jag kan få tag på Ipren här. Så det kan alltså "bota" besvären, dvs inte enbart ge tillfällig lindring?

Snakebite
2005-03-29, 19:52
Tack för alla råd!

Yep, det är nog närmast utsidan det gäller. Vilat ordentligt har jag nog gjort, tror jag. Det tar i princip bara sjukt vid tricepsövningar och jag tränar ytterst sällan triceps mer än 1 gång i veckan. Däremot kan det hända att jag slarvat med uppvärmningen. Det "nya" gymmet jag tränar vid har inga motionscyklar, så min 'gamla' 10min uppvärmning på cykel/trappmaskin har helt lämnat bort. Jag har försökt kompensera det med flera uppvärmningset istället. Fast å andra sidan började nog armbågsproblemet redan tidigare, när jag fortfarande körde ordentlig uppvärmning.

Ingen stångcurl? Jag har inte tränat triceps överhuvudtaget på 2 veckor nu, i hopp om att det ska "läka", men jag känner inte av besvär vid stångcurl, så i övrigt har kört på helt normalt. På vilket vis låses armbågsleden vid stångövningar som den inte gör vid rep/hantelövningar? Hmm, jag brukar inte värma upp triceps annat än just när jag ska träna triceps, men det skulle kanske vara en idé? Exempelvis vid hantelbänkpress brukar armbågen spöka lite, även om det inte alls är samma olidliga smärta som vid t.ex. french press, men någon lätt tricepsövning före kanske inte vore så dumt? Synd bara att det gör passen ännu längre, men det är nästan värt vad som helst att få armbågen i skick.

Ipren? Går det månne lika bra med Burana? Jag vet inte om jag kan få tag på Ipren här. Så det kan alltså "bota" besvären, dvs inte enbart ge tillfällig lindring?

Armbågsleden är ju inte lika fixerad i samma läge när du kör med hantlar och rep och låsningen på leden blir då mindre jämfört med "låsta" stång-övningar. Det kan som sagt vara vettigt att minska stressen på leden så mycket som möjligt tills du får bukt med dina problem.

Med uppvärmning menade jag att specifikt värma upp just biceps och triceps med stretching och lätta vikter(25+reps).

Buarana har jag ingen koll på, men är de antiinflamatoriska borde det vara ok...

Bjorne
2005-03-29, 21:16
Jag hade också ont i armbågen, blev av helt med problemet, inte känt av något på mer än tre veckor, senast nu ikväll körde jag ett högintensivt passför: rygg, bröst, triceps, biceps = massor av armbåge blir inbladad, kände dock ingen smärta i armbågen under passet eller efter. Kört hur många tricepspass som helst efter att jag blev av med det utan något som helst återfall och absolut inget heller som tyder på att det kan vara på väg tillbaks, underbart att träna igen :)

Detta gjorde jag för att försöka reparera mig (inget uppehåll här inte, träna på lika tungt under tiden).

* Stretcha biceps, gjorde detta två gånger om dagen, på morgonen och direkt efter träningspass. http://www.ryggochmuskelakuten.se/arm.asp
* Smörjde på "Theranyl" (värmande salva) på armbågen innan träningspassen, även innan sängdags och på morgonen när jag kom ihåg det.
* Sluta helt med kabelövningar för brösten, tror dem belastar armbågarna på ett dumt sätt. (i efterhand tror jag inte detta påverka så mycket, kört kabelövningar nu igen utan problem, men är dock försiktig)
* Använde långarmad tröja, allt för att få upp temraturen kring armbågen och bibehålla den när man vilar.

Thony
2005-03-30, 09:36
Jag hade också ont i armbågen, blev av helt med problemet, inte känt av något på mer än tre veckor, senast nu ikväll körde jag ett högintensivt passför: rygg, bröst, triceps, biceps = massor av armbåge blir inbladad, kände dock ingen smärta i armbågen under passet eller efter. Kört hur många tricepspass som helst efter att jag blev av med det utan något som helst återfall och absolut inget heller som tyder på att det kan vara på väg tillbaks, underbart att träna igen :)

Detta gjorde jag för att försöka reparera mig (inget uppehåll här inte, träna på lika tungt under tiden).

* Stretcha biceps, gjorde detta två gånger om dagen, på morgonen och direkt efter träningspass. http://www.ryggochmuskelakuten.se/arm.asp
* Smörjde på "Theranyl" (värmande salva) på armbågen innan träningspassen, även innan sängdags och på morgonen när jag kom ihåg det.
* Sluta helt med kabelövningar för brösten, tror dem belastar armbågarna på ett dumt sätt. (i efterhand tror jag inte detta påverka så mycket, kört kabelövningar nu igen utan problem, men är dock försiktig)
* Använde långarmad tröja, allt för att få upp temraturen kring armbågen och bibehålla den när man vilar.

Skall testa detta. Har lite problem, smörjar oxå in mig med salva (tigerbalsam) .. tack

Chandler
2005-04-23, 15:15
Var idag och investerade i ett armbågsstöd som skall testas imorgon; återkommer med resultaten!

Chandler
2005-04-24, 12:15
Rekommenderas varmt!

Körde bröst/triceps idag och det var första gången på ett par månader som det knappt kändes i armbågen, trots att jag vågade sätta på lite vikt i ett par tricepsövningar! Jag kommer nog aldrig mer att köra lika tungt som förut - om inte för något annat så för rädsla att det kommer tillbaka (om och när det nu går om) - men det ser jag egentligen inte som någon stor nackdel. Också i övrigt har jag börjat träna lite lättare och det känns riktigt bra!