handdator

Visa fullständig version : Knäböj sist i passet?


hobbitar
2005-01-24, 13:27
Så här såg mitt benpass ut idag:

Benpress 3 set 15-20 reps
Benspark 3 set 10- 15 reps
Lårcurl 3 set 10-15 reps
Knäböj 3 set 10-17 reps

Är det ok att köra knäböjjen sist i passet?
Jag tycker det är skönare eftersom man inte behöver köra så tungt på knäböjjen då (jag gillar inte övningen men jag känner att den måste köras ändå)

King Grub
2005-01-24, 13:32
"Okej" är det väl om det känns bra, men det innebär ju utnyttjande av föruttröttningsmetoden, vilken i sin tur kan innebära minskad muskelaktivitet och styrkereduktion, med minskad eller utebliven överbelastning som följd.

z_bumbi
2005-01-24, 13:42
(jag gillar inte övningen men jag känner att den måste köras ändå)

Jag frågar mig varför?
Om du inte gillar en viss övning så finns det väl inget krav på att köra den om du inte tränar för en idrott då den måste vara med.

Det funkar att köra den sist men du löper större risk för skador om du är trött i kroppen redan innan och du kommer inte att orka så mycket belastning.

hobbitar
2005-01-24, 14:33
Jag ogillar verkligen knäböjj men eftersom det sägs att det är den bästa övningen för benen kör jag givetvis den! Om jag ska sluta med knäböjj så vet jag inte vilken övning jag ska köra istället, mer set i benpressen kanske?

z_bumbi
2005-01-24, 14:56
Jag ogillar verkligen knäböjj men eftersom det sägs att det är den bästa övningen för benen kör jag givetvis den! Om jag ska sluta med knäböjj så vet jag inte vilken övning jag ska köra istället, mer set i benpressen kanske?

Benpress, frontböj, utfall, hacksquat (Det pratades om den i en annan tråd nyligen, utan upphöjning under hälen.), marklyft.

Att köra böj med vikten hängande i ett dipsbälte funkar ju också om man vill testa och se om det känns bättre, det kräver upphöjningar att stå på för att vikten inte ska ta emot någonstans.

Har man tur så finns det en trapbar eller liknande så man kan köra en hybrid mellan mark och böj med hjälp av den.

Jag vet av egen erfarenhet att övningar man inte tycker är något kul sällan ger några resultat att tala om och då kan det vara bättre att plocka bort dem under en period (Kortare eller längre.) för att sen försöka igen och se om det har blivit någon skillnad. För vanlig styrketräning eller byggning finns det inga övningar som man måste köra utan det går alltid att ersätta dem med något annat.