handdator

Visa fullständig version : Rikshopital motoden


Prankie
2005-01-24, 00:45
Kollade på trean och Paulo följde en strikt diet på 13dagar under namnet rikshospital motoden. Är det någonting som svenska dietsjukhus använder sig av? Tycker den verkar sjukare än "effemissbrukare" som de visade på tv.

z_bumbi
2005-01-24, 07:33
Kollade på trean och Paulo följde en strikt diet på 13dagar under namnet rikshospital motoden. Är det någonting som svenska dietsjukhus använder sig av? Tycker den verkar sjukare än "effemissbrukare" som de visade på tv.

Metoden kallas Danska rikshospitalsmetoden eller något sådant men jag hoppas att inga sjukhus i Danmark använder sig av den..

Loke
2005-01-24, 07:45
Tja, hospitalet är ju där man hamnar om man är galen, så... ;)

Tolkia
2005-01-24, 08:32
Namnet brukar klassaas om en populärmyt, har jag för mig, Ibland kallas den även "Akademiska sjukhusets (vilket akademiskt sjukhus?) diet", men mig veterligen har då inget akademiskt sjukhus i Sverige använt sig av den. Däremot en mängd vecko- och kvällstidningläsande kvinnor ... det är mycket möjligt att era mödrar känner till den och/eller har prövet den (AB har säert haft den som sin rekommenderade metod någon gång under dess storhetstid). Den är ungefär så fullständligt värdelös ur näringssynpunkt som en diet kan bli - skall man lågkaloribanta måste det vara betydligt bättre att använda någon "pulverdiet", typ Nutrilett eller Cambrigdekuren, eftersom de åtminstone garanterar att man får i sig vissa näringsämnen i tillräcklig mängd.

Prankie
2005-01-24, 08:41
Svart kaffe och sockerbit till frukost. Nästan 3 gram kolhydrater till frukost alltså.
Sen ska man skippa vissa middagar helt och hållet. Skulle inte förvåna mig om kalorierintag var under 500 på nån av de dagarna.
Är det meningen man ska få igång förbränningen eller stanna av det helt och hållet. :confused:

Semiramis
2005-01-24, 09:07
Inte bara tanter som använder sig av den metoden, den är mycket populär hos herrar också, har den del kollegor som använt sig av den. Blev de smalare? ja, höll det i sig? nej, är de nu större än någonsin? ja.

Flow
2005-01-25, 13:27
Metoden kallas Danska rikshospitalsmetoden eller något sådant men jag hoppas att inga sjukhus i Danmark använder sig av den..
Danska Rigshospitalet har egentligen ingenting alls att göra med den där galna dieten. Ja, förutom då att någon fått för sig att döpa den efter dem i syfte att öka trovärdigheten. Det eventuella resultat folk får efter att ha följt den är ju detsamma som de skulle nått på att strypa sitt vanliga matintag på ett lika absurt sätt.

flamingeric
2005-01-26, 17:26
Angående att den är mycket poppis hos herrar också= farsan har nämligen nyss avslutat en sådan diet. Gissa om han var rolig och trevlig under de två veckor som han gick på dieten eftersom han samtidigt jobbade på som vanligt+övertid *grr27*

För övrigt så är upplägget helt förkastligt, speciellt att man bara ska käka en kopp svart kaffe med en sockerbit i till frulle, snacka om att man står sig bra på det.

Ganska roligt beträffande en sak iaf, en av hans arbetskamrater körde efter samma diet. På kvällsmenyn stod det en frukt och en köttbit, detta utnyttjade han ganska bra genom att dra i sig köttbit i flintasteksklassen samt en melon som tillbehör :eating: