handdator

Visa fullständig version : någon som förstod The grudge?


Ludvig
2005-01-23, 18:06
va?

King Grub
2005-01-23, 18:08
va?

Ja.

Fatalist
2005-01-23, 18:11
Hoppas jag att jag gör, ska se den ikväll :)

Ludvig
2005-01-23, 18:11
men den slutar ju bara mitt i allt

Grahn
2005-01-23, 18:11
men den slutar ju bara mitt i allt

Skräckisar brukar sällan sluta.

s_himself
2005-01-23, 18:15
Jag förstod.

hum
2005-01-23, 18:16
Förstod. Tror jag :confused: Förstår inte riktigt vad det är ni inte förstår, det var väl ingen avancerad handling direkt? :confused:

mini_Arnold
2005-01-23, 18:18
Förstod. Tror jag :confused: Förstår inte riktigt vad det är ni inte förstår, det var väl ingen avancerad handling direkt? :confused:

Var ingen direkt handling, åkte fram och tillbaka i tiden á la michael J fox :D

Ludvig
2005-01-23, 18:20
okej trodde jag missat något..

mangemani
2005-01-23, 18:50
vad fanns det att inte förstå?dom onda vann,vilket är lite ovanligt i filmer,kanske är därför det inte går att förstå...

Droog
2005-01-23, 18:55
Asch, att ni orkar se amerikanska remakes. Blir ju alltid skit ändå...

mmartin
2005-01-23, 22:02
men det är väl för att det ska komma en grudge nr 2?? hört att den är på gång iaf...

Kimball
2005-01-23, 22:57
Tror de finns 3 filmer inom "serien" på japanska iaf.

Joachim B
2005-01-23, 23:10
Det finns fyra Japanska. Först gjorde Takashi Shimizu "Ju-on" för Japansk TV. Kort därefter gjorde han uppföljaren "Ju-on 2" - detta var år 2000. Då dessa blev oerhört populära gjorde han, under 2003, nyinspelningar på dessa för biovisning. Då hette de "Ju-on: The Grudge" och "Ju-on: The Grudge 2".

Den "amerikanska" varianten "The Grudge" som går nu är egentligen en andra re-make av samma regissör - anpassad för dumma amerikaner med mindre story och mera häftiga klipp. Den som kommer senare i år heter "Ju-on: The Grudge 3" och blir således den andra re-maken på "Ju-on 2".

Själv gillar jag TV-verisionerna bäst trots sin extremt låga budget. Fast den nya "The Grudge" är klart sevärd!

palme
2005-01-24, 09:06
Jag tänker inte se the grudge men kan nån förklara varför ungen i reklamen mjauar och vad är det i bakhuvet på gellar i duschen?

sunkan
2005-01-24, 09:11
Jag tänker inte se the grudge men kan nån förklara varför ungen i reklamen mjauar och vad är det i bakhuvet på gellar i duschen?
Varför ungen mjauar vet ja inte...men det är en hand som komma ut ur huvudet iaf *screwy*

palme
2005-01-24, 09:13
Varför ungen mjauar vet ja inte...men det är en hand som komma ut ur huvudet iaf *screwy*

Misstänkte att det var en näve.

Lackar som fan på att ungen låter mjau!

Joachim B
2005-01-24, 16:40
Jag tänker inte se the grudge men kan nån förklara varför ungen i reklamen mjauar och vad är det i bakhuvet på gellar i duschen?

I originalet var katten "Mar" Toshios husdjur och de stod uppenbarligen varandra väldigt nära. När fadern Takeo mördade dem båda kan man spekulera i att kattens och Toshios själar sammanflätades och att Toshio därför jamar.

I duschscenen är det en spökhand som "växer fram" under hennes hår. I originalet syns detta bättre då det är filmat i en annan vinkel.

Lasse Kongo
2005-01-24, 16:53
Remaken suger ordentligt!

tinus
2005-01-24, 16:58
Förstod och förstod..jag var livrädd!! :laugh: :em:
Har en enorm hat-kärlek till skräckisar,blir alltid livrädd,men MÅSTE titta :D

palme
2005-01-24, 17:01
Förstod och förstod..jag var livrädd!! :laugh: :em:
Har en enorm hat-kärlek till skräckisar,blir alltid livrädd,men MÅSTE titta :D

Jag ska hålla om dig nästa gång så slipper du va rädd ;)

tinus
2005-01-24, 17:04
Jag ska hålla om dig nästa gång så slipper du va rädd ;)

Det är nu jag börjar bli rädd .... *innocent* :D

palme
2005-01-24, 17:13
Det är nu jag börjar bli rädd .... *innocent* :D

Borde du. Jag bits :devil:

Metal_boy_
2005-01-24, 17:16
Borde du. Jag bits :devil:

Du vill bara åt hennes biiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii iiiiiiiiip *innocent* :D

palme
2005-01-24, 17:19
Då hade jag tagit den redan.

Metal_boy_
2005-01-24, 17:22
Då hade jag tagit den redan.

vilken menade jag då? :naughty:

palme
2005-01-24, 17:23
vilken menade jag då? :naughty:

Popcornen såklart *popcorn*

Metal_boy_
2005-01-24, 17:27
Popcornen såklart *popcorn*

precis, the Tiny ones *popcorn*

Shadow Warrior
2005-01-24, 19:26
Såvitt jag vet så är amerikanska The Grudge baserat på Ju-on 1 OCH 2.

För övrigt så tycker jag inte remaken var särskillt USA anpassad(dumhetsanpassad). Detta märktes tydligt då många i publiken ställde dumma frågor mitt i allt och verkade inte alls hänga med.

Sen så tycker jag att The Grudge innehåller allt som Ju-on filmerna hade fast med tydligt större budget, därav är USA remaken bäst.

Fatalist
2005-01-24, 19:34
Hoppas jag att jag gör, ska se den ikväll :)


Det gjorde jag ;)

Vad var det folk inte förstod egentligen?

Shadow Warrior
2005-01-24, 19:40
Det gjorde jag ;)

Vad var det folk inte förstod egentligen?

Vissa måste ha det så att allt är logiskt och att allt förklaras in i minsta detalj.

Beror på hur mycket film man ser... "Du sitter ju bara hemma o ser på film du" som en kompis sade till mej :D

MojjMojj
2005-01-24, 19:44
Haha, den är visst amerika-anpassad. Folk är korkade bara...

Kommer ni inte ihåg då Matrix kom, 50% av de jag kände sa att den var skitdålig: "Den sämsta film de sett" osv... Sedan kom det fram att de självklart inte haft fanasti nog att fatta vad filmen handlade om första gången de såg den. Vissa behöver verkligen se en film 2 gånger i rad för att ens fatta storyn.

Visst är det roligt att se en film flera gånger (lång tid emellan man ser dem) så man upptäcker saker man inte tänkt på forut. :)

Shadow Warrior
2005-01-24, 19:55
Men vad är det som är USA anpassat då? Jag har sett Ju-on, Ju-on: The Grudge 2 och The Grudge, tycker inte remaken är särskilt anpassad bara bättre upplagd och med större budget.

tinus
2005-01-24, 20:12
Metal och Palme: Ni är sjuuuuka,mycket sjuka *screwy* :laugh:
Framförallt du Metal, om du någonsin måste göra ett sådant där test när de visar bilder och man ska säga vad man ser,då släpper de aldrig ut dig igen :D

Metal_boy_
2005-01-24, 20:14
Metal och Palme: Ni är sjuuuuka,mycket sjuka *screwy* :laugh:
Framförallt du Metal, om du någonsin måste göra ett sådant där test när de visar bilder och man ska säga vad man ser,då släpper de aldrig ut dig igen :D

menar du när jag kommer sitta och skrika TINY A hela tiden? :D

tinus
2005-01-24, 20:16
menar du när jag kommer sitta och skrika TINY A hela tiden? :D

Ja inte sjutton vet jag vad du ser *screwy* *slap*

Metal_boy_
2005-01-24, 20:17
Ja inte sjutton vet jag vad du ser *screwy* *slap*


haha nej men seriöst vad för test menar du??

tinus
2005-01-24, 20:19
haha nej men seriöst vad för test menar du??

Ett test de använder bla när de ska bestämma om brottslingar är riktigt friska :D De visar ett antal "blyerts teckningar" så får man säga vad man ser..kommer inte ihåg vad det testet heter nu *grr27* ..men jag är fullt övertygad om att du skulle klassas som inte riktigt klok efter det! *innocent* :D

palme
2005-01-24, 20:32
Metal och Palme: Ni är sjuuuuka,mycket sjuka *screwy* :laugh:


Friskast av oss 3 iaf.

Metal_boy_
2005-01-24, 20:33
Ett test de använder bla när de ska bestämma om brottslingar är riktigt friska :D De visar ett antal "blyerts teckningar" så får man säga vad man ser..kommer inte ihåg vad det testet heter nu *grr27* ..men jag är fullt övertygad om att du skulle klassas som inte riktigt klok efter det! *innocent*

:laugh: du har nog aldeles rätt *yourock*

tinus
2005-01-24, 21:16
Friskast av oss 3 iaf.

Jag ja!! :D :booty:

Tabac
2005-01-24, 22:27
Det verkar vara inne att snacka skit om Amerikanska remakes och hylla Japanska orginalen.
Jag har sett både orginalet och remaken och jag måste säga att remaken var den bästa och den mest otäcka av dom.

Metal_boy_
2005-01-24, 22:41
Det verkar vara inne att snacka skit om Amerikanska remakes och hylla Japanska orginalen.
Jag har sett både orginalet och remaken och jag måste säga att remaken var den bästa och den mest otäcka av dom.

håller me..och dessutom så ger japanska mig huvudvärk *grr27* :D

mange_
2005-01-24, 22:48
jag fattar inte det där, känns som det rä rent trots av folk. Den är inte lika bra som orginalet. Det har blivit en klyscha precis som boken var bättre :). OM man jämför den japanska the ring med den amerikanska så är det ju mil mellan dom två!!

Trance
2005-01-24, 22:54
Haha, den är visst amerika-anpassad. Folk är korkade bara...

Kommer ni inte ihåg då Matrix kom, 50% av de jag kände sa att den var skitdålig: "Den sämsta film de sett" osv... Sedan kom det fram att de självklart inte haft fanasti nog att fatta vad filmen handlade om första gången de såg den. Vissa behöver verkligen se en film 2 gånger i rad för att ens fatta storyn.

Visst är det roligt att se en film flera gånger (lång tid emellan man ser dem) så man upptäcker saker man inte tänkt på forut. :)

Det beror också vad man menar med förstå. De flesta tolkar förmodligen The Matrix liknande: en action-film med häftiga effekter och vissa tankvärda avsnitt. T.ex. det klassiska är allt bara en illusion eller är mitt liv verkligt? Hur många går egentligen djupare än så?

Fattar man inte filmen om man inte ser de antal refernser till att Neo är tänkt som Jesus(redan i första filmen), samt judas och återuppväckelsen? Tänker man någonsin på vem som är ond, är det maskinerna eller är den människorna som trots allt var de som förstörde atmosfären för att utrota alla maskiner, maskiner som är medvetna om sig själva. Maskiner försökte trots allt i den första matrix ge människorna en ideal värld medans människorna bara vill döda alla maskiner. En teolog kanske tycker det är småroligt att Morpheus heter just det, medans de flesta nog missar referensen.

Folk tolkar filmer olika men få "fattar" nog vad som menas med alla filmer, vad jag vill säga med allt detta är att den amerikanska varianten av the Grudge var bättre. :D