handdator

Visa fullständig version : Köpa dator


obesogen
2005-01-23, 15:46
Jag har börjat studera och skulle behöva en ny dator, just nu har jag en gammal mac som börjat haverera. Jag har alltid haft mac men nu tänkte jag gå över till PC. Problemet är att jag inte har någon som helst koll på vad som är bra och prisvärt då jag inte kan något om datorer. Jag vill ha en hysat billig, liten och snygg dator, med platt skärm. Det är viktigare att den är snygg och tar lite plats än att den klarar av massa grejer. Jag behöver den bara för att skriva på och surfa, kanske kunna bränna lite skivor.
Funderar på att köpa en på blocket men är rädd för att betala för mkt då jag inte vet vad jag ska titta efter. Någon som har något tips?

Garnax
2005-01-23, 15:51
Avårt utan att veta vad du kan tänkas spendera på en dator...

Säger du ett pris är det lättare...

jakke
2005-01-23, 15:53
Jag har börjat studera och skulle behöva en ny dator, just nu har jag en gammal mac som börjat haverera. Jag har alltid haft mac men nu tänkte jag gå över till PC. Problemet är att jag inte har någon som helst koll på vad som är bra och prisvärt då jag inte kan något om datorer. Jag vill ha en hysat billig, liten och snygg dator, med platt skärm. Det är viktigare att den är snygg och tar lite plats än att den klarar av massa grejer. Jag behöver den bara för att skriva på och surfa, kanske kunna bränna lite skivor.
Funderar på att köpa en på blocket men är rädd för att betala för mkt då jag inte vet vad jag ska titta efter. Någon som har något tips?
Blir ganska billigt om du plockar ihop den själv från ngn webbutik. Men som garnax sa så måste man veta ett pris för att kunna ge förslag

obesogen
2005-01-23, 15:54
Avårt utan att veta vad du kan tänkas spendera på en dator...

Säger du ett pris är det lättare...

Mellan 5-10 tusen

Markus H
2005-01-23, 16:17
Helt klart en bärbar...

det hadde varit min prio,

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=AC1522LMI

obesogen
2005-01-23, 16:40
Helt klart en bärbar...

det hadde varit min prio,

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=AC1522LMI

liiite över min prislimit...jag behöver ingen kraftfull med grafikkort o grejer....tror jag?

Markus H
2005-01-23, 16:43
liiite över min prislimit...jag behöver ingen kraftfull med grafikkort o grejer....tror jag?


grafikkort behöver du tro mig.... :)

du har jhu billigare bärbara men då tror jag det blir svårt att hitta någon med dvd-r (dvd-brännare)

Markus H
2005-01-23, 16:45
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=AC1362WLC-2

denna kanske.... 7995:- . dock har inte denna dvd-brännare.

men den tidigare länken gav en dator som du får massor för pengarna för 10995:-

Allan
2005-01-23, 16:53
grafikkort behöver du tro mig.... :)

du har jhu billigare bärbara men då tror jag det blir svårt att hitta någon med dvd-r (dvd-brännare)

Varför behöver man det? Vi är en oerhörd massa människor - över två tredjedelar av alla datorköpare - som köper produkter med överkapacitet. Oftast innebär det att vi köper datorer som är anpassade för att spela spel, men en sån som jag lägger på sin höjd patiens på datorn. Måste jag ha ett avancerat grafikkort då?

allan

s_himself
2005-01-23, 17:00
Varför behöver man det? Vi är en oerhörd massa människor - över två tredjedelar av alla datorköpare - som köper produkter med överkapacitet. Oftast innebär det att vi köper datorer som är anpassade för att spela spel, men en sån som jag lägger på sin höjd patiens på datorn. Måste jag ha ett avancerat grafikkort då?

allan


Precis, sedan klarar många av dagens vanliga grafikkort som är inbyggda av 3D grafik i viss mån, så ska man ha en arbetsdator och köra patiens i nätverk mot Allan så räcker det ju med nån vanligt mindre überkort.

Tycker många rekomenderar folk att köpa "värstinggrejer". Min mormor köpte sig en dubbelt så bra dator som mig och hon spelar inte mycket mer avancerade spel än allan.. iofs det blir mycket tetris och jazzball och andra kortspel. (en enstaka gång vet jag att hon spela Half-Life, men det på min dator) :)

Markus H
2005-01-23, 17:06
Varför behöver man det? Vi är en oerhörd massa människor - över två tredjedelar av alla datorköpare - som köper produkter med överkapacitet. Oftast innebär det att vi köper datorer som är anpassade för att spela spel, men en sån som jag lägger på sin höjd patiens på datorn. Måste jag ha ett avancerat grafikkort då?

allan


Nu får ni jhu ta och ge er. Grafikkortet är jhu en av datorns vitala delar. sen om det är ett bra elelr dåligt det gör väll faan detsamma men ett grafikkort krävs för att datorn ska kunna skicka någon enformation till en bildskärm av någon typ. :furious:

att säga att man inte behöver ett grafik kort är so matt säga... " ...nää några hjul behöver jag inte" när man köper en bil.

JJ
2005-01-23, 17:08
Nu får ni jhu ta och ge er. Grafikkortet är jhu en av datorns vitala delar. sen om det är ett bra elelr dåligt det gör väll faan detsamma men ett grafikkort krävs för att datorn ska kunna skicka någon enformation till en bildskärm av någon typ. :furious:
De flesta (alla?) moderkort har inbyggd grafik som räcker tillräckligt bra för det mesta utom spel.

Yankeee
2005-01-23, 17:08
Nu får ni jhu ta och ge er. Grafikkortet är jhu en av datorns vitala delar. sen om det är ett bra elelr dåligt det gör väll faan detsamma men ett grafikkort krävs för att datorn ska kunna skicka någon enformation till en bildskärm av någon typ. :furious:

att säga att man inte behöver ett grafik kort är so matt säga... " ...nää några hjul behöver jag inte" när man köper en bil.

Du förstår ju vad de menar, även om de uttryckte sig klumpigt.

mini_Arnold
2005-01-23, 17:11
De flesta (alla?) moderkort har inbyggd grafik som räcker tillräckligt bra för det mesta utom spel.

Snarare tvärtom.
De flesta (alla?) har inte grafikkort inbyggt ;)

Men hittar han ett begagnat med inbyggt så go for it

Markus H
2005-01-23, 17:12
De flesta (alla?) moderkort har inbyggd grafik som räcker tillräckligt bra för det mesta utom spel.


NEJ alla moderkort har INTE inbyggda grafikkort...

JJ
2005-01-23, 17:13
Snarare tvärtom.
De flesta (alla?) har inte grafikkort inbyggt ;)

Men hittar han ett begagnat med inbyggt så go for it
Fan det har du rätt i. Vad skum jag är.

Markus H
2005-01-23, 17:20
Anledningen till att jag rekomenderade trådskaparen att köra på en bärbar är många, Student=kanske inte plats för en stationär dator i ett studentrum, bra att kunna bära med sig till skolan. Han sa att han inte behövde någon värsting= ännu större del att ta en bärbar. Ville att den skulle vara snygg= vad är snyggare än att kunna stoppa undan den i en låda eller i bokhyllan så den inte syns överhuvudtaget.

JJ
2005-01-23, 17:22
http://www.apple.com/se/macmini/

Allan
2005-01-23, 17:22
Vad ska man till grafikkortet till då? Jag leker inte med min dator - om man inte räknar när jag sitter framför Kolo - så är det nödvändigt med ett bättre grafikkort?

allan

Yankeee
2005-01-23, 17:24
Vad ska man till grafikkortet till då? Jag leker inte med min dator - om man inte räknar när jag sitter framför Kolo - så är det nödvändigt med ett bättre grafikkort?

allan

Nej, det är inte nödvändigt med ett bättre grafikkort. Han skulle bara leka smart och säga att man var tvungen att ha ett grafikkort för att få någon bild överhuvudtaget.

Markus H
2005-01-23, 17:27
Nej, det är inte nödvändigt med ett bättre grafikkort. Han skulle bara leka smart och säga att man var tvungen att ha ett grafikkort för att få någon bild överhuvudtaget.

Nej jag skulle inte leka smart.... överhuvudtaget. Men jag blev gladeligen påhoppad.

Tack så jävla mycket!

Allan
2005-01-23, 17:28
Nu ska vi vara snälla här. Inga fler påhopp. Återgå till ursprungsfrågan.

allan

Yankeee
2005-01-23, 17:28
Nej jag skulle inte leka smart.... överhuvudtaget. Men jag blev gladeligen påhoppad.

Tack så jävla mycket!

Såja, ta inte allt så allvarligt. :love:

Markus H
2005-01-23, 17:30
OK... Jag ska erkänna ett jag blev upprörd. ( eller snarare *grr27* )

Men det var så jag kännde det.

Men om alla vill dra ett streck över det så gör jag det med. så jag slipper :cryout: nig till sömns inatt :em:

hasse36
2005-01-23, 18:00
Jag har alltid haft mac men nu tänkte jag gå över till PC.
.
.
Jag behöver den bara för att skriva på och surfa, kanske kunna bränna lite skivor.
Om du har erfarenhet av bärbar Mac så kommer du att bli besviken på bärbara PC-datorer. De väsnas otroligt mycket. För två år sedan köpte jag en bärbar AMD-bestyckad dator och en kompis köpte en Mac. Hans Mac var helt tyst och han kunde lätt se DVD-film utan att batteriet tog slut. Min lät som en dammsugare och dog innan filmen var klar. Och det var inget udda märke utan en Fujitsu/Siemens och kostade 17000 kr.

Jag är "PC-människa" och skulle kunna ge dig femtielva argument varför du skall välja PC framför Mac men när det gäller bärbara så är det spel mot ett mål.

Om dina behov är så blygsamma som du skriver så klarar du dig med en gammal PIII:a för 1000-1500 kr. För att Windows XP skall funka bra krävs 128 MB RAM och med en hårddisk på 20 GB klarar du dig så länge du inte laddar ner film. Börjar du ladda ner film så fyller du hårddisken på 3 veckor. Oavsett hårddiskens storlek. :D

Köp sen till en platt skärm och trådlöst tangentbord och trådlös mus. Tänk på att de platta skärmarna kommer att rasa i pris ganska snart (tror jag). De platta TV-apparaterna kostar hälften av vad de gjorde för ett år sedan.

OBS! Spara skärmen, tangentbordet och musen som följer med PIII:an. Då får du lätt tillbaka pengarna om ett år. Det finns alltid en marknad för en bruksdator.

Zipic
2005-01-23, 18:10
Hej!
Hade jag varit i dina kälder hade jag skapat en tråd på Swecklockers (http://forum.sweclockers.com/) istället för kolozzeum. :)
Här finns säkert många datorkunniga på kolo. Men finns nog en hel del fler på Swec. ;)

Lycka till! :)

mini_Arnold
2005-01-23, 18:14
Hej!
Hade jag varit i dina kälder hade jag skapat en tråd på Swecklockers (http://forum.sweclockers.com/) istället för kolozzeum. :)
Här finns säkert många datorkunniga på kolo. Men finns nog en hel del fler på Swec. ;)

Lycka till! :)

Varför man alltid ska rådfråga kolo folket först innan man går till Swe:
- Där finns fler fjortisar
- Vissa dagar finns där bara fjortisar
- Skapar du en tråd där finns det en 50/50 chans att den inte låses, om det är en bra dag för modsen
- 2 av tio fall blir du ignorerad där
- Dem älskar sina datorer mer än Arnold

Zipic
2005-01-23, 20:27
Varför man alltid ska rådfråga kolo folket först innan man går till Swe:
- Där finns fler fjortisar
- Vissa dagar finns där bara fjortisar
- Skapar du en tråd där finns det en 50/50 chans att den inte låses, om det är en bra dag för modsen
- 2 av tio fall blir du ignorerad där
- Dem älskar sina datorer mer än Arnold

Hahahaha :D Kan iofs hålla med dig där. Hänger inte där längre, gjorde väldigt aktivt förr. Men tröttnade på facistfasonerna som moddsen utövar. ;)

Men det är trots det endå ett bra forum för datorfrågor.

Allan
2005-01-23, 20:43
Hänger inte där längre, gjorde väldigt aktivt förr. Men tröttnade på facistfasonerna som moddsen utövar. ;)


*raskt iväg dit för att skaffa inspiartion*

allan

Langster
2005-01-23, 20:47
http://www.apple.com/se/macmini/
Om jag var student och behövde en ny dator för att använda till studier hade det helt klart blivit en sån!

obesogen
2005-01-23, 20:57
Om jag var student och behövde en ny dator för att använda till studier hade det helt klart blivit en sån!

Ja den såg liten,stilren och behändig ut, problemet är bara att det är en mac, och jag vill inte ha en mac. Jag kanske skulle varit lite tydligare tidigare, jag behöver ingen dvd brännare, det är överkurs för mig. Däremot vore det inte fel med en cd brännare, men det kanske är standard nu för tiden? Att den kunde låta mycket hade jag inte tänkt på, det vill jag självklart inte att den ska göra. Jag har dock inte tänkt att kolla på film på den eller ladda ner film, möjligen musik.

Jag funderar starkt på en bärbar, men som jag förstått det så är ofta de stationära bättre till lägre pris?

JJ
2005-01-23, 21:01
Jag funderar starkt på en bärbar, men som jag förstått det så är ofta de stationära bättre till lägre pris?
Jo, det kan man nog säga. Lite andra små datorer:
http://komplett.se/k/kc.asp?bn=10498

z_bumbi
2005-01-23, 21:07
[Studenterbjudanden brukar finnas i de flesta studentstäder och det billigaste alternativet brukar vara en skrivmaskin med surfmöjligheter (I alla fall enligt dagens standard=den krossar allt vad jag har i datorväg.).
Runt 5000 kr är rimligt att betala för den om skärm ingår, det går oftast inte att uppgradera utan att byta ut mycket men vem bryr sig om man bara ska ha en enkel dator?

Det brukar även finnas enkla bärbara vid liknande erbjudanden men då hamnar man runt 7000 kr och här brukar det snålas lite med både minne och hårddisk men återigen ska man bara skriva en del och surfa så funkar det. Ska man skriva mycket så suger däremot en bärbar helt om man inte kompleterar med tangentbord och gärna en riktig skärm.

Garnax
2005-01-23, 21:25
Jaha då ska vi se...

5-10 sa du...

Jag rekomenderar iaf minst 2ghz och 512 MB ram, grafikkort kan du ta vad du vill i 1000kr klassen så klarar du dig skapligt.

Anledningen till 2Ghz och 512Mb ram är att en rad program suger ram och det är alltid bra att ha lite och det kostar inte direkt mycket då du inte behöver uber minnen med leds på :)

Ghz mest för att det är smidigt om man vill komprimera MP3 eller video ibland men att det räcker för att du ska kunna spela gårdagens spel flytande iaf du får trist.

Vill du tanka skit osv räcker inga 20GB i 3 veckor...200GB räcker inte till det. Tur så är diskar nästan gratis i kr/GB

jag handlar från www.komplett.se dom brukar ha hyggliga paket till en billig slant.

http://www.komplett.se/k/ci.asp?sku=10077

Den där burken ligger inom din prisram men har prestanda långt över vad du säger dig behöva. Men det är ett tips...

obesogen
2005-01-23, 21:48
Den där burken ligger inom din prisram men har prestanda långt över vad du säger dig behöva. Men det är ett tips...

Den såg ju trevlig ut! Lite stor dock, tycker inte om sådär stort chassi på hårddisken

:(

z_bumbi
2005-01-23, 21:51
Den såg ju trevlig ut! Lite stor dock, tycker inte om sådär stort chassi på hårddisken

:(

Jag skulle älska att ha så stort chassi på min hårddisk, då skulle jag antagligen har en enorm hårddisk nämligen..

Det är själva datorn du kallar "hårddisk", hårddisken är en liten mojäng inne i datorn.

Garnax
2005-01-23, 21:54
Den såg ju trevlig ut! Lite stor dock, tycker inte om sådär stort chassi på hårddisken

:(

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=306029&cks=PLC

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=306030&cks=FRO

Släpp Mac fantasierna nu och Welocme to the Dark side :)

Snygga skapliga burkar med goda utbyggnadsmöjligheter för framtida behov och stora moddningsmöjligheter så man kan få riktigt snygg dator med t.ex ljusslingor och färgad vattenkylning :)

z_bumbi
2005-01-23, 22:04
Släpp Mac fantasierna nu och Welocme to the Dark side

Ska jag vara ärlig så tycker inte jag heller om stora chassin på PC, det visar ju bara på hur usla standardkomponenterna är att spara på utrymmet.
Tyvärr måste man ha ett stort chassi om man ska få plats med lite av det man vill ha i en dator för lite kraftfullare syften men i den här tråden finns det väl ingen större anledning med en sådan låda.

Garnax
2005-01-23, 22:12
Möjligheterna för sund kylning är något lättare att genomföra med en normalstor låda...

stor låda:

Lätt att jobba i
Lättare att fixa kylning i
Lätt att expandera med fler komponenter

obesogen
2005-01-23, 22:27
Möjligheterna för sund kylning är något lättare att genomföra med en normalstor låda...

stor låda:

Lätt att jobba i
Lättare att fixa kylning i
Lätt att expandera med fler komponenter

Ja behöver dock varken jobba i eller expandera lådan...ser hellre att den är hälften så liten eller ännu mindre

Wayfaerer
2005-01-23, 22:43
Ja den såg liten,stilren och behändig ut, problemet är bara att det är en mac, och jag vill inte ha en mac.

Varför inte?

hasse36
2005-01-23, 22:45
Sätt in en annons i lokaltidningen där du skall studera och skriv "Bruksdator köpes" så slipper du värstingdatorerna. Skriv i annonsen att du vill ha en med CD-brännare och nätverkskort. Det senare krävs för bredbandet. Problemet med Blocket är att man får svar från hela Sverige och grabbarna vill skicka datorn med buss och de garanterar att allt funkar bla bla bla. Så det är bättre att köpa lokalt.

När du får svar så ställer du som villkor att personen som säljer den också hjälper dig om så behövs.

z_bumbi
2005-01-23, 22:51
Möjligheterna för sund kylning är något lättare att genomföra med en normalstor låda...

stor låda:

Lätt att jobba i
Lättare att fixa kylning i
Lätt att expandera med fler komponenter

Ja och jag ångrar fortfarande att jag inte plockade hem ett eller två serverskåp när jag hade chansen men trådskaparen är ju inte ute efter att bygga upp en serverpark hemma..

För hemmabruk när man inte tänker expandera burken utan bara använda den att skriva och surfa på är det rejält med slöseri vad gäller utrymme med en stor låda.
Vill man börja bygga måste man ju i alla fall köpa allt nytt (I princip.) för att få någon lönsamhet i det hela och då kvittar det ju även vilken låda man köpte första gången då lådor inte är så dyra.

Garnax
2005-01-23, 23:51
Problemet att hitta en dator som stämmer med dom kvalifikationerna skaparen önskar och den summa pengar han är redo att spendera bör vara ganska litet.

Blocket funkar utmärkt om man kan tänka sig att öka några mil, folk säljer som sagt från hela landet och det bör finnas en dator som passar inom en 10 mil...

Dessutom får man då se hos köparen att den funkar som den ska innan man betalar.

Annars köp en färdig barebone eller kolla om det finns någon butik som säljer äldre datorer billigt. Typ från skolor osv...