handdator

Visa fullständig version : Vilken Juice är bra?

Davil
2005-01-23, 13:14
Vilken apelsin-juice-förpackning är bra och vilken skall man undvika att köpa i mataffären om man inte orkar göra färskpressad juice?
Jag vet att det är tillsatt socker i juice men är det någon sort som är märkbart bättre/sämre än andra sorter?

King Grub
2005-01-23, 13:15
Det är inte tillsatt socker i juice. Då är det inte juice längre. Juice är ett skyddat namn, och tillsätter man socker får man inte kalla det juice längre, utan "nektar" eller "saft" eller "måltidsdryck" eller liknande. Juice är ren pressad frukt.

Davil
2005-01-23, 13:18
Det är inte tillsatt socker i juice. Då är det inte juice längre. Juice är ett skyddat namn, och tillsätter man socker får man inte kalla det juice längre, utan "nektar" eller "saft" eller "måltidsdryck" eller liknande. Juice är ren pressad frukt.

Jasså ! Ok så tex Bravo-apelsinjuice är apelsiner och vatten och inget annat onyttigt tillsatt?!

mvh // David

King Grub
2005-01-23, 13:26
Skrev jag inte att juice är ren pressad frukt? :confused:

Den Bravo som har socker tillsatt heter Bravo Nektar.

aliquis
2005-01-23, 14:07
Vilken apelsin-juice-förpackning är bra och vilken skall man undvika att köpa i mataffären om man inte orkar göra färskpressad juice?
Jag vet att det är tillsatt socker i juice men är det någon sort som är märkbart bättre/sämre än andra sorter?
Den som är lättast att hälla ur och återförsluta (tetror med skruvkork?)
Undvika pga förpackningens utformning förstår jag inte, undvik juicen som inte är god och smakar papp.
Och nej, du tror dig veta att det är tillsatt socker, det är inte det. Var fan får folk det där ifrån hela tiden? Aftonbladets sockerbitstester? De som smakar färskt är nog bäst, alternativt de med störst variation på frukter =P.. eller ännu hellre bär... eller grönsaksjuice! ;D

aliquis
2005-01-23, 14:08
Jasså ! Ok så tex Bravo-apelsinjuice är apelsiner och vatten och inget annat onyttigt tillsatt?!
mvh // David
Apelsinjuice är apelsiner, inte vatten heller. Däremot om det är ett koncentrat har man tagit bort en del vatten för att underlätta transporten och så tillsätter man mer vatten efteråt, men summan av det hela skall väl fortfarande bli samma sak.
Inget onyttigt tillsatt, däremot kanske en del nyttigt har försvunnit.

hampaN
2005-01-23, 14:19
Jag provade ICA handlarnas apelsin juice igår. Den var svin god *flex*

grisbil3n
2005-01-23, 14:32
Jag provade ICA handlarnas apelsin juice igår. Den var svin god *flex*

Den är fin, Tropicana är för övrigt finast.

nordland
2005-01-23, 16:08
nej, nej..... Brämhult´s juicer regerar.... Jordgubb och apelsin mums......

Davil
2005-01-24, 10:58
Den som är lättast att hälla ur och återförsluta (tetror med skruvkork?)
Undvika pga förpackningens utformning förstår jag inte, undvik juicen som inte är god och smakar papp.
Och nej, du tror dig veta att det är tillsatt socker, det är inte det. Var fan får folk det där ifrån hela tiden? Aftonbladets sockerbitstester? De som smakar färskt är nog bäst, alternativt de med störst variation på frukter =P.. eller ännu hellre bär... eller grönsaksjuice! ;D

Varför jag kom med min fråga var därför att jag inte hängde med riktigt då Topform med Fredrik Paulin var i en matbutik och snackade om olika drycker.
Då hörde jag inte riktigt hur han sa om juice för det var något om att det var socker och mkt snabba kolhydrater i några av dem som man skulle passa sig för.
Men nu vet jag att allt som heter juice är helt Ok !

King Grub
2005-01-24, 11:03
Paulun säger också att snabbmakaroner innehåller snabba kolhydrater och att man skall begränsa kolhydratintaget efter träning eftersom det lagras som fett annars. ;) Att han har sagt det betyder inte att det är så.

m1cke
2005-01-24, 11:10
Socker i juice kommer väl från att det är fruktos, om man skriver en artiklel för aftonbladet så är fruktos samma sak som socker, eller kolhydrater är samma sak som socker..

Även den där Stephan Rössner eller vad han heter klankade ner på juice.. fattar inte varför, vanliga apelsiner skulle de nog inte säga något illa om..

Dessvärre blir folk "rädda" för juice... Deras underbara artiklar skrämmer faktiskt folk..
Min flickvän jobbar på dagis efter en artikel så sa en förälder att deras barn inte skulle ha ketchup på maten, för barnet "gillade" inte det.. (den tyckte visst om det) i artikeln hade de skrivit hur många sockerbitar det var i en ketchupflaska.. förmodligen var det därför barnet inte skulle få ketchup..

Peter
2005-01-24, 11:14
Tycker inte man kan jämföra juice och frukt.

Det är lika mycket kolhydrater i juice som läsk, och dryck mättar ju väldigt dåligt i jämförelse med fast föda. Därför är måltidsdryck med högt kolhydratinnehåll bland det första jag tycker man ska ta bort om man försöker gå ner i vikt.

För att få i dig samma fibermängd från juice som från frukten i naturlig form kommer du få i dig väldigt många gånger mer kalorier.

z_bumbi
2005-01-24, 11:42
Är det inte tal om att reglerna för juice ska ändras så att man får kalla även de varianter med socker i för just juice?

Sverker
2005-01-24, 12:20
Är det inte tal om att reglerna för juice ska ändras så att man får kalla även de varianter med socker i för just juice?

Kommer att ställa lite högre krav på oss konsumenter. Vi får titta på innehållsdeklarationen efter tillsatta ämnen.

Själv tycker jag inte det är fel att göra juice från koncentrat. Varför skall man skicka en massa vatten över haven ? Bättre att göra koncentrat av det redan i odlingslandet så att vi svenskar kan tillsätta eget vatten hemma.

abjorn
2005-01-24, 12:41
nej, nej..... Brämhult´s juicer regerar.... Jordgubb och apelsin mums......

jordgubb/lime :hbang:

wepp
2005-01-24, 12:49
tropicana lätt den godaste 100% pure! :D

willys är faktiskt drickbar också

acke_t
2005-01-24, 18:28
brämhults äger hårt.
tropicana är inte långt efter.
Signum har en färskpressad som oxå är god.
så typ
brämhult > tropicana > signum > övrigt

T-800
2005-01-25, 20:02
Paulun säger också att snabbmakaroner innehåller snabba kolhydrater och att man skall begränsa kolhydratintaget efter träning eftersom det lagras som fett annars. ;) Att han har sagt det betyder inte att det är så.
Innehåller inte snabbmakaroner snabba kolhydreter? Skulle du kunna utveckla det? Jag som trodde på Paulun i den frågan, typiskt.

Trance
2005-01-25, 20:23
Innehåller inte snabbmakaroner snabba kolhydreter? Skulle du kunna utveckla det? Jag som trodde på Paulun i den frågan, typiskt.

Tror paulun tror det innehåller rispasta eller något som är snabba kolhydrater. Snabbmakaroner är väll "snabbare" än vanlig pasta men inte så extremt mycket direkt. Vad jag har för mig, sedan vet väl grub eller någon annan bättre kan jag tro.

King Grub
2005-01-25, 20:29

Utveckla på vilket sätt? "Snabb" i snabbmakaroner står för koktiden, inte snabba kolhydrater.

T-800
2005-01-25, 20:42
Utveckla på vilket sätt? "Snabb" i snabbmakaroner står för koktiden, inte snabba kolhydrater.
Jag har för mig att Paulun i något avsnitt av "Toppform" sade att kort koktid = snabba kolhydrater och så hade de en lista över exempel på snabba kolhydrater. Där ingick pasta med kort koktid. Men jag kanske minns fel och är ute och cyklar. Hur som helst så borde väl du sitta inne med svaret? :)

King Grub
2005-01-25, 20:43
Jag har för mig att Paulun i något avsnitt av "Toppform" sade att kort koktid = snabba kolhydrater och så hade de en lista över exempel på snabba kolhydrater. Där ingick pasta med kort koktid. Men jag kanske minns fel och är ute och cyklar. Hur som helst så borde väl du sitta inne med svaret? :)

"The GI of spaghetti was not significantly affected by cooking for 5 or 15 min (45 +/- 6 and 46 +/- 5, respectively), or by protein enrichment (38 +/- 4)."

Diabetes Care. 1986 Jul-Aug;9(4):401-4.Glycemic response to pasta: effect of surface area, degree of cooking, and protein enrichment.

"The influence of pasta cooking time on starch digestion and plasma glucose and insulin responses was studied in 12 healthy subjects... No significant differences were found between cooking times and plasma indices... These results point to a lack of influence of cooking time on nutritional characteristics of pasta."

Am J Clin Nutr. 1990 Mar;51(3):421-7. Pasta cooking time: influence on starch digestion and plasma glucose and insulin responses in healthy subjects.

T-800
2005-01-25, 20:53
"The GI of spaghetti was not significantly affected by cooking for 5 or 15 min (45 +/- 6 and 46 +/- 5, respectively), or by protein enrichment (38 +/- 4)."

Diabetes Care. 1986 Jul-Aug;9(4):401-4.Glycemic response to pasta: effect of surface area, degree of cooking, and protein enrichment.

"The influence of pasta cooking time on starch digestion and plasma glucose and insulin responses was studied in 12 healthy subjects... No significant differences were found between cooking times and plasma indices... These results point to a lack of influence of cooking time on nutritional characteristics of pasta."

Am J Clin Nutr. 1990 Mar;51(3):421-7. Pasta cooking time: influence on starch digestion and plasma glucose and insulin responses in healthy subjects.
Där ser man. Men jag har hört av folk (som dock inte är utbildade inom det här området) att snabbmakaroner knappt är tjänligt som människoföda. Ligger det någonting överhuvud taget i det?

King Grub
2005-01-25, 20:56
Där ser man. Men jag har hört av folk (som dock inte är utbildade inom det här området) att snabbmakaroner knappt är tjänligt som människoföda. Ligger det någonting överhuvud taget i det?

Det är samma näringsvärde som i standardpasta. Det är bara durumvetemjöl det handlar om i båda fallen. Vilket inte är speciellt näringsrikt alls, men det har inte med koktiden att göra, utan med att det bara är vetekornets kärna, där en stor del av näringsämnena inte är kvar (och vete är inte direkt det mest näringsrika sädesslaget till att börja med). Pasta som inte är fullkorn är inte direkt nyttigt, även om GI:t är lågt.

Andyh
2005-01-26, 00:04

menar inte den studien på att det är ingen skillnad om man kokar samma pasta olika lång tid, d.v.s äter den i princip "rå" eller överkokt?

vad är det som skiljer snabbmakaroner från vanlig pasta. är det bara ngt så simpelt som tjockleken eller ngt liknande?

Metal_boy_
2005-01-26, 01:48

men en som är värre än paulun är ju han som skrivit boken vars namn är GI -metoden *screwy*

Sverker
2005-01-26, 07:03
vad är det som skiljer snabbmakaroner från vanlig pasta. är det bara ngt så simpelt som tjockleken eller ngt liknande?

Ja. Endast tjockleken.
Desto tunnare makaronen är desto fortare tränger vattnet och värmen in i mitten. Varje 1/10 mm i tjocklek är viktigt här.

King Grub
2005-01-26, 07:36
men en som är värre än paulun är ju han som skrivit boken vars namn är GI -metoden *screwy*

Många verkar tro att det är han som sitter och utför GI-testerna. :)

Metal_boy_
2005-01-27, 20:30
Många verkar tro att det är han som sitter och utför GI-testerna. :)

haha ja, men han är smart som såg en chans att tjäna en hacka, jag tycker dock att han har stoooora brister i sin logik.

Mac
2005-01-28, 16:02
haha ja, men han är smart som såg en chans att tjäna en hacka, jag tycker dock att han har stoooora brister i sin logik.

Vilka?

jwzrd
2005-03-08, 13:33
Är väl snarare GI som sådant som har brister i sin logik. Att använda GI som beslutsunderlag för annat än valet mellan två kolhydratskällor är dömt att misslyckas. Det är bantningsmirakel över hela GI-hysterin. Vem i helvete bryr som om GI i olika pastor? Det intressanta ligger i om man äter vitt bröd, pasta eller päron snarare än om man äter pasta1 eller pasta2.

King Grub
2005-03-08, 13:36
Att använda GI som beslutsunderlag för annat än valet mellan två kolhydratskällor är dömt att misslyckas.

Sockerkaka har lägre GI än havregryn. Vilket väljer man? :D

Mmmm... Sockerkaka... :eating:

jwzrd
2005-03-08, 13:41
Sockerkaka har lägre GI än havregryn. Vilket väljer man? :D

Mmmm... Sockerkaka... :eating:

SLAG UNDER BÄLTET! Nu måste jag köpa sockerkaka idag, gah! Kanske kan övertyga Bao-Bao att baka en? :D

Sunk
2005-03-08, 23:24
Blir något misstänksam här! De artiklar Grub presenterade handlar om GI:t på pasta ändras om de kokas olika länge, den jämför inte olika typer av pasta. Är det så att snabbmakaroner och pasta består av nästan likadant innehåll och att endast formen är olika?

Vill inte uppmana till en högre GI hysteri men det e lite suspekt i mina ögon :cool:

King Grub
2005-03-09, 06:49
Är det så att snabbmakaroner och pasta består av nästan likadant innehåll och att endast formen är olika?

Det är något annan struktur på snabbisarna som gör att makaronerna inte behöver koka lika länge för att uppnå samma konsistens, men GI:t skiljer sig inte speciellt mycket.

Sverker
2005-03-09, 06:55
Snabbmakaroner är bara tunnare.
Samma smet och bearbetning men de pressas genom mindre spalter och blir helt enkelt tunnare.