handdator

Visa fullständig version : Varför kör nybörjarna nedåtlutande bänkpress?


Allan
2005-01-23, 13:07
För tredje gången på en vecka ser jag ett nybörjarprogram som är extremt avancerat, där de ligger på ett splittat program från allra första början, och som dessutom innehåller nedåtlutande bänkpress (decline press)....Varför i helvete kör de så mycket och vem rekommenderar decline presses åt en nybörjare? Kan man inte få skjuta den personen?

allan

Jorgen
2005-01-23, 13:17
Det där undrar jag med. Har sett några småkillar på gymmet köra det också. *screwy*

//Jörgen

jakke
2005-01-23, 13:25
För tredje gången på en vecka ser jag ett nybörjarprogram som är extremt avancerat, där de ligger på ett splittat program från allra första början, och som dessutom innehåller nedåtlutande bänkpress (decline press)....Varför i helvete kör de så mycket och vem rekommenderar decline presses åt en nybörjare? Kan man inte få skjuta den personen?

allan
Haha, funderade på exakt samma sak idag.

tobbe__
2005-01-23, 13:28
Varför inte?

Pdaddy
2005-01-23, 13:39
Ja kör den aldrig, håller me dig Allan, ser alltid fölk på gymmet som kör den.

Kanske är de nåt Niklas har lurat i dem *slap*

M

Jorgen
2005-01-23, 13:52
Varför inte?
För att det finns ingen som helst anledning att köra lutande på det hållet.

//Jörgen

Peter
2005-01-23, 13:55
När jag började träna ville jag ha en tydligt gräns mellan brösmuskeln och området under bröstmuskeln. Ansåg att det var då man såg ut att ha mycket muskler om den kanten syntes. Därför var jag intresserad av hur man tränade nedre delen av bröstmusklerna. Har hört att det är rätt många 15-17åringar som pratar om just den kanten.

tobbe__
2005-01-23, 13:57
För att det finns ingen som helst anledning att köra lutande på det hållet.

//Jörgen

Det förstår jag, men kan någon förklara varför?

Grahn
2005-01-23, 14:00
De aktiveras bra av plana, men att säga att det inte finns någn anledning alls att köra dem vettefan. Finns väl lika mkt anledning att köra dem som lutat åt andra hållet.

Lillgrabben
2005-01-23, 14:00
För tredje gången på en vecka ser jag ett nybörjarprogram som är extremt avancerat, där de ligger på ett splittat program från allra första början, och som dessutom innehåller nedåtlutande bänkpress (decline press)....Varför i helvete kör de så mycket och vem rekommenderar decline presses åt en nybörjare? Kan man inte få skjuta den personen?

allan



Om jag skulle köra decline, vilket jag gör ibland så är det för att;


Jag vill försöka minska inkopplingen av framsida axel, samt för att försöka simulera en riktig "fetingbrygga" & på så sätt kunna överlasta litegrann.


Varför en riktig nybörjare skulle vilja träna decline, vetefan. För dom som är riktigt nya så torde det räcka ganska gott med platta pressar samt ngn slags inclinepressar i kombination med flies eller pecdeck.


MVYH

Toljanen
2005-01-23, 14:02
och vem rekommenderar decline presses åt en nybörjare?
allan

AST såklart! :laugh:

aliquis
2005-01-23, 14:03
Jag körde nedåtlutande hantelpressar i "situpsställningen" när jag hade tränat ett år typ, i mitt fall berodde det väl på att jag hade hittat max-ot och tillföljande övningsbeskrivningar när jag sökte på google, som så många andra ;D. Inget jag kör nu dock. Roligt för att man tar mer vikt annars ;/

Baan
2005-01-23, 14:03
problemet är vlä att folk försöker hitta så bra tränignsscheman som möjligt t ex ute på nätet, och kanske hittar något hyfsat avancerat som dom tror kommer funka skitbra för dom. Det kan det väl iofs göra men är man nybörjare så tycker jag det funkar bättre hålla sig till lite enklare och "dummare" träningsmetoder, själv försökte jag också vara smart och köra massa halvskumma övningar (och gör så fortfarande), ingen större fördel göra så egentligen

Styrkebyggare
2005-01-23, 14:14
De aktiveras bra av plana, men att säga att det inte finns någn anledning alls att köra dem vettefan. Finns väl lika mkt anledning att köra dem som lutat åt andra hållet.

Nja, uppåt har man ju det claviculära fästet (i nyckelbenet) som man får avsevärt mycket bättre sträck i om man kör snedbänk.

"Negativ" lutning ger, såvitt jag kan se, knappast bättre kontakt med någon del av pecsen än plan bänk.

Grahn
2005-01-23, 14:16
Mjo lite mer sträck möjligtvis men övre bröst behöver väl inte mer fokus än nedre.

Styrkebyggare
2005-01-23, 14:19
Mjo lite mer sträck möjligtvis men övre bröst behöver väl inte mer fokus än nedre.

Med tanke på att de flesta skador uppkommer i regionen övre bröst/främre axlar så skulle jag nog vilja påstå att det definitivt gör gott.

Har övertalat ett antal personer med axelproblem (orsakade av vanlig bänk) att börja köra snedbänk, vilket har lett till att problemen i många fall försvunnit på bara några få veckor.

Kalleh
2005-01-23, 14:21
Jag har alltid varit mycket starkare i decline press än i plan bänk och därför kör jag det med jämna mellanrum för att kunna lassa på ordentligt. Förr däremot, körde jag BARA decline press utav samma anledning, man ville lassa på vikter. Fast nån gång måste man ju ta tag i sig själv så nu är det plana som gäller.

Grahn
2005-01-23, 14:27
Med tanke på att de flesta skador uppkommer i regionen övre bröst/främre axlar så skulle jag nog vilja påstå att det definitivt gör gott.

Har övertalat ett antal personer med axelproblem (orsakade av vanlig bänk) att börja köra snedbänk, vilket har lett till att problemen i många fall försvunnit på bara några få veckor.

Okej okej en rehab anledning dårå :) men vissa försöker ju påstår att snedbänk kan ersätta plana helt det är där jag tycker de är överdrivna.

Fast får väl erkänna att jag aldrig kör decline men nog blir det sneda ofta.

RobbeliRobban
2005-01-23, 14:31
Med tanke på att de flesta skador uppkommer i regionen övre bröst/främre axlar så skulle jag nog vilja påstå att det definitivt gör gott.

Har övertalat ett antal personer med axelproblem (orsakade av vanlig bänk) att börja köra snedbänk, vilket har lett till att problemen i många fall försvunnit på bara några få veckor.

Däribland mig, tackar för det!, efter två pass mindre ont i axlarna, efter fyra pass ingen smärta alls.

Wicked
2005-01-23, 14:32
Jag brukar köra 3 set vanlig bänkpress och 2 set nedåtlutad (decline) bänkpress.. har ni nått förslag på någon övning istället för nedåtlutad bänkpress? Någon som tar bättre i samma område typ?

Jorgen
2005-01-23, 14:44
Jag brukar köra 3 set vanlig bänkpress och 2 set nedåtlutad (decline) bänkpress.. har ni nått förslag på någon övning istället för nedåtlutad bänkpress? Någon som tar bättre i samma område typ?
Vanlig bänkpress.

//Jörgen

Lizard
2005-01-23, 14:48
Men men....är frågan om det är någon nytta med övningar där humerus dras snett ned mot magen med hjälp av pectoralis eller om det inte är bra med nedåtlutande bänkpress eller om inte det är bra för nybörjare...?


Lizard

Allan
2005-01-23, 15:00
Jag avråder nybörjare - och jag räknar folk som nybörjare tills de gått det beryktade "varvet runt" - från att trassla till sin koordination med nedåtlutande bänkpress (eller överhuvudtaget nedåtlutande övningar). De flesta har det tillräckligt svårt att bana in ett korrekt övningsutförande i bänkpressen utan att behöva lägga till ytterligare en övning som kräver fokus. Dessutom har decline-övningarna nackdelen att de drar mer syre och att de samlar blodet på ett obehagligt ställe.
Nä, kör dips istället. En lika bra övning och inte alls lika skum!

allan

Lizard
2005-01-23, 15:08
Jag avråder nybörjare - och jag räknar folk som nybörjare tills de gått det beryktade "varvet runt" - från att trassla till sin koordination med nedåtlutande bänkpress (eller överhuvudtaget nedåtlutande övningar). De flesta har det tillräckligt svårt att bana in ett korrekt övningsutförande i bänkpressen utan att behöva lägga till ytterligare en övning som kräver fokus. Dessutom har decline-övningarna nackdelen att de drar mer syre och att de samlar blodet på ett obehagligt ställe.
Nä, kör dips istället. En lika bra övning och inte alls lika skum!

allan


Då tycker vi lika. *kissass*

Lizard

Karl_alfred
2005-01-23, 15:28
Man kan lassa på mycket mer vikt i den, kan kanske vara en förklaring :D

Zakath
2005-01-23, 15:58
Jag avråder nybörjare - och jag räknar folk som nybörjare tills de gått det beryktade "varvet runt" - från att trassla till sin koordination med nedåtlutande bänkpress (eller överhuvudtaget nedåtlutande övningar). De flesta har det tillräckligt svårt att bana in ett korrekt övningsutförande i bänkpressen utan att behöva lägga till ytterligare en övning som kräver fokus. Dessutom har decline-övningarna nackdelen att de drar mer syre och att de samlar blodet på ett obehagligt ställe.
Nä, kör dips istället. En lika bra övning och inte alls lika skum!

allan



Vad menas med "varvet runt"?

Lizard
2005-01-23, 16:02
Vad menas med "varvet runt"?

Om jag får prata för någon annan så syftar Allan med all sannolikhet på det som står i den här tråden. (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=10962)


Lizard

Proteus
2005-01-23, 16:16
Jag har börjat köra decline bänkpress nu istället för plan, anledningen till det är att jag upplevde att påfrestningen på axlar och armbågar var mycket högre i den plana bänkpressen, åtminstonde när jag kör 4 sekunders negativ fas. Sen fick jag även mycket bra kontakt i declinen. Så nu kör jag enbart decline och incline bänkpress, samt lutande hantelpressar.

Grahn
2005-01-23, 16:49
När det gäller nybörjarna är det väl inte bara declinebänk som bör undvikas utan de flesta mystiska specialövningar kan ju med fördel skippas.

mentzer
2005-01-23, 17:25
För tredje gången på en vecka ser jag ett nybörjarprogram som är extremt avancerat, där de ligger på ett splittat program från allra första början, och som dessutom innehåller nedåtlutande bänkpress (decline press)....Varför i helvete kör de så mycket och vem rekommenderar decline presses åt en nybörjare? Kan man inte få skjuta den personen?

allan

Jag skulle hellre skjuta de som rekommenderar alla dessa kryssdragsvarianter till nybörjarna.

Allan
2005-01-23, 17:27
Jag skulle hellre skjuta de som rekommenderar alla dessa kryssdragsvarianter till nybörjarna.


Det är samme snubbe fter vad jag kunnat utröna. Dessutom såg jag igår ett par chippar i sextonårsåldern som tillsammans vägde 120 kg, som körde bänkpress med omvänd fattning. På 42,5 kg. För det hade dom läst på Interneeeeeeet......
*grr27*


allan

mentzer
2005-01-23, 17:30
Det är samme snubbe fter vad jag kunnat utröna. Dessutom såg jag igår ett par chippar i sextonårsåldern som tillsammans vägde 120 kg, som körde bänkpress med omvänd fattning. På 42,5 kg. För det hade dom läst på Interneeeeeeet......
*grr27*


allan

:smash:

Zipic
2005-01-23, 18:48
Så vitt jag har förståt så måste man utvecklas med sin träning.
Man kan säga att man behöver lika mkt praktik som teori. Det räcker inte med att sitta och läsa, läsa och läsa. Man måste göra det i praktiken också.
Att lära sig en övning nere på gymmet och verkligen köra den så optimalt så möjligt tar väldigt lång tid..
Sen är allting väldigt inviduellt. Visst, i grund och botten är vi alla kanske likadant konstruerade. Men alla kroppar svarar nog endå olika på olika typer av träning.
Jag ser mig själv som en nybörjare och tycker att stor del av det roliga i träningen är utvecklingen och kunskapen man hela tiden förbättrar. :)
Varje gång jag har hjälpt någon på gymmet med nån övning som han utövat helt fel så har man kännt stor glädje. I det läget känns det verkligen som att ens kunskaper gör nytta.

Det är klart att man vill vara så optimal så möjligt och göra så stora framsteg så möjligt med sin kropp. Men nånstans är det endå slutprudukten som räknas. Och som nybörjare har man en lång bit kvar till den.

Pdaddy
2005-01-24, 08:25
Nää nu ska ja gå ner å köra korta knäböjar me stången på huvut.... JA har hört att de ska va grymmt bra :D

;M

Callek
2005-01-24, 12:01
Det är ju synd att många nybörjare blir "lurade" av alla dessa förstå-sig-på personer. Vet inte om jag kan räknas som erfaren, har kanske tränat i 3-4 år nu. Men man får ändå ett hum vad som fungerar och inte.

Den största boven tycker iaf jag är alla dessa skvallertidningar som sprider dålig information. "Gör 250 reps i bänken och du blir som Brad Pitt".

Nemesis
2005-01-24, 16:44
När jag var en småkille körde jag den också. Jag antar att det är en tradition som förs vidare på något sätt, oavsett om man vill eller inte. :)

Det är grunden för att bygga schyssta bröst!

kimonque
2005-01-24, 17:07
Den största boven tycker iaf jag är alla dessa skvallertidningar som sprider dålig information. "Gör 250 reps i bänken och du blir som Brad Pitt".

Stämmer väl f.ö. ganska bra :D

Bite
2005-01-24, 20:24
Jag avråder nybörjare - och jag räknar folk som nybörjare tills de gått det beryktade "varvet runt" - från att trassla till sin koordination med nedåtlutande bänkpress (eller överhuvudtaget nedåtlutande övningar). De flesta har det tillräckligt svårt att bana in ett korrekt övningsutförande i bänkpressen utan att behöva lägga till ytterligare en övning som kräver fokus. Dessutom har decline-övningarna nackdelen att de drar mer syre och att de samlar blodet på ett obehagligt ställe.
Nä, kör dips istället. En lika bra övning och inte alls lika skum!

allan
Ja! *kissass* :D

Callek
2005-01-25, 10:53
Stämmer väl f.ö. ganska bra :D

Hehe jo han är lite räkig men det är nog mest en "bra" diet som gör det.

jim
2006-06-19, 12:40
Jag skulle vilja påstå att så länge du inte skadar dig (givetvis) så är det bra att ha en period där man testar massa konstiga saker, har massa konstiga teorier och egentligen itne lär sig så mycket.

Jag har haft det och det är den perioden som jag har som kontrastpunkt idag för att grunda mina nuvarande förhoppningsvis lite visare träningsteorier på. Hade någon berättat för mig direkt precis hur jag skulle göra hade jag inte känt att jag haft lika mycket "kött på benen" idag så att säga. Usch nu börjar det bli svamligt, jmho.

Erik__
2006-06-19, 12:59
Jag tkr det är en fin övning om man vill kunna träna maxstyrka i vanlig bänk utan att använda brygga, för man hamnar ju i ett liknande läge som plan bänk + brygga, läste att Kåre Lundgren hade baserat mkt av sin träning på den i vissa perioder.

Allan varför är du så anti nybörjare? jag är väldigt glad att jag provat en massa skumma saker den korta tiden jag tränat och känner att jag fått en del värdefulla erfarenheter för framtiden tack vare det.

jwzrd
2006-06-19, 13:04
Jag tkr det är en fin övning om man vill kunna träna maxstyrka i vanlig bänk utan att använda brygga, för man hamnar ju i ett liknande läge som plan bänk + brygga, läste att Kåre Lundgren hade baserat mkt av sin träning på den i vissa perioder.

Allan varför är du så anti nybörjare? jag är väldigt glad att jag provat en massa skumma saker den korta tiden jag tränat och känner att jag fått en del värdefulla erfarenheter för framtiden tack vare det.

För att nybörjarexperiment inte säger vidare mycket alls egentligen?

Doctor Snuggles
2006-06-19, 13:45
Varför nybörjare gör 100-tals olika isolationsövningar av olika slag, det är väl inte så svårt att lista ut. De försöker hitta "knepet" att bli stora, och byggartidningar underblåser detta genom allehanda avancerade program av avancerade byggare.

Allan
2006-06-19, 13:57
Allan varför är du så anti nybörjare? jag är väldigt glad att jag provat en massa skumma saker den korta tiden jag tränat och känner att jag fått en del värdefulla erfarenheter för framtiden tack vare det.

Jag är INTE anti nybörjare, herregud. Utan att tala för mycket i egen sak tror jag att jag gjort - och gör - mer för nybörjare än många andra. Vad jag inte begriper är varför det ska vara så förbannat svårt att lyssna på de som hållit på i trettio år? Varför envisas alla nybörjare med att göra samma misstag som generationer innan? Inte nya fel, utan samma fel?
All styrketräning bör bedrivas under ordnade former - det blir bara helt galet när folk med minimal erfarenhet ger sig på övningar de definitivt inte är redo för. I värsta fall skadar de sig rejält, i bästa fall tränar de bara resultatlöst under den perioden.
Må hända det funkade för Kåre Lundgren - men Kåre är kanske på en lite mer avancerad nivå.

Skulle du testa på en massa skumma saker om du vore nybörjare inom simning eller gymnastik eller cykel eller friidrott? Eller skulle du foga dig under vad din tränare sa?


allan

jwzrd
2006-06-19, 13:59
Jag är INTE anti nybörjare, herregud. Utan att tala för mycket i egen sak tror jag att jag gjort - och gör - mer för nybörjare än många andra. Vad jag inte begriper är varför det ska vara så förbannat svårt att lyssna på de som hållit på i trettio år? Varför envisas alla nybörjare med att göra samma misstag som generationer innan? Inte nya fel, utan samma fel?
All styrketräning bör bedrivas under ordnade former - det blir bara helt galet när folk med minimal erfarenhet ger sig på övningar de definitivt inte är redo för. I värsta fall skadar de sig rejält, i bästa fall tränar de bara resultatlöst under den perioden.
Må hända det funkade för Kåre Lundgren - men Kåre är kanske på en lite mer avancerad nivå.

Skulle du testa på en massa skumma saker om du vore nybörjare inom simning eller gymnastik eller cykel eller friidrott? Eller skulle du foga dig under vad din tränare sa?


allan

Det är ett grabbfenomen i stor utsträckning. Något som inte låter coolt och gärna svårt, kan Rimligtvis(tm) inte ge resultat.

Erik__
2006-06-19, 14:08
Jag är INTE anti nybörjare, herregud. Utan att tala för mycket i egen sak tror jag att jag gjort - och gör - mer för nybörjare än många andra. Vad jag inte begriper är varför det ska vara så förbannat svårt att lyssna på de som hållit på i trettio år? Varför envisas alla nybörjare med att göra samma misstag som generationer innan? Inte nya fel, utan samma fel?
Kan inte svara för andram men jag har själv förbannat svårt att lita på andras erfarenheter och vill prova skiten själv först för att sen förkasta det, iaf om det kommer från en person som jag saknar koppling till.

]All styrketräning bör bedrivas under ordnade former - det blir bara helt galet när folk med minimal erfarenhet ger sig på övningar de definitivt inte är redo för. I värsta fall skadar de sig rejält, i bästa fall tränar de bara resultatlöst under den perioden.
Må hända det funkade för Kåre Lundgren - men Kåre är kanske på en lite mer avancerad nivå.

Förstår inte varför upplägget isig skulle skilja sig i framgångsrikhet beroende på vilken nivå man ligger på sålänge man har en grundteknik och klarar av att kunna utföra den korrekt även om man tränar decline bänkpress.

Skulle du testa på en massa skumma saker om du vore nybörjare inom simning eller gymnastik eller cykel eller friidrott? Eller skulle du foga dig under vad din tränare sa?
Min tränare skulle jag garanterat lyssna på, men en random person som tränat länge som påstår att det jag sysslar med är felaktigt skulle jag ha mkt svårt om det han sa inte var så uppenbart att jag själv förstod tanken bakom.
- Något jag inte förstår genom att läsa era argument emot decline bänkpress i den här tråden.

Nu har jag ingen tränare, och tränar helt på egen hand och tar 99% av all information från internet, och jag tkr inte inte att träningen är helt åt skogen, en person jag litar på är Stahlberg, och jag har haft diskutionen om decline med honom också.

Fjod0r
2006-06-19, 14:10
Jag är INTE anti nybörjare, herregud. Utan att tala för mycket i egen sak tror jag att jag gjort - och gör - mer för nybörjare än många andra. Vad jag inte begriper är varför det ska vara så förbannat svårt att lyssna på de som hållit på i trettio år? Varför envisas alla nybörjare med att göra samma misstag som generationer innan? Inte nya fel, utan samma fel?
All styrketräning bör bedrivas under ordnade former - det blir bara helt galet när folk med minimal erfarenhet ger sig på övningar de definitivt inte är redo för. I värsta fall skadar de sig rejält, i bästa fall tränar de bara resultatlöst under den perioden.
Må hända det funkade för Kåre Lundgren - men Kåre är kanske på en lite mer avancerad nivå.

Skulle du testa på en massa skumma saker om du vore nybörjare inom simning eller gymnastik eller cykel eller friidrott? Eller skulle du foga dig under vad din tränare sa?


allan


Nu satte du ju fingret på ett av de mer välkända fenomenen hos människor, varför lära sig av andras mistag när man kan göra fel själv.

Allan
2006-06-19, 14:19
...en person jag litar på är Stahlberg, och jag har haft diskutionen om decline med honom också.


Då får gärna Krister dyka upp här och förklara varför jag har fel.


allan

Fjod0r
2006-06-19, 14:30
Tror det är samma sak som med många andra övningar. För 95% av de tränande fyller de ingen funktion. Finns basövningar som redan täcker det behov de nya är skapde för att täcka. Säkert uppfunna av nyfikna som försökt variera sin träning för att nå nya resultat. Jag menar, ärligt. Vem behöver en hacklift och benpress så länge det finns skivstänger och hantlar. Eller, vem behöver en Cable cross? Svaret är enkelt, ingen.
Men de finns lik väll.

Alla nybörjare går igenom en maskin/skumövnings period. Enlig mig är det pga deras behov att se avancerade ut, just på grund av att de är nya och vill smälta in. De tror dom att alla kommer skratta om de kommer och kör knäböj och bänk, för det vet ju alla vad det är. Deras nya nedladdade repschema därimot, det är avancerat. Tror också att många dras till maskiner i början för det är tydligt vad man ska göra i varje. Hantlar måste man ju veta i vilken ledd man ska trycka/rycka/dra för att bli stark.

Fan, gå snällt fram till killarna och säg "grabbar, vill ni ha lite tips?"

Erik__
2006-06-19, 14:39
Då får gärna Krister dyka upp här och förklara varför jag har fel.


allan


Men jag gör fortfarande "fel" ifall jag använder mig av den, även om jag lyssnat på en MYCKET KUNNIG person inom området jag tränar? då har jag ju lyssnat på de äldre och visare, på flera håll och sållat bland råden jag fått efter bästa förstånd. - Han tyckte i mitt fall att jag kunde utföra övningen med hantlar, och då blir den ju mindre bänkpresslik och ännu mer komplex att utföra.

Och samma sak kan ju hända alla dessa små figurer ute i landet, att de faktiskt fått tipset av någon i tron att denna nu vet vad den pratar om ( som faktiskt kan vara fallet också)

Allan
2006-06-19, 14:46
Men jag gör fortfarande "fel" ifall jag använder mig av den, även om jag lyssnat på en MYCKET KUNNIG person inom området jag tränar? då har jag ju lyssnat på de äldre och visare, på flera håll och sållat bland råden jag fått efter bästa förstånd. - Han tyckte i mitt fall att jag kunde utföra övningen med hantlar, och då blir den ju mindre bänkpresslik och ännu mer komplex att utföra.

Och samma sak kan ju hända alla dessa små figurer ute i landet, att de faktiskt fått tipset av någon i tron att denna nu vet vad den pratar om ( som faktiskt kan vara fallet också)

Nu vet jag inte vilka råd Stahlberg gett dig. Jag skulle också ge dig rådet att köra med hantlar om du_nödvändigtvis_måste_köra_den. Jag ser fortfarande inga skäl att köra declinebänk om man inte redan är en rutinerad lyftare. Inte ens på skoj.
Mina övriga synpunkter gäller f ö inte SL:are, eftersom de flesta har en tränare. Och har de inte det åker de ibland trettio mil för att träffa en emellanåt. De jag primärt vänder mig till är chippar som vill bygga överkropp.


allan

Erik__
2006-06-19, 14:53
Nu vet jag inte vilka råd Stahlberg gett dig. Jag skulle också ge dig rådet att köra med hantlar om du_nödvändigtvis_måste_köra_den. Jag ser fortfarande inga skäl att köra declinebänk om man inte redan är en rutinerad lyftare. Inte ens på skoj.
Mina övriga synpunkter gäller f ö inte SL:are, eftersom de flesta har en tränare. Och har de inte det åker de ibland trettio mil för att träffa en emellanåt. De jag primärt vänder mig till är chippar som vill bygga överkropp.


allan

Aha okej då förstår jag vart du vill komma, trodde du menade rent allmänt, det enda jag är ute efter är att komma förbi en svacka jag haft ändå sen jag börja träna efter en skada,

Allan
2006-06-19, 15:01
Det finns dessutom en Atletklubb i Boden. Där kan du säkert få hjälp på riktigt. Både Herkulez, J.Saarela och TomBAK håller till där.


allan

sunkan
2006-06-19, 15:13
Det finns dessutom en Atletklubb i Boden. Där kan du säkert få hjälp på riktigt. Både Herkulez, J.Saarela och TomBAK håller till där.


allan

Är det inte erik och hans kompisar som i princip är dem enda som tävlar å är därifrån?

Ectomorph
2006-06-19, 15:54
Jag brukar köra 3 set vanlig bänkpress och 2 set nedåtlutad (decline) bänkpress.. har ni nått förslag på någon övning istället för nedåtlutad bänkpress? Någon som tar bättre i samma område typ?

"Dips, Arnold felt, carved a clean line at the bottom edge of his pectoralis major like no other exercise."

http://www.findarticles.com/p/articles/mi_m0KFY/is_12_20/ai_98488428/pg_5

Popeye
2006-06-19, 16:02
Det finns ingen logisk orsak varför nybörjare skall köra decline press, problemet är att de inte vet om det.
Det är ju inte helt ovanligt att man hör hur man skall attakera muskeln från flera vinklar för bättre resultat. Alltså vill man köra bröstet upptill, mellan och nertill. Man kommer inte på dips eller så är den för tung. Decline är ju tufft för bänk är tufft -> Det blir declin pressar...

-AG-
2006-06-19, 16:26
Om jag skulle köra decline, vilket jag gör ibland så är det för att;
Jag vill försöka minska inkopplingen av framsida axel, samt för att försöka simulera en riktig "fetingbrygga" & på så sätt kunna överlasta litegrann.
MVYH

+1

Kör det dock väldigt sällan.

Erik__
2006-06-19, 16:36
Det finns dessutom en Atletklubb i Boden. Där kan du säkert få hjälp på riktigt. Både Herkulez, J.Saarela och TomBAK håller till där.


allan

Nääääru, dom tränar på BSK, samma gym som mig, Bodens atletklubb är ett helt annat ställe, Herkan har ju böjt brutalt mycket och J.Saarela tränade väl som strongman och visst har man fått mkt värdefulla tips, men jag har svårt att tro att någon av de har erfarenhet av att hjälpa en lyftare som är minimal till kroppsbyggnad med dess fotbredd i sumomarklyft osv.

Dock har det kommit en lyftare från närliggande stad och hjälpt oss inför tävlingar och vi har också fått veta att vi får träna hos öjebyarna om vi behöver hjälp. Men ingen av dessa kan ju bli särskillt insatt i våran träning och kan hjälpa med program (säkert lägga upp dom) men det behövs väl ganska detaljerad redovisning för att kunna få sådan detaljerad rådgivning som jag fått av Stahlberg.

Allan
2006-06-19, 16:51
Varför tar du dig inte till BAK då? Låter ju helt snurrigt att inte ta hjälp av det ställe där kompetensen kan finnas!


allan

Erik__
2006-06-19, 16:55
Varför tar du dig inte till BAK då? Låter ju helt snurrigt att inte ta hjälp av det ställe där kompetensen kan finnas!


allan

Tror inte det finns någon mer kompetens där heller, FInns en atletklubb, och det som en gång var en styrkelyftarklubb med bl.a en världsmästare, ingen av ställena har någon aktiv lyftare kvar, tror ingen av ställena har nån lyftare alls, inte ens gammal lyftare.

psirus
2006-06-19, 16:56
Alla nybörjare som ska "börja bygga ordentligt" springer ner till affären å handlar body, M&F och Flex å läser alla artiklar om hur proffsen tränar. Fan kör han 6 övningar med 4 set i varje å har blivit så stor ska fan jag också göra det, å så måste jag pumpa på ordentligt med hantelflys så jag bygger upp insida bröst så jag få en feeet kant *screwy*

Timme
2006-06-19, 17:04
För tredje gången på en vecka ser jag ett nybörjarprogram som är extremt avancerat, där de ligger på ett splittat program från allra första början, och som dessutom innehåller nedåtlutande bänkpress (decline press)....Varför i helvete kör de så mycket och vem rekommenderar decline presses åt en nybörjare? Kan man inte få skjuta den personen?

allan

För at tman tar med i decline pressar.....

Det är precis som i SL bänk. Man man tar mer i bryggan dels för att vägen stången behöver förflyttas blir kortare och att man helt enkelt pressar hårdare i decline.....

Varför skulle inte det vara bra för en nybörjare?

hobbitar
2006-06-19, 17:08
Jag avråder nybörjare - och jag räknar folk som nybörjare tills de gått det beryktade "varvet runt" - från att trassla till sin koordination med nedåtlutande bänkpress (eller överhuvudtaget nedåtlutande övningar). De flesta har det tillräckligt svårt att bana in ett korrekt övningsutförande i bänkpressen utan att behöva lägga till ytterligare en övning som kräver fokus. Dessutom har decline-övningarna nackdelen att de drar mer syre och att de samlar blodet på ett obehagligt ställe.
Nä, kör dips istället. En lika bra övning och inte alls lika skum!

allan

Dips för mycket på mina triceps

Timme
2006-06-19, 17:12
Dips för mycket på mina triceps

hmm, prova att köra djupare kanske? Det finns nog ingen övning som mosar mina bröst så bra som dips och plana hantelpressar.

Fartman
2006-06-19, 17:24
Varför tar du dig inte till BAK då? Låter ju helt snurrigt att inte ta hjälp av det ställe där kompetensen kan finnas!


allan
Tyvärr är BAK inte speciellt mycket atletklubb i det avseendet numera, det finns mig veterligen ingen aktiv lyftare i klubben och de som eventuellt besitter kompetens inom området är sedan länge inaktiva.
Såvitt jag vet är det bara en person från BAK som tävlar öht, och det är i bodybuilding.

Verkar som att det öht är dåligt med styrkelyftare i Boden, dom som håller på är väl just üngdomarna som huserar här på brädan.

Lillgrabben
2006-06-19, 17:38
Det finns dessutom en Atletklubb i Boden. Där kan du säkert få hjälp på riktigt. Både Herkulez, J.Saarela och TomBAK håller till där.


allan


Tom är från Borlänge AK tror jag.

hobbitar
2006-06-19, 17:47
hmm, prova att köra djupare kanske? Det finns nog ingen övning som mosar mina bröst så bra som dips och plana hantelpressar.


Ska prova det nästa pass. Jag har väldigt långa armar också, kanske det som ställer till det?

Diggler
2006-06-19, 18:10
För att nybörjare tror på allt folk säger till dem? Kommer själv ihåg när jag avancerade ut från det sletna källargymmet med 50-åriga gymrävar till ett komersiellt gym och snackade lite med "eliten" där.

Då fick jag reda på att hantelpressarna jag kört innan mest var för "overall-massa", man kunde ju inte bara ha "overall-massa" man var tvungen att prickskjuta olika delar och träna fram detaljer också (man prickskjöt och tränade fram detaljer väldigt mycket i mitten/slutet på 1990-talet). Följdaktligen skulle man träna dels overall-massa, övrebröst, undrebröst, innre bröst, yttre bröst samt köra cablecross och hantelpullovers liggande på tvären på en bänk för att få fram strecken i muskulaturen. Dessutom skulle man köra både med hantlar och med stång, för använde man sig för mycket av stång blev muskeln kantig medans hantlarna byggde ett rundare utseende på bröstmuskeln.

:hbang:

mangemani
2006-06-19, 18:13
samma på mitt gym,klena nybörjare som stånkar och tar i med denna övning.
om det på nått sätt skulle påverka min egen träning så kanske jag skulle finna orken att bry mej,men det gör det ej.

Spannmål
2006-06-19, 18:20
hmm, prova att köra djupare kanske? Det finns nog ingen övning som mosar mina bröst så bra som dips och plana hantelpressar.

Det är greppvidden som är avgörande för vilka muskler som utför mest arbete i dips...

z_bumbi
2006-06-19, 18:27
Dessutom skulle man köra både med hantlar och med stång, för använde man sig för mycket av stång blev muskeln kantig medans hantlarna byggde ett rundare utseende på bröstmuskeln.

:hbang:

Den teorin hade jag glömt bort. :hbang:

hobbitar
2006-06-19, 18:30
Det är greppvidden som är avgörande för vilka muskler som utför mest arbete i dips...


Den ställningen jag har på mitt gym är alldeles för smal för mina armar.

sweetkarolina
2006-06-19, 18:36
Tom är från Borlänge AK tror jag.

stämmer!

He-man
2006-06-19, 18:49
Det pratas mycket om att nybörjare bör undvika denna övning, gäller inte samma sak för avancerade byggare? Jag har inget emot att köra nedåtlutande pressar någon gång ibland för att få lite variation i min träning och inte alltid köra samma övningar, dessutom upplever jag det som att jag kan använda lite tyngre vikter i decline.

När det gäller dips är jag inte säker på att jag tycker det är någon mycket bättre nybörjarövning, det finns en relativt stor risk att man sträcker sig vid bröstmuskelfästena i mitten av bröstkorgen om man inte utför övningen korrekt och går ner för fort. För några år sedan brast muskelfästena hos en kompis som körde just dips, och även jag själv har sträckt mig riktigt ordentligt i dips när jag började träna för 5 år sedan.

Diggler
2006-06-19, 19:43
Den teorin hade jag glömt bort. :hbang:

Haha :) , det har du gjort rätt i att förtränga. En annan klassiker är dubbel curl från övre trissorna för att få mer markerad split i biceps.

Jorgen
2006-06-19, 19:44
VA! Funkar inte det? *cry* *cry*

jim
2006-06-20, 08:11
För att nybörjare tror på allt folk säger till dem? Kommer själv ihåg när jag avancerade ut från det sletna källargymmet med 50-åriga gymrävar till ett komersiellt gym och snackade lite med "eliten" där.

Då fick jag reda på att hantelpressarna jag kört innan mest var för "overall-massa", man kunde ju inte bara ha "overall-massa" man var tvungen att prickskjuta olika delar och träna fram detaljer också (man prickskjöt och tränade fram detaljer väldigt mycket i mitten/slutet på 1990-talet). Följdaktligen skulle man träna dels overall-massa, övrebröst, undrebröst, innre bröst, yttre bröst samt köra cablecross och hantelpullovers liggande på tvären på en bänk för att få fram strecken i muskulaturen. Dessutom skulle man köra både med hantlar och med stång, för använde man sig för mycket av stång blev muskeln kantig medans hantlarna byggde ett rundare utseende på bröstmuskeln.

:hbang:

vetenskap! :thumbup:

Sheogorath
2006-06-20, 09:19
Det är greppvidden som är avgörande för vilka muskler som utför mest arbete i dips...

Ja, och rörelselängden. Det är precis som vid andra bröstpressar: i bottenläget arbetar bröst mest, i mittenläget främre deltat och i utlåsningen främst triceps. Styrkelyftare användar sig att bl.a. boardpress för att stärka triceps, och den övningen (kallas även klossbänk) är just utlåsningar: pressens slutetamp.

Timme
2006-06-20, 14:54
Ska prova det nästa pass. Jag har väldigt långa armar också, kanske det som ställer till det?

Jag har också riktigt långa armar förhållandevis till min kropp men det är inget större problem.

Timme
2006-06-20, 14:56
För att nybörjare tror på allt folk säger till dem? Kommer själv ihåg när jag avancerade ut från det sletna källargymmet med 50-åriga gymrävar till ett komersiellt gym och snackade lite med "eliten" där.

Då fick jag reda på att hantelpressarna jag kört innan mest var för "overall-massa", man kunde ju inte bara ha "overall-massa" man var tvungen att prickskjuta olika delar och träna fram detaljer också (man prickskjöt och tränade fram detaljer väldigt mycket i mitten/slutet på 1990-talet). Följdaktligen skulle man träna dels overall-massa, övrebröst, undrebröst, innre bröst, yttre bröst samt köra cablecross och hantelpullovers liggande på tvären på en bänk för att få fram strecken i muskulaturen. Dessutom skulle man köra både med hantlar och med stång, för använde man sig för mycket av stång blev muskeln kantig medans hantlarna byggde ett rundare utseende på bröstmuskeln.

:hbang:

Lite surt för dig som blev utsatt för all denna bullshit!

Timme
2006-06-20, 14:58
Det är greppvidden som är avgörande för vilka muskler som utför mest arbete i dips...

Jag kör alltid smalt, bröst får fet stryk endå. Dips tar nog minst lika mycket på bröst som triceps. Det är en basövning och många muskler får jobba vilket är skit bra! "More bang for you buck"

Timme
2006-06-20, 15:05
Ja, och rörelselängden. Det är precis som vid andra bröstpressar: i bottenläget arbetar bröst mest, i mittenläget främre deltat och i utlåsningen främst triceps. Styrkelyftare användar sig att bl.a. boardpress för att stärka triceps, och den övningen (kallas även klossbänk) är just utlåsningar: pressens slutetamp.

Precis! Vad det gäller anatomi och vilka muskler som aktiveras i olika övningar är du grym! Det var typ bara du som fattade att det var stört omöjligt att utföra pullups/chins/latsdrag/Stångrodd etc om man inte hade haft biceps. Om man inte hade haft några biceps så hade det inte gått att utföra någon av ovanstående övningar.

Bröst aktiveras riktigt mycket i dips oavsett grepp bredd, speciellt om man går djupt.

Diggler
2006-06-20, 15:06
Lite surt för dig som blev utsatt för all denna bullshit!

Det tror jag alla som styrketränade på 90-talet blev.

Jorgen
2006-06-20, 15:09
Lite surt för dig som blev utsatt för all denna bullshit!
Om tio år så kommer någon säkert att skriva samma sak till dig. :)
Utvecklingen och kunskapen går framåt.

Popeye
2006-06-20, 15:51
När många började prata dips vill jag påpeka att den kan ta ganska styggt på axlarna. När jag gick från +25 -> +30kg så var det axlarna som satte stopp för det hela inte bröst eller triceps...

Inget nytt under solen men bra att tänka på.

Timme
2006-06-20, 16:55
När många började prata dips vill jag påpeka att den kan ta ganska styggt på axlarna. När jag gick från +25 -> +30kg så var det axlarna som satte stopp för det hela inte bröst eller triceps...

Inget nytt under solen men bra att tänka på.

Jo, dips är nog nästan lika mycket axlar som brsöt och triceps. Vilket är grymt bra! Mer jobb på mindre tid, dips är en underbar basövning!

Timme
2006-06-20, 16:56
Det tror jag alla som styrketränade på 90-talet blev.

Jo visst var det så :) Det stod ju om skit i varenda tidning..eller ja, B&K :D

BigForre
2006-06-20, 17:14
Jo visst var det så :) Det stod ju om skit i varenda tidning..eller ja, B&K :D

Problemet som du måste förstå är att det fortfarande står skit överallt. Ingen vet någonting. Problemet att det du upplever som rätt idag inte nödvändigtvis måste vara så förbannat rätt. Man måste lära sig att vara ödmjuk inför olika synsätt vad gäller allt, annars slutar man som en trångsynt jävel som inte tar sig långt. Det viktigaste är att våga släppa taget om det man ser som rätt och inte förkassta nya ideer som man stöter på, innan man själv utvärderat varför det är så. Det svåraste är nog att släppa de första starka övertygelserna man får inom ett ämne, när man väl gjort det en gång och inser att man är långt ifrån fullärd först då kan man börja bygga kunskap och förståelse, vilket tar många herrans år. Det svåraste är nog när man ska släppa de först inprentade övertygelserna som man hade, vilket vänder upp och ned lite på ens värld, därefter blir det nog lättare...

Sitter och myser med både Citodon och Voltaren och har ont där halsmandlarna en gång satt, hoppas att ni förstår lite vad jag yrar om....

Popeye
2006-06-20, 21:01
Jodå, cirkeln är sluten och jag är tillbaka där jag startade med lite mera kunskap i bagaget den här gången. :)

Köttbullen
2006-06-20, 21:16
Varför kör nybörjare över-huvudtaget på maskiner, och massa "extra" övningar i stället för köra basövningar!

Det finns fina benpressar på gymet, ändå ska folk sitta och köra innelåren på en maskin som isolerar en minimal del av benet!

Mer basövningar! Mindre trams.

sunkan
2006-06-20, 21:21
Varför kör nybörjare över-huvudtaget på maskiner, och massa "extra" övningar i stället för köra basövningar!

Det finns fina benpressar på gymet, ändå ska folk sitta och köra innelåren på en maskin som isolerar en minimal del av benet!

Mer basövningar! Mindre trams.
å benpress är en basövning?

Erik__
2006-06-20, 21:49
Varför kör nybörjare över-huvudtaget på maskiner, och massa "extra" övningar i stället för köra basövningar!

Det finns fina benpressar på gymet, ändå ska folk sitta och köra innelåren på en maskin som isolerar en minimal del av benet!

Mer basövningar! Mindre trams.

Ibland kan maskiner vara bra.

Timme
2006-06-21, 07:53
Problemet som du måste förstå är att det fortfarande står skit överallt. Ingen vet någonting. Problemet att det du upplever som rätt idag inte nödvändigtvis måste vara så förbannat rätt. Man måste lära sig att vara ödmjuk inför olika synsätt vad gäller allt, annars slutar man som en trångsynt jävel som inte tar sig långt. Det viktigaste är att våga släppa taget om det man ser som rätt och inte förkassta nya ideer som man stöter på, innan man själv utvärderat varför det är så. Det svåraste är nog att släppa de första starka övertygelserna man får inom ett ämne, när man väl gjort det en gång och inser att man är långt ifrån fullärd först då kan man börja bygga kunskap och förståelse, vilket tar många herrans år. Det svåraste är nog när man ska släppa de först inprentade övertygelserna som man hade, vilket vänder upp och ned lite på ens värld, därefter blir det nog lättare...

Sitter och myser med både Citodon och Voltaren och har ont där halsmandlarna en gång satt, hoppas att ni förstår lite vad jag yrar om....


Mycket bra där! Ja, förmodligen så står det lika mycket skit idag.

z_bumbi
2006-06-21, 08:46
å benpress är en basövning?

Ja men i sammanhanget blev det lite kul då det gällde att förkasta maskiner. :)

Sheogorath
2006-06-21, 09:00
Ja men i sammanhanget blev det lite kul då det gällde att förkasta maskiner. :)

Nej, men du måste ju förstå att om man lastar en maskin med viktskivor istället för att sätta motståendet med ett viktmagasin, så slutar det automatiskt att vara en maskin och börjar bygga massa och styrka mycket bättre ;).

z_bumbi
2006-06-21, 09:03
Nej, men du måste ju förstå att om man lastar en maskin med viktskivor istället för att sätta motståendet med ett viktmagasin, så slutar det automatiskt att vara en maskin och börjar bygga massa och styrka mycket bättre ;).

Vi har en benpress med viktmagasin, den bör alltså inte räknas till basövningarna? :confused:

:D

jim
2006-06-21, 09:11
Problemet som du måste förstå är att det fortfarande står skit överallt. Ingen vet någonting. Problemet att det du upplever som rätt idag inte nödvändigtvis måste vara så förbannat rätt. Man måste lära sig att vara ödmjuk inför olika synsätt vad gäller allt, annars slutar man som en trångsynt jävel som inte tar sig långt. Det viktigaste är att våga släppa taget om det man ser som rätt och inte förkassta nya ideer som man stöter på, innan man själv utvärderat varför det är så. Det svåraste är nog att släppa de första starka övertygelserna man får inom ett ämne, när man väl gjort det en gång och inser att man är långt ifrån fullärd först då kan man börja bygga kunskap och förståelse, vilket tar många herrans år. Det svåraste är nog när man ska släppa de först inprentade övertygelserna som man hade, vilket vänder upp och ned lite på ens värld, därefter blir det nog lättare...

Sitter och myser med både Citodon och Voltaren och har ont där halsmandlarna en gång satt, hoppas att ni förstår lite vad jag yrar om....

Mycket sant. Jag blir förvånad över hur mycket folk klamrar sig fast vid det som är "fakta". Fakta är en färskvara i många fall och gäller endast så länge den större delen av kollektivet fortfarande tror/accepterar det. Det är inget fel med att tro på det som är fakta, men samtidigt tycker jag man bör tänka på att det som stämmer idag kan vara helt annorlunda imorgon.

Sheogorath
2006-06-21, 09:13
Vi har en benpress med viktmagasin, den bör alltså inte räknas till basövningarna? :confused:

:D

Helt rätt. Varför tror du byggarna i alla filmer har sånadäringa hammer-press-maskiner som man lastar själv istället för att sätta in en fjollig sprint i viktmagasinet? Jo, för att det blir en Basövning (Tm) då, som bygger bättre.

hallar
2006-06-21, 09:16
Helt rätt. Varför tror du byggarna i alla filmer har sånadäringa hammer-press-maskiner som man lastar själv istället för att sätta in en fjollig sprint i viktmagasinet? Jo, för att det blir en Basövning (Tm) då, som bygger bättre.

Pff, har tränat på ett gym som hade sådana maskiner. De var optimala. Alla där var lika grofva som dig. Fast det kan iofs ha berott på ölen de drack som postworkout drink

Nitrometan
2006-06-21, 09:55
Pff, har tränat på ett gym som hade sådana maskiner. De var optimala. Alla där var lika grofva som dig. Fast det kan iofs ha berott på ölen de drack som postworkout drink
Miller?

Sheogorath
2006-06-21, 10:08
Miller?

:laugh: :hbang: