handdator

Visa fullständig version : Enerverade rygg...


AngelLove
2005-01-22, 11:41
Måste bara ta ut lite av min arghet någonstans...

Igårkväll skulle jag köra rygg, allt kändes kalas och man tar sig ner till gymmet. Kommer dit och tar min sedvanliga runda ta av sig överflödiga kläder -> dricka första vattenklunken.. När jag går kändes det lite konstig en
kort stund i ryggen men jag tänkte inte mer på det.

Första övningen var stångrodd och jag skulle lassa på vikterna när jag känner att det hugger i ryggen när jag böjer den fram eller bak... Tänkte att jag provar iaf om det går att köra om man har ryggen fixerad, men det var bara att inse att det var omöjligt.

Kunde knappt gå upp, köra bil hem (ja lite lat men var i tidnöd) skall vi inte tala om trafikfaran man säkerligen var..

Frågan är nu, är det ryggskott som man fått igen ?? Sitter precis nere i korsryggen/svanken och strålar ner genom vänster bakdel ut i låret. Kan knappt resa mig och får ha hjälp med kryckor att stö mig på för att bara ta mig fram och tillbaks i hemmet... Kan sitta / ligga ett tag men måste flytta position efter en stund...

Så jäkla tungt, hade precis ändrat om i mitt schema och fått en "nytändning" där träningen gått framåt efter en tids stagnation så händer detta *Grrr*
Tycker ni man skall åka och kolla det eller det räcker att käka en 2-3 Ipren (som är inflammationshämmande), vila och ha värme på ryggen fram till måndag då det är jobb. Tänkte iofs inte jobba men vi har en massör/sjukgymnast som kommer varannan vecka till oss så jag tänkte be han kolla på ryggen då..

*suck*

Allan
2005-01-22, 11:59
Mot massören! Och min erfarenhet är att det som är allra bäst mot just det är promenader. Att ligga still brukar vara helt fel.

allan

Grahn
2005-01-22, 12:10
sitta ännu värre.....för mig funkar det oftast att bli korrigerad av naprapat och sedan hålla igång med promenader och träning.

AngelLove
2005-01-22, 12:24
Ok, då skall jag testa att gå lite i det fina vädret utomhus...

Och sedan blir det massören på måndag morron :thumbup:

Åse Columbus
2005-01-22, 22:19
detta råd fick jag av en naprapat en gång

ligg på rygg på golvet med benen i 90 grader över en stol till ex. i 15 minuter..

ta dig upp

gå runt i lägenheten i 10 minuter

upprepa detta 3-4 ggr vardera

det brukar hjälpa tills man kommer till hjälp

senkan du försöka att separera i länden på höger o vänster genom att luta dig åt vardera håll...se bara till att du kan ha ett stöd så att du kan utföra detta med hjälp av armarna som bromsar i rörelsen...

hoppas ni fattar!! *whatever*

bladhet
2005-01-22, 23:46
fick också nå liknande idag efter en hård dag på snöskotern.

AngelLove
2005-01-23, 10:18
Åse, vet inte om det hjälper rent fysiskt men det känns bra mycket "bättre". Tack så jättemycket för tipset !!

En fråga rent generellt, kan man ha en förkylning som sätter sig i kroppen ?? Jag har märkt att jag är bra snorig, hostar upp ganska mkt slem/snor och lite grötig i rösten... Kan detta ha ngt med ryggen att göra eller det är bara tillfälligheter ?? För det mysko var att jag gjorde inget annat än gick när ryggen börja strula, tycker inte gång kan ge ryggskott (om det är det det är)

AngelLove
2005-01-26, 18:01
Varit hos massör i måndags, naprapat idag och ja jäklar va det knaka från ryggen !! Men nu har det nästan helt försvunnit så det är jäkligt skönt.

Har bara kört med lättare vikter och inget som påverkat ryggen på gymmet, är det smart att köra så 1v till för att ge kroppen lite extra vila eller man kan smälla igång igen på måndag nästa vecka ?

Förmodligen är det när jag halka till på en träplatta som mina bovärdar lagt ut över en kabel som har ställt till det.. Jag var lite rädd att det var för jag börjat köra benen men naprapaten trodde mer på halkningen..

Tack för råden !!