handdator

Visa fullständig version : Överträning?


ccla
2005-01-21, 22:27
Jag hittade några trådar om min fråga, fast då gällde det inte personer som kan jämföras med min kroppshydda (eller avsaknad därav). Så därav kanske eventuell upprepning i frågeställning, sorry. =)

Nåja:

Läget är sådant att jag har börjat träna. Jag har nog förälskat mig i gymmet. Jag är den där klena typen i klassen på 50kg, 177 cm lång (den lilla vikt jag har är dock av bästa kvalité av något lustigt skäl, trots tidigare liv av mycket stillasittande). Mina vänner som gymmar sedan länge fick mig in på banan. Jag har gjort helomvändning i livet och äter och tränar som en tok.

Jag älskar att gå till gymmet. Jag har på två veckor gått 10 gånger. Jag längtar hela tiden till gymmet, skulle helst av allt vilja gå varje dag. Om jag kör de vanliga "uppdelningarna" man ser när folk rekommenderar till nybörjare är det oftast 2-3 gånger i veckan i 2 månader eller liknande. Jag skulle blir tokig av att gå så sällan + att jag inte känner så mycket i musklerna efter en sådan dag (typ överkropp ett pass, under nästa osv.). Att komma till gymmet och köra axelövningar tills man är helt slut i axlarna och sen köra nån grupp till är så extremt skönt. Jag låter dock tränad muskelgrupp vila minst 1 dag + håller områdena jag tränar så långt ifrån gårdagens områden.

Frågan:
Bör jag oroa mig för skador? Är det dumt att träna som jag gör? Tänker i huvudsak på att jag är så liten :D

PS: är det bara jag som tycker att axlarna är absolut med god marginal roligast? Verkar ovanligt, folk verkar kära ned sig i bänkpressen istället.

King Grub
2005-01-22, 06:26
Det är inte farligt att träna som du gör... men det är ju inte heller förenat med några bra resultat. Det är när du vilar som dina överbelastade muskler växer sig större och starkare. Din litenhet i sig gör inte saken skadlig, men den kanske tyder på att du äter för lite i förhållande till vad du behöver, och det är skadligt i längden i samband med hårt fysisk aktivitet.

Sverker
2005-01-22, 08:21
Det som händer nu är att du " banar " kroppen, dvs du vänjer nervsystemet vid en rörelse och lär dig aktivera rätt nerver. Det blir som att lära sig cykla, rörelserna och koordinationen måste nötas in.

Du blir hela tiden skickligare på att göra rörelsen rätt och under de första månaderna kan du öka träningsvikterna pass efter pass. Självklart plågar du musklerna till tillväxt också så muskelökningen är påtaglig i början, oavsett av vad du gör eller äter.

Var beredd på att minska träningsdosen till, skall vi säga, 4 pass i veckan.
Desto bättre du lär dig pricka musklerna rätt i en övning desto mer tid behöver den för att återhämta sig ;)


Gör det som du tycker är kul. Träna som DU vill men var beredd på att justera träningen senare.
Träning skall vara kul :thumbup: