handdator

Visa fullständig version : Diverse matfrågor

ccla
2005-01-21, 20:28
edit:Typiskt att det första man gör är att posta i fel forum. Det skulle nog ha hamnat under kost & näring. Ber om ursäkt!

Goddagens,

Egentligen inte _helt_ ny på forumet, men det var så länge sedan och lite sist, så behandla mig som den grönaste gröngöling. Detsamma gäller i huvudsak min träning, även om jag för länge sen ställde frågor. Träningen hamnade på is av en orsak (dock inte lathet =).

Nåja, följande gäller och följande undrar jag:

Jag är extremt liten: 177 cm & 51 kg.

Jag började träna förra veckan, har några vänner jag tränar med som pushade mig till en redligt start: 5ggr/vecka.

Jag har förstås ändrat mina matvanor helt, åt upp ett standard-havregrynspaket på 5 dagar. Jag äter nu utan att överdriva 3 ggr så mycket som jag gjorde innan jag började pressa mat. Folk skrattar i skolmatsalen åt min portion (i relation till min kropp). Min fråga är således: det är väl inte skadligt att äta för mycket på något sätt?

Min nästa fråga: var kan man hitta information om vilka "köttsorter" som är bäst? T.ex. vet jag att kyckling/kalkon är väldigt bra, men vad gäller våra kära kossor i hagen?

Fråga: kosttillskottsdjungel är lite snårig. Vad är det jag ska dricka efter gymmet egentligen? Gainer?

Fråga: Livet innehåller ju tyvärr glädjeämnen som är onyttiga. Jag har helt lagt av med cola, godis etc. Är det nödvändigt? Med tanke på att jag väger så lite (mer eller mindre 0% fett ;) ) är det kanske inte så nödvändigt att försöka minska fettintaget så överdrivet mycket? Vad gäller egentligen om socker? Vad är det med socker som gör det onyttigt?

Nästa fråga: En vanlig smörgås, säg med skinka/ost/leverpastej på, hur pass givande är det att äta?

Fråga: Börjar bli skapligt trött på havegrynsgröt, äter det i snitt 2.5 gånger per dag. Finns det något liknande alternativ som tar lika kort tid att göra iordning?

Fråga: något annat generellt tips för viktuppgång när man är så liten som jag?

_Många_ tack på förhand!

Mac
2005-01-21, 22:02
Hej......jag skulle rekommendera att du skriver upp hur du äter en dag! det blir då lättare att komma med förslag/ändringar.

ccla
2005-01-21, 22:15
En dag ur mitt nya liv:

Frukost:
3 smörgåsar med pålägg (leverpastej, skinka och en ost).
1 glas apelsinjuice.
1 kopp te (för att det är gott).
1 tallrik havegrynsgröt (1dl havregryn + 2dl vatten)

Lunch: skolans lunch, brukar vara bra. Äter tills jag inte får ned mer (storleken är ungefär 3 ggr det jag åt innan), brukar vanligtvis inte få plats på en tallrik.

---GYM---

Efter gym: en måltidsersättare/efterträning-bar (tills jag skaffar mig gainer eller liknande).

När jag kommer hem från gym: en tallrik havregrynsgröt + ett stort (ca 2,5dl) glas mjölk.

Middag: beror på vad föräldrarna lagar, äter mycket men inte lika mycket som till lunch (pga. tidigare matintag).

Kvällsmat: Som frukost minus 2 smörgåsar.

------

Utöver detta tillkommer 1 c-vitamin och en enomdagen-vitamintablett.

MyungChul
2005-01-22, 02:54
antar att frukosten kommer runt 7 (om du har nära till skolan)

angående frukosten, det verkar inte vara mycket protein.. lägg till någon proteinkälla, ett par ägg kanske?

lunchen (11ish?)

lunchen, jag har ingen aning. ät mycke grönsaker, keso, kött, potatis och så.. sås är väl inte direkt supernödvändig, men gott.

efter gym (16-17ish?)

måltidsersättare/probar funkar väl.. helst bör det vara vassle+druvsocker = gainer.. antingen färdigblandad eller köps för sig. båda altenativen hittar du i webshopen.

när du kommer hem bör du få i dig mer proteiner.. ett ägg eller två kanske?

middag

vet inte vad du äter till middag

kvällsmål

du bör vara väldigt trött på havregrynsgröt.. kanske fil med kesella plus någon sylt eller liknande?

overall: det känns som om du hetsäter för att gå upp i vikt så snabbt som möjligt. ta det lugnt, allt tar sin tid. känns som om du saknar bra fettkällor(t.ex. olivolja, raps, avocado, fet fisk som lax, makrill) och även att det är för långt emellan lunch och träningen, försök klämma in ett mål däremellan.. kanske 45 minuter innan träning. men inte så att det blir som en klump i magen när du ska träna, ingen höjdare. och kolla upp hur mycket kcal du bör få i dig per dag, så mycket enklare då.

King Grub
2005-01-22, 06:38
Min fråga är således: det är väl inte skadligt att äta för mycket på något sätt?

Inte så länge du är underviktig och baserar din kost på någorlunda nyttiga livsmedel. Äter du för mycket men lever på "fast food" är det naturligvis rent skadligt. Inte heller någon anledning att övertrycka i dig mat bara för syns skull, om du redan sitter där stoppmätt och jäser som en boa.

Min nästa fråga: var kan man hitta information om vilka "köttsorter" som är bäst? T.ex. vet jag att kyckling/kalkon är väldigt bra, men vad gäller våra kära kossor i hagen?

http://www.slv.se/

Fråga: kosttillskottsdjungel är lite snårig. Vad är det jag ska dricka efter gymmet egentligen? Gainer?

Ja, en gainer direkt före och direkt efter träning är utmärkt.

Fråga: Livet innehåller ju tyvärr glädjeämnen som är onyttiga. Jag har helt lagt av med cola, godis etc. Är det nödvändigt? Med tanke på att jag väger så lite (mer eller mindre 0% fett ) är det kanske inte så nödvändigt att försöka minska fettintaget så överdrivet mycket? Vad gäller egentligen om socker? Vad är det med socker som gör det onyttigt?

Socker ger energi utan näring och tar plats i energiintaget från saker som hade kunnat givit dig något vettigt. Och ett för stort intag av socker är direkt länkat till blodsocker- och insulinsvängingar med allehanda välfärdssjukdomar som typ-II diabetes och annat som det innebär. Det betyder inte att du måste utesluta socker helt, utan allt i moderation. Fettintaget behöver du försöka sänka alls, tvärtom, men basera det gärna på bra fetter.

Nästa fråga: En vanlig smörgås, säg med skinka/ost/leverpastej på, hur pass givande är det att äta?

Mycket givande, särskilt om det är grovt bröd, och så länge du inte baserar din kost enbart på mackor.

Fråga: Börjar bli skapligt trött på havegrynsgröt, äter det i snitt 2.5 gånger per dag. Finns det något liknande alternativ som tar lika kort tid att göra iordning?

Gröt på andra gryn (rågflingor t ex), mjukt flerkornsbröd, All-Bran Plusflingor, cous-cous, pasta (nästan i alla fall). Eller koka mycket potatis/ris på en gång och värm när du skall äta.

Rataxes
2005-01-22, 10:52
Fråga: något annat generellt tips för viktuppgång när man är så liten som jag?
_Många_ tack på förhand!
Vanligaste tipset när man väger så lite som du brukar vara ungefär "ÄT ÄT ÄT ÄT!!!!", men jag tycker och tror inte att man bör gå för snabbt fram oavsett utgångspunkten. Det kan vara lockande när man väger så lite att vilja gå upp i vikt så snabbt som möjligt, precis som väldigt överviktiga kan lockas att gå ner i vikt så snabbt som möjligt (och tappa massvis med muskler på köpet), men oavsett hur liten du är kommer merparten av viktuppgången bestå av fett och inte muskler om du äter för mycket. Ta istället vara på att du redan nu har bra förutsättningar för en väldefinierad muskulatur när du väl har skaffat dig lite massa, och satsa på en kontrollerad viktuppgång.

Hoffa
2005-01-22, 13:57
Mycket givande, särskilt om det är grovt bröd, och så länge du inte baserar din kost enbart på mackor.

Gröt på andra gryn (rågflingor t ex), mjukt flerkornsbröd, All-Bran Plusflingor, cous-cous, pasta (nästan i alla fall). Eller koka mycket potatis/ris på en gång och värm när du skall äta.

Återkommande fråga, jag har för mig att du har sagt att II-listan på www.mendosa.com sidan är delvis felaktiga. Bröd, vilket bröd vi än pratar om har ett relativt högt II har jag för mig, även fast tex Polarkraft Extrem som verkar ha ett ganska lågt GI för ett bröd så har det ändå högt II runt 90-100 eller hur?

På tal om pastan, enligt mendosa så ligger "white pasta" på 40 i II det är ju helt klart okej ur II synpunkt, men stämmer det?

Tackar! :thumbup:

King Grub
2005-01-22, 14:09
De flesta brödsorter, även rågbröd, har någorlunda högt insulinindex, ja. Riktigt surt rågbröd av finsk typ ger lägre (förhållandevis) insulinsvar, men annars är det svårt att förutsäga insulinsvaret på både råg- och vetebröd. Den strukturella skillnaden mellan vete och råg verkar ligga bakom, och testerna ger olika svar.

Jämför:

"Postprandial insulin, glucose-dependent insulinotropic polypeptide, and C-peptide responses to the rye breads were significantly lower than the response to the control"

Am J Clin Nutr. 2003 Nov;78(5):957-64.

och:

"the run-in period, the acute insulin response increased significantly more during the rye bread period (9.9 +/- 24.2%) than during the wheat bread period (2.8 +/- 36.3%; P = 0.047)... High-fiber rye bread appears to enhance insulin secretion, possibly indicating improvement of b cell function."

Am J Clin Nutr. 2003 Feb;77(2):385-91.

Pasta ger lågt insulinsvar. Spaghetti har både lägre GI och II jämfört med makaroner: fullkornspasta har lägre GI än standardpasta, men högre GI.

kroy
2005-01-22, 15:07
tänkte bara lägga in ett litet råd:
överät inte någonting nu när du just börjat, försök hålla en varierad kost så att du inte tröttnar på nåt.. då kommer du ha större chans att fortfarande gilla att äta efter ett tag :)
och som andra redan sagt, skynda långsamt.. man blir inte stor på en vecka.

johnnytex
2005-01-22, 16:51
Vanligaste tipset när man väger så lite som du brukar vara ungefär "ÄT ÄT ÄT ÄT!!!!", men jag tycker och tror inte att man bör gå för snabbt fram oavsett utgångspunkten. Det kan vara lockande när man väger så lite att vilja gå upp i vikt så snabbt som möjligt, precis som väldigt överviktiga kan lockas att gå ner i vikt så snabbt som möjligt (och tappa massvis med muskler på köpet), men oavsett hur liten du är kommer merparten av viktuppgången bestå av fett och inte muskler om du äter för mycket. Ta istället vara på att du redan nu har bra förutsättningar för en väldefinierad muskulatur när du väl har skaffat dig lite massa, och satsa på en kontrollerad viktuppgång.

Ja, precis *yourock* Man ser ofta folk som bara ÄT, ÄT, ÄT! Men Rataxes du delar min åsikt!