handdator

Visa fullständig version : Militärpress vs Press bakom huvudet


Rockhard
2005-01-21, 19:46
Har vart några trådar om axelpressar uppe nu och många verkar tycka att militärpress år den bästa övningen. Hur är det då med min favorit-axel-övning, stånde press bakom huvudet? Ska den ses som ett komplement till militärpress eller kan man ha den som huvudövning på axelpasset?

Griip
2005-01-21, 19:50
Till och med militärpress har en tendens att ge skador, press bakom huvudet är inget ajg skulle rekommendera att köra för huvud taget. Du kan lasta på mer vikt på militärpress och få nästan exakt lika bra träning som på press bakom backen. Vissa klarar sig givetvis utan skador, jag själv är KANSKE en sådan person, men efter att jag kollat upp lite mer info om saken så har jag kommit fram till att det helt enkelt inte är värt skaderisken. Det är ju så j-vla många som har skadat sig på just den övningen! Och frågar du mig så är den faktiskt inte alls nödvändig, militärpress duger hur bra som helst.

Rockhard
2005-01-21, 19:58
Okej, jag visste inte att det var lätt att skada sig i den. Jag tycker den känns bra så jag fortsätter nog med den men man kanske ska vara extra uppmärksam.

Men är militärpress bättre för axelutvecklingen? Jag har alltid kört press bakom huvudet för jag tycker den övningen känns bekvämare/bättre så jag vet ju inte om jag hade haft bättre resultat om jag kört militärpress istället.

Johan
2005-01-21, 20:02
Är militärpress när man står upp och lyfter stången tills armarna är raka, sedan sänker den till bröstet och repeterar? Eller tänker jag på en annan övning?

Tricklev
2005-01-21, 20:02
Testa den, militärpress är en bra övning.
Men om du kommer få bättre resultat är ganska individuelt.

lauria
2005-01-21, 20:08
jag har fått för mig att militärpress (framför) tar mer på framsidan av axeln..Medans press bakom nacken tar mer på yttre/centrala delen av axeln..

OT: Jag även fått för mig att press bakom nacken och hantel press tar likadant?....eller är ja ute och cyklar som vanligt.... :thumbup: