handdator

Visa fullständig version : Kvällsprotein vid alkoholintag?


der_rickard
2005-01-21, 16:30
Jag är nybliven student och nu i början haglar festerna rätt tätt. Jag vet att leverns huvuduppgift när man dricker är att ta hand om alkoholen och att maten man käkar lägger sig i fettcellerna. Men... är det någon idé att ta en proteindrink när man har varit ute och festat? Sparar man någon muskelmassa på detta sätt eller lägger sig även en ren proteindrink runt midjan utan att försörja musklerna med protein?

Jag vet att det är lite "äta upp kakan men ha den kvar"-filosofi, men jag vill veta!

Tolkia
2005-01-21, 16:40
Vad menar du med "spara muskelmassa"? Energi som du inte förbrukar lägger sig runt midjan tämligen oberoende av varifrån den kommer. Och varför skulle alkoholen få kroppen att börja bryta ned muskelvävnad i sådan omfattning att det skulle vara motiverat att kompensera supandet med proteindrinkar (det kan vara min okunskap som gör att jag tycker att detta verkar orimligt; jag skall erkänna att jag inte har brytt mig överdrivet mycket om att läsa de trådar om alkoholens effekter som har coirkulerat, eftersom jag ändå själv dricker så lite)? Eller är frågan egentligen huruvida du skall dricka din vanliga proteindrink eller inte även en "festarkväll"?

der_rickard
2005-01-21, 17:14
Eller är frågan egentligen huruvida du skall dricka din vanliga proteindrink eller inte även en "festarkväll"?

Ja, precis. Som sagt vet jag att det är lite "dubbelmoral"... Om jag nu vill dricka kan jag göra det och skita i allt vad proteindrinkar heter / Om jag nu vill ta hand om min kropp ska jag ta kvällsprotein men skita i allt vad supa heter.

Om jag ändrar frågan till denna då: Protein som tillförs kroppen under en period då alkohol finns i blodet, tas det upp som fett eller kan musklerna tillgodose sig av det proteinet? (jag vet, fortfarande luddigt men jag tror de flesta förstår vad jag menar)

Sverker
2005-01-21, 17:37
Hur många dygn tänker du vara berusad :D

Gör en sak i taget.
1. Festa.
2. Se till att fylla upp med vatten och bra mat följande dag.
3. Vila.
4. Träna och ät vettigt igen.