handdator

Visa fullständig version : Problem med en skuldra


nottis
2005-01-20, 21:19
Jag har ett bekymmer.

För cirka en månad sedan körde jag ett bänkpass. På sista repetitionen smällde det till i nacken/axeln. Hade ont ett tag efter det men tränade på. En vecka senare vaknade jag en morgon och hade väldigt ont i nästan hela högra sidan av överkroppen. Jag var stel i nacken och det strålade smärta ut i armen. Tog ett träningsuppehåll på tre veckor och smärtan minskade sakta men säkert. Nu kände jag bara smärta när jag pressade, t.ex när jag försökte mig på armhävningar.

Nu kommer det konstiga. När nu smärtan i vila (det gör inte längre ont att sitta) försvunnit märker jag att jag är svullen över skuldran. Nästa dag ser jag att det är värre än så. När jag skjuter fram armen sticker skuldran bak rejält. På min friska arm följer skulderbladet med framåt när jag pressar armen framåt men inte höger skulderblad. Det skjuts bakåt cirka 6-7 cm.

Jag har inte ont av detta förutom när jag pressar, till exempel sneda hantelpressar och armhävningar gör rätt ont nära armhålan på baksidan.

Finns det några kunniga diagnosställare här? Jag har tid hos en sjukgymnast på måndag men jag är rädd att det blir ortopeden =(

HenrY
2005-01-20, 21:26
Pust...Tur att du har läkarbesök iaf!
trodde du var en sån där som många andra på detta forum
"jag har en stör knöl precis under revbenen, vad kan det vara? Kan det vara en protein knöl, jag har iaf ätit mycket protein dom senaste dagarna så jag tror det kan vara det...jag är rädd för att gå till läkaren, så det är uteslutet!"

nottis
2005-01-21, 17:39
Ingen som har en aning om vad det kan vara för något?

HenrY
2005-01-21, 17:42
Ingen som har en aning om vad det kan vara för något?

Tror att det är för svårt att avgöra såhär över nätet. Vänta du på ditt läkarbesök istället, sen bumpar du upp denna tråd o skriver vad som hänt o kollar om någon har några förslag! :thumbup:

Doctor Snuggles
2005-01-21, 19:14
Det låter som du har fått en muskelknut av nåt slag, eller något i stil med att en muskel har tagit över arbetet för en annan pga överansträngning.
Förslagsvis naprapat el. kiropraktor borde lösa problemet. Annars sjukan.

nottis
2005-01-23, 06:23
Nu vet jag vad det är, vingscapula. Nu är brara frågan hur jag ska bli av med det. :cryout:

Bjorne
2005-01-23, 07:02
Vad är "vingscapula" för något?

Arne Persson
2005-01-23, 12:20
Jag har ett bekymmer.

För cirka en månad sedan körde jag ett bänkpass. På sista repetitionen smällde det till i nacken/axeln. Hade ont ett tag efter det men tränade på. En vecka senare vaknade jag en morgon och hade väldigt ont i nästan hela högra sidan av överkroppen. Jag var stel i nacken och det strålade smärta ut i armen. Tog ett träningsuppehåll på tre veckor och smärtan minskade sakta men säkert. Nu kände jag bara smärta när jag pressade, t.ex när jag försökte mig på armhävningar.

Nu kommer det konstiga. När nu smärtan i vila (det gör inte längre ont att sitta) försvunnit märker jag att jag är svullen över skuldran. Nästa dag ser jag att det är värre än så. När jag skjuter fram armen sticker skuldran bak rejält. På min friska arm följer skulderbladet med framåt när jag pressar armen framåt men inte höger skulderblad. Det skjuts bakåt cirka 6-7 cm.

Jag har inte ont av detta förutom när jag pressar, till exempel sneda hantelpressar och armhävningar gör rätt ont nära armhålan på baksidan.

Finns det några kunniga diagnosställare här? Jag har tid hos en sjukgymnast på måndag men jag är rädd att det blir ortopeden =(


Vingscapula uppkommer av att nerven till M. serratus anterior (denf rämre sågmuskeln) N. thoracicus longus skadas eller blockeras. Det kan antingen uppe vid nacken/trapsen som tex förr när byggarbetare fick det av att bära plank på axlarna, kallas ibland för just plankbärarsjuka. Men nerven är en lång nerv som ligger ytligt från armhålan och nedåt. Därför kan den även blockeras om man tex sitter på sidan på en parkbänk och har armen på andra sidan ryggstödet och pressar kroppen mot ryggstödet. Normalt så kommer funktionen tillbaka efter ett tag.

Arne Persson
2005-01-23, 12:22
Vad är "vingscapula" för något?
Det innebär att kanten på skulderbladet ställer sig rakt ut. Normalt så ligger den an mot kroppen.

nottis
2005-01-23, 17:45
Normalt så kommer funktionen tillbaka efter ett tag.

Finns det någonting man kan göra för att påskynda processen? Om funktionen inte kommer tillbaka efter några månader, vad gör man då?

Arne Persson
2005-01-23, 20:31
Finns det någonting man kan göra för att påskynda processen? Om funktionen inte kommer tillbaka efter några månader, vad gör man då?

Bl.a testa att slå en massa latsspreads:) faktiskt och se om man kan få skulderrbladet att abducera.

nottis
2005-01-24, 11:43
:)

Sjukgymnasten trodde på muskelbristning i serratus, nu blir det ortopeden.

nottis
2005-01-25, 22:45
Läkaren trodde också på muskelbristning i serratus men ortopeden via telefonjouren trodde mer på nervskada. Nu blir det iaf slätröntgen på axeln och sedan ett besök hos ortoped.

Red Bull
2005-01-26, 21:45
Jag själv problem med vingscapula sedan flera år. Det tog säkert 2 år med massor av läkarbesök innan någon läkare kunde ställa den diagnosen. Har nu rehab-tränat i ca 10 månader. Det har blivit betydligt bättre men är långt ifrån bra. Både läkaren och sjukgymnasten säger att det krävs MINST 1,5 rehab-träning för att bli återställd. :furious: Jag har haft störst problem att träna bröst och triceps. Men smärtan ligger i axeln.

nottis
2005-01-26, 21:50
Det lät ju inte skoj. Hur ser rehabträningen ut?

Man får väl se till att bygga ben och rygg de närmaste åren helt enkelt...

Arne Persson
2005-01-26, 21:53
Läkaren trodde också på muskelbristning i serratus men ortopeden via telefonjouren trodde mer på nervskada. Nu blir det iaf slätröntgen på axeln och sedan ett besök hos ortoped.

Muskelbristning i den muskeln tvivlar jag jävligt starkt på.

nottis
2005-01-27, 00:21
Ok, så du tror också på nerven alltså? Tycker det känns konstigt att man ska rehabilitera en nerv men men...

Arne Persson
2005-01-27, 00:35
Ok, så du tror också på nerven alltså? Tycker det känns konstigt att man ska rehabilitera en nerv men men...


Skall kolla lite närmare på det! Minns att nerven var väldigt ytlig och lätt att hitta under dissektionerna.

Johan1986
2005-01-27, 20:40
Skall kolla lite närmare på det! Minns att nerven var väldigt ytlig och lätt att hitta under dissektionerna.

OT: Hur ser en nerv ut i verkligheten? Har bara sett ritade bilder i skolböckerna och föreställer mig en sytråd med lite fett runt om.