handdator

Visa fullständig version : herpes i ett monogamt förhållande?


mini_Arnold
2005-01-20, 21:08
Är det möjligt att ens flickvän får herpes efter efter att ha varit tillsammans i 9-12månader ?
Eller är det stor chans att hon varit otrogen?
Har frågat ungdomsmottagningen men ingen svarar..

tacksam för svar för fan
könsherpes alltså

TTT
2005-01-20, 21:12
25-30% av sveriges vuxna befolkning bär på könsherpes utan att veta om det. Det kan dyka upp först efter 5 år eller kanske aldrig.

Zipic
2005-01-20, 21:14
75% av hela Sveriges befolkning bär på Herpes, (Munherpes då).
Men könsherpes vet jag inte.
Det kan blomma ut när som helst liksom. Eller så blommar det aldrig ut.

Edit: Såg inte TTT´s inlägg ;)

kim
2005-01-20, 21:26
http://ungdomsmottagningen.se/question.php?qa=1077

http://ungdomsmottagningen.se/question.php?qa=495

Inte omöjligt att det är nått gammalt men det är heller inte omöjligt att otrohet är orsaken.




Edit: http://ungdomsmottagningen.se/category.php?category=167

Megatuttarna
2005-01-20, 21:28
Gör en background check på din dam.

mini_Arnold
2005-01-20, 21:45
Gör en background check på din dam.
hon var en slyna när jag träffade henne men litade fullkomligt på henne. Nästan :D

Det är först nu ett halv år efter separationen som jag börjat fundera hit och dit om allting som hänt så dök detta upp i mitt huvud.
Men nu är det utrett.
Men om är slyna nu eller ej vet jag inte

kim
2005-01-20, 21:49
hon var en slyna när jag träffade henne men litade fullkomligt på henne. Nästan :D

Det är först nu ett halv år efter separationen som jag börjat fundera hit och dit om allting som hänt så dök detta upp i mitt huvud.
Men nu är det utrett.
Men om är slyna nu eller ej vet jag inte


Du kanske ska kolla dig om nu hon hade herpes :)

mini_Arnold
2005-01-20, 21:50
Du kanske ska kolla dig om nu hon hade herpes :)

Enligt henne och hennes läkare så var jag the virus-carrier så jag klarade mig..

MacLeod
2005-01-20, 21:51
Har du sagt du ansåg att hon tidigare var en slyna och att du nu undrar om hon fortfarande är en?

kim
2005-01-20, 21:54
Enligt henne och hennes läkare så var jag the virus-carrier så jag klarade mig..


Nu känner jag mig riktigt förvirad (ha nu i åtanke att jag gick upp 05.30 idag) du gav henne det ? men du klarade dig ? men du va väl "bäraren" eller viruset "hoppade" över dig eller vad :confused:

Megatuttarna
2005-01-20, 21:59
hon var en slyna när jag träffade henne men litade fullkomligt på henne. Nästan :D

Det är först nu ett halv år efter separationen som jag börjat fundera hit och dit om allting som hänt så dök detta upp i mitt huvud.
Men nu är det utrett.
Men om är slyna nu eller ej vet jag inte

Ok ok, men det löser sig nog, what would Arnold do in a situation like this? :laugh:

Pecca
2005-01-20, 22:56
Lita aldrig på tjejer det är farliga grejer...

mini
2005-01-20, 23:30
hon var en slyna när jag träffade henne men litade fullkomligt på henne. Nästan :D

Och vad gör att en tjej du förhoppningsvis tyckt om förtjänar detta epitet?

B-jay
2005-01-20, 23:44
Det är ungefär samma sak som med kondylom!

Jag åkte på skiten mitt i ett förhållande på två år, och jag hade inte varit otrogen en enda gång.

Men det kan ju också dyka upp ett par år efter man smittats och har för mig att samma sak gäller herpes!

Nu dras man med kondylomskiten, det är ingen höjdae! *grr27*

mini_Arnold
2005-01-20, 23:46
Och vad gör att en tjej du förhoppningsvis tyckt om förtjänar detta epitet?

Slynat sig kanske?
Ring gudrun

Perfect Beast
2005-01-21, 00:27
Enligt henne och hennes läkare så var jag the virus-carrier så jag klarade mig..


Alltså har inte du varit och kollat dig eller ? Det är ju inte farligt och du slipper få problem i framtiden om du skulle ha något annat med :thumbup:

Garnax
2005-01-21, 00:44
slyna sig?

Hon har strulat runt en del bland killar är det vad du menar?

Är det fel? och vem ska avgör om det är fel? Kallar du manliga motsvarigheter för något otrevligt?

Tur att idioter med dålig kvinnosyn alltid låter det skina igenom förr eller senare.

jaja skönt hon slipper vara tillsammans med någon som anser att hon är en slyna hon kan säkert hitta bättre, kanske en kille som förstår att även tjejer kan vara sugna och villja spela fältet lite...

MacLeod
2005-01-21, 01:11
Det är ungefär samma sak som med kondylom!

Jag åkte på skiten mitt i ett förhållande på två år, och jag hade inte varit otrogen en enda gång.

Men det kan ju också dyka upp ett par år efter man smittats och har för mig att samma sak gäller herpes!

Nu dras man med kondylomskiten, det är ingen höjdae! *grr27*

Så nu har du dom där blåsorna man kan se på nätet. Som sprider sig från ollonkanten och runt hela vägen till analöppningen. Eller har du inte kommit så långt ännu? Du vet att alla kommer dit tids nog va?
Har du tur så sprider du skiten till din flickväns mun oxå.
Hahaha.

Pellefant
2005-01-21, 01:17
Så nu har du dom där blåsorna man kan se på nätet. Som sprider sig från ollonkanten och runt hela vägen till analöppningen. Eller har du inte kommit så långt ännu? Du vet att alla kommer dit tids nog va?
Har du tur så sprider du skiten till din flickväns mun oxå.
Hahaha.

Skadeglädjen är den enda glädjen... :confused:

Jense
2005-01-21, 02:01
slyna sig?

Hon har strulat runt en del bland killar är det vad du menar?

Är det fel? och vem ska avgör om det är fel? Kallar du manliga motsvarigheter för något otrevligt?

Tur att idioter med dålig kvinnosyn alltid låter det skina igenom förr eller senare.

jaja skönt hon slipper vara tillsammans med någon som anser att hon är en slyna hon kan säkert hitta bättre, kanske en kille som förstår att även tjejer kan vara sugna och villja spela fältet lite...


mm, ELLEr så va hon otrogen alltid. och då är hon en: jävla slyna.. lyft luren, ring biopissaren!

Garnax
2005-01-21, 02:46
mm, ELLEr så va hon otrogen alltid. och då är hon en: jävla slyna.. lyft luren, ring biopissaren!

Om man blir tillsammans med någon som vart notoriskt otrogen tidigare tar man en risk...

Tycker dock fortfarande inte att man ska kalla människor för slampor,slynor,horor,luder osv...

Tycker personer som kallar andra för sådant inte är ett dugg bättre än den man kallar det, vad den nu än har gjort.

Jense
2005-01-21, 03:10
Om man blir tillsammans med någon som vart notoriskt otrogen tidigare tar man en risk...

Tycker dock fortfarande inte att man ska kalla människor för slampor,slynor,horor,luder osv...

Tycker personer som kallar andra för sådant inte är ett dugg bättre än den man kallar det, vad den nu än har gjort.


orden har ju en innebörd..

Slyna är en nedsättande beteckning på flickor och unga kvinnor som anses vara lösaktiga.

vad ska man säga.. hon är en väldigt bra människa med öppna alternativ?

slyna är det perfekta ordet för att beskriva ett jättesvek mot en annan person genom att sprida sig sexuellt medans man ingår i ett förhållande.

Jag hade kallat min flickvän för slyna om hon gått och knullat med andra män medans vi var tillsammans. har jag inte rätt till det? att visa mina aggressioner mmot personen som totalförstört mitt liv för ett tag frammåt?

Beast
2005-01-21, 03:38
Jense: Word

Jay-Z
2005-01-21, 07:04
Jense: Word

Nörd.

J.Saarela
2005-01-21, 07:20
slyna sig?

Hon har strulat runt en del bland killar är det vad du menar?

Är det fel? och vem ska avgör om det är fel? Kallar du manliga motsvarigheter för något otrevligt?

Tur att idioter med dålig kvinnosyn alltid låter det skina igenom förr eller senare.

jaja skönt hon slipper vara tillsammans med någon som anser att hon är en slyna hon kan säkert hitta bättre, kanske en kille som förstår att även tjejer kan vara sugna och villja spela fältet lite...

hahah omg,va bra nu kan du sätta ut bilder när du hånglar med henne på krogen *innocent*

Grahn
2005-01-21, 07:41
Enligt henne och hennes läkare så var jag the virus-carrier så jag klarade mig..

Que?! låter ju som om det är du som smittat henne då så varför fråga?!

Piranha
2005-01-21, 08:57
Herpes kan ligga i kroppen i flera å innan de första blåsorna bryter ut.

Tydligen smittar könsherpes bara när blåsorna blommar upp.

Ett blodprov så får du lätt reda på om du är bärare eller inte.

kroy
2005-01-21, 09:11
tänkte bara påminna folket här att 80-90% av den svenska befolkningen har munherpes, även om det är latent och kanske inte bryter ut mer än vart 10e år för vissa..

..och nu till det intressanta: munherpes kan smitta genitalierna, så aldrig munsex om ni har blåsor runt munnen.

http://ungdomsmottagningen.se/question.php?qa=678

hangatyr
2005-01-21, 09:29
Enligt henne och hennes läkare så var jag the virus-carrier så jag klarade mig..


det var alltså DU som var slynan? :laugh:

mini_Arnold
2005-01-21, 09:42
Jense: :thumbup:

Jag testade mig inte då men hon gjorde.
Hon fick utslag men inte jag - jag klarade mig.

När testade mig nu(2mån sen) var jag ren som fisken.
Om man har herpes fast det inte slår ut på en själv, dvs virus carrier, borde dem inte hitta det när dem kollar mig? HM!
Exakt. Därav mina misstankar.

shifty
2005-01-21, 10:43
Om man blir tillsammans med någon som vart notoriskt otrogen tidigare tar man en risk...

Tycker dock fortfarande inte att man ska kalla människor för slampor,slynor,horor,luder osv...

Tycker personer som kallar andra för sådant inte är ett dugg bättre än den man kallar det, vad den nu än har gjort.

Bara för att någon varit otrogen tidigare betyder inte att denne kommer vara det igen :)

Tolkia
2005-01-21, 10:54
boFFen: Vad menar du med att "ingen svarar"? Nog måste väl personalen på ungdomsmottagningen kunna ge ett vettigt svar på vettiga frågor i ämnet (däremot kan jag mycket väl tänka mig att de slingrar sig så gott det går om du börjar antyda otrohet när du går dit tillsammans med tjejen - men då spelar vi inte längre i kategorin "vettiga frågor")? Säger de "Vi svarar inte på den typen av frågor" som politikerna gör i TV, eller vad? Annars kan du vända dig till preventivmedelsrådgivningen eller den klinik som har hand om könssjukdomar där du bor (kan t.ex. vara hudkliniken; det är lite ollika på olika stora sjukhus). "Prev:en" är visserligen ofta detsamma som mödravården, men om du ringer och är uppriktigt fundersam svarar de nog efter bästa förmåga; min erfarenhet är att de brukar försöka hjälpa en om de kan (särskild om man är ung och ovetande). Börjar man däremot, som vissa här, kläcka ur sig saker om "slynor" etc. blir det nog luren i örat direkt.

Hursomhelst lär ju chansen att få ett vettigt - och med verkligheten överensstämmande - svar vara större där än här ...

TTT
2005-01-21, 10:59
tänkte bara påminna folket här att 80-90% av den svenska befolkningen har munherpes, även om det är latent och kanske inte bryter ut mer än vart 10e år för vissa..

..och nu till det intressanta: munherpes kan smitta genitalierna, så aldrig munsex om ni har blåsor runt munnen.

http://ungdomsmottagningen.se/question.php?qa=678

Eftersom det är två olika sorters virus så kan du inte få genetal herpes (herpes 2) vid oralsex. Däremot kan du få utslag av herpes 1, men detta är alltså inte genetal herpes.

Slartibartfast
2005-01-21, 11:07
Gör en background check på din dam.

Det är ju det FÖRSTA man gör!

kroy
2005-01-21, 11:07
Eftersom det är två olika sorters virus så kan du inte få genetal herpes (herpes 2) vid oralsex. Däremot kan du få utslag av herpes 1, men detta är alltså inte genetal herpes.

yes, men det jag ville påpeka var bara att et inte 100% säkert måste vara könsherpes bara för att man har utlsag, om det nu va det i detta fallet är en helt annan grejj :)

spacedog
2005-01-21, 11:22
Slyna är en nedsättande beteckning på flickor och unga kvinnor som anses vara lösaktiga.

Här måste vi reda ut begreppen. De vedertagna definitionerna är:

Slampa: en tjej som ligger med alla.

Slyna: en tjej som ligger med alla utom mig.

:D

aliquis
2005-01-21, 11:22
som sagt, typ nästan alla har munherpes och den kan väl utvecklas till könsherpes så nej, jag tror inte det har något med otrogen eller inte att göra.

Pellefant
2005-01-21, 11:25
Eftersom det är två olika sorters virus så kan du inte få genetal herpes (herpes 2) vid oralsex. Däremot kan du få utslag av herpes 1, men detta är alltså inte genetal herpes.

Så man kan få munherpes på kuken? :confused:

TTT
2005-01-21, 11:28
Så man kan få munherpes på kuken? :confused:

Du kan få utslag av munherpes på genetalerna ja. Men det kan inte utvecklas till genetal herpes. Jag har kollat upp detta själv då jag vart orolig, men detta visade sig vara falskt alarm. =P

Pellefant
2005-01-21, 11:33
Du kan få utslag av munherpes på genetalerna ja. Men det kan inte utvecklas till genetal herpes. Jag har kollat upp detta själv då jag vart orolig, men detta visade sig vara falskt alarm. =P

Tack för svaret. Glad för din skull att det var falskt alarm.

aliquis
2005-01-21, 11:37
Jag testade mig inte då men hon gjorde.
Hon fick utslag men inte jag - jag klarade mig.

När testade mig nu(2mån sen) var jag ren som fisken.
Om man har herpes fast det inte slår ut på en själv, dvs virus carrier, borde dem inte hitta det när dem kollar mig? HM!
Exakt. Därav mina misstankar.
"Klarade mig" är ju fel ord, har du viruset kanske det bryter ut på dig senare. Som sagt har nästan alla människor i landet munherpes, och antagligen har du fått en o annan puss av dina föräldrar, kanske lekt ryska posten, pussat på andra flickor än henne tidigare, pussat på henne, osv... så det är ju inte helt otroligt att även du har det.
vad gäller det sista tycker jag med det låter helkonstigt.
Antar att de borde hitta viruset även om det inte har brutit ut, vet inte hur det testas, du kan säkert ta reda på det. Men om de inte hittar viruset hos dig, dvs du inte har det, så förstår inte jag hur du kan ha varit den som bar på det...

aliquis
2005-01-21, 11:39
Eftersom det är två olika sorters virus så kan du inte få genetal herpes (herpes 2) vid oralsex. Däremot kan du få utslag av herpes 1, men detta är alltså inte genetal herpes.
Så kanske det kan vara också iofs, att han har varit bäraren av MUNHERPES och däreigenom gett henne KÖNSHERPES men inte råkat få det själv, och isf är det väl bara att vara glad ;D

aliquis
2005-01-21, 11:40
Du kan få utslag av munherpes på genetalerna ja. Men det kan inte utvecklas till genetal herpes. Jag har kollat upp detta själv då jag vart orolig, men detta visade sig vara falskt alarm. =P
Från en trovärdig källa?
Första träffen på munherpes könsherpes på google:
http://huden.nu/fragor/4230_Munherpes_och_konsherpes_samma_smittkalla
"Munherpes och könsherpes - samma smittkälla?
Inskickat av: Magdalena (2003-08-04, Ref.nr 4230)

Jag undrar om man kan bli smittad av könsherpes av någon som har munherpes om man haft oralsex med någon som samtidigt haft ett munsår orsakat av herpes?
Ylva Linde, dermatolog, svarar:

Ja, det kan man. Man brukar som tumregel säga att munherpes orsakas av herpesvirus typ I och könsherpes av herpesvirus typ II men dessa kan mycket väl smitta "i kors" på sådant sätt du beskriver."

Det är kanske inte hepres typ II de har fått på könet, men likväl herpes och samma problem, antar jag.
http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,513634,00.html
http://huden.nu/fragor/kons-besvar_kvinnliga (kika hela siten du som undrar..)

mmartin
2005-01-21, 12:02
angående innebörden av ord så finns det mycket förvridet.

Tex ordet "*****" har faktiskt en betydelse i gammel-svenskan av "våt mark" eller "träsk mark".

Men dock är väl det ändrat i svenska ordboken och man lär aldrig höra någon som åker till everglades säga hemma: "jo vi åkte ut på fittan och kollade efter krododiler och hittade ett par stycken!"

ordet jag menar var: f.i.t.¤.a

Metal_boy_
2005-01-21, 12:45
angående innebörden av ord så finns det mycket förvridet.

Tex ordet "*****" har faktiskt en betydelse i gammel-svenskan av "våt mark" eller "träsk mark".


Då är det bäst att dra på sig gummistövlarna nästa gång då :D

EDIT: nävars , men mn har ju hört lite roliga betydlser

påven
2005-01-21, 12:46
Bara för att någon varit otrogen tidigare betyder inte att denne kommer vara det igen :)

*bs*

Yankeee
2005-01-21, 12:49
*bs*
:confused:

spacedog
2005-01-21, 13:27
Tex ordet "*****" har faktiskt en betydelse i gammel-svenskan av "våt mark" eller "träsk mark".

Japp, därav ortsnamnet Fittja - om någon nu funderat över dess ursprung.

Metal_boy_
2005-01-21, 13:30
Japp, därav ortsnamnet Fittja - om någon nu funderat över dess ursprung.

har inte ens funderat

Pellefant
2005-01-21, 14:31
Japp, därav ortsnamnet Fittja - om någon nu funderat över dess ursprung.

Blåsut då? :confused:

ErikWrestlingFreaket
2005-01-21, 14:47
Det är sånt här som gör att man ska låsa in sig i en liten källare och inte ha någon kontakt med omvärlden *innocent*

B-jay
2005-01-21, 15:40
Så nu har du dom där blåsorna man kan se på nätet. Som sprider sig från ollonkanten och runt hela vägen till analöppningen. Eller har du inte kommit så långt ännu? Du vet att alla kommer dit tids nog va?
Har du tur så sprider du skiten till din flickväns mun oxå.
Hahaha.

Nä fan! har bra kontroll på det med hjälp av min personliga sköterska på hud & kön! ;) Det är ju inte omöjligt att du har det med men är symptomsfri! Det är väldigt vanligt idag!

Beast
2005-01-21, 16:03
Nörd.

Liten

mini_Arnold
2005-01-24, 17:23
Liten
nörd.

Ska snart lägga mig!