handdator

Visa fullständig version : Dags för deff


Baan
2005-01-20, 18:16
Japp nu är det dags att deffa, ville ha lite synpunkter på matupplägget och "the masterplan" i övrigt..

väger för övrigt ca 101-102 kg nu (hehe skrev först cm), och är ca 180 lång..
vet inte hur mycket jag skulle behöva gå ner men för tillfället har jag 90 som mål, mest för att ha ett mål. Är inte så viktfixerad, använder ögonen mer :P

maten:

frukost: 2 portioner havregrynsgröt +1 äpple (oooooh)

lunch: OFTAST ris (den med lägre GI, kommer inte ihåg namnet nu) stekt över lite rapsolja plus antigen nötkött eller kycklingfilé. Ibland även lite mindre nyttig mat. I princip ca 30-40 gram protein per måltid, kolhydrater ingen aning. Inte allför mycket fett skulle jag tro, iaf inte med kycklingen.

efter träning: ca 100gram kolhydrater och ca 30-40gram protein

mellanmål 1: kaseinpulver (50/50 vassle/kasein) ibland med vatten ibland med möjlk, oftast med vatten. Behövs det någon kolhydrat källa här?

mellanmål 2: oftast tonfisksburk i vatten, med tillsatt olivolja (behövs kolhydrater här?)

mellanmål 3: se mallanmål 2 :P

det är väl i princip hela dagen, får inte i mig så mycket proteiner så har väl funderat på att käka lite keso på morgonen eller något, fast har ganska stor brist på idéer. Visst har man pengar så är dte nog inga problem men med tanke på att jag har ca 3500 leva för efter hyran är betald (och mycket av dom pengarna brukar ryka på annat än mat) så kan jag inte handla vad som helst :P så vettiga/billiga tips tack


..............

rent träningsmässigt kör jag som vanligt, egentligen varken högvolym eller lågvolym utan träning som jag anpassat till mig själv, lutar väl mer mot lågvolym fast jag vet inte, känns i vilket fall bra. Skillnaden är väl att jag nu kommer och har redan börjat med lite kardio efter träningen, just nu har det blivit ca 10 min cykel, ska försöka köra lite längre. Har tänkt cykla 3-4 gånger i veckan. Morgonpromenader har jag funderat på också men föredrar starkt att köra kardio efter träning istället för på helgerna, det är inget som lockar.

---------

sen en annan fråga, ätardag. Har läst en del andra trådar, som jag förstår det så kan det rent fysiskt vara bra med en liten laddningsperiod av kolhydrater (dock om jag förstod rätt skulle det vara kolhydrater och inte massa taskigt fett och annat skit) var 10e dag eller något sånt. Rent psykiskt kunde man väl ha en ätardag lite oftare. Min egen erfarenhet av ganska många ätardagar är att jag inte går upp i vikt någonting om jag äter vad jag än känner för en söndag t ex, eftersom man vid diet oftast inte brukar äta lika mycket som vid bulk så brukar jag inte ha samma kapacitet att äta massa skitmat på ätardagen, så även om man planerar att äta allt möjligt så är det sällan man lyckas få i sig så mycket som man planerat :D

så frågan är väl ätardag eller itne ätardag, rent psykiskt skule jag uppskatta det men om föredelen ligger mest i det psykiska välbefinnandet så kan jag tänka mig skippa ätardagarna (om det går), så skulle gärna vilja ha lite tips där också :)


det var väl det, kommer inte på något mer att fråga...

Baan
2005-01-21, 22:26
inga synpunkter ? :(

MyungChul
2005-01-22, 02:26
sätt ett cm-måtts-mål då :) och förövrigt så skulle tider vara intressant

blekfet2
2005-01-22, 02:41
hur många kcal planerar du att ligga runt?

Baan
2005-01-22, 19:49
sätt ett cm-måtts-mål då :) och förövrigt så skulle tider vara intressant

på mage och sånt? nja det vågar jag mig inte på, vet inte hur jag skulle se ut på en schysst fett % så vågar inte sätta några mål där heller. Har ganska bed midja och, sen naturligt stor bak plus att knäböjen gjort sitt :D
Förstår vikten av mål men tycker det är svårt sätta några utan att sätta för lätta eller för orealistiska mål. Räcker det med att gå efter utseendet bara?

Angående kcal, har aldrig räknat kalorier eller kännt något större behov så svårt svara på den frågan. Tänker mest på hur mycket protein/kolhydrater/fett jag äter och när jag äter det. Min diet är egentligen i princip som vanligt fast utan taskig mat lite då o då, och med mindre kolhydrater. Ibland även mer om det går mot keto hållet.

Vågar inte gissa på vad jag gör av med per dag energimässigt då det kan vara väldigt olika, så vågar inte räkna på dte heller :P

men angående tiderna, gav inte några för det kan bli väldigt olika men ungefär så här kan det bli:

7-8 frukosten
ca 12 lunchen
proteindrinken/kollisarna kan ju komma när som helst, beror på när på dan jag tränar, ibland kommer dom någon halvitmme innan lunch ibland 3-4 timmar efter lunch (dvs när jag haft föreläsnignar efter lunch och gått å tränat), så svårt säta någon tid där.
mellanmål 1. ca 16-17
mellanmål 2 20
mellanmål 3 ca 22-23

ibland kan det bli ett till mellanmål mitt på dagen, dvs om jag har tid, senast käkade jag soppa... men i princip så kanske det blir en till vassle/kasein bladning eller så blir det en tonfisksburk.

-------------

Baan
2005-01-23, 18:49
ok liten förändring i upplägget är att jag ska börja köra lite keso också, kanske ett kg i veckan eller så, kanske mer, tänkte mest som liten boost åt frukosten så det blir lite mer protein, kanske 150-250gram på morgonen, får se vad jag orkar. Vad tror ni om det?

Kan ju ikofs skita i det och lägga till mellanmål nr. 4 någon gång på dagen, fast då blir det tajt :D