handdator

Visa fullständig version : Tips på återhämtningsmat...


Hoffa
2005-01-20, 17:40
Har kört med ett upplägg som förmodligen många andra följer också, nämligen att styrketräna och hälla i sig sin vanliga drink och sen äta 1 g kolhydrater/kg i 4 timmar efter träning, helst med 0.5 timmars mellan rum och då 0.5 kolhydrater/kg varje halvtimma. Från början potatismos snabbhet på kolhydraterna sen nedåt stigande. 10-20 g protein varje timma också om jag fattat rätt.

Har kört detta ett tag, men tänkte få mer tips på mat att trycka i sig under den här tiden som uppfyller ovanstående kriterier och kanske dessutom smakar gott.

Brukar köra så här nu:

Styrketräning 90 min 15.00 tex
55 g vasse + 80 g oboy pulver 16.30
45 g oboy pulver + 20 g julskinka 17.00
55 g Rice Krispies 17.30
40 g vitt rostat bröd + 20 g julskinka 18.00
40 g russin + 18.30
20 g ljus sirap + 20 g russin + 20 g kassler 19.00
40 g banan + 19.30
40 g all bran + 20 g kassler 20.00

Ungefär så, inte alltid likadant, brukar variare protein källan mer ibland.

Men frågorna är, är det bra? och finns det mer tips på kolhydrats rik mat som kan passa in? som innehåller minimalt med fett, kanske något godis till och med som kan passa in i början ?

Tackar! :thumbup:

King Grub
2005-01-20, 17:47
För det första verkar du äta för lite fett. Det är målet direkt efter träning som bör vara fettfritt, alltså efterträningsdrinken, sedan kanske du kan hålla fettnivån nere det kommande, men det finns ju ingen som helst anledning att omintetgöra upptag av fettlösliga vitaminer och antioxidanter genom att nolla fettet efter det.

För det andra verkar det vara lite väl mycket näringsbefriat socker där: O'boy, O'boy, sirap (!), vitt bröd och blä. Du kan väl åtminstone välja lite mer näringsrik mat som kokt pressad potatis, cous-cous, ris, okokta gryn, ärtsoppa, hirs, bakad potatis, eller knäckebröd i stället för socker och godis. Sirap+russin+kassler=totalblä.

Och sedan vill du ha tips på ännu mer godis? :confused:

Runda Grodan
2005-01-20, 18:46
O'boy, O'boy, sirap (!), vitt bröd och blä. socker och godis. Sirap+russin+kassler=totalblä. godis? :confused:
:laugh:

Ovanstående är taget lite ur sitt sammanhang men det lät så kul bara.

Hoffa
2005-01-20, 19:09
För det första verkar du äta för lite fett. Det är målet direkt efter träning som bör vara fettfritt, alltså efterträningsdrinken, sedan kanske du kan hålla fettnivån nere det kommande, men det finns ju ingen som helst anledning att omintetgöra upptag av fettlösliga vitaminer och antioxidanter genom att nolla fettet efter det.

För det andra verkar det vara lite väl mycket näringsbefriat socker där: O'boy, O'boy, sirap (!), vitt bröd och blä. Du kan väl åtminstone välja lite mer näringsrik mat som kokt pressad potatis, cous-cous, ris, okokta gryn, ärtsoppa, hirs, bakad potatis, eller knäckebröd i stället för socker och godis. Sirap+russin+kassler=totalblä.

Och sedan vill du ha tips på ännu mer godis? :confused:

Okej, mera fett vid dom andra måltiderna, 5-10 g omättat/fleromättat vid varje halvtimma? Det blir 40-80 g fett totalt.

Smaken är som baken :booty:

Men I`ve got your point, mer näringsrik mat skulle inte skada, det är sant, men jag kanske ta ett av träningspassen med näringsrik mat + lite mindre näringsrik mat och resten av passen med bara näringsrikmat, eftersom man hela tiden äter näringsrik och hälsosam mat under veckorna så kan det vara skönt med något dåligt någon gång, och varför inte efter ett träningspass så att man kan kombinera nytta med nöje? Stuvade makaroner är väl nästan godkänt i detta sammanhanget, högt GI borde det vara iallafall?

King Grub
2005-01-20, 19:12
Visst, ett skräpbaserat mål efter ett hårt pass - ingen fara, särskilt inte när vart och ett utgör en så liten del av den totala energimängden... men 6-7 stycken? *screwy* :D

davidh
2005-01-20, 19:16
varför så mycket siffror? Ta ditt vassle, käka lite godis och häll i dig nåt glas oboy...

och sen några riktiga mål mat efter ett tag

King Grub
2005-01-20, 19:20
varför så mycket siffror? Ta ditt vassle, käka lite godis och häll i dig nåt glas oboy...

och sen några riktiga mål mat efter ett tag

Att dela upp intaget på ett mål i halvtimmen upp till fyra timmar efter passet är dock ett alldeles upperligt upplägg för att maximera återhämtning, glykogeninlagring och proteinsyntes. Inga fel där! Problemet som jag ser det är lite väl mycket näringsfattiga, överraffinerade kolhydratkällor, med tanke på att de tillsammans antagligen utgör en betydande del av dagens kolhydratintag.

bonydrop
2005-01-20, 19:21
Mixade okokta havregryn blandat med mjölk tycker jag ett mål som är bra att ta efter träning. De mixade grynen ligger väl på runt GI 110 tror jag

kampsporttjej
2005-01-20, 19:51
hur hårt/långt är ditt träningspass du har innan dessa mål?

bonydrop
2005-01-20, 20:08
hur hårt/långt är ditt träningspass du har innan dessa mål?

"Styrketräning 90 min 15.00 tex" står det i hans första inlägg ;)

Zera
2005-01-20, 20:21
Har kört med ett upplägg som förmodligen många andra följer också, nämligen att styrketräna och hälla i sig sin vanliga drink och sen äta 1 g kolhydrater/kg i 4 timmar efter träning, helst med 0.5 timmars mellan rum och då 0.5 kolhydrater/kg varje halvtimma. Från början potatismos snabbhet på kolhydraterna sen nedåt stigande. 10-20 g protein varje timma också om jag fattat rätt.

Har kört detta ett tag, men tänkte få mer tips på mat att trycka i sig under den här tiden som uppfyller ovanstående kriterier och kanske dessutom smakar gott.

Brukar köra så här nu:

Styrketräning 90 min 15.00 tex
55 g vasse + 80 g oboy pulver 16.30
45 g oboy pulver + 20 g julskinka 17.00
55 g Rice Krispies 17.30
40 g vitt rostat bröd + 20 g julskinka 18.00
40 g russin + 18.30
20 g ljus sirap + 20 g russin + 20 g kassler 19.00
40 g banan + 19.30
40 g all bran + 20 g kassler 20.00

Ungefär så, inte alltid likadant, brukar variare protein källan mer ibland.

Men frågorna är, är det bra? och finns det mer tips på kolhydrats rik mat som kan passa in? som innehåller minimalt med fett, kanske något godis till och med som kan passa in i början ?

Tackar! :thumbup:


En sak som jag fastnade lite på... 20g julskinka/kassler innehåller inte 20g protein... och likadant med dina kolhydratskällor. *slap*

Hoffa
2005-01-20, 21:11
men 6-7 stycken?

Nej, det får nog bli 1-2 mål med skräp isfåfall.

En sak som jag fastnade lite på... 20g julskinka/kassler innehåller inte 20g protein... och likadant med dina kolhydratskällor. *slap*

Jappsa, det stämmer, jag äter ibland mer och ibland mindre. 20 g kassler är inte så mycket protein, jag brukar äta mer när jag kör större muskelgrupper såsom ben framsida/baksida och vader än när jag kör biceps och triceps. Detta exempel är från gårdagens träning och då körde jag 35 min biceps och 35 min triceps och 20 min cykel. Det kanske är fel att äta mindre när jag kör mindre muskelgrupper jag vet inte?

King Grub
2005-01-20, 21:13
Det kanske är fel att äta mindre när jag kör mindre muskelgrupper jag vet inte?

Det låter vettigt, speciellt vad gäller kolhydratintaget. Tränar du stora muskler tömmer du mer glykogen.

Zera
2005-01-20, 21:29
Jappsa, det stämmer, jag äter ibland mer och ibland mindre. 20 g kassler är inte så mycket protein, jag brukar äta mer när jag kör större muskelgrupper såsom ben framsida/baksida och vader än när jag kör biceps och triceps. Detta exempel är från gårdagens träning och då körde jag 35 min biceps och 35 min triceps och 20 min cykel. Det kanske är fel att äta mindre när jag kör mindre muskelgrupper jag vet inte?

Men 20 gram kassler är bara 4 gram protein. Det är ju inte direkt särskilt mycket du får i dig om du äter som du skrev där uppe.

Hoffa
2005-01-20, 22:14
Men 20 gram kassler är bara 4 gram protein. Det är ju inte direkt särskilt mycket du får i dig om du äter som du skrev där uppe.

Har du rätt i, det blir 20 g protein totalt under kvällen. Plus det som jag har i drinken som är 45 g protein. Till frukost åt jag dock 55 g protein och till lunch 60 g protein,sen åt jag ett mellan mål med kolhydrater och 40 g protein, totalt under dagen får jag i mig 220 g protein. Jag väger 80 kg så det blir 2,75g/kg. Ser ingen anledning till att elda på mer än till 3 g/kg dessutom laddar jag in så mycket kolhydrater i musklerna så protein har inte samma betydelse kanske. Jag skriver bara hypoteser nu, men jag har kört med 2-3 g protein om dagen väldigt länge nu och ser ingen anledning att äta mer efter träningen eftersom jag också äter så mycket kolhydrater. Jag skrev att jag antar att man ska äta 10-20g protein i timmen efter träning, men så mycket äter jag ju inte,totalt äter jag 20g protein under kvällen, men det blir tillräckligt med protein under hela dagen sett ändå. Men jag är öppen för förslag. Tackar! :thumbup:

bonydrop
2005-01-20, 23:37
Har du rätt i, det blir 20 g protein totalt under kvällen. Plus det som jag har i drinken som är 45 g protein. Till frukost åt jag dock 55 g protein och till lunch 60 g protein,sen åt jag ett mellan mål med kolhydrater och 40 g protein, totalt under dagen får jag i mig 220 g protein. Jag väger 80 kg så det blir 2,75g/kg. Ser ingen anledning till att elda på mer än till 3 g/kg dessutom laddar jag in så mycket kolhydrater i musklerna så protein har inte samma betydelse kanske. Jag skriver bara hypoteser nu, men jag har kört med 2-3 g protein om dagen väldigt länge nu och ser ingen anledning att äta mer efter träningen eftersom jag också äter så mycket kolhydrater. Jag skrev att jag antar att man ska äta 10-20g protein i timmen efter träning, men så mycket äter jag ju inte,totalt äter jag 20g protein under kvällen, men det blir tillräckligt med protein under hela dagen sett ändå. Men jag är öppen för förslag. Tackar! :thumbup:


Även om du får i dig mycket protein totalt sett under dagen är det mycket bättre att få i sig en mindre del protein på flera mål än mer protein på färre mål. Ni som kan rätta mig om jag har fel nu men det är väl i princip ingen större mening med att äta mer än 20-30 g protein per mål för att det inte blir någon större effekt. Så jag tror det hade varit en betydligt bättre idé att ha mer protein till alla de målen efter träning. Även om det kanske räcker med 10-15 g så är det bättre än inget.