handdator

Visa fullständig version : Rätt upplägg?


Klo
2005-01-20, 16:17
Tänkte slänga upp mitt matschema för kritik, påpeka gärna om det är ngt jag missat eller kan förändra ;)

Försöker få i mig ungefär 190g protein, ca 70-90g fett och fyller upp resten med kolhydrater (experimenterar lite med fett mängden). Total kcal ligger på 2900-3600 per dag. Lite osäker på vilket som fungerar bäst för mig då jag inte är så van vid att räkna kalorier (under 3000 verkar dock vara för lite). Nuvarande morgonvikt 88,4 kg.

En genomsnittlig dag

Vatten (ibland kaffe)
Promenad eller intervall på cykel

Frukost:
Äggvitor
Helt ägg
Lite kalles kaviar
Keso
Grovkornigt bröd osötat
Grön paprika
Multivitamin tablett
Kaffe

Lunch:
Kyckling filé
Parboiled ris
Olivolja
Kessela (ibland)
Lite sås t ex chili sauce

Kafferast:
Kaffe (enbart)

Mellanmål:
Samma som lunch fast mindre, plus 1-2 frukter och kreatin.

Sty träning
Efter träning:
Dextropur (ska byta till malto) + Fairing rapid hydro blend, kreatin.

Middag:
Ngt liknande lunchen näringsmässigt. Fast jag lägger till mer grönsaker, rotfrukter eller liknande.

Kvällsmål:
Grovt bröd med keso eller kyckling och minimjölk eller vasslepulver med minimjölk. Ganska litet mål iaf.


Förutom ovanstående dricker jag ganska mkt vatten och ngn gång i veckan lite rödvin. Samt har oftast en ätardag.

Har nog inte glömt ngt väsentligt iaf :eating: :D

Klo
2005-01-20, 16:24
Kanske skulle ha lagt denna tråden i deff forumet? Isåfall får ngn mod flytta den dit...

Klo
2005-01-20, 20:36
Ingen?

Jay-Z
2005-01-20, 21:03
Vad är tanken med schemat? Muskelbyggning eller viktnedgång?

Räknade ut (är nästan ett geni :D ) att du ligger på 400 gram kolhydrater om dagen, fast jag är ju iofs smått kolhydratnojjig så det är säkert bra. :) Säkert jag som ligger för lågt... :em:

Sverker
2005-01-20, 21:05
Nu är den flyttad.

Ser ju bra ut. Har inga synpunkter.
Kanske ändra pyttelite här och ta bort något där men du skall ju leva på det och gilla det...annars fungerar det inte i längden.

Klo
2005-01-20, 21:09
Vad är tanken med schemat? Muskelbyggning eller viktnedgång?

Räknade ut (är nästan ett geni :D ) att du ligger på 400 gram kolhydrater om dagen, fast jag är ju iofs smått kolhydratnojjig så det är säkert bra. :) Säkert jag som ligger för lågt... :em:

Hoppsan var lite oklar där, det är ett deffschema.

Jag har dragit ned MKT på kolisarna, menar du att det skulle vara för mkt?

Klo
2005-01-20, 21:11
Nu är den flyttad.

Ser ju bra ut. Har inga synpunkter.
Kanske ändra pyttelite här och ta bort något där men du skall ju leva på det och gilla det...annars fungerar det inte i längden.

Ok tack för svar :)
Då kör jag så

Baan
2005-01-20, 21:30
rent generellt föredrar jag att äta det mesta på förmiddagen, kvällen eller natten dvs efter träning, men om det är bättre/sämre vet jag inte, tycker dte verkar lite tvärtom för dig. det är iofs mycket av praktiska skäl, brukar sällan vara hemma mellan 8-15 så svårt käka massor då

går det köpa malto i vanliga affärer eller tänkte du beställa via nätet? ska kanske också prova tänkte jag, priset är det ju ingen större skillnad på fast malto ska väl vara lite bättre än dextrosol

Man and Machine
2005-01-20, 22:37
... fast malto ska väl vara lite bättre än dextrosol

Rent teoretiskt är druvsocker bättre (lite högre GI) men praktist sett spelar det nog mindre roll. Anledning till att de flesta väljer malto istället är för att druvsocker är jävligt sött. En smaksak alltså.

Jay-Z
2005-01-20, 22:54
Hoppsan var lite oklar där, det är ett deffschema.

Jag har dragit ned MKT på kolisarna, menar du att det skulle vara för mkt?

Vete tusan, som sagt är jag nojjig över kolhydrater för min kropp gillar verkligen att göra de till mängder av fett, men jag ligger runt 200-250 gram per dag. Kanske för liten mängd egentligen....??

Klo
2005-01-20, 23:50
rent generellt föredrar jag att äta det mesta på förmiddagen, kvällen eller natten dvs efter träning, men om det är bättre/sämre vet jag inte, tycker dte verkar lite tvärtom för dig. det är iofs mycket av praktiska skäl, brukar sällan vara hemma mellan 8-15 så svårt käka massor då

går det köpa malto i vanliga affärer eller tänkte du beställa via nätet? ska kanske också prova tänkte jag, priset är det ju ingen större skillnad på fast malto ska väl vara lite bättre än dextrosol

Jag äter lite mer vid middag (efter träning) än på lunchen. Mellanmålet och kvällsmålet är nog ganska snarlika. Så vi är nog rätt lika där, eller?

Jag köper via kolozzeum, väntar nog med att beställa tills jag behöver mer protein och kreatin.

King Grub
2005-01-21, 07:38
Rent teoretiskt är druvsocker bättre (lite högre GI) men praktist sett spelar det nog mindre roll. Anledning till att de flesta väljer malto istället är för att druvsocker är jävligt sött. En smaksak alltså.

Druvsocker ger 5% långsammare glykogeninlagring än maltodextrin.

Man and Machine
2005-01-21, 21:50
Druvsocker ger 5% långsammare glykogeninlagring än maltodextrin.
Hur kommer det sig? Ju högre GI ju snabbare lagras det väl in? Eller GI:t väger inte tyngst här?

Baan
2005-01-21, 22:26
Druvsocker ger 5% långsammare glykogeninlagring än maltodextrin.

båda är väl så djävligt snabba så det borde itne spela någon större roll

King Grub
2005-01-22, 06:32
Hur kommer det sig? Ju högre GI ju snabbare lagras det väl in? Eller GI:t väger inte tyngst här?

Nej, det är en kombination av olika faktorer: lägre osmolalitet innebär snabbare magsäckstömning, och molekylvikt spelar in. Dextros har en molekylvikt på 180, och maltodextrin ligger på mellan 1000-10000. Det finns kolhydrater som ger mycket snabbare glykogeninlagrin än maltodextrin också - Vitargo har en 100 ggr högre molekylvikt och ger 80% snabbare glykogeninlagring än både druvsocker och maltodextrin, t ex.

Muscle glycogen resynthesis rate in humans after supplementation of drinks containing carbohydrates with low and high molecular masses, European Journal of Applied Physiology.Volume 81 Issue 4 (2000) pp 346-351

"The rate of muscle glycogen synthesis during 2 and 4 h of recovery after depletion by exercise was studied using two energy equivalent carbohydrate drinks, one containing a polyglucoside with a mean molecular mass of 500 000-700 000 (C drink), and one containing monomers and oligomers of glucose with a mean molecular mass of approximately 500 (G drink). The osmolality was 84 and 350 mosmol · lm1, respectively. A group of 13 healthy well-trained men ingested the drinks after glycogen depleting exercise, one drink at each test occasion. The total amount of carbohydrates consumed was 300 g (4.2 g · kgm1) body mass given as 75 g in 500 ml water immediately after exercise and again 30, 60 ad 90-min post exercise. Blood glucose and insulin concentrations were recorded at rest and every 30 min throughout the 4-h recovery period. Muscle biopsies were obtained at the end of exercise and after 2 and 4 h of recovery. Mean muscle glycogen contents after exercise were 52.9 (SD 27.4) mmol glycosyl units · kgm1 (dry mass) in the C group and 58.3 (SD 35.4) mmol glycosyl units · kgm1 (dry mass) in the G group. Mean glycogen synthesis rate was significantly higher during the initial 2 h for the C drink compared to the G drink: 50.2 (SD 13.7) mmol · kgm1 (dry mass) · hm1 in the C group and 29.9 (SD 12.5) mmol · kgm1 (dry mass) · hm1 in the G group. During the last 2 h the mean synthesis rate was 18.8 (SD 33.3) and 23.3 (SD 22.4) mmol · kgm1 (dry mass) · hm1 in the C and G group, respectively (n.s.). Mean blood glucose and insulin concentrations did not differ between the two drinks. Our data indicted that the osmolality of the carbohydrate drink may influence the rate of resynthesis of glycogen in muscle after its depletion by exercise."