handdator

Visa fullständig version : Vilka pasta- och rissorter har lågt GI?


bonydrop
2005-01-19, 23:50
Eftersom pasta och ris äts ganska mycket överlag, och iaf jag tycker det är svårt att veta vilka som har lågt GI, så tänkte jag fråga lite vad man kan gå efter.

När jag började träna och inte kunde någonting om kost och liknande trodde jag bara att ju längre koktid desto långsammare kolhydrater. Så är ju dock inte alltid fallet. Sen så hade pastasorten gnocchi högre GI än vanlig pasta (nåt jag ätit mkt av). Och även om ris är både långkornigt och paraboiled så behöver inte det innebära att det har lågt GI heller.

Så skulle någon kunnig kunna ge tips om hur man ska göra om man vill köpa pasta eller ris med lågt GI.

Tacksam för svar

King Grub
2005-01-20, 06:22
Pasta: i princip alla sorter ligger lågt, med de snirkliga sorterna och framför allt spaghetti lägst. Pastagnocchi och lasagneplattor ligger högst. Ytan har mer med GI:t att göra än koktiden - ju större yta, desto lättare för enzymerna att komma åt att bryta ned stärkelsen. Fullkornspasta har lägre GI än standardpasta, men högre II.

Ris har väldigt varierande GI beroende på sort, men just jasminris räknas till de högglykemiska, och klibbiga rissorter ligger allra högst. Ris rent allmänt räknas till kolhydratbaserade livsmedel med medelhögt till högt GI.

GI-tabellerna för ris är inte heller alltför pålitliga, utan ett ris med hög amyloshalt ger mycket lägre blodsockersvar än ett med låg, även om båda är parboiled, en förkokningsprocess som i vissa fall innebär lägre GI. Parboiled är ingen som helst garanti för lågt GI. Att just den studien som t ex Pauluns tabeller baseras på råkade använda ett ris med hög amyloshalt betyder inte att parboiledpaketet på butikshyllan också har det.

"These results indicate that many varieties of rice, whether white, brown, or parboiled, should be classified as high GI foods. Only high-amylose varieties are potentially useful in low-GI diets."

Am J Clin Nutr. 1992 Dec;56(6):1034-6. Rice: a high or low glycemic index food?

Fullkornsris/råris är bästa valet. Du kan inte gå efter parboiled eller långkorningt och sikta på ett visst GI med dessa faktorer som underlag; som exempel kan tas att Uncle Bens långkornigt parboiled har ett genomsnittligt GI på 105.

Ref: Jenkins DJA, Wolever TMS, Taylor RH, et al. Glycemic index of foods: a physiological basis for carbohydrate exchange. Am J Clin Nutr 1981; 34: 362-6.

bonydrop
2005-01-20, 10:40
Fullkornsris/råris är bästa valet. Du kan inte gå efter parboiled eller långkorningt och sikta på ett visst GI med dessa faktorer som underlag; som exempel kan tas att Uncle Bens långkornigt parboiled har ett genomsnittligt GI på 105.

Är det all sorts fullkornsris och råris? Jag titta på ett paket fullkornsris som var gjort på basmati- och jasminris. Har det fortfarande lågt GI?

King Grub
2005-01-20, 13:12
Är det all sorts fullkornsris och råris? Jag titta på ett paket fullkornsris som var gjort på basmati- och jasminris. Har det fortfarande lågt GI?

Det går som sagt inte att säga genom att titta på paketet. Det kan skilja vilt mellan råris och råris.

bonydrop
2005-01-20, 13:31
Okej. Om jag då frågar så här: Vet du något/några rissorter som inte är speciellt ovanliga i livsmedelsbutiker som har relativt lågt GI för att vara ris?

Mac
2005-01-20, 15:12
Jag tycker att du ska testa korngryn....väldigt gott & nyttigt och lågt GI.!

bonydrop
2005-01-20, 16:19
Jag tycker att du ska testa korngryn....väldigt gott & nyttigt och lågt GI.!

Jo jag äter allt det nån gång ibland ;) .

Men som sagt så skulle jag vilja veta om någon vet något rissort som har lågt GI

vrålapa
2005-01-20, 16:58
Hej jag är dum i huvudet men jag måste få fråga en sak,
Vad står II för?

King Grub
2005-01-20, 16:59
Hej jag är dum i huvudet men jag måste få fråga en sak,
Vad står II för?

Insulinindex. Hur mycket insulin som frisätts när man jämför energiintag med samma energimängd från olika livsmedel.

vrålapa
2005-01-20, 18:30
ahaaaaaaaaaaaa:D satan vad smart jag blev idag

*slap* grub på vrålapa

Zera
2005-01-20, 18:47
Det går som sagt inte att säga genom att titta på paketet. Det kan skilja vilt mellan råris och råris.

Du råkar inte veta vilka märken som har lägst GI?

King Grub
2005-01-20, 19:02
Nej, och det gör inte GI-studierna heller. Många av testerna som tabellerna baseras på är utförda på diabetiker så långt tillbaka som på 70-talet, med venösa blodtester istället för kapillära, och det är inte säkert att tex de Uncle Ben-sorter som testerna gjordes på överhuvudtaget odlas på samma ställe (eller land!) i dag. Eller så är det gjorda på "white rice, type not specified" t ex, och det kan skilja över 100% i GI på ett "white rice, type not specified" i jämförelse med ett annat.

bonydrop
2005-01-20, 19:23
Så då är det helt omöjligt att veta GI på ris då. Jag kanske skulle ta och äta mindre ris och istället börja äta mer kolhydrater från andra källor där man vet ungefär hur GI:t ligger :D

King Grub
2005-01-20, 19:28
Minimalt behandlat råris är nyttigt oavsett GI. Och det lär ju inte direkt vara i närheten av vitt, polerat snabbris på den fronten heller.

Trance
2005-01-20, 19:31
Jag äter långkornigt ris(paraboiled) från uncle bens. Har testat andra nyttigare varianter, men har inte alls fastnad för dem.

Jag undrar om det är riktigt illa eller om detta är vad som menas med vanligt paraboiled ris?

kampsporttjej
2005-01-20, 19:45
sen består ju (förhoppningsvis!) inte en måltid av BARA ris...

King Grub
2005-01-20, 20:15
Jag äter långkornigt ris(paraboiled) från uncle bens. Har testat andra nyttigare varianter, men har inte alls fastnad för dem.

Jag undrar om det är riktigt illa eller om detta är vad som menas med vanligt paraboiled ris?

Det är "vanligt" parboiled ris, och enligt tabellerna har det ett GI på 95-105.

cjs
2005-01-20, 22:05
Man kör väl med standardknepet: Det som är torrast, dyrast, fulast och smakar jävligast har lägst GI.

Man går alltså förbi extraprishyllorna i affären, letar efter de där ekologiska påsarna med något naturbruntfärgat i dem. Då känner man sig trygg på GI-fronten när man sen kokar pastan.

Nadja
2005-01-20, 22:18
sen består ju (förhoppningsvis!) inte en måltid av BARA ris...
Precis..

Själv äter jag mitt högglykemiska jasminris nästan dagligen och inte alltid efter träningen.

Visst, det är säkert inte optimalt, men jag har konstigt nog inga problem med vare sig blodsocker eller mage längre...

Jag brukar tänka att visst har jasminris högt GI men asiater brukar ju å andra sidan vara ganska smidiga och lätta i kropparna.. ;)

Mindre GI åt folket! :D

Nadja
2005-01-20, 22:20
Man kör väl med standardknepet: Det som är torrast, dyrast, fulast och smakar jävligast har lägst GI.



:bow: Man kan avlida av för lågt blodsocker åxå...

King Grub
2005-01-21, 07:34
Man kör väl med standardknepet: Det som är torrast, dyrast, fulast och smakar jävligast har lägst GI.

Man går alltså förbi extraprishyllorna i affären, letar efter de där ekologiska påsarna med något naturbruntfärgat i dem. Då känner man sig trygg på GI-fronten när man sen kokar pastan.

Fungerar säkert med pasta... men inte med ris. :)