handdator

Visa fullständig version : Snusare blir lättare feta


Yankeee
2005-01-19, 22:57
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=367673&previousRenderType=6

Ännu en anledning till att sluta :)

TTT
2005-01-19, 22:59
Skitsnack, snusat i 7 år och inte minsta förnimmelse till hängbuk. =P

Metal_boy_
2005-01-20, 01:59
blir ju fet av allt nu för tiden *screwy*

drkrupp
2005-01-20, 02:22
Jag kan också föra samma statistik:
- Många svenskar är överviktiga
- Många svenskar snusar

Oj, ser ni sambandet?
:eek:

Garnax
2005-01-20, 02:46
Nja kanske inte fet men:

Luktar förbannat illa ur käften.
Ser förbannat illa ut med munnen stängd
Ser förbannat MER illa ut så fort käften öppnas
Tänderna ser snart förbannat illa ut.
Tandköttet ser snart förbannat vidrigt ut.
Riksen för cancer ökar i munnen.

Men igentligen finns det väl inga anledningar för att inte snusa. Jag menar man måste juh trycka upp något skit i munnen som är preparerat med farliga gifter. Fattar inte hur någon kan avstå att snusa. Det är både hälsosamt och gott och ser bra ut.

När man står där andra gången och ska göra det så är det märkligt att man inte kan använda nöten som sitter i huvuden och avstå.

stefannn
2005-01-20, 08:26
omg vad fullt av idioter det finns "Självklart kan detta hänga samman med att personer som inte röker eller snusar har en tämligen sund livsstil i övrigt också"

Officer
2005-01-20, 08:37
Som Arne P sa en gång..
"En tjej som röker/snusar kan aldrig vara snygg, bara äcklig och ful" eller liknande :D Detsamma gäller dessvärre för killar, enligt Garnax kriterier.

Thony
2005-01-20, 09:09
Dessutom stod det en notis i samma artikel (gp) att för övrigt så har dom inte haft nån koll på konsumtionen från vare sig mat eller socker.

Yankeee
2005-01-20, 11:38
omg vad fullt av idioter det finns "Självklart kan detta hänga samman med att personer som inte röker eller snusar har en tämligen sund livsstil i övrigt också"

Seriöst, grabben. Ska du kalla andra för idioter, så ska du kan du väl skriva ordentligt och inte använda ord som "omg". Sedan så kan du väl du läsa hela artikeln. "Självklart kan detta hänga samman med att personer som inte röker eller snusar har en tämligen sund livsstil i övrigt också, men forskarna tog hänsyn till detta när de gjorde sina statistiska beräkningar."

skaparn
2005-01-20, 11:52
Seriöst, grabben. Ska du kalla andra för idioter, så ska du kan du väl skriva ordentligt och inte använda ord som "omg". Sedan så kan du väl du läsa hela artikeln. "Självklart kan detta hänga samman med att personer som inte röker eller snusar har en tämligen sund livsstil i övrigt också, men forskarna tog hänsyn till detta när de gjorde sina statistiska beräkningar."

Jepp, man ställde frågor som rörde motionsvanor, kostvanor etc för att sedan utesluta alla vars fetma var orsakad av de "traditionella" orsakerna. Ändå fann man nästan dubbelt så många överviktiga i gruppen snusare.

Jag började fundera lite. Nikotin drar ju samman kapillärerna med sämre syretillförsel som följd. Men borde det inte vara i kapillärerna som överföringen av glukos till musklerna sker? Då kan man ju tänka sig att insulinkänsligheten sänks eftersom mindre del av blodsockret tas upp muskler "automatiskt" så mer insulin behöver frisättas. Vilda spekulationer, men jag har för mig att någon på ett övertygande sätt skrev att nikotin försämrade återhämtningen. Ni får gärna rätta mig för att jag har fel.

Med det inte sagt att jag tänkt sluta...

Tricklev
2005-01-20, 12:13
Nja kanske inte fet men:

Luktar förbannat illa ur käften.
Ser förbannat illa ut med munnen stängd
Ser förbannat MER illa ut så fort käften öppnas
Tänderna ser snart förbannat illa ut.
Tandköttet ser snart förbannat vidrigt ut.
Riksen för cancer ökar i munnen.

Men igentligen finns det väl inga anledningar för att inte snusa. Jag menar man måste juh trycka upp något skit i munnen som är preparerat med farliga gifter. Fattar inte hur någon kan avstå att snusa. Det är både hälsosamt och gott och ser bra ut.

När man står där andra gången och ska göra det så är det märkligt att man inte kan använda nöten som sitter i huvuden och avstå.

Sant, du har såt rätt.
Ska vi gå och supa nu?*screwy*

TTT
2005-01-20, 12:54
Luktar förbannat illa ur käften. - Smaken är som baken

Ser förbannat illa ut med munnen stängd - Inte om man snusar portion

Ser förbannat MER illa ut så fort käften öppnas - Inte om man kan kontrollera sitt snusande

Tänderna ser snart förbannat illa ut. - Faktum är att snuset stärker dina tänder och borstar man tänderna nogrant ser man ingen skillnad.

Tandköttet ser snart förbannat vidrigt ut. - Kan det göra om man inte byter sida. Växer dock snabbt ihop igen om man slutar.

Riksen för cancer ökar i munnen. - Enligt nya rön så ja, frågan är vad som inte orsakar cancer. Falukorv och glass gör det ju så vafan.

Tricklev
2005-01-20, 12:59
Riksen för cancer ökar i munnen. - Enligt nya rön så ja, frågan är vad som inte orsakar cancer. Falukorv och glass gör det ju så vafan.

Hatar den bortförklaringen.

"Henry, du får inte döda folk "
- Allt dödar ju nuförtiden ändå.

TTT
2005-01-20, 13:06
Hatar den bortförklaringen.

"Henry, du får inte döda folk "
- Allt dödar ju nuförtiden ändå.

Det är ingen bortförklaring. Vi gör alla val i livet och vissa är mindre bra. Jag säger bara att det är en väldig cancerhysteri nuförtiden.

Senast förre året så hade EU lagt fram förslag om att förbjuda rökt mat p.g.a. cancerrisk.

2003 kom några forskare på att aerobic och step-up orsakar framfall hos kvinnor. Frågan är hur stor den risken är.

Mini_me
2005-01-20, 13:34
ingen som kan lista ut varför de tog bort lappen med att det kan orsaka cancer? Jo, för att de kom fram till att det inte gjorde det. Lappen byttes ut mot "denna tobaksvara är inte bra för din hälsa och är beroendeframkallande".

Innan stod det "Denna tobaksvara orsakar cancer" om jag inte minns fel.

Tolkia
2005-01-20, 17:04
2003 kom några forskare på att aerobic och step-up orsakar framfall hos kvinnor. Frågan är hur stor den risken är.
Säkert mindre än risken för s.k. träningsinkontinens. Som tyvärr inte är så liten ... :D Ang. parallellen till cancer har dock ingen hittills dött av inkontinens eller framfall vad jag vet (därmed inte sagt att jag tycker att man kan/skall förjuda allt som i någon studie visat sig kunna orsaka tumörer; då finns det inte mycket kvar).

I snusfallet handlar det som vanligt mycket om huruvida man kan sin epidemiologi, vilka tolkningar som är rimliga i sammanhanget och vilka tolkningar man vill göra - för journalister gäller ofta för punkten ett "lite eller inget" och för punkterna två och tre att de s.a.s. inte helt sammanfaller ... Epidemiologi kan visa på samband mellan två (eller flera) företeelser, men aldrig bevisa ett orsakssamband; något som ofta glöms bort när studier som den nämnda refereras i "populärmedia". Även om man justerat för ett antal tänkbara confounders när man gjort sina beräkningar är resultatet fortfarande bara en samvariation (behöver i sig inte vara så "bara") - och det finns dessutom garanterat ett större eller mindre antal confounders som man inte justerat för eftersom man inte tänkt på dem (det ingår ju s.a.s. i en confounders natur). Vilket inte är detsamma som att säga att epidemiologi är mneningslös.

slobban
2005-01-20, 17:58
Nja kanske inte fet men:

Luktar förbannat illa ur käften.
Ser förbannat illa ut med munnen stängd
Ser förbannat MER illa ut så fort käften öppnas
Tänderna ser snart förbannat illa ut.
Tandköttet ser snart förbannat vidrigt ut.
Riksen för cancer ökar i munnen.


Det märks ju att du inte snusar och att du verkar ha ruskigt dåliga erfarenheter av snus.
Jag kan inte hålla med på nån av dina punkter förrutom den sista kanske, dock så är det i bukspottskörteln som den största risken för cancer finns för snusare.

deepy
2005-01-20, 18:07
en kompis läser till läkare och frågade lärarna på skolan om detta med cancer. Dom förklarade att dels så hade undersökningen inte bara undersökts av svenskt snus utan även andra sorter. dels har många av de i undersökningen som snusade även rökt innan. dels brukar svenska forskare komma med rapporter som motbevisar anklagelserna mot svenskt snus och cancer, som dom gjort förrut. Men vem vet?

Metal_boy_
2005-01-20, 19:34
Nja kanske inte fet men:

Luktar förbannat illa ur käften.
Ser förbannat illa ut med munnen stängd
Ser förbannat MER illa ut så fort käften öppnas
Tänderna ser snart förbannat illa ut.
Tandköttet ser snart förbannat vidrigt ut.
Riksen för cancer ökar i munnen.

Men igentligen finns det väl inga anledningar för att inte snusa. Jag menar man måste juh trycka upp något skit i munnen som är preparerat med farliga gifter. Fattar inte hur någon kan avstå att snusa. Det är både hälsosamt och gott och ser bra ut.

När man står där andra gången och ska göra det så är det märkligt att man inte kan använda nöten som sitter i huvuden och avstå.

ser illa ut när munnen är stängd?? då ska jag berätta att folk helst vill att jag stänger den när jag ler

RobbeliRobban
2005-01-20, 20:52
Snusare som inte gått från att vara rökare kan ju lätt delas in i vissa kategorier, varav alla löper större risk att bli feta.

Fd Hockeyspelare och fd fotbollsfånar, tränade i tonåren och eventuellt i tidig 20-års ålder, äter fortfarande lika mycket om inte mer som när de tränade, fast har nu lagt sig till med vanan att dricka pilsner, äta chips och skrika på tvn när det är sport. Anser sig själva vara sunda pga att de spelade boll i div2 för 15-20 år sedan.

Bönder, hade som unga hårt kroppsarbete, nu sköts allt med maskin eller inte alls man klarar sig på eu-bidrag, äter precis som om de kroppsarbetade 12h/dag fast i realiteten fikar de mest, och låter frugan sköta allt hushållsarbete.

Arbetare, precis som bönder, frugan gör allt hemma, alltid samma tre personer som tittar på när den fjärde jobbar, äter som om de hade hårt kroppsarbete fast tillbringar dagen att stå och tjöta.

småstadsraggare, lyssnar på sextiotalsskräp eller eddie meduza, lever på öl och sibylla och duschar inte.

Snusets största målgrupper, alla är i riskzonen för att bli feta. jag har rett ut det, lätt som en plätt, klart som korvspad ge mig nobelpris.


(Är både korpulent och snusare)

Garnax
2005-01-20, 21:23
Det märks ju att du inte snusar och att du verkar ha ruskigt dåliga erfarenheter av snus.
Jag kan inte hålla med på nån av dina punkter förrutom den sista kanske, dock så är det i bukspottskörteln som den största risken för cancer finns för snusare.

Nä det luktar sommaräng, är kanon för utseendet på både tänder och tandkött och inget är så vackert som en fet prilla som lyser svart när man öppnar munnen.

Hörde jag inte på nyheterna för några veckor sedan att nya studier som visar att risken för munhålecancer ökar ordentligt?

Baan
2005-01-20, 21:25
Nä det luktar sommaräng, är kanon för utseendet på både tänder och tandkött och inget är så vackert som en fet prilla som lyser svart när man öppnar munnen.

Hörde jag inte på nyheterna för några veckor sedan att nya studier som visar att risken för munhålecancer ökar ordentligt?

håller med, även om snus vore helt ofarligt så är dte fortfarande djävligt osexigt. det ska vi fan inte ens behöva diskutera med snusarna.

robbelirobban, hehe lite fördomsfull indelning av snusarna kanske ;)

Metal_boy_
2005-01-20, 21:34
hehe osexigt..ja idag ska ju alla killar ha samma frisyr som min morsa hade på 70-talet och bleka tänderna...det är ju oxå väldigt sexigt :D

Zipic
2005-01-20, 21:36
Det där med att ens tandkött och tänder tar skada av snuset är bara sk*tsnack!
Fråga tom min tandläkare sist jag var där. Han sa att om jag snusa på höger sida en månad och på vänster en månad osv så hinner tandkötet läka mellan gångerna.

Ang tänderna så är det bara possitivt. Snuset tar död på en massa bakterier osv i munnen vilket minskar hål i tänderna.

Utseendet? När jag har min mun både stängd och öppen så är det aldrig någon som ser om jag har snus eller inte (snusar portion). Folk som itne vetat att jag snusat har blivit helt chockade när jag spottat ut en snus, "Snusar du?"

Tycker det är upp till var och en om man vill snusa eller inte.
Förstår att folk hackar på rökare. För det stör andra folk i ens omgivning också. Men det gör inte snusingen.

Baan
2005-01-20, 21:41
hehe osexigt..ja idag ska ju alla killar ha samma frisyr som min morsa hade på 70-talet och bleka tänderna...det är ju oxå väldigt sexigt :D

taskigt ordval av mig, låt oss kalla det: göra sig fulare än man behöver. :booty:

skaparn
2005-01-20, 21:44
Snusare som inte gått från att vara rökare kan ju lätt delas in i vissa kategorier, varav alla löper större risk att bli feta.

Fd Hockeyspelare och fd fotbollsfånar, tränade i tonåren och eventuellt i tidig 20-års ålder, äter fortfarande lika mycket om inte mer som när de tränade, fast har nu lagt sig till med vanan att dricka pilsner, äta chips och skrika på tvn när det är sport. Anser sig själva vara sunda pga att de spelade boll i div2 för 15-20 år sedan.

Om inte detta finns i kommentarer till studien är det tjänstefel. Tror du har helt rätt, fd sportfånar som aldrig skulle erkänna att de inte längre lever hela idrottslivet (numera bara matdelen) står nog för en stor del av "de feta".

Skriv ett brev till forskarna och fråga om dom tänkt på det.

/skaparn - fd fd idrottsman

RobbeliRobban
2005-01-20, 21:55
Om inte detta finns i kommentarer till studien är det tjänstefel. Tror du har helt rätt, fd sportfånar som aldrig skulle erkänna att de inte längre lever hela idrottslivet (numera bara matdelen) står nog för en stor del av "de feta".

Skriv ett brev till forskarna och fråga om dom tänkt på det.

/skaparn - fd fd idrottsman

Tack! Skall göra det!

Ytterligare en kategori som bevisar min tes bortom alla tvivel: Lesbiska kvinnor i flanellskjorta! Vill vara så manliga som möjligt, äter chips, ser på fotboll och konsumerar öl i mängder, tvingar sin mera feminina partner att sköta hushållet precis som riktiga karlakarlar vill ha en manlig kalaskula men lyckas oftast istället få en bakdel stor som en världsdel.

Garnax
2005-01-20, 22:01
Så om man snusar på ena sidan 1 månad och sen andra sidan 1 månad så läker det imellan sa du?

Alltså sker det skador på tandköttet...

Vet inte om man behöver säga mer...

Zipic
2005-01-20, 22:06
Så om man snusar på ena sidan 1 månad och sen andra sidan 1 månad så läker det imellan sa du?

Alltså sker det skador på tandköttet...

Vet inte om man behöver säga mer...

Ja, det sker klart skador. Men dem läker ju igen! ;)
Sker skador när du tex bränner dig på varm mat. Dem läker också igen.

Fatalist
2005-01-20, 22:36
Som Arne P sa en gång..
"En tjej som röker/snusar kan aldrig vara snygg, bara äcklig och ful" eller liknande :D Detsamma gäller dessvärre för killar, enligt Garnax kriterier.


Du glömde ordet patetisk om jag minns rätt :D


Kan inte säga annat än att jag håller med, så onödigt.

slobban
2005-01-20, 22:48
Nä det luktar sommaräng, är kanon för utseendet på både tänder och tandkött och inget är så vackert som en fet prilla som lyser svart när man öppnar munnen.

Hörde jag inte på nyheterna för några veckor sedan att nya studier som visar att risken för munhålecancer ökar ordentligt?

Skulle du stå öga mot öga med mig skulle du varken känna lukten eller se nån snus i min mun om jag hade en inne.
Inte ens när jag öppnar munnen.
Och det där med munhålan kanske stämmer, men det är smällar man får ta.
Hejdå.

Ludvig
2005-01-21, 10:18
Löjligt att diskutera och dra ut på det hela så förbannat.
Vill man snusa så snusar man (det stör ingen annan..)
Vill man inte snusa så gör man inte det..
Men allternativet klaga på dom som snusar är ju för fan löjligt. isåfall hittar jag garanterat svagheter på er som jag kan klaga på, hur roligt skulle det vara? för oftast dom som klagar på andra är såna som tar åt sig av kritik mot dom själva..
Personligen icke, tycker bara det är löjligt att klaga.

King Grub
2005-01-21, 10:20
Vill man snusa så snusar man (det stör ingen annan..)

Jo, eftersom många snusare har den otrevliga vanan att drälla sina snuskiga prillor överallt.

Griip
2005-01-21, 12:20
Jo, eftersom många snusare har den otrevliga vanan att drälla sina snuskiga prillor överallt.

Jo men det är dem som är under 18 ;)

Tricklev
2005-01-21, 12:26
Garnax, hur i helvete kan du göra sådant utbrott emot snus när du själv knappast lever exemplariskt.


För övrigt stödjer jag Robbans tes helt *popcorn*

Yankeee
2005-01-21, 12:31
Det värsta med snus, att fler och fler tjejer börjar med det :(

http://www.svd.se/dynamiskt/noje/did_8974461.asp :

Tricklev
2005-01-21, 12:35
Det värsta med snus, att fler och fler tjejer börjar med det :(

http://www.svd.se/dynamiskt/noje/did_8974461.asp :

Men det är bara på landet, flytta in till Stockholm eller Göteborg så slipper du det :thumbup:

Metal_boy_
2005-01-21, 12:35
feta har lätt för att bli snusare

Tricklev
2005-01-21, 12:37
feta har lätt för att bli snusare

Meh, lägg upp något exempel så det blir skoj också *screwy*

Yankeee
2005-01-21, 12:37
Men det är bara på landet, flytta in till Stockholm eller Göteborg så slipper du det :thumbup:

Eeh, jag bor i stockholm (län iaf) *screwy*

Dessutom "Den genomsnittliga, modemedvetna, barhängande storstadstjejen har hittat fram till prillan. "

Tricklev
2005-01-21, 12:38
Eeh, jag bor i stockholm *screwy*

Dessutom "Den genomsnittliga, modemedvetna, barhängande storstadstjejen har hittat fram till prillan. "

Yea, jag såg det efteråt.


Flytta till Göteborg, vi har inga snusande flickor i princip :thumbup:

Yankeee
2005-01-21, 12:40
Flytta till Göteborg, vi har inga snusande flickor i princip :thumbup:

Tror nog att det är lika många där som i stockholm :) Dessutom hör man inte vad folk där säger vanligtvis, lägg till en prilla i käften på det. Fyfan.

Metal_boy_
2005-01-21, 12:41
Meh, lägg upp något exempel så det blir skoj också *screwy*

haha ge dig tricklev---> meh ?? låter som en finnig skolflicka ;) ...nä jag har inget exempel, men det lät bra :D

Tricklev
2005-01-21, 12:43
Tror nog att det är lika många där som i stockholm :) Dessutom hör man inte vad folk där säger vanligtvis, lägg till en prilla i käften på det. Fyfan.


Äsh, Göteborska är ganska lätt, så länge du tänker på att alla ö;n, kan vara o eller u också.

Metal_boy_
2005-01-21, 12:51
Äsh, Göteborska är ganska lätt, så länge du tänker på att alla ö;n, kan vara o eller u också.

ö är u i stockholm me, dom stänger alltid durren och dessutom går dom och eter

Yankeee
2005-01-21, 12:52
ö är u i stockholm me, dom stänger alltid durren och dessutom går dom och eter

Har du ens varit i stockholm?

Metal_boy_
2005-01-21, 12:54
Har du ens varit i stockholm?


ja flertal ggr och dessutom har det varit stockholmare här

ska du inte kolla på kalllianka?? :D ;)

EDIT: desutom hör du inget själv

Yankeee
2005-01-21, 13:00
ja flertal ggr och dessutom har det varit stockholmare här

ska du inte kolla på kalllianka?? :D ;)

EDIT: desutom hör du inget själv

Grejen är att sådär pratar man när man är 7 år. Jag var borta från stockholm i 1½ år och folk pratade fortfarande "normalt" när jag kom tillbaka.

Metal_boy_
2005-01-21, 13:04
Grejen är att sådär pratar man när man är 7 år. Jag var borta från stockholm i 1½ år och folk pratade fortfarande "normalt" när jag kom tillbaka.

varenda tv hallåa pratar alltså som 7åringar och folk som jämnt stänger durrar me? hörs hur tydligt som helst om man inte pratar den dialekten , men hör man på tv från sin egna dialekt tex så hör man oftast hur det låter en aning.

jwzrd
2005-01-21, 13:06
varenda tv hallåa pratar alltså som 7åringar och folk som jämnt stänger durrar me? hörs hur tydligt som helst om man inte pratar den dialekten , men hör man på tv från sin egna dialekt tex så hör man oftast hur det låter en aning.

Med tanke på att dom mest ignoranta och inskränkta människorna ofta är dom med den bredaste dialekten i sällskapet så undrar jag om du inte borde vara tyst och ställa dig framför spegeln nu. Eller kanske spela in dig själv så att du får höra. Gissar att Garnax ligger rätt bra till också.

Metal_boy_
2005-01-21, 13:06
dessutom så va det inte frågan om att prata "normalt" det va dilekt och uttal

Yankeee
2005-01-21, 13:08
varenda tv hallåa pratar alltså som 7åringar och folk som jämnt stänger durrar me? hörs hur tydligt som helst om man inte pratar den dialekten , men hör man på tv från sin egna dialekt tex så hör man oftast hur det låter en aning.

Tja, då kan ju jag säga som så att eftersom att du tror att stockholmare pratar på ett visst sätt så lyssnar efter precis de dragen i språket. Precis som att jag vill att en närking ska gnälla när hon pratar eller att en skåning ska "gröta", så vill du att en stockholmare ska säga "rekor" "helsa" "durren" osv bara för att bevisa för dig själv att du har rätt.

Metal_boy_
2005-01-21, 13:08
Med tanke på att dom mest ignoranta och inskränkta människorna ofta är dom med den bredaste dialekten i sällskapet så undrar jag om du inte borde vara tyst och ställa dig framför spegeln nu. Eller kanske spela in dig själv så att du får höra. Gissar att Garnax ligger rätt bra till också.

har aldrig påstått att min egna dialekt är så fin?? inskränkt och ignorant? kan du förtydliga det? Alltså förklara anledningen till att du kallar mig det och inte endast vräka ur dig det.

Yankeee
2005-01-21, 13:09
dessutom så va det inte frågan om att prata "normalt" det va dilekt och uttal

Som vanligt så använder jag "" för att jag inte kommer på något bättre ord.

Metal_boy_
2005-01-21, 13:10
Tja, då kan ju jag säga som så att eftersom att du tror att stockholmare pratar på ett visst sätt så lyssnar efter precis de dragen i språket. Precis som att jag vill att en närking ska gnälla när hon pratar eller att en skåning ska "gröta", så vill du att en stockholmare ska säga "rekor" "helsa" "durren" osv bara för att bevisa för dig själv att du har rätt.

det är olika, jag sitter inte direkt och vill höra det, jag hör det från en del med grövre dialekt, pa andra hörs det svagare.

jwzrd
2005-01-21, 13:12
har aldrig påstått att min egna dialekt är så fin?? inskränkt och ignorant? kan du förtydliga det? Alltså förklara anledningen till att du kallar mig det och inte endast vräka ur dig det.

Men hallå, du vräker ur dig att alla stockholmare uttalar ö som u, slänger i durren, kallianka osv. Skämt eller inte, jag tycker mig ändå skönja ett litet förakt mot ståkkålmare där. Det tillsammans med andra "åsikter" du gärna svänger dig med får mig att placera dig som en inskränkt individ.

Metal_boy_
2005-01-21, 13:14
Men hallå, du vräker ur dig att alla stockholmare uttalar ö som u, slänger i durren, kallianka osv. Skämt eller inte, jag tycker mig ändå skönja ett litet förakt mot ståkkålmare där. Det tillsammans med andra "åsikter" du gärna svänger dig med får mig att placera dig som en inskränkt individ.

puss påre :love: att jag tycks höra det betyder inte att jag ogillar stockholmare eller deras dialekt *yourock*

Yankeee
2005-01-21, 13:14
det är olika, jag sitter inte direkt och vill höra det, jag hör det från en del med grövre dialekt, pa andra hörs det svagare.

Eftersom att du uppenbarligen förväntar dig att det ska låta på ett speciellt sätt när en stockholmare pratar så spelar det ingen större roll om du "vill" höra eller inte, du lyssnar efter det iallafall. Tolka inte allt ordagrant.

Metal_boy_
2005-01-21, 13:16
Eftersom att du uppenbarligen förväntar dig att det ska låta på ett speciellt sätt när en stockholmare pratar så spelar det ingen större roll om du "vill" höra eller inte, du lyssnar efter det iallafall. Tolka inte allt ordagrant.

men varför hör jag skillnad på stockholmare och stockholmare då?

Yankeee
2005-01-21, 13:19
men varför hör jag skillnad på stockholmare och stockholmare då?

Vet du precis hur länge alla stockholmare har bott i stockholm? Tanken har aldrig slagit dig att det lika gärna kan vara en värmlänning som har flyttat till stockholm?

Metal_boy_
2005-01-21, 13:20
Vet du precis hur länge alla stockholmare har bott i stockholm? Tanken har aldrig slagit dig att det lika gärna kan vara en värmlänning som har flyttat till stockholm?


jo..men som sagt: jag har inget emot stockholmare så varför skulle jag bry mig, jag pratade om hur jag uppfattar dialekten

Tricklev
2005-01-21, 13:22
ö är u i stockholm me, dom stänger alltid durren och dessutom går dom och eter

Oj, menade att u och o;n är utbytta emot ö;n.

Skarö ha lite körv?

Metal_boy_
2005-01-21, 13:23
Men hallå, du vräker ur dig att alla stockholmare uttalar ö som u, slänger i durren, kallianka osv. Skämt eller inte, jag tycker mig ändå skönja ett litet förakt mot ståkkålmare där. Det tillsammans med andra "åsikter" du gärna svänger dig med får mig att placera dig som en inskränkt individ.


Tycker förövrigt att du har ett otäkt hett temperament när det gäller människor med andra åsikter än du. Respektera att folk har olika åsikter, det doftar fördommar i nästan varenda inlägg ifrån dig.

Metal_boy_
2005-01-21, 13:24
Oj, menade att u och o;n är utbytta emot ö;n.

Skarö ha lite körv?


haha aa fan , langa över en slang!! :D

Yankeee
2005-01-21, 13:24
jo..men som sagt: jag har inget emot stockholmare så varför skulle jag bry mig, jag pratade om hur jag uppfattar dialekten

:confused:

Hur vet du ens att det är "stockholmska" om du inte vet om personen kommer från stockholms från början eller hur längre personen bott i stockholm?

Metal_boy_
2005-01-21, 13:28
:confused:

Hur vet du ens att det är "stockholmska" om du inte vet om personen kommer från stockholms från början eller hur längre personen bott i stockholm?

varför har personen samma dialekt då?? om folk försöker att härma dialekten så är det ju fler som uppfattar mden lika dant som jag och hur kommer det sig? Och även om nån inte kommer från stockholm från början så får den dialekten omedvetet pga andra med samma dialekt??

Yankeee
2005-01-21, 13:31
varför har personen samma dialekt då?? om folk försöker att härma dialekten så är det ju fler som uppfattar mden lika dant som jag och hur kommer det sig? Och även om nån inte kommer från stockholm från början så får den dialekten omedvetet pga andra med samma dialekt??

Kan du skriva om det där på svenska, tack.

hobbitar
2005-01-21, 13:31
Vet ni vad krösamos och pärer betyder då?

Yankeee
2005-01-21, 13:35
Vet ni vad krösamos och pärer betyder då?

Lingonsylt och potatis (tack google :))

Metal_boy_
2005-01-21, 13:36
:confused:

Hur vet du ens att det är "stockholmska" om du inte vet om personen kommer från stockholms från början eller hur längre personen bott i stockholm?


Varför skulle det inte vara stockholmska om en person bott i stockholm och fått dialekten därifrån? och varför skulle jag höra samma sak på alla stockholmare fast olika grovt? Det finns personer som försöker prata stockholmska i vissa fall och varför har fler samma uppfatning som jag? speciellt när dom själva försöker likna dialekten? förstod du nu? jag skrev lite slarvigt förut.

RobbeliRobban
2005-01-21, 13:39
Vet ni vad krösamos och pärer betyder då?

pärer är potatis. "jeu, haur duu trääuuffat Jeaun i boen? Han haur geua pääärerh, skaull vei åukaa te Skauvböökä" så låter min Halländska bönder till släktingar.

Yankeee
2005-01-21, 13:42
Varför skulle det inte vara stockholmska om en person bott i stockholm och fått dialekten därifrån? och varför skulle jag höra samma sak på alla stockholmare fast olika grovt? Det finns personer som försöker prata stockholmska i vissa fall och varför har fler samma uppfatning som jag? speciellt när dom själva försöker likna dialekten? förstod du nu? jag skrev lite slarvigt förut.

För att du inte vet hur längre personen har bott i stockholm.
Du hör det, för att du förväntar dig att du ska höra det.
Vilka är det som försöker prata stockholmska?
Förmodligen är det fler som förväntar sig att vi ska säga rekor, ruka osv.

Nu ska jag kolla på något svt-program och leta efter personer som pratar stockholmska, jag föreslår att du gör samma sak. Så kan du visa mig hur det låter. www.svt.se

Metal_boy_
2005-01-21, 13:46
För att du inte vet hur längre personen har bott i stockholm.
Du hör det, för att du förväntar dig att du ska höra det.
Vilka är det som försöker prata stockholmska?
Förmodligen är det fler som förväntar sig att vi ska säga rekor, ruka osv.

Nu ska jag kolla på något svt-program och leta efter personer som pratar stockholmska, jag föreslår att du gör samma sak. Så kan du visa mig hur det låter. www.svt.se

varför förväntar man sig det och hur kan du bevisa att det är så? lyssna på du, jag har inte tänkt att hävda hur något är, jag vet redan vad jag tycker och skiter i resten :thumbup:

jwzrd
2005-01-21, 13:48
Tycker förövrigt att du har ett otäkt hett temperament när det gäller människor med andra åsikter än du. Respektera att folk har olika åsikter, det doftar fördommar i nästan varenda inlägg ifrån dig.

Hett temperament stämmer bra det, sen vet alla att mina åsikter är dom enda rätta :D

ZLTN
2005-01-21, 13:48
Snusen gör oss inte bara fetare heller, den får oss att bråka med varandra om dialekter oxå xD

hobbitar
2005-01-21, 13:51
Sluta tjata om dialekter nu!!! (Shut the fuck up before i slash your ass to the grass!!!! ARGH!)

Jag tror inte snus har någonting med hängbuk att göra. Jag snusar men har väldigt svårt för att gå upp i vikt. Jag tror det är som vissa här säger att det handlar mer om vilken livsstil man har.
För rökare är det ju tvärtom, dom flesta som röker brukar ju vara taniga.

Metal_boy_
2005-01-21, 13:51
Hett temperament stämmer bra det, sen vet alla att mina åsikter är dom enda rätta :D

jo det tycker man ju alltid själv annars skulle man nog inte ha åsikter ;)
Tycker bara det är onödigt att dömma folk som människor mefter deras åsikter, alla har rätt att tycka vad man vill.

Yankeee
2005-01-21, 13:53
varför förväntar man sig det och hur kan du bevisa att det är så? lyssna på du, jag har inte tänkt att hävda hur något är, jag vet redan vad jag tycker och skiter i resten :thumbup:

Varför man förväntar sig något? I detta fallet så låter det som en småstadshistoria och fördomar.

Jag har inte sagt att du hävdar att jag är något. Det struntar jag i. Jag ville bara se om du hade några belägg för dina åsikter.

Metal_boy_
2005-01-21, 13:57
Varför man förväntar sig något? I detta fallet så låter det som en småstadshistoria och fördomar.

Jag har inte sagt att du hävdar att jag är något. Det struntar jag i. Jag ville bara se om du hade några belägg för dina åsikter.


jag har inga fördommar??? jag sa bara hur jag uppfattade dialekten, har du svårt att plocka in det?

Yankeee
2005-01-21, 14:04
jag har inga fördommar??? jag sa bara hur jag uppfattade dialekten, har du svårt att plocka in det?

Nä, ok. Du har inga fördomar.

Metal_boy_
2005-01-21, 14:25
Nä, ok. Du har inga fördomar.

hehe nej vart ser du dom?

jwzrd
2005-01-21, 14:46
Åsikter på det viset du ser på dom, kallas förutfattade meningar. Dvs ett antagande utan grund. Exempel: "Alla i stockholm uttalar ö som u, durren, osv". Det är en förutfattad mening. Ett tecken på trångsynthet och ignorans.

Åsikter som: jag tycker att homoäktenskap verkar schysst, två män är väl bättre än en ensam, <insert fler grunder till antagandet här>. Känns mer naturliga att ta till sig för andra. Det finns ju trots allt något den andra kan möta/refutera/hålla med om/förkasta.

-- EDIT: jag är inte säker på att du förstod andra stycket, kontentan är inte huruvida någon håller med dig i dina åsikter, ej heller hur hetsk någon är mot någon annans åsikter, utan helt enkelt huruvida åsikterna grundar sig på något som någon annan har en möjlighet att förstå även om den andra inte delar dom.

Metal_boy_
2005-01-21, 15:03
Åsikter på det viset du ser på dom, kallas förutfattade meningar. Dvs ett antagande utan grund. Exempel: "Alla i stockholm uttalar ö som u, durren, osv". Det är en förutfattad mening. Ett tecken på trångsynthet och ignorans.

Åsikter som: jag tycker att homoäktenskap verkar schysst, två män är väl bättre än en ensam, <insert fler grunder till antagandet här>. Känns mer naturliga att ta till sig för andra. Det finns ju trots allt något den andra kan möta/refutera/hålla med om/förkasta.

-- EDIT: jag är inte säker på att du förstod andra stycket, kontentan är inte huruvida någon håller med dig i dina åsikter, ej heller hur hetsk någon är mot någon annans åsikter, utan helt enkelt huruvida åsikterna grundar sig på något som någon annan har en möjlighet att förstå även om den andra inte delar dom.

jag säger som yankee, ta inte allt så ordagrant. Och är igentligen en uppfatning om en dialekt hur man uppfattar att den låter något fördomsfullt? När jag menar alla stockholmare så menar jag alla som snackar stockholmska och jag sa inte att det va nått dåligt med det? bara hur jag uppfattade och hör hur det låter...förklara fördommarna i det? herregud jag hoppas du skojar..

Zipic
2005-01-21, 15:05
Snusen gör oss inte bara fetare heller, den får oss att bråka med varandra om dialekter oxå xD

Ja, det är verkligen tragiskt :(

jwzrd
2005-01-21, 15:08
Du missar det jag säger. Du ville veta vad som gjorde att man kan uppfatta dig som fördomsfull. Jag försöker förklara att det grundar sig i ogrundade åsikter från dig. Ogrundade åsikter == fördomar. Att ha fördomar == att vara fördomsfull.

Re. dialekter. Det finns ingen stockholms-dialekt. Sättet man talar på i olika delar av stockholm skiljer sig ganska mycket. Lyssna på någon, gärna äldre, från Söder, jämför med någon från Solna, Lidingö, Åkersberga och Danderyd. Dialekterna är rejält olika. På samma sätt finns det inte En skånska, man pratar rejält annorlunda i tex Ängelholm jämfört med Malmö. Det enda gemensamma där är väl skorrande R.

Metal_boy_
2005-01-21, 15:33
Du missar det jag säger. Du ville veta vad som gjorde att man kan uppfatta dig som fördomsfull. Jag försöker förklara att det grundar sig i ogrundade åsikter från dig. Ogrundade åsikter == fördomar. Att ha fördomar == att vara fördomsfull.

Re. dialekter. Det finns ingen stockholms-dialekt. Sättet man talar på i olika delar av stockholm skiljer sig ganska mycket. Lyssna på någon, gärna äldre, från Söder, jämför med någon från Solna, Lidingö, Åkersberga och Danderyd. Dialekterna är rejält olika. På samma sätt finns det inte En skånska, man pratar rejält annorlunda i tex Ängelholm jämfört med Malmö. Det enda gemensamma där är väl skorrande R.


det är sant me olika dialekter i själva stockholm me... men som icke stockholmare så har jag svårare för att höra skillnad på dem me...klaga på min hörsel om nått i sånna fall :)