handdator

Visa fullständig version : Mjölksyra vid spinningen


Max
2005-01-19, 22:56
Vad skall man ta sig till med mjölksyran vid spinningpassen? Senast hann jag knappast värma upp innan jag fick mjölksyra som varade hela passet.

Fruktansvärt jobbigt och knappast meningen väl? Ibland kan jag köra pass där jag knappast har mjölksyra alls, men senaste passet var som sagt katastrof.

Wooch
2005-01-19, 23:12
För mig var det så att jag vande mig efter ett tag, och mjölksyretåligheten blev bättre. Jag fick helt enkelt träna mig igenom det. Sen så beror det väl mycket på hur mycket motstånd du har inställt. Vet inte om det är till någon hjälp, men jag tog lite personliga erfarenheter.

Karl_alfred
2005-01-19, 23:31
Har testat spinning en gång och gick in i väggen redan efter 5 minuter, antar att man lär anpassa belastningen efter hur vältränad man är. Sen ju mer man hållit på desto mer kan man köra på, precis som styrketräningen! *flex*

maccan_sth
2005-01-20, 07:57
Vad skall man ta sig till med mjölksyran vid spinningpassen? Senast hann jag knappast värma upp innan jag fick mjölksyra som varade hela passet.


Inte ovanligt, inte alls! särskilt bland gymmande grabbar som tränar ben och har relativt starka benmuskler. Detta händer faktiskt rätt ofta på mina klasser! Nu har jag inte sett dig cykla och kan inte ge dig konktreta tips men i min erfarenhet så handlar det om att man har slarvat med uppvärmningen i bland i kombination men att man har tränat annat för nära inpå cykelklassen!

Jag tänker hoppa över den fysiologiska förklaringen om uppvärmningen (den kan vi ta sen om du är intresserad) men jag tycker att man bör ge kroppen några minuter för att komma upp i varv: minst 5-10 min, det är lite olika från person till person. Under uppvärmningen skall du fösöka hitta först en känsla av "lätt" träning, hålla där någon minut, höja till "något ansträngande", hålla där någon minut och vidare till ansträngande. Om du inte är van vid konditionsidrotter (såsom spinning) så tycker jag att du specifikt kan träna din förmåga att hitta dessa nivåer. Om du har tillgång till pulsklockan så blir det hela mycket mer intressant och vetenskapligt korrekt ;-)

/m