handdator

Visa fullständig version : Vad skulle du säga?


Ungtuppen
2005-01-19, 21:55
Hejsan. Jag undrar hur ni skulle hjälpa en väldigt smal och klen kille på runt 170cm och 55kg om han hade motivation och stor vilja att börja styrketräna och lägga på sig väldigt mycket massa?

Tex vilka övningar skulle du rekommendera, hur många set och reps, hur tycker du att denna killes mat-schema skulle se ut om han ville bli rejält mycket större?

Tror du att någon med dessa stats skulle kunna bli riktigt muskulös bara han hade orken och viljan? Låt oss säga att han skulle vara mellan 17 och 20 år.

Fatalist
2005-01-19, 21:58
Hejsan. Jag undrar hur ni skulle hjälpa en väldigt smal och klen kille på runt 170cm och 55kg om han hade motivation och stor vilja att börja styrketräna och lägga på sig väldigt mycket massa?

Tex vilka övningar skulle du rekommendera, hur många set och reps, hur tycker du att denna killes mat-schema skulle se ut om han ville bli rejält mycket större?

Tror du att någon med dessa stats skulle kunna bli riktigt muskulös bara han hade orken och viljan? Låt oss säga att han skulle vara mellan 17 och 20 år.


Lätt, kolla upp z_bumbis nybörjarscheman. Ta reda på alla övningar, hur dom utförs o s v genom nån kunnig kontakt. Typ en PT på ditt gym eller någon annan som ser stor & kunnig ut. Vila mycket, ÄT MYCKET. Sen får du massan på nolltid.

Edit: ÄT MYCKET. D V S FÖRJÄVLA MYCKET. :D

n1klas
2005-01-19, 22:00
Jag tror detta handlar om dig, varför inte säga d?

bosse_brutal
2005-01-19, 22:02
som fatalist, ät, ät och ät ännu mer. sen äter du lite till på det.
i början skulle jag satsa på att köra mycket basövningar, t.ex. bänk, mark, böj, chins och dips.

Fatalist
2005-01-19, 22:03
Du har ungefär (nästan exakt samma) utgångsläge som jag hade för ett år sen. Nu ligger jag runt 73kg men vikten är fortfarande på gång uppåt. Jag har blivit ungefär, tja, mer än dubbelt så stark, t o m 3 ggr så stark i en del övningar sen dess. Behöver inte nämna att jag lagt på mig en jävla massa muskler jämfört med innan?

Det viktigaste är kontinuitet. Hoppa inte över ett pass bara för att du inte känner för det, eller för att du hellre stannar hemma och spelar dator. Åk till gymme toch träna HÅRT så länge du inte är sjuk.


Och som jag sa innan, våga äta mycket!

Zipic
2005-01-19, 22:05
Testa sökfunktionen. Sen kan du kolla in "Best Of Kolozzeum" delen.
Där finns mycket läsvärt.

Nybörjarguider:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=9554
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=9555

Om du vill lägga på dig massa så är det bara att träna hårt och äta ordenltigt och mycket. När du är mätt så ta en portion till. ;)

När du precis börjat träna så är det mer viktigt att du får koll på lite övningar och får rutin i din träning. När det gäller kosten så räcker du att du försöker äta mycket. Mycket proteinrikt, Fisk, Fågel, Kött osv.

Alla kan bli riktigt muskulösa om dem har motivationen till det.
Sen beror det klart på hur pass stor man vill bli.
Och i slutändan så spelar även dina gener in en del. Vissa har bättre Genetiska föruttsättningar än andra. Men det betyder inte att vem som helst kan bli stor. :)
:eating: + :bpump: = :thumbup:

Och Lycka till!!

Ungtuppen
2005-01-19, 22:08
Då tror du ganska fel, nog för att även jag var sån för ungefär ett år sedan och jag har inte ökat så värst mycket, frun 56kg till 65kg. Det är en vän som vill börja träna och eftersom att jag inte är säker på hur man ska börja för att det ska bli så bra som möjligt så frågar jag här.

Bengan
2005-01-19, 23:32
Då tror du ganska fel, nog för att även jag var sån för ungefär ett år sedan och jag har inte ökat så värst mycket, frun 56kg till 65kg. Det är en vän som vill börja träna och eftersom att jag inte är säker på hur man ska börja för att det ska bli så bra som möjligt så frågar jag här.

Är inte 9 kg mycket på ett år? :confused:
Jag är glad om jag ökar 5 kg på ett år, men det är ju jag det

Bolio
2005-01-20, 00:36
Mycket kan det aldrig vara. Jag vet folk som ökar 14kg i lean bodymass på 3 månader under vissa perioder. Och alla hans gains är nog inte lean bodymass, jag gissar på att det följde med en del fett också, vilket är skitbra om man väger så lite.

Bjorne
2005-01-20, 07:44
Är inte 9 kg mycket på ett år? :confused:
Jag är glad om jag ökar 5 kg på ett år, men det är ju jag detÖkat 14kg på 10 månader :cool: *flex*

Big_Vik
2005-01-20, 07:50
Hej.

jag har tränat i 2år och kan knappast kallas för stor men jag vill ändå ge ett råd.

Största delen av mitt första gymår körde jag ofta 4 gånger/vecka med avancerade scheman och nu då jag tittar tillbaka på den tiden kan jag se att det var en oerhört lökig (dålig) tid ökningsmässigt sett. (Man ska ju öka som bäst i början) Att jag spelade massa fotboll gjorde inte saken bättre heller, var nog ganska övertränad :smash:

Vad vill jag ha ut av det här då? Börja lugnt två gånger i veckan med den enklaste övningar, vilka ocksåär de bästa. smart va? ;)

aliquis
2005-01-20, 09:06
Hejsan. Jag undrar hur ni skulle hjälpa en väldigt smal och klen kille på runt 170cm och 55kg om han hade motivation och stor vilja att börja styrketräna och lägga på sig väldigt mycket massa?
Att börja träna och äta är väl ett schysst förstasteg.
Tex vilka övningar skulle du rekommendera, hur många set och reps, hur tycker du att denna killes mat-schema skulle se ut om han ville bli rejält mycket större?
De som är tyngst, förutsatt att han har någon som kan visa honom hur det skall göras. Att söka specifika reps och set verkar bara meningslöst, börja med 12-15 ett tag tills övningen sitter, säg 3-6 månader, sedan kan man ju kanske börja köra ner på 8 eller något. Börja inte dela upp kroppen en massa eller kör 5 dagar i veckan bara för att "nu skall det köras". 3 är väl lagom kanske? Något specifikt matschema tror jag inte heller på, bara det är tillräckligt och bra mat, bra mat får han läsa sig till vad det är.
Att gå upp till 6 måltider om dagen och se til att få i sig någon form av mat DIREKT efter träning duger väl som en början.
Tror du att någon med dessa stats skulle kunna bli riktigt muskulös bara han hade orken och viljan? Låt oss säga att han skulle vara mellan 17 och 20 år.
Ja, beror väl på vad du menar med muskulös med, men klart han kan. Har ju åldern på sin sida också, svårare för de som är 40 när de börjar träna kanske.

Jag började ju inte på 55 men råkade hamna på 54 på drygt 1.70, har väl inte varit alltför duktig att göra något åt det men större är jag ju iaf. Med mer mat hade det ju hänt mer. Sedan bör han väl ändå veta att det tar tid så han inte lägger ner bara för att han inte ser ut att väga 75 efter 4 månader.

z_bumbi
2005-01-20, 09:14
Tips ett.
Kolla på andra trådar som är aktuella just nu t ex den här http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=36497

Tips två
Sök genom kollo på olika frågor som dyker upp. Det finns flera långa trådar om just vilka fel man gjort som nybörjare och vad man istället skulle ha gjort. Läs och njut!

Tips tre
Ställ sen de frågor som man inte tycker sig fått svar på.

bubbe
2005-01-20, 09:50
Mycket kan det aldrig vara. Jag vet folk som ökar 14kg i lean bodymass på 3 månader under vissa perioder. Och alla hans gains är nog inte lean bodymass, jag gissar på att det följde med en del fett också, vilket är skitbra om man väger så lite.


åååh, 14 kg på en redan tränad person? 14 är i vilketfall som helst rena roid uppgången. fast som du säjer även om tuppens polare har gått upp i fett, är det säkert bara bra.