handdator

Visa fullständig version : Skära ned på mjölkdrickandet?Hur mkt dricker du? Hur mkt Bör man dricka ?

GymTT
2005-01-19, 19:30
Hejsan!

Ja precis som topicen lyder, hur mkt dricker du? "måste" man dricka mjölk?
bör man? Hur mycket?
Läste en defftråd med en kille som gick ned grymt mycket bf bara vecka på vecka han sa att han skurit ned på mjölkprodukterna.
Grub?
Tackar.

MVH TT

Callister
2005-01-19, 19:35
Jag dricker nog minst en liter per dag iaf.
Men mjölk är bra, kalciumet i mjölken ökar fettförbränningen, när man har fettfattiga mjölkprodukter.

Däremot måste man inte dricka mjölk.. ;)

GymTT
2005-01-19, 19:37
Jag dricker nog minst en liter per dag iaf.
Men mjölk är bra, kalciumet i mjölken ökar fettförbränningen, när man har fettfattiga mjölkprodukter.

Däremot måste man inte dricka mjölk.. ;)

Okej, dricker du minimjölk eller ?

MVH TT

aliquis
2005-01-19, 19:38
inget, nej, råder det delade meningar om, lagom är alltid bäst - en liter om dagen kanske.

Trance
2005-01-19, 19:38
Nej du måste inte dricka mjölk.
Du dricker så mycket mjölk du vill sålänge det inte är extrema mängder typ 3-4+ liter per dag.
Man går fortfarande ner i vikt om man gör av med mer energi än man tar in.

aliquis
2005-01-19, 19:41
callister: Jag köper som sagt inte "kalcium höjer fettförbränningen, men just mejeriprodukter är extra bra", VARFÖR är de extra bra? Det måste ju bero på NÅGOT, typ kalcium tillsammans med protein eller något, dessutom så hade ju kalcium överhuvudtaget en sådan effekt även om den inte var lika bra från de andra livsmedlen.

Fördelen med mjölk är väl proteinkvaliten och b12-vitamin om man är vegetarian, nackdelarna är väl bl.a. att de flesta människor är intoleranta, fettet är dåligt och ökad risk för benskörhet (fast ju här tränar ju folk så då är det ju kanske inte så intressant).
Nödvändigt är det ju absolut inte iaf, kan inte förstå hur man ens skulle kunna få för sig en sådan mat. Mjölk är något däggdjur livnär sig på i början av livet, inget annat.

Callister
2005-01-19, 19:51
Jag dricker lättmjölk eller mellanmjölk (trådskaparen).

Veganen (minns ej namnet) ;) :

Zemel M B, Shi H. Greer B, DiRienzo D & Zemel PC. Regulation of adiposity by dietary calcium FASEB J. 14:1132-1138, 2000.

Zemel M B, Thompson W, Zemel P, Nocton A M, et al. Dietary calcium and dairy products accelerate weight and fat loss during energy restriction in obese adults Am J Clin Nutr 75(suppl. 2):a342S, 2000.

Zemel MB. Mechanisms of dairy modulation of adiposity J Nutr 133:252S-256S, 2003.

Teegarden D. Calcium intake and reduction in weight or fat mass. J Nutr 133:249S-251S, 2003.

E L Melanson et al., Relation between calcium intake and fat oxidation in adult humans. Int Journal of Obesity 27:196-203, 2003.

Utdrag ur fullängdsstudierna:

"Notably, dairy sources of calcium exert markedly greater effects in attenuating weight and fat gain and accelerating fat loss. This augmented effect of dairy vs. supplemental calcium is likely attributable to additional bioactive compounds in dairy that act synergistically with calcium to attenuate adiposity; among these are angiotensin converting enzyme inhibitory peptides, which limit angiotensin II production and thereby limit angiotensin II stimulation of adipocyte lipogenesis. These concepts are confirmed by both epidemiological and clinical data, which similarly demonstrate that dairy products exert a substantially greater effect on both fat loss and fat distribution compared to an equivalent amount of supplemental calcium."

"Calcium in the form of dairy exerted a greater effect on attenuating fat deposition than a comparable quantity of elemental calcium. Consistent with this, a recent randomized clinical trial demonstrated a markedly greater weight loss (7.0 vs. 1.7 kg) in patients maintained on a milk-based diet for 16 wk vs. those maintained on conventional hypocaloric diet at the same level of energy intake (16) . Although this difference was attributed to the novelty of the milk-based diet possibly contributing to a greater level of compliance, data presented herein suggest that this effect may also be attributable to suppression of 1,25-(OH)2-D and adipocyte Ca2+, with a consequent reduction in the efficiency of energy utilization."

Här är fullängdsartiklarna:

http://www.jacn.org/cgi/content/full/21/2/146S

http://www.nutrition.org/cgi/content/full/133/1/252S

http://www.nutrition.org/cgi/content/full/133/1/249S

http://www.obesityresearch.org/cgi/...t/full/12/4/582

/ King Grub

Edit:
Läste igenom ditt inlägg igen, och jag kanske missuppfattar dig.. o jag kan ha skrivit fel i början men jag förstår det så som att kalcium i fettsnåla mjölkprodukter höjjer fettförbränningen :)

King Grub
2005-01-19, 20:11
Du "måste" inte dricka mjölk, men det är ett ypperligt näringsämne, och det skulle aldrig falla mig in att utesluta (magra) mjölkprodukter ur kosten. Jag ser helt enkelt inga nackdelar med dem.

Patriarch K
2005-01-19, 20:18
Du "måste" inte dricka mjölk, men det är ett ypperligt näringsämne, och det skulle aldrig falla mig in att utesluta (magra) mjölkprodukter ur kosten. Jag ser helt enkelt inga nackdelar med dem.

Inga nackdelar?
Är inte kalket som finns i mjölk en nackdel? Tänkte på åderförkalkning, eller är det bara något dumt rykte?

King Grub
2005-01-19, 20:21
Inga nackdelar?
Är inte kalket som finns i mjölk en nackdel? Tänkte på åderförkalkning, eller är det bara något dumt rykte?

Åderförkalkning har inget med kalcium i kosten att göra. Åderförkalkning är ett felaktigt ord, som borde heta åderförfettning, eftersom det är vad det handlar om.

Trance
2005-01-19, 20:24
Åderförkalkning har inget med kalcium i kosten att göra. Åderförkalkning är ett felaktigt ord, som borde heta åderförfettning, eftersom det är vad det handlar om.

Detta var mycket interessant, vad har återförkalning(fettning) att göra då? Om det har med de mättade fetterna att göra så undrar jag varför mjölk är så förknippat med det?

King Grub
2005-01-19, 20:25
Om det har med de mättade fetterna att göra så undrar jag varför mjölk är så förknippat med det?

Ja, det har det, och mjölk är väl förknippat med det just pga av det mättade fettet i mjölk. Det slipper man, om man väljer att dricka lätt- eller minimjölk. Åder"förkalkning" är fett som lagras in som "plack" i kärlväggarna, vilket leder till att dessa förhårdnar med åren. Detta plack har kalkartad konsistens, och det är därifrån namnet kommer, men det är som sagt missvisande, och har inte med kalcium att göra.

Zakath
2005-01-19, 20:47
Jag dricker 1-4 liter minimjölk/dag och jag mår allt annat än dåligt av det :thumbup:

Cilia
2005-01-19, 20:48
själv jobbar jag på att få i mig mer fettsnåla mjölkprodukter.
det går sagta framåt men det är inte så lätt att ändra sin kost jämt.

vad är ditt mål med att dra ner på mjölkprodukter?

vrålapa
2005-01-19, 21:01
Jag dricker 2 liter mjölk om dagen, bestämt 2 liter om dagen, Sen vad det blir utöver det är väl några deciliter. Mår alldeles utmärkt utav allt mitt mjölkdrickande.

Edit, lättmjöööölk är det som gäller.. :thumbup:

GymTT
2005-01-19, 22:19
själv jobbar jag på att få i mig mer fettsnåla mjölkprodukter.
det går sagta framåt men det är inte så lätt att ändra sin kost jämt.

vad är ditt mål med att dra ner på mjölkprodukter?

Tjena, mitt mål är att gå ned lite i min BF, och läste som sagt en killen deff och han gick ned bra i vikt och minskade fettet riktigt synligt på bara några veckor, han sade att han hade dragit ned på mjölkprodukterna bl a

MVH TT

Rockhard
2005-01-19, 22:23
ca 2 liter lättmjölk

Zakath
2005-01-19, 22:25
Tjena, mitt mål är att gå ned lite i min BF, och läste som sagt en killen deff och han gick ned bra i vikt och minskade fettet riktigt synligt på bara några veckor, han sade att han hade dragit ned på mjölkprodukterna bl a

MVH TT

Har för mig att det var Habib som sade så, och vad jag kommer ihåg så (inget illa menat) verkade han fortfarande vara kvar i nybörjarstadiet. Kommer jag ihåg fel? Att tappa i BF är inte så svårt, man kan göra många fel och ändå få bra resultat. Men det betyder inte att man ska upprepa felen.

GymTT
2005-01-19, 22:29
Har för mig att det var Habib som sade så, och vad jag kommer ihåg så (inget illa menat) verkade han fortfarande vara kvar i nybörjarstadiet. Kommer jag ihåg fel? Att tappa i BF är inte så svårt, man kan göra många fel och ändå få bra resultat. Men det betyder inte att man ska upprepa felen.

Tjena, nja denna kille heter dock J_Hells.
Titta på hans journal och bilder!

MVH TT

Wooch
2005-01-19, 23:23
Jag dricker väl strax under en liter.

Rataxes
2005-01-20, 00:07
MVH TT
När II-nojan var som värst var det väldigt många som drog ned på mjölkprodukter och tyckte sig märka "tydliga positiva resultat" :D Se hur snabbt det ändrade sig när det kom fram hur nyttigt mjölkkalcium var för fettförbränningen.

Tenzu
2005-01-20, 02:25
Tillsätts det A-vitamin i såväl minimjölk som 3-procentig?

Sverker
2005-01-20, 07:37
Tillsätts det A-vitamin i såväl minimjölk som 3-procentig?

Arla har förklaringen:
http://www.arla.se/templates/Tipsorad.aspx?id=2919

En snabb kontroll i SLVs databas berättade att mini- och lätt-mjölk innehöll 45 mikrogram A-vitamin ( retinol ) per dl.
Standardmjölk, 3 % innehöll 25 mikrogram A-vitamin.

Cilia
2005-01-20, 10:18

MVH TT

det var just det som gjorde mig förvånad eftersom jag tycker mig ha läst här att det är possitivt för förbränningen att få i sig mjölkprodukter iaf med låg fetthalt.

det är anledningen till att jag vill öka min konsumtion.

J_Hells
2005-01-20, 10:54
Om jag får förklara litegrann varför just jag skär ned på mjölkprodukterna under deff.. :)

Jag konsumerar just nu ca 2 glas lättmjölk om dagen och ett par skivor ost med 5% fetthalt. Anledningen till detta är för att det känns som matsmältningen sabbas av mjölkprodukterna, jag blir ofta dålig av att dricka för mycket mjölk. För mycket för mig är över 1 liter mjölk. Jag känner mig också piggare när jag skurit ned på mjölkprodukterna, och det känns som deffen går bättre utan en massa mjölkprodukter. Dels för att jag får i mig mindre kcal (jag dricker ju vatten istället) och dels för att jag känner mig piggare (mindre blodsockersvängningar?).

Chandler
2005-01-20, 11:16
Ca. 1,5l/dag.

Hur "skadligt" är det förresten att få i sig 600% av dagsbehovet av B12 varje dag? Dessutom finns det ju några till vitaminer (D-vitamin, någon B-vitamin till..) som man enkelt får i sig mångdubbla dagsbehovet enbart genom att dricka en mjölkburk eller två.

Sverker
2005-01-20, 11:38
Du får inte i dig 600 % av dagsbehovet av vit-B12 med två liter mjölk ;)

För att kunna absorbera jättemolekylen vit-B12 utsöndrar magen ett litet protein, IF eller Instrincte Factor som gör att nedre tunntarmen kan ta upp detta komplex. Är förråden överfulla utsöndras inte IF och du tar heller inte upp så mycket av vitaminet.

2 liter mjölk ger dig heller inte skadliga halter av vit-D. För att få det krävs kraftiga doser av olika tillskott.

B-vitaminerna kommer du aldrig i närheten av skadliga doser.

Cilia
2005-01-20, 12:26
mitt mål är att få i mig knappt en liter mjölk per dag.
Idag är jag glad om jag får i mig 0,5 l mjölkprodukter och jag äter sällan ost.
det ingår inte i mina vanor eftersom jag sällan äter smörgåsar därför får jag fölita mig på att inta yoghurt mjölk.

z_bumbi
2005-01-20, 12:54
mitt mål är att få i mig knappt en liter mjölk per dag.
Idag är jag glad om jag får i mig 0,5 l mjölkprodukter och jag äter sällan ost.
det ingår inte i mina vanor eftersom jag sällan äter smörgåsar därför får jag fölita mig på att inta yoghurt mjölk.

Osttips
Köp hem en ost och skär den i små kuber och stoppa allt i en låda i frysen. När man sen äter en maträtt där det passar in med ost så slänger man bara på några kuber, passar perfekt för matlådor som man värmer i micron t ex.
Jag äter inte heller upp en ost om jag har den hemma men nu kan jag slänga in den i frysen när jag märker att det blir en del över.

Iofs är ju yoghurt gott det med. :)

Doctor Snuggles
2005-01-20, 13:04
Finns lite delade meningar (nä!?) om mjölkens effekter.
T.ex: http://www.notmilk.com/

Sverker
2005-01-20, 14:52

Denna sida är amerikansk och speglar inte Kolozzeums medlemar som till stor del är bosatta i norden ;)
Av tradition konsumerar vi nordbor mjölk och har en helt annan tolerans mot mjölkprotein och mjölksocker än amerikanen som oftast har ett annat ursprung.

Djurhållningen är kanske inte bättre än i USA, men insynen är säkert större hos svenska bönder och kontrollen av djuren sker av kompetenta myndigheter.
Kontakta din Miljö- och hälsoskyddsförvaltning och be att få se vilken inspektioner de utför hos kommunens djurhållare ( leve offentlighetsprincipen ) ;)

Skulle vara bra att få se en motsvarande hemsida från en organisation/person som är bosatt i norden !

Tolkia
2005-01-20, 16:51
Om jag får förklara litegrann varför just jag skär ned på mjölkprodukterna under deff... ( ... ) ... det känns som matsmältningen sabbas av mjölkprodukterna, jag blir ofta dålig av att dricka för mycket mjölk. För mycket för mig är över 1 liter mjölk. Jag känner mig också piggare när jag skurit ned på mjölkprodukterna ...
Det skulle inte kunna vara så att du känner dig piggare eftersom du inte "sabbar magen" med en massa mjölk varje dag? Det är ju få saker som sänker ens allmänna välbefinnande så som en bråkande/strejkande mage. Att >1 l skulle vara "för mycket" tycker jag inte alls låter speciellt konstigt. Och även om det inte finns någon allmängiltig "bör-gräns" för mjölkintag kan det ju i vilket fall som helst inte finnas någon som helst anledning att bälga i sig mjölk om man inte mår bra av den ... (det är ju inte precis det enda tillgängliga näringsämnet ...)?

GymTT
2005-01-20, 19:55
Vad säger Grub om detta? Hur mkt dricker du per dag?
Varför jag tar upp detta är för att jag äter verkligen ingentiiing onyttigt, inte gjort d i cirka 6 månader, men det underhudsfett jag vill ha väck försvinner ändå inte *grr* *screwy*
Vad ska jag skära ned på? äter ju bara nyttig mat också.

MVH TT

J_Hells
2005-01-20, 19:59
Varför jag tar upp detta är för att jag äter verkligen ingentiiing onyttigt, inte gjort d i cirka 6 månader, men det underhudsfett jag vill ha väck försvinner ändå inte *grr* *screwy*

MVH TT

Du får väl testa helt enkelt. Prova att dricka mindre mjölk och se vad som händer. Det var så jag testade och kom underfund med mitt "mjölkproblem". :)

J_Hells
2005-01-20, 20:02
Det skulle inte kunna vara så att du känner dig piggare eftersom du inte "sabbar magen" med en massa mjölk varje dag? Det är ju få saker som sänker ens allmänna välbefinnande så som en bråkande/strejkande mage. Att >1 l skulle vara "för mycket" tycker jag inte alls låter speciellt konstigt. Och även om det inte finns någon allmängiltig "bör-gräns" för mjölkintag kan det ju i vilket fall som helst inte finnas någon som helst anledning att bälga i sig mjölk om man inte mår bra av den ... (det är ju inte precis det enda tillgängliga näringsämnet ...)?

Jo, det är möjligt att du har rätt. Men jag överdrev kanske i "sabba matsmältningen", det inte så att jag blir sjuk av mjölk eller någonting sånt.

GymTT
2005-01-20, 20:05
Du får väl testa helt enkelt. Prova att dricka mindre mjölk och se vad som händer. Det var så jag testade och kom underfund med mitt "mjölkproblem". :)

Jo precis, förut drack jag väl kanske 1-1.5 liter. Från och med ngn dag tillbaka nu försöker jag ligger på 1 till 1.5 glas mjölk per dag?

MVH TT

Zakath
2005-01-20, 20:44
Om mjölken skulle vara ett hinder så är du väl helt enkelt laktosintolerant. Det är inte så ovanligt, men jag tvivlar, det verkar faktiskt vara något som du bara fått för dig.. :(
Men kämpa på nu!

gabbiz
2005-01-20, 21:09
ja drar lätt över en liter per dag.. kanske ibland upp emot två om jag är törstig.. xD gott =)

Zera
2005-01-20, 21:26

MVH TT

Du förlorar inte något fett så länge du äter mer kcal än vad du gör av med. Har inget med något enskilt livsmedel att göra.

GymTT
2005-01-20, 22:27
Du förlorar inte något fett så länge du äter mer kcal än vad du gör av med. Har inget med något enskilt livsmedel att göra.

Det har jag förstått, men det är omöjligt att jag äter mer än vad jag gör av med då jag idrottar minst en gång varje dag. och äter typ bara fullkorns pasta/keso/tonfisk/mer keso / makrill om dagarna ?

MVH TT

Cilia
2005-01-20, 22:40
Det har jag förstått, men det är omöjligt att jag äter mer än vad jag gör av med då jag idrottar minst en gång varje dag. och äter typ bara fullkorns pasta/keso/tonfisk/mer keso / makrill om dagarna ?

MVH TT

grönsaker och frukt????

Zera
2005-01-20, 23:46

MVH TT

Skriv upp och räkna ut allt du äter under en dag. Det är det bästa sättet att ta reda på om du ligger under din förbrukning. Du kanske ligger bara liiite under och då går du knappt ner någonting, eller vääldigt sakta.

HookersUnited
2005-01-20, 23:54

MVH TT
Täcker maten upp ditt energibehov så går du inte ner i vikt oavsett om det är pizza eller ris och tonfisk du äter.

J_Hells
2005-01-21, 00:00

OT: Den där sidan verkar vara "lite" oseriös... :laugh:

http://www.notmilk.com/vitaminb12.html

Tenzu
2005-01-21, 01:10
Arla har förklaringen:
http://www.arla.se/templates/Tipsorad.aspx?id=2919

En snabb kontroll i SLVs databas berättade att mini- och lätt-mjölk innehöll 45 mikrogram A-vitamin ( retinol ) per dl.
Standardmjölk, 3 % innehöll 25 mikrogram A-vitamin.

tack.
Finns det någon anledning till denna överkompensation?

Sverker
2005-01-21, 07:14
tack.
Finns det någon anledning till denna överkompensation?

Fettet.

Det behövs fett för att kunna ta upp fettlösliga vitaminer. Lägre dos men bättre upptag i standardmjölk.

King Grub
2005-01-21, 07:36

MVH TT

Du kan cykla Vättern Runt varje dag och ändå gå upp i vikt av den maten... om du äter tillräckligt mycket av den.

GymTT
2005-01-21, 11:50
Du kan cykla Vättern Runt varje dag och ändå gå upp i vikt av den maten... om du äter tillräckligt mycket av den.

Okej, så ditt tips är att väga maten och sedan räkna ut hur många kcal det blir per dag?

MVH TT

King Grub
2005-01-21, 11:52
Med tanke på att dina inlägg ger intryck av en lätt (?) mat- och nyttighetshysteri, så nej. Du verkar behöva läsa in grunderna i näringslära först.

GymTT
2005-01-21, 20:45
Med tanke på att dina inlägg ger intryck av en lätt (?) mat- och nyttighetshysteri, så nej. Du verkar behöva läsa in grunderna i näringslära först.

Tjena Grub, okej, heh jo man har ju blivit lite så på senare tid.
Okej, du menar att jag ska läsa "Deff, En guide" mer noggrant?

MVH TT

King Grub
2005-01-21, 20:53
Nej, jag menar att du rent allmänt bör lära dig mer om hur kroppen fungerar, vad näringsämnen gör och vad som behövs för att leva och må bra. Du verkar gå från ytterligheter och fixera dig för mycket på enskilda detaljer (vindruvorna?) t ex. Sagt i all välmening.

GymTT
2005-01-21, 21:00
Nej, jag menar att du rent allmänt bör lära dig mer om hur kroppen fungerar, vad näringsämnen gör och vad som behövs för att leva och må bra. Du verkar gå från ytterligheter och fixera dig för mycket på enskilda detaljer (vindruvorna?) t ex. Sagt i all välmening.

Okej, jo jag vet skulle gärna vilja lära mig mer om hur kroppen fungerar. Största problemet är väl tiden, men hur ska jag lära mig? böcker??
Jo jag gör det ibland, det är sant. Jaja du behöver inte påpeka om välmening, det är klart, det är kanon att få lära sig nytt :thumbup:
Trevlig helg.

MVH TT

Chandler
2005-01-21, 22:33
Du får inte i dig 600 % av dagsbehovet av vit-B12 med två liter mjölk ;)

Skönt att höra. :) Lätt att dra förhastade slutsatser när det står på mjölkburken att 100g ger 40% av dagsbehovet.. *screwy*

Sverker
2005-01-22, 09:00
Mjölk innehåller 0.4 mikrogram vit-B12 ( Cobolamin ) per 100 g.
1 liter mjölk ger dig alltså 4 mikrogram.Dagsbehovet av B12 är 3 mikrogram.

Snabbt räknar ger 2 liter mjölk 250 % av dagsbehovet. Det är mycket men inte skadligt på något sätt.

Jakobbus
2005-01-22, 15:34
Största problemet är väl tiden, men hur ska jag lära mig? böcker??
Tiden? varfor har du sa brattom?
Bocker ar SILVER men att lasa runt i lite kolozzeum poster ar GULD!

Chandler
2005-01-22, 19:38

Snabbt räknar ger 2 liter mjölk 250 % av dagsbehovet. Det är mycket men inte skadligt på något sätt.

Kanske det är tillsatt mera i den finska mjölken? Nå, skall för säkerhets skull läsa en gång till på burken.

Edit:

Skillnaden ligger i hur stort man anser att dagsbehovet är!

Har inte ett överdrivet stort B-vitaminsintag fettförbränningshämmande effekt?

Här kommer hela innehållsförteckningen på samma gång:

Patöriserad fettfri mjölk
Ingredienser: mjölk och D-vitamin
Näringsvärde/100g:
energi 140kJ/33kcal
kolhydrat 4,9g
fett 0g
kalcium 120mg (15%*)
B2-vitamin 0,2mg (12,5%*)
B12-vitamin 0,4mikrog (40%*)
D-vitamin 0,5mikrog (10%*)
*av rekommenderat dagsintag
Tillsatt D-vitamin

Och just det, det märket är Valio (smygreklam :D ?), men det kan ju inte vara någon märkbar skillnad mellan svensk/finsk mjölk..

aliquis
2005-01-22, 20:15
Sprutorna ger väl 4g.. om dagen ;D, så jämfört med dem är det ju ingenting.

aliquis
2005-01-22, 20:16

Dagsbehoven är satta lite olika överallt, det är ju rekommenderade minimiintag för att slippa bristsjukdomar det gäller, men är väl svårt att veta vad som är säkert och inte och lagom...
Vad gäller den sista frågan är ju "överdrivet stort" inte "dubbla mängden". Personer som tränar och äter mer lär ju behöva mer också.

Sverker
2005-01-22, 20:38
Sprutorna ger väl 4g.. om dagen ;D, så jämfört med dem är det ju ingenting.

Njaa....sprutorna är vad jag kan se på 1000 mikrogram dvs 1 mg två gånger i veckan, ett antal veckor för att bota pernicious anemi.

Därefter 1000 mikrogram var 6:e vecka.

Sverker
2005-01-22, 20:44
Edit:

Och just det, det märket är Valio (smygreklam :D ?), men det kan ju inte vara någon märkbar skillnad mellan svensk/finsk mjölk..

Minimibehovet för att undvika brist ligger ju kring 1 mikrogram per dag. Finland anser tydligen att dagsbehovet är 2.5 mikrogram och svenska SLV att 3 mikrogram är säkert för god hälsa.

Just B6, pyrodoxin misstänks vara hämmande för fettförbränningen vad jag minns. Men jag har dålig koll på just det.

Mjölken är samma på båda sidor Östersjön. Svenska kor är svarvita och jag mistänker att finska kor är blåvita :D

aliquis
2005-01-22, 20:51
Isf var jag helt ute o cyklade, orkar inte leta, men har för mig det var extrema doser. Det är det ju iofs hur som helst, men inte lika extrema ;D

Tenzu
2005-01-23, 19:37
Fettet.

Det behövs fett för att kunna ta upp fettlösliga vitaminer. Lägre dos men bättre upptag i standardmjölk.

ah naturligtvis, så logiskt.