handdator

Visa fullständig version : Vassle som mellanmål - hur dåligt?


Slartibartfast
2005-01-19, 12:17
Är det sämre än sojaprotein?

Vasslekoncentrat är ju det billigaste proteinet som finns, så är man fattig vill man ju inte köpa dyra kaseinpulver.

z_bumbi
2005-01-19, 12:40
Är det sämre än sojaprotein?

Vasslekoncentrat är ju det billigaste proteinet som finns, så är man fattig vill man ju inte köpa dyra kaseinpulver.

Det beror lite på vad du äter till men jag klassar det som helt okey och inget att hänga upp sig på.
Äter man var tredje timme så har inte förra måltiden lämnat kroppen och det dröjer bara 3 timmar tills det är dags igen.

Slartibartfast
2005-01-19, 12:55
Det beror lite på vad du äter till men jag klassar det som helt okey och inget att hänga upp sig på.
Äter man var tredje timme så har inte förra måltiden lämnat kroppen och det dröjer bara 3 timmar tills det är dags igen.

Så äta, vänta tre timmar, ta vassledrink, vänta tre timmar, äta.

Så du menar eller?

King Grub
2005-01-19, 13:15
Blanda vasslet i mjölk så får du både långsamt protein från mjölken som fyller på aminosyreutsöndringen utöver vasslets snabba protein. Det är helt okej med vassleprotein som mellanmål.

Kasein i sig vid ett enstaka tillfälle ger större utnyttjande av proteinet, "protein gain" än vassle, för unga individer. För äldre personer verkar dock "pulse feedings" med snabbt protein ge bättre utnyttjande.

"In young men ingesting protein meals, slowly digested proteins (caseins: CAS) induce a higher protein gain than those that are rapidly digested (whey proteins: WP)."

J Physiol. 2003 Jun 1;549(Pt 2):635-44. Epub 2003 Mar 28. The rate of protein digestion affects protein gain differently during aging in humans.

Slartibartfast
2005-01-19, 13:26
Blanda vasslet i mjölk så får du både långsamt protein från mjölken som fyller på aminosyreutsöndringen utöver vasslets snabba protein. Det är helt okej med vassleprotein som mellanmål.

Kasein i sig vid ett enstaka tillfälle ger större utnyttjande av proteinet, "protein gain" än vassle, för unga individer. För äldre personer verkar dock "pulse feedings" med snabbt protein ge bättre utnyttjande.

"In young men ingesting protein meals, slowly digested proteins (caseins: CAS) induce a higher protein gain than those that are rapidly digested (whey proteins: WP)."

J Physiol. 2003 Jun 1;549(Pt 2):635-44. Epub 2003 Mar 28. The rate of protein digestion affects protein gain differently during aging in humans.

Kul att höra att det funkar. Har just hällt i mig en sojaprottedrink och HUUUU vad äckligt det var!!

Kör nog med vassle i fortsättningen.

Jay-Z
2005-01-19, 13:31
Blanda vasslet i mjölk så får du både långsamt protein från mjölken som fyller på aminosyreutsöndringen utöver vasslets snabba protein. Det är helt okej med vassleprotein som mellanmål.

Kasein i sig vid ett enstaka tillfälle ger större utnyttjande av proteinet, "protein gain" än vassle, för unga individer. För äldre personer verkar dock "pulse feedings" med snabbt protein ge bättre utnyttjande.


Läste i en annan tråd, annan bräda, om någon som körde vassle ihop med psylliumfrön (som mellanmålsprotein). Tanken, som jag förstod det, var att sänka insulinutsöndringen (som jag antar att man inte vill ha utanför träningen) med hjälp av psylliumfröna? Fast det kanske inte funkar?

/Mr confused

King Grub
2005-01-19, 13:33
Läste i en annan tråd, annan bräda, om någon som körde vassle ihop med psylliumfrön (som mellanmålsprotein). Tanken, som jag förstod det, var att sänka insulinutsöndringen (som jag antar att man inte vill ha utanför träningen) med hjälp av psylliumfröna? Fast det kanske inte funkar?

/Mr confused

Jodå, det funkar, men lär kanske vara lite onödigt, eftersom vassle förbättrar insulinkänsligheten, i alla fall i jämförelse med t ex samma mängd protein från kött. Det lär inte behövas.

Jay-Z
2005-01-19, 13:50
Jodå, det funkar, men lär kanske vara lite onödigt, eftersom vassle förbättrar insulinkänsligheten, i alla fall i jämförelse med t ex samma mängd protein från kött. Det lär inte behövas.

Hmm. Såg i den stoora (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=19404) tråden om insulin att man helst bara ska ha en insulintopp om dagen, efter träningen, hur rimmar det med att ta en fördrink med malto och vassle? Eller är detta något som förändrats sedan dess?

King Grub
2005-01-19, 13:58
Jag har inte skrivit i den tråden att du bara skall ha en insulintopp per dag. Jag skrev att en insulintopp efter träning inte har någon fettinlagrande effekt. Det är inte samma sak.

Insulinpåslag från protein till frukost är t ex alldeles utmärkt, och företräningdrink innebär inte insulintopp förrän under träning, och just syftet med företräningsdrinken är att skapa insulinfaciliterad aminosyretillförsel till muskelcellerna.

Efter träning är fettinlagringen avstängd medan den insulinberoende glykogeninlagringen är i full gång efter 1-2 timmar och framåt, så varför inte utnyttja de 3-4 timmarna efter träningen genom att äta lite mer högglykemiska kolhydrater och skynda på både återhämtning och glykogeninlagring, samtidigt som proteinsyntesen maximeras.

Jay-Z
2005-01-19, 14:10
Tack för bra svar. Nu kanske till och med jag förstår. :)

King Grub
2005-01-19, 14:14
Baserar man sin kost på bra råvaror och inte äter för mycket raffinerade och sötade produkter eller "TV-dinners" och snabbmat, behöver man antagligen inte oroa sig alls.

Slartibartfast
2005-01-19, 14:14
Nu känner jag mig riktigt dum, men jag måste fråga:

Om man tar en vassledrink som mellanmål, få man då en insulintopp? Är den större än den man får från mjölk? Hoppas nån fattar.

edit: jag tänkte på när grub sade att psylliumfrön var onödigt i vassledrinken för att göra den till en ok mellanmålsdrink.

King Grub
2005-01-19, 14:18
Nu känner jag mig riktigt dum, men jag måste fråga:

Om man tar en vassledrink som mellanmål, få man då en insulintopp? Är den större än den man får från mjölk? Hoppas nån fattar.

Samma energimängd från vassle ger större insulinpåslag än samma energimängd från mjölk, ja. Större än vitt bröd, större än socker, större än godis.

"It can be concluded that food proteins differ in their capacity to stimulate insulin release, possibly by differently affecting the early release of incretin hormones and insulinotropic amino acids. Milk proteins have insulinotropic properties; the whey fraction contains the predominating insulin secretagogue."

Am J Clin Nutr. 2004 Nov;80(5):1246-53. Glycemia and insulinemia in healthy subjects after lactose-equivalent meals of milk and other food proteins: the role of plasma amino acids and incretins.

Vassleproteinpulver ger lika stort insulinpåslag som rent druvsocker.

"Fasting subjects consumed a 50-gram glucose drink... peanuts, a protein bar, or a protein drink in a counterbalanced fashion.

Insulin concentrations peaked at 40 minutes in the glucose drink group and was similar in all but the peanuts group."

J Am Diet Assoc. 2004 Dec;104(12):1800-4. Glycemic and insulinemic responses to protein supplements.

Slartibartfast
2005-01-19, 14:30
Ok, men då borde det ju vara rent förkastligt att äta vassle som mellanmål???

Orm
2005-01-19, 14:47
Nej, men inte optimalt heller.

Slartibartfast
2005-01-19, 14:49
Ok. jag är helt lost. :confused:

Om det ger lika stort insulinpåslag som druvsocker kan det ju omöjligt vara vettigt att äta annat än efter träning??

Jay-Z
2005-01-19, 14:49
I was born on a slow day.... :em:

Vassle ger både ett högt insulinpåslag (vilket inte är bra vid andra tider än träning) och ökar insulinkänsligheten (vilket alltid är bra att ha?), right?
Är inte detta motsatta begrepp? (har läst insulintråden men inte hittat detta svar)

King Grub
2005-01-19, 14:53
Ok. jag är helt lost. :confused:

Om det ger lika stort insulinpåslag som druvsocker kan det ju omöjligt vara vettigt att äta annat än efter träning??

Morgon, före träning, efter träning. Vid övriga tillfällen är det inte det bästa valet, men väl 100% bättre än att skippa målet helt och hållet.

Slartibartfast
2005-01-19, 14:59
Aha. ok.

z_bumbi
2005-01-19, 15:06
Ok. jag är helt lost. :confused:

Om det ger lika stort insulinpåslag som druvsocker kan det ju omöjligt vara vettigt att äta annat än efter träning??

Du äter ju självklart något till drinken och då får du kolla på totala insulinutsöndringen, jag dricker gärna ett glas mjölk till många mål men ska man bara tänka insulinutsöndring för mjölk skulle det vara förkastligt.
Den stora fördelen med att träna är ju även att man blir bättre på att reglera insulinutsöndringen.

Slartibartfast
2005-01-19, 15:13
Du äter ju självklart något till drinken och då får du kolla på totala insulinutsöndringen, jag dricker gärna ett glas mjölk till många mål men ska man bara tänka insulinutsöndring för mjölk skulle det vara förkastligt.
Den stora fördelen med att träna är ju även att man blir bättre på att reglera insulinutsöndringen.

Jag menar inte att man skulle äta nåt med vasslet utan ta det som sådant.

z_bumbi
2005-01-19, 15:16
Jag menar inte att man skulle äta nåt med vasslet utan ta det som sådant.

Oki, då är det visserligen slöseri med protein men ska man ligga extremt lågt i kalorierna så kan det kanske vara nödvändigt.

King Grub
2005-01-19, 15:17
Sojaproteintillskott har ju också visar sig sänka testosteronnivåerna, vilket kanske inte alltid är önskvärt.

"Serum testosterone statistically decreased but remained within limits of normal during therapy. Supplementation with soy protein powder (SPP) reversibly decreases testosterone levels in healthy men."

Goodin S, Shen F, Shih W, et al. Clinical and biologic activity of soy protein powder (SPP) in healthy male volunteers: effect on testosterone and luteinizing hormone (LH). Program and abstracts of the 40th annual meeting of the American Society of Clinical Oncology; June 5-8, 2004; New Orleans, Louisiana. Abstract 4611.

Slartibartfast
2005-01-19, 15:22
Oki, då är det visserligen slöseri med protein men ska man ligga extremt lågt i kalorierna så kan det kanske vara nödvändigt.

På så sätt!? Jag trodde jag fick i mig protein utan extra kalorier eller kolhydrater. :smash:

Då vet jag det.

Sojaproteintillskott har ju också visar sig sänka testosteronnivåerna, vilket kanske inte alltid är önskvärt.

Då skippar det det också tror jag. Ska äta upp den påse jag köpt bara.

Jay-Z
2005-01-19, 15:25
Vilket är den minimala mängden kolhydrater att ta tillsammans med vasslet för att undvika oxidationen av vasslet til kolhydrater?
Återigen, kan psylliumfröna hjälpa nåt?

King Grub
2005-01-19, 15:27
Allt protein kan oxidera till glukos, om du inte tillför kolhydrat samtidigt. Det krävs inte mycket; en frukt eller en brödskiva räcker gott. Loppfrön har inte ett dugg med saken att göra.

Slartibartfast
2005-01-19, 15:34
Det krävs inte mycket; en frukt eller en brödskiva räcker gott.

AHAAAAA. Då så. Trodde det var fråga om stora mängder.

Mac
2005-01-19, 15:53
Hur är det då med alla som tar en kasindrink som kvällsmål,,oxiderar inte dessa proteiner till kolhydrater oxå då? i så fall så borde man ju äta nån kolhydrat till den sista drinken oxå?

z_bumbi
2005-01-19, 16:00
Hur är det då med alla som tar en kasindrink som kvällsmål,,oxiderar inte dessa proteiner till kolhydrater oxå då? i så fall så borde man ju äta nån kolhydrat till den sista drinken oxå?

Det är ett val man gör om man vill äta kolhydrater till sin proteindrink oavsett när tar drinken, sista målet innan läggdags är det ganska många som verkar vara rädda för kolhydrater oberoende av mängd men jag ser det som ett sätt att få proteinet att räcka längre att äta lite kolhydrater till.

King Grub
2005-01-19, 16:04
Precis; man behöver ju inte nolla kolhydraterna helt och håller bara för att klockans visare pekar på 23:00 eller hur dags det nu kan vara. Kolhydrat är proteinbesparande. Blandar man med mjölk så får man ju i o f s några gram där.

Weird
2005-01-19, 17:44
funkar fett lika bra ??

Xponent
2005-01-19, 20:43
Blanda vasslet i mjölk så får du både långsamt protein från mjölken som fyller på aminosyreutsöndringen utöver vasslets snabba protein. Det är helt okej med vassleprotein som mellanmål, även om det naturligtvis är bättre med långsamt, och kasein ger större utnyttjande av proteinet, "protein gain" än vassle, för unga individer. För äldre personer verkar dock "pulse feedings" med snabbt protein ge bättre utnyttjande.


Vid vilken ålder tillhör man skaran "äldre" i det här fallet?

King Grub
2005-01-19, 20:44
Vid vilken ålder tillhör man skaran "äldre" i det här fallet?

Säg pensionär, kanske.

"In young men ingesting protein meals, slowly digested proteins (caseins: CAS) induce a higher protein gain than those that are rapidly digested (whey proteins: WP). Our aim was to assess whether or not this is true in elderly men receiving mixed meals. The effects of meals containing either CAS or two different amounts of WP (WP-iN: isonitrogenous with CAS, or WP-iL: providing the same amount of leucine as CAS) on protein metabolism (assessed by combining oral and intravenous leucine tracers) were compared in nine healthy, elderly (mean +/- S.E.M. age 72 +/- 1 years) and six young men (24 +/- 1 years).

In conclusion, during aging, protein gain was greater with WP (rapidly digested protein), and lower with CAS (slowly digested protein). This suggests that a 'fast' protein might be more beneficial than a 'slow' one to limit protein losses during aging."

J Physiol. 2003 Jun 1;549(Pt 2):635-44. Epub 2003 Mar 28. The rate of protein digestion affects protein gain differently during aging in humans.

Chandler
2005-01-20, 11:23
Då skippar det det också tror jag. Ska äta upp den påse jag köpt bara.

Fast det har ju en massa positiva effekter också...

Slartibartfast
2005-01-21, 11:38
Fast det har ju en massa positiva effekter också...

Har hört det, så vad ska man tro på?

Det smakar i alla fall paskaa.

King Grub
2005-01-21, 11:41
Har hört det, så vad ska man tro på?

Det smakar i alla fall paskaa.

Visst finns det hälsopositiva aspekter. Det förhindrar inte att det kanske har negativa effekter på träning och proteinsyntes. Lägre testosteronnivåer är bra ur hälsosynpunkt och skyddar mot t ex prostatacancer. Det betyder inte att det är bra för byggningen.

Slartibartfast
2005-01-21, 14:38
Lägre testosteronnivåer är bra ur hälsosynpunkt och skyddar mot t ex prostatacancer.

Och mot tunnhårighet har jag för mig. :MrT:

Kan soja alltså vara direkt skadligt? Eller bara mer eller mindre verkningslöst för träning?

King Grub
2005-01-21, 14:49
Skadligt för hälsan tror jag man kan säga med rätt stor säkerhet att det inte är. Soja är dock ett av de mest omdiskuterade livsmedlen; vissa höjer det till skyarna, medan andra tycker man skall sky det som pesten. Det är inget jag skulle basera min kost på proteinmässigt om jag hade som avsikt att bygga maximal muskelmassa, men det finns gott om studier som tyder på att soja har många hälsofördelar gentemot t ex animaliskt protein.

Slartibartfast
2005-01-21, 14:54
Men varför skulle det inte vara bra för muskelbyggande också? Det är ju fullvärdigt protein.

King Grub
2005-01-21, 15:12
Det stimulerar enligt vissa studier inte proteinsyntes lika bra.

"In addition, protein synthesis efficiency was reduced in the peripheral area after soy protein intake"

J Nutr. 2002 Jan;132(1):125-33.

Och hormonpåverkan har vi ju redan nämnt, och hormonnivåernas inverkan på muskeluppbyggnad är som du säkert vet inte att underskatta.

Chandler
2005-01-21, 22:27
Har hört det, så vad ska man tro på?

Det smakar i alla fall paskaa.

Jaa, om jag visste skulle jag berätta. Den här (http://www.mowifit.com/supp-10-04-02.htm) sidan har du säkert redan sett, men där finns lättläst text med fördelar. Sedan är det ju som sagt inte svårt att hitta minst lika mycket nackdelar.. :rolleyes: Personligen håller jag fast vid min vanliga åsikt, måtta med allt! I rimliga mängder tror jag att fördelarna överväger nackdelarna.

Och nej, det är inte gott! Men det är ju knappast meningen heller. ;)


OT: Hyr sedan i onsdags ut mitt SC-medlemskap (med 15€'s vinst *innocent* ) och besökte idag din hemmaplan för första gången! Ganska rått! Golvet var sönder, taket var sönder, stereon var sönder, ja, det mesta. Men jag körde ett benpass ikväll och hittade i princip allt jag behövde och det är ju det som räknas! :thumbup: En stående vadpress skulle ju iofs inte ha varit helt fel. ;)

Slartibartfast
2005-01-22, 09:40
besökte idag din hemmaplan för första gången! Ganska rått! Golvet var sönder, taket var sönder, stereon var sönder, ja, det mesta.

Ja, är det inte underbart!?

En stående vadpress skulle ju iofs inte ha varit helt fel.

Det HAR de ju. Står intill en av ingångarna bredvid bensparken.

Syns där nån gång. Håll utkik efter Tha Mass också. Han är grov som ett hus och tar sanslöst mycket i bänk och böj.

Slartibartfast
2005-01-22, 09:43
Allt protein kan oxidera till glukos, om du inte tillför kolhydrat samtidigt. Det krävs inte mycket; en frukt eller en brödskiva räcker gott. Loppfrön har inte ett dugg med saken att göra.

Duger det att blanda i lite O´boy? Hur mycket kolisar behöver man ungefär i gram?

Slartibartfast
2005-01-22, 12:50
Duger det att blanda i lite O´boy? Hur mycket kolisar behöver man ungefär i gram?

Hallå? Bümp?

King Grub
2005-01-22, 12:59
Hallå? Bümp?

Tror du jag (eller någon annan) sitter inne på en lördagförmiddag och väntar på dina frågor? Helt sanslöst. Du får väl vänta tills (om!) någon kan svara. Sitta och kräva att någon skall svara inom ett par timmar... *whatever*

Är det mellanmål det handlar om bör du väl undvika O'boy överhuvudtaget; det är chokladsmakande strösocker: precis samma sak som att äta näringsbefriat strösocker direkt ur påsen, förutom att O'boypulvret ger större insulinutsöndring.

Alla kolhydrater fungerar i proteinbesparande syfte, och det är inga mängder det rör sig om.

aliquis
2005-01-22, 13:33
Är det sämre än sojaprotein?
Vasslekoncentrat är ju det billigaste proteinet som finns, så är man fattig vill man ju inte köpa dyra kaseinpulver.
Jag har funnit sojaprotein för ~100kr/kg, tycker fortfarande inte det är prisvärt, men så mycket billigare vassle borde du ju inte hitta?

Slartibartfast
2005-01-22, 15:52
Jag har funnit sojaprotein för ~100kr/kg, tycker fortfarande inte det är prisvärt, men så mycket billigare vassle borde du ju inte hitta?

Här i öststaterna är billigaste vasslet i handeln 147 kr/900g och billigaste sojan 150 kr/1000g.

Grub: Simmer down now. ;)

Chandler
2005-01-22, 19:32
Ja, är det inte underbart!?



Det HAR de ju. Står intill en av ingångarna bredvid bensparken.

Syns där nån gång. Håll utkik efter Tha Mass också. Han är grov som ett hus och tar sanslöst mycket i bänk och böj.

Hardcore åtmistone. ;)

Hmm, måste jag ha missat.. Eller var det den mystiska maskinen med kedjor? *screwy* Jag har blivit bortklemad med flotta maskiner vid SC. :D

Hmm, han var nog inte där igår. Det var ingen speciellt stor typ där faktiskt.

Chandler
2005-01-22, 19:35
Här i öststaterna är billigaste vasslet i handeln 147 kr/900g och billigaste sojan 150 kr/1000g.


Försök inte skylla ifrån dig nu, jag har ju tipsat dig om 'svarta börsen'. :D

Slartibartfast
2005-01-23, 10:37
Hmm, måste jag ha missat.. Eller var det den mystiska maskinen med kedjor?
.

Jees. :thumbup:

henke1001
2005-01-25, 23:44
hmm jag brukar alltid ta en burk tonfisk med lite olja som sista mål innan sängen.. visserligen innehåller tonfisken 2g kolydrater men räcker det för att förhindra oxidation av proteinet?

King Grub
2005-01-26, 06:37
hmm jag brukar alltid ta en burk tonfisk med lite olja som sista mål innan sängen.. visserligen innehåller tonfisken 2g kolydrater men räcker det för att förhindra oxidation av proteinet?

Beror lite på hur lång tid det var innan du åt kolhydrater senast och hur det påverkar när du äter målet du nämner, men... nej.

Welli
2009-08-04, 20:30
Jäkligt gammal tråd men jag skriver här istället för att skapa en ny. Håller på och deffar/bantar och ligger på ett underskott på 1500kcal. Vissa dagar kan det vara svårt att få sina 2g/kg kroppsvikt protein och samtidigt hålla kallribudgeten så jag har tänkt köra vassle som mellanmål de dagar jag behöver (kanske någon eller några dagar i veckan).

Kör EAA innan och efter träningen och vill således inte lägga vasslet där. När är det bästa att köra det som mellanmål? Såg att det stod morgon, före och efter träning. Om man nu inte vill ha det på morgonen utan till lunch eller eftermiddag. Är det bäst att ta det tillsammans med ett mål mat? Tänkte mest på att det inte var bra att ta det ensamt. För jag vill ju inte behöva lägga till en macka, då spricker ju hela idén med att få i sig protein som är kalorisnålt.

mikaelj
2009-08-04, 20:38
Jäkligt gammal tråd men jag skriver här istället för att skapa en ny. Håller på och deffar/bantar och ligger på ett underskott på 1500kcal. Vissa dagar kan det vara svårt att få sina 2g/kg kroppsvikt protein och samtidigt hålla kallribudgeten så jag har tänkt köra vassle som mellanmål de dagar jag behöver (kanske någon eller några dagar i veckan).

Välj hellre ett proteinpulver baserat på kasein. DoublePro tycker många om och har samma fördelning som komjölk: 80% kasein, 20% vassle. Anledningen är dels att kasein tas upp långsammare än vassle och därmed ser till att hålla musklerna intakta, dels att det mättar bättre för att det blir tjockare.

Kör EAA innan och efter träningen och vill således inte lägga vasslet där. När är det bästa att köra det som mellanmål? Såg att det stod morgon, före och efter träning. Om man nu inte vill ha det på morgonen utan till lunch eller eftermiddag. Är det bäst att ta det tillsammans med ett mål mat? Tänkte mest på att det inte var bra att ta det ensamt. För jag vill ju inte behöva lägga till en macka, då spricker ju hela idén med att få i sig protein som är kalorisnålt.

Jag föredrar att äta färre gånger, men bli mätt de få gångerna jag gör det -- jämför att äta 2-3 gånger, 500-750 kcal/gång, och att äta 5 gånger, med 300 kcal/gång. Det är lite som att ha små tupplurer under hela dygnet, men aldrig en ordentlig sömn.

Vassle är nog bäst att ta ihop med en måltid för att sakta ned upptaget, kasein kan du däremot ersätta en måltid med. Det finns dock andra alternativ, som mager fisk. Mättar bättre än valfria pulver, om du nu tycker om fisk.

Kolla dessutom upp periodisk fasta och se om det kan vara något för dig, t.ex. http://www.leangains.com

en stor stark
2009-08-04, 20:38
Jäkligt gammal tråd men jag skriver här istället för att skapa en ny. Håller på och deffar/bantar och ligger på ett underskott på 1500kcal. Vissa dagar kan det vara svårt att få sina 2g/kg kroppsvikt protein och samtidigt hålla kallribudgeten så jag har tänkt köra vassle som mellanmål de dagar jag behöver (kanske någon eller några dagar i veckan).

Kör EAA innan och efter träningen och vill således inte lägga vasslet där. När är det bästa att köra det som mellanmål? Såg att det stod morgon, före och efter träning. Om man nu inte vill ha det på morgonen utan till lunch eller eftermiddag. Är det bäst att ta det tillsammans med ett mål mat? Tänkte mest på att det inte var bra att ta det ensamt. För jag vill ju inte behöva lägga till en macka, då spricker ju hela idén med att få i sig protein som är kalorisnålt.

Om du tar det med måltider så kan du äta en större del protein (alltså vassle-proteinpulver) utan att det oxiderar. Tar du det på enstaka tillfällen som mellanmål så finns det en risk att allt över sisådär 20g oxiderar.

Welli
2009-08-04, 20:49
Jag äter 3 mål om dagen men vissa dagar kan det vara svårt att komma upp i 180 gram protein om man inte äter mycket tonfisk eller liknande. Oftast tar jag en burk tonfisk om det behövs men det känns smidigare med en drink vissa gånger. Mest så jag tänker. Visst jag skulle kunna ta lite kyckling och få i mig lika energisnålt protein men det blir genast mer omständligt.

Så en vassledrink i samband med luchen eller middagen kan vara ett godkänt alternativ?

Observera att jag endast kommer dricka vassle som mellanmål under deffen, vilken bör vara klar om drygt två månader. Sen när jag ligger på energibalans/bulk så kommer jag lätt att få i mig proteinet från mat. Det är när man ligger på 1500kcal eller mindre om dagen som det kan bli på gränsen ibland.

mikaelj
2009-08-04, 20:52
Välj som sagt hellre något kaseinbaserat.

Welli
2009-08-04, 20:53
Välj som sagt hellre något kaseinbaserat.

Jag har redan vasslet :em:

King Grub
2009-08-04, 20:59
Vasslet är nog bättre än kaseinet i sammanhanget. Du har redan långsamt protein från måltiden. En kombination av snabbt och långsamt protein ger den bästa proteinbalansen, och det går utmärkt att göra som du nämner.

Det går utmärkt att ta vasslet ensamt för sig också. Gammal felaktig information att något annat skulle gälla. Uppdaterat tråden lite.

Tar du vassle ensamt för sig stimulerar det muskeluppbyggnaden som mest. Man behöver inte kolhydrat tillsammans med protein eller EAA.

Welli
2009-08-04, 21:01
Vasslet är nog bättre än kaseinet i sammanhanget. Du har redan långsamt protein från måltiden. En kombination av snabbt och långsamt protein ger den bästa proteinbalansen, och det går utmärkt att göra som du nämner.

Tack, då kör jag en drink till ett mål mat vid behov.

mikaelj
2009-08-04, 21:02
(vilken tur att jag först skrev att vassle är OK i samband med måltid, för att nästa gång missa exakt samma fråga och svara något helt annat... vad King Grub sade, mao.)

Det var som mellanmål jag menade att kasein är ett bättre val, förstås.

Welli
2009-08-04, 21:05
Vasslet är nog bättre än kaseinet i sammanhanget. Du har redan långsamt protein från måltiden. En kombination av snabbt och långsamt protein ger den bästa proteinbalansen, och det går utmärkt att göra som du nämner.

Det går utmärkt att ta vasslet ensamt för sig också. Gammal felaktig information att något annat skulle gälla. Uppdaterat tråden lite.

Tar du vassle ensamt för sig stimulerar det muskeluppbyggnaden som mest. Man behöver inte kolhydrat tillsammans med protein eller EAA.

Okej så det är t.o.m. bättre att ta en drink mellan tex lunch och middag på fastande mage?

King Grub
2009-08-04, 21:07
Vassle är bättre än kasein som mellanmål, om man bara tar proteinet för sig och det inte är för många timmar mellan målen. Man har långsamt protein från dom vanliga målen, och att då ta vassle/EAA mellan målen ökar muskeluppbyggnaden utan att störa gensvaret från vanliga mål.

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/288/4/E761

Hur stor praktisk skillnad det kan tänkas göra är oklart, men proteinintag mellan målen bör vara snabbt sådant eller EAA, om syftet är att stimulera muskeluppbyggnaden.

Okej så det är t.o.m. bättre att ta en drink mellan tex lunch och middag på fastande mage?

Ja.

phel
2009-08-20, 18:28
Vassle är bättre än kasein som mellanmål, om man bara tar proteinet för sig och det inte är för många timmar mellan målen. Man har långsamt protein från dom vanliga målen, och att då ta vassle/EAA mellan målen ökar muskeluppbyggnaden utan att störa gensvaret från vanliga mål.

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/288/4/E761

Hur stor praktisk skillnad det kan tänkas göra är oklart, men proteinintag mellan målen bör vara snabbt sådant eller EAA, om syftet är att stimulera muskeluppbyggnaden.



Ja.

EAA är ju bevisat mer effektivt vid träning än Vassle.
Gäller samma sak vid intag som mellanmål? Är isåfall skillnaden i effektivitet lika stor som vid träning?

King Grub
2009-08-20, 18:39
http://ajpendo.physiology.org/content/vol286/issue3/images/medium/zh10030415970005.gif

Mixed muscle fractional synthetic rate (FSR) in young and elderly before and after ingestion of 15 g of EAA.

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/286/3/E321

http://www.pnas.org/content/94/26/14930/F4.medium.gif

(A) Total leucine oxidation after unlabeled milk protein ingestion (UL-WP and UL-CAS studies), (B) exogenous leucine oxidation after labeled protein ingestion (13C-WP, open triangles; 13C-CAS, closed circles), (C) and Total NOLD (i.e., protein synthesis) from UL-WP and UL-CAS studies.

http://www.pnas.org/content/94/26/14930.long

phel
2009-08-20, 19:25
Tack. Vad är FSR? Och hur förhåller det sig till Total NOLD (i.e., protein synthesis) som jag antar är det intressanta för muskeltillväxt?
Svårt att göra någon jämförelse av de två diagrammen utan den vetskapen?

phel
2009-08-30, 23:14
Är isåfall skillnaden i effektivitet lika stor som vid träning?

Bump. Lyckas inte dra någon slutsats för den frågan med hjälp av de diagrammen. Tacksam för svar.

King Grub
2009-08-31, 09:24
Muscle fractional synthetic rate är den muskulära proteinsyntesen.

Pernu
2009-08-31, 18:26
Har tänkt att ta en morgondrink respektive kvällsdrink med koozzeums pure whey och röd mjölk för att fylla på lite men tänkte att man bör få i sig lite fibrer vid dessa tillfällen också så man står sig längre, vad skulle ni rekommendera att blanda i för att få det lite mera matigt?
/Pernu

Dan S
2009-08-31, 19:08
Vad säger kungen om en Gainer, istället för rent vassle? Är det dåligt med maltodextrinet, så man kanske bör undvika att ta den som ett tillskott? (Jag äter bra bra bra, men kan vara schysst med lite variation) Kanske inte en gainer rent av, utan blanda ner en gainer i en mixer med havegryn och mjölk. Lite glass kanske? Torde funka som ett mellanmål/frukost? Eller vill jag ta en gainer vid frukost? :)

vicarious
2009-08-31, 19:37
Vad säger kungen om en Gainer, istället för rent vassle? Är det dåligt med maltodextrinet, så man kanske bör undvika att ta den som ett tillskott? (Jag äter bra bra bra, men kan vara schysst med lite variation) Kanske inte en gainer rent av, utan blanda ner en gainer i en mixer med havegryn och mjölk. Lite glass kanske? Torde funka som ett mellanmål/frukost? Eller vill jag ta en gainer vid frukost? :)

Gainer vill man aldrig ta? :confused: Mat FTW.

King Grub
2009-08-31, 19:42
Jag har väldigt svårt att förstå att man vill betala för kolhydratspulver, än mindre använda det som måltidssubstitut.

Dan S
2009-08-31, 21:40
Ja, jag tar ju en gainer istället för vassle protein efter träning. Knappast dåligare, och jag betalar inte för kolhydratspulver. Jag har heller inget vassle hemma så det blir svårt att skilja det ur gainern. ;)

Frågan står kvar antar jag *flex*

Cerberus
2009-08-31, 21:55
Jag har väldigt svårt att förstå att man vill betala för kolhydratspulver, än mindre använda det som måltidssubstitut.

mm, näringslösa smaklösa kcal(iaf malto).

Fredrik_S
2009-08-31, 22:19
Ja, jag tar ju en gainer istället för vassle protein efter träning. Knappast dåligare, och jag betalar inte för kolhydratspulver. Jag har heller inget vassle hemma så det blir svårt att skilja det ur gainern. ;)

Frågan står kvar antar jag *flex*

Jo det är troligen dåligare. Helt näringslösa kolhydrater är alltid sämre än andra klohydrater. (förutom för en elitidrottare som måste prestera på max flera gånger om dagen, där fyller det en funktion)

Samt själklart betalar du för kolhydraterna också i din gainer. Eller så ser man det som att du köpt väldigt dyrt vasslepulver där du får 70% kolhydratspulver gratis.

Sparven från Minsk
2009-09-01, 08:18
Bartoll rekommenderar ju proteinpulser med snabbt protein, typ vassle och kaseinhydolysat mellan måltiderna för att kicka igång syntesen and so on...
Är detta bättre än vassle eller har han "rätt" i sitt antagande?

Enligt honom så är det inte bra att konstant ha aminosyror i omlopp, utan man ska växla lite så inte kroppen vänjer sig...eller nått sånt ;)

King Grub
2009-09-01, 08:21
Det är ju samma sak som står i den här tråden. Är syftet med intaget stimulans av muskeluppbyggnaden, är snabbt protein eller EAA, för sig utan något till, mellan ordinarie mål, att rekommendera.

Konstant tillflöde av aminosyror stimulerar inte proteinsyntesen, mer än direkt initialt.

Sparven från Minsk
2009-09-01, 08:25
Det är ju samma sak som står i den här tråden. Är syftet med intaget stimulans av muskeluppbyggnaden, är snabbt protein eller EAA, för sig utan något till, mellan ordinarie mål, att rekommendera.

Konstant tillflöde av aminosyror stimulerar inte proteinsyntesen, mer än direkt initialt.

Wow du är snabb på att svara du!
Aha okej, man tackar för att du redde ut det åt mig *cupid*

Dan S
2009-09-01, 08:57
Jag menade givetvis att jag inte betalade skiljt för kolhydratspulver... hur.
Och det var inte istället för andra kolhydrater, det skrev jag inte.
"En gainer" vs "En vassle" 30g protein i båda men i den andre tillkommer ca 50g kolhydrater säger vi.

Är det fortfarande värt för muskeluppbyggnad, att ta en gainer istället för vassle som mellanmålet? Jag har enbart gainer, och mitt sunda förnuft säger att det inte gör någon skillnad. Men, jag vill bara ha det klartgjort.

Och nej, gainer är absolut viktigt för mig, jag får blodsocker fall för jag hinner inte komma hem i tid och göra mat för att sedan äta, varför ens kommentera mitt upplägg? Lite morgongrinig är jag nu, men jag vill bara veta om det finns ett svar på den frågan.

King Grub
2009-09-01, 09:06
Att använda en gainer som måltidsersättare låter direkt ohälsosamt.

Kolhydraterna bidrar inte till muskeluppbyggnaden. Kalorierna kan du lägga på vettigare källor än maltodextrin/druvsocker.

Om du har problem med blodsockerfall, varför inte äta något som hjälper mot det istället för en gainer som främjar blodsockerfall?

z_bumbi
2009-09-01, 09:19
Om man väljer kaseinhydrolysat och vill ha ett snabbt protein så bör man kolla hur hårt hydrolyserat det är. Hög hydrolyseringsgrad = snabbt, låg hydrolyseringsgrad = ingen större skillnad mot vanligt kasein. Det hela mäts i Dalton där ett lågt värde (mindre molekyler) är mer hydrolyserat än ett högt värde.
Det är betydligt billigare att sälja ett protein med låg hydrolyseringsgrad och det gäller även vasslevarianter men det ser trots allt fränt ut att skriva ut hydrolysat vilket kan göra att kunderna vill betala mer. Finns det inga uppgifter så fråga tillverkaren/återförsäljare.
Sen finns det också blandningar där en del är hydrolyserat men resten är vanligt protein och skillnaden mot ett vanligt protein blir därför inte så stor. För att det ska bli en skillnad så måste hydrolysatdelen vara rejält tilltagen och självklart ha en hög hydrolyseringsgrad. Annars flyttar man bara fram aminosyratoppen i blodet några minuter vilket inte är värt extrakostnaden. Även här är det bara att läsa och fråga om det inte framkommer vad det är och i ungefär vilka proportioner.

Sen är det iofs självklart frågan om det gör så stor skillnad i ett större sammanhang men ska man ändå betala för det så är det dumt att betala för något som är sämre.

Dan S
2009-09-01, 11:12
Blanda vasslet i mjölk så får du både långsamt protein från mjölken som fyller på aminosyreutsöndringen utöver vasslets snabba protein. Det är helt okej med vassleprotein som mellanmål.



Om du har problem med blodsockerfall, varför inte äta något som hjälper mot det istället för en gainer som främjar blodsockerfall?

Jag använder mig utav det för att det är lättsamt och det "stallar" mitt blodsocker fall så jag hinner få i mig mat, vet inte om det här är en slags placebo effekt. Men jag vet att jag BÖR äta annat, det är dock lite otympligt att ta med sig en macka("långsam" kolhydrat) varje gång man ska träna. Känns mycket lättare med en gainer, och det ger bättre glykogen inlagring eftersom jag tar den såpass snabbt efter passet, eller?
Fast nu då du säger det så kanske gainern i sig gör det, hursom så tänker jag fortsätta med gainer pga lättsamhet :thumbup:

Okej, jag borde inte ta en gainer som proteinsyntesstimulerande/mellanmål, utan jag bör alltså köpa vanligt vassle. Jag antar att dessa mellanmål hjälper mig i träningen eftersom det är helt okej med vassle + mjölk som mellanmål proteinmässigt. Får väll bli att införskaffa det då.