handdator

Visa fullständig version : När ska man äta av de olika näringsämnena?


Prowler
2005-01-19, 07:50
När ska man äta av de olika näringsämnena när man tränar för att öka muskelmassan? Förstås lite av varje till varje mål, men vissa mål bör ju innehålla lite extra mycket eller extra lite av ett visst näringsämne. Jag skriver så som jag uppfattat det, rätta mig på det som är fel.

Protein: Utspritt jämnt över dagen. Ev. någon drink med snabbt vassle på morgonen, sen fördelat över dagen med protein från maten (de vanliga fågel fisk kött mm. källorna). Före och efter träning från vassle och sen innan läggdags kasein från tex keso.

Kolhydrater: Bra tillfälle att lassa in på morgonen. Kan ligga lite lugnt fram tills timmen innan träning då ett till lass intages. Sen snabba strax innan och efter träning plus 1g./kroppsvikt 4 timmarna efter träning. Alltså ganska stor del av dagsbehovet efter träningen.

Fett: Ja hur är det med fettet? Frukost bör inte innehålla mycket fett, det sabbar insulinkänsligheten 6 h framåt. Men sen då? En gång hörde jag att sista målet kan innehålla mycket fett, men en annan gång var det inte så pga. fettinlagring. Hur är det?

King Grub
2005-01-19, 07:58
Fett: Ja hur är det med fettet? Frukost bör inte innehålla mycket fett, det sabbar insulinkänsligheten 6 h framåt. Men sen då? En gång hörde jag att sista målet kan innehålla mycket fett, men en annan gång var det inte så pga. fettinlagring. Hur är det?

Du kan sprida ut det någorlunda jämnt över dagens mål, undantaget direkt före träning och målen närmast efter. Frukosten behöver inte vara fettfri på något sätt, speciellt inte bra fettsyror. Att sprida ut intaget maximerar upptag av mikronutritenter och gör både kolhydrat och protein långsammare.

Prowler
2005-01-19, 08:26
Du kan sprida ut det någorlunda jämnt över dagens mål, undantaget direkt före träning och målen närmast efter. Frukosten behöver inte vara fettfri på något sätt, speciellt inte bra fettsyror. Att sprida ut intaget maximerar upptag av mikronutritenter och gör både kolhydrat och protein långsammare.


OK! Det låter bra. Har jag fattat det om kolhydrater & protein rätt? Eller har du någon synpunkt på det?

King Grub
2005-01-19, 08:42
Nej, det låter bra. En synpunkt skulle då vara att inte bli alltför fixerad, utan att komma ihåg att det viktigaste är inte gram hit och gram dit vid exakta tidpunkter, utan hur kosten ser ut som helhet.

Prowler
2005-01-19, 08:55
Nej, det låter bra. En synpunkt skulle då vara att inte bli alltför fixerad, utan att komma ihåg att det viktigaste är inte gram hit och gram dit vid exakta tidpunkter, utan hur kosten ser ut som helhet.


Nej, precis, det låter vettigt. Vill bara ha en riktlinje att gå efter. Tackar för hjälpen.