handdator

Visa fullständig version : Allmäna små tips rörande träning


Fangface
2005-01-19, 00:25
Tänkte starta en tråd där folk kan ge tips till nybörjare ( och veteraner ), så de inte behöver gå samma öde till mötes....

Så vad gjorde/gjorde du inte, som DU inte skulle gjort om idag ?
Egna erfarenheter.

Jag kan börja med mina små misstag:

*Träna ben från början.
Alla disco-byggare kommer att inse att det inte ser så vackert ut med pinnaben på en stor överkropp.....förr eller senare.

*Träna inte framsida axlar separat ( ex hantellyft framåt ).
Framsidan får enligt mig tillräckligt med träning ändå ( biceps-curl, bänkpress, ja, nästan alla övningar.....
Risk för framåtroterande axlar.

*Träna däremot baksidan separat.

*Börja bröstpasset med lutande pressar.
Vet inte hur många jag sett som släpar med övre delen av bröstet ( inkl. mig själv ).

Ös på bara !
Kan aldrig bli för mycket...

High1ander
2005-01-19, 07:22
*Träna inte framsida axlar separat ( ex hantellyft framåt ).
Framsidan får enligt mig tillräckligt med träning ändå ( biceps-curl, bänkpress, ja, nästan alla övningar.....
Risk för framåtroterande axlar.

*Träna däremot baksidan separat.

*Börja bröstpasset med lutande pressar.
Vet inte hur många jag sett som släpar med övre delen av bröstet ( inkl. mig själv ).

Ös på bara !
Kan aldrig bli för mycket...
* Hur fan ser framåtroterade axlar ut, alltså finns det några "vanliga och extrema fall" man kan få se? Antar jag har framåtroterat, men det är för jag vägrar gå o spänna mig (ser ut så om jag 'drar bak axlarna'), visst försöker inte se ut som en grobian heller.

* Lutande hantelpress, låter väl logiskt, men har inte mycket med övre delen släpar på med att man har för lite massa, läste precis i någon tråd att övre delen kommer senare typ, eller när man köttar på sig, fast visst, man bygger säkert mer/bättre övre om man kör som du säger...

Bra tips annars

Ett tips som jag snor från andra och säger är väl:

*Ta bort några ego-vikter och kör striktare och "bättre", detta om man inte vet vad man sysslar med, dvs är feta bodybuildern, eller vill få nån sorts maxstyrka. Mindre ego-vikter åt folket!

secce
2005-01-19, 09:22
* träna inte för många mycket, för många dagar i sträck!

* Ät ordentligt med mat!

* SOV ordentligt!

* Gör riktiga chins från början, dvs. går ner helt med armarna istället för att gå ner halvvägs (= 90 graders böjda armar).

Weird
2005-01-19, 09:38
Var inte rädd för att ta i . du kommer inte bli som arnold ....

Karl_alfred
2005-01-19, 09:44
* Kör konditionsträning regelbundet ett par gånger i veckan

Honn
2005-01-19, 10:50
Skulle jag få göra om allt så är det lite jag skulle ändra på.

* Ta inte sommaruppehåll flera år i rad. När man upptäcker att man inte längre får tillbaks allt man tappat under sommaren på en månad. Då blir man ledsen *cry*

* Ska du envisas med en deff så lär dig hur man gör det utan att tappa muskler. Återigen *cry* för mina ungdomliga synder.

z_bumbi
2005-01-19, 10:53
*Ta hjälp med tekniken i basövningarna, inte bara några tips första passet utan lär er verkligen köra basövningarna med konstanta kontroller av tekniken så ofta som ni kommer åt.

*Kör bara basövningar och strunta i att tänka på vad som bygger exakt var enligt någon byggarblaska.

*Träna hela kroppen

*Kör basövningar

*Satsa mer på styrka än volym första åren, volymen kommer på köpet.

*Lär er hur man tränar för styrka vilket alltså inte är att ligga och maxa konstant i bänken.

jwzrd
2005-01-19, 11:11
Fftersom endast 80% av z_bumbis tips rörde vikten av att köra basövningar för att faktiskt få resultat så vill jag tillägga:

* Kör basövningar, det är dom som ger resultat.

* Jo!

* Jag vet att det känns viktigt med stora armar, speciellt biceps. Men faktum är att biceps växer fortare och bättre av att lägga 95% av dom tränade setten på basövningar, även för ben! Istället för att kalla mig dumskalle för att säga så, bevisa att jag har fel genom att köra precis så i 5 månader. Har jag fel så kommer det en hundring med posten. :D

* För ryggen, för alla kroppsdelar faktiskt, satsa på 1-2 basövningar som du lär dig riktigt bra. Gör dom till favoritövningar, kan kännas lite knepigt första passen. Man undrar var/om dom tar, men det är värt det sen.

* Man måste lära sig att dra/pressa/trycka/klämma med just den muskeln man tränar. Det gör man inte med isolationsövningar i första hand, det man gör då är att lära sig träna just den isolationsövningen.

RobbeliRobban
2005-01-19, 11:14
Om jag gick tillbaks i tiden skulle jag velat gjort såhär istället:

* Mindre disco! (Dvs skurit ner kraftigt på flyes, enarmsroddar, french pressar, benspark, vadpress och ffa alla totalt onödiga sidolyft till förmån för mer mark, böj, pullups, bänkpress och militärpress)

* Skitit i kontakt! (Att bry sig om kontakt och försöka isolera är hämmande)

* Skitit i att vara fixerad vart övningar tar och passar in (Hänger ihop med föregående. Är smalbänk en triceps eller bröstövning, får försöka "koppla" ur pecsen, trams! Skulle delat upp istället i dragövningar/pressövningar och underkroppsövningar)

* Ignorerat alla intensitetstekniker (dropsets, supersets, trisets, högreps, partials, forced reps allt är helt onödigt, jobbigt, och hämmande)

Vastrix
2005-01-19, 16:18
*Ta bort några ego-vikter och kör striktare och "bättre", detta om man inte vet vad man sysslar med, dvs är feta bodybuildern, eller vill få nån sorts maxstyrka. Mindre ego-vikter åt folket!

Vet inte om jag är väldigt konstig men för mig var det precis tvärrt om. Tränade aldeles för lätt och med väldigt många reps.

*Variera träningen (periodisera, undvik stagnation), i början ökar man nästan hur man än gör men det skadar ju inte att vara effektiv!


/V.

Matte_Maiden
2005-01-19, 17:11
Träna på ett sätt som DU finner roligt. (Jag gjorde inte det misstaget men vet ett par som tröttnat på träningen för att de känner sig tvingade till vissa övningar som de verkligen hatar, till exempel böj)

Sheogorath
2005-01-19, 17:40
Eftersom ingen har nämnt det:

- Kör basövningar!

:D

Weird
2005-01-19, 17:47
*Lär er hur man tränar för styrka vilket alltså inte är att ligga och maxa konstant i bänken.
jag får riktigt bra styrke ökningar av låga reps 1-4 och är inne på mitt första år som gym tränande

polle
2005-01-19, 17:48
Vänta inte med marklyft.

aliquis
2005-01-19, 17:56
* dumheter att gå ner i vikt
* skippa alla tramsövningar
* ät
* fråga någon som kan lyfta mycket HUR man skall lyfta
* börja inte med en massa splittar och högvolym/muskelgrupp bara för att någon som har tränat 10 år tror/vet sig behöva det
* hänger ihop med ovanstående, ÖVERSKATTA INTE DIN FÖRMÅGA, började inte med 5-6 styrketräningspass/vecka med påföljande kondition bara för du har bestämt dig för att börja träna...
* ah, visst ja, tro inte på kosttillskottföretagen. Klart de vill att du köper en massa av just deras svindyra produkt, de vill ju ha dina pengar. Överskatta inte betydelsen av perfekt kvalite på proteinet och överdrivna mängder.

Glen
2005-01-19, 18:22
Djupa benböjar :whipped:

aliquis
2005-01-19, 19:35
* om du funderar på om du skall äta det/nu eller inte, ät, det andra alternativet fungerar inte.

spacedog
2005-01-19, 22:06
Kan aldrig nämnas för många gånger: basövningar! :D

Min i särklass största miss var att jag inte tog ryggen på allvar. Det är förmodligen lätt hänt eftersom man inte ser den på samma sett som man ser andra muskelgrupper. Då är det också svårt att känna hur den jobbar och det slutar med att man kör "bicepsrodd".

(Fattar inte hur jag kunde strunta i marklyft... *screwy* Fick jag bara göra en enda övning i resten av mitt liv skulle det tveklöst bli just marklyft.)

Bärs
2005-01-19, 22:31
Jag skulle inte ha:

* Kört MAX-OT slaviskt som total nybörjare. Det blir tråkigt och leder till skador. (Däremot kan man läsa deras teoritankar och ta till sig huvudprinciperna.)


Jag skulle ha:

* Läst om axlarnas anatomi och varit mer försiktig med dem. Skulle ha skippat t.ex. upprätt skivstångsrodd från början.

swarre
2005-01-19, 23:19
* Skitit i att vara fixerad vart övningar tar och passar in (Hänger ihop med föregående. Är smalbänk en triceps eller bröstövning, får försöka "koppla" ur pecsen, trams! Skulle delat upp istället i dragövningar/pressövningar och underkroppsövningar)

Kör du på detta viset nu? Som jag förstår det delar du alltså upp kroppen efter övningarna, och inte övningarna efter kroppen, om du förstår vad jag menar ;)