handdator

Visa fullständig version : Frukostar utan mjölkprodukter


fredde80
2005-01-18, 22:22
Skulle uppskatta om man kunde få lite tips på enkla frukostar utan mjölkprodukter.

Skall prova att utesluta mjölk(produkter) ur min kost under en tid. Filmjölk och yoghurt är ju så enkelt som frukost...och mjölk har man ju alltid till den berömda
havregrynsgröten. Kanske har någon tips på någon god sojamjölk som man kan ha till gröten istället?

Tacksam för tips och idéer :bow:

sunkan
2005-01-18, 23:02
Blanda en proteindrink med vatten å häll över gröten...har inte provat så ja vet inte hur det smakar men :eating:

flamingeric
2005-01-18, 23:49
Skall prova att utesluta mjölk(produkter) ur min kost under en tid.

Varför ska du göra det? Allergisk?

vildängel
2005-01-19, 00:12
Nyttiga mackor, juice, nypon/blåbärssoppa, omelett om man gillar det. Annars kan man ju äta vilken vanlig mat som helst egentligen om man inte är som jag och tycker att det känns lite knäppt med mat på morgonen *screwy* ;)

tinus
2005-01-19, 00:28
Havregrynsgröt med fun light wildberries till är supergott :eating: ;)

Bigbulka
2005-01-19, 00:49
Mjölk bygger *flex*

King Grub
2005-01-19, 06:58
Spaghetti och köttfärssås.

Fullkornsmakaroner och tonfisk.

Råris och kyckling.

MyungChul
2005-01-19, 09:24
omelett/äggröra (om man inte lyckas med omeletten :D)
Couscous är ju också väldigt enkelt att göra.. passar säkert bra ihop också, med aromat och en stekt tomat :eating: :thumbup:

aliquis
2005-01-19, 11:44
Graneheims havreomarpannkakor, eller var det mjölk i dem? pannkakor e gott ;D

Sverker
2005-01-19, 12:17
Det finns ett koncept med havreprodukter:

http://www.oatly.com/sv/

De har mjölkfri färdig pannkaksmix.
Produkterna baseras på havre och måste alltså kompletteras med någon lämplig proteinkälla för att bli perfekt m a p protein. Sojamjölk eller hela ägg kan fixa det.
Visserligen innehåller pannkaksmeten ägg men troligen bör man nog steka något ägg brevid för att få det optimalt.

aliquis
2005-01-19, 13:24
Sverker: Men deras är väl pannkakor med havremjölk istället för komjölk i princip? Meningen med havrepannkakorna var väl att de var nyttiga också. Men de med havremjölk kanske fungerar.

Metal_boy_
2005-01-19, 14:45
[QUOTE=King Grub]Spaghetti och köttfärssås. QUOTE]

där har vi en frukost som ger TRYCK! *yourock*

Doctor Snuggles
2005-01-19, 16:53
Man behöver väl inte ha mjölk i havregrynsgröten heller?
Har aldrig jag, vatten och havre... sen rikligt med honung. Mums!
Tyvärr vill jag alltid ha en ostmacka till. Sort of defeats the purpose. ;)

fredde80
2005-01-19, 21:15
Spaghetti och köttfärssås.

Fullkornsmakaroner och tonfisk.

Råris och kyckling.

Visste att det skulle komma såna förslag, man är ju så insnöad på såkallade traditionella frukostar så man tänker inte på vanlig mat till frulle. "Problemet" är att man vill sova så länge man bara kan på morgonen :D
Får ta och göra ett storkok på köttfärssås tror jag bestämt, för att laga till den på morgonen är otänkbart ;)

Tack för alla tips, är det ingen som kan rekommendera en god sojamjölk (om det finns) :confused:

Trance
2005-01-19, 23:45
Juice, grovt bröd med skinka. Någon frukt.

Om du känner att du får i dig för lite protein kan du ju alltid ta vassle blandat med vatten till.

aliquis
2005-01-20, 01:06
Tack för alla tips, är det ingen som kan rekommendera en god sojamjölk (om det finns) :confused:
Rismjölk skall väl vara godare, aldrig smakat. Sedan finns ju havre- o soja som sagt. Men sedan finns det en hel del knepigare varianter typ mandel, cashew, valnöt, quinoa, ...

Vad gäller sojamjölk minns jag ju inte riktigt hur riktig mjölk smakar, MEN jag vet att JAG tycker att tofulines mjölk inte är något vidare. Vare sig den naturella eller sötade faktiskt. Kika istället efter alpro sojas, den naturella har bättre näringsvärde än tofuline och är godare, finns även en sötad som väl är ännu godare, den var sötad med äppeljuice förr men nu är det tyvärr rårörsocker.
Rekommenderar annars stark tofulines glassortiment och alpro sojas yoghurtar om du vill ha mjölkfria varianter av dem med.

Plamil är ett företag som bara gör veganska produkter, däribland diverse mjölksubstitut. Deras White sun vore det trevligast om man kunde finna någonstans, men jag har då aldrig sett till den.

MyungChul
2005-01-20, 02:01
Visste att det skulle komma såna förslag, man är ju så insnöad på såkallade traditionella frukostar så man tänker inte på vanlig mat till frulle. "Problemet" är att man vill sova så länge man bara kan på morgonen :D
Får ta och göra ett storkok på köttfärssås tror jag bestämt, för att laga till den på morgonen är otänkbart ;)

Tack för alla tips, är det ingen som kan rekommendera en god sojamjölk (om det finns) :confused:

om man kokar köttfärssås så gör man ju ALDRIG bara en portion..

fredde80
2005-01-22, 14:32
om man kokar köttfärssås så gör man ju ALDRIG bara en portion..

Gjorde en bamsegryta typ 6 portioner igår :hbang:

Ska prova dom där sojamjölksorterna eller eventuellt rismjölk, tack aliquis!

Sverker: Oatly havredryck var rätt god tycker jag, inte testat deras pannkakssmet ännu.


Har käkat havregrynsgröt med rivet äpple och kanel och blåbärssoppa några dagar nu till frulle, ägg för protein :thumbup: