handdator

Visa fullständig version : Hur vet man att man är övertränad?


Cool Customer
2005-01-18, 20:46
Jag misstänker att jag är övertränad.Trött, ökar inte vikterna
och saknar motivation. Vad tror ni?

HenrY
2005-01-18, 21:05
Behöver absolut inte va att du är övertränad!
men kanske, vem vet... Ta en vecka ledigt från tränandet, och koncentrera dig på andra saker!

z_bumbi
2005-01-18, 21:11
Det finns en mycket bra text någonstans här på forumet om överträning, testa att leta reda på den.
Den bör finnas länkad i ett antal trådar om just överträning om det är till någon hjälp i sökandet.

Beast
2005-01-19, 01:31
Om du är övertränad så lär du veta att du är det. Inget att du är lite trött och några pass har gått dåligt.
Innan du funderar över det så kan du börja med att kolla vad du käkat/sovit de senaste dagarna/veckan där hittar du nog svaret.

aliquis
2005-01-19, 01:35
Jag misstänker att jag är övertränad.Trött, ökar inte vikterna
och saknar motivation. Vad tror ni?
trött: ja
ökar inte vikterna: nej
saknar motivation: ja

som i iaf 2 anledningar att vila.

kikade de andra svaren, det finns alltså en bra definition på vad som är överträning? Jag tycker det räcker med att man är trött o sliten ;D, känns det inte kul borde man vila

Lizard
2005-01-19, 09:15
Mår du bra? Tre Ö att lägga på minnet.


ÖverTräning (ÖT) är förlängningen av ÖverAnvändning (ÖA), och inte så sällan en effekt av Överambition, med det kommer vi till.

Överanvändning är ett resultat av alltmer ökad belastning (tempo/tillfällen/övningar/vikter/programlängd) och syns i allmänhet på stagnation och allmänt ökande trötthet och grinighet som tilltar mer och mer innan det efter flera månader övergår i Överträning.

Överträning är ett allvarligt tillstånd och är en kronisk nedbrytning på cellulär nivå med negativ Homeostatis. (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=35247&highlight=CSN)

Tydliga signaler på ÖT är bla:
Endokrina förändringar
Psykologiska förändringar
Blodvärdesförandringar (järnsatus, proteinstatus, elktrolytbalans t ex)
Ortopediska förändringar (muskelnedbrytning, ben- och vävnadsnedbrytning)Immunologiska förändringar (förkylningar, inflammationer t ex)
Aptitförändringar

Om jag får ge mig på en metafor så är ÖA slitna bromsar på bilen och ÖT skrotfärdigt bromssystem.
Ironiskt nog är det näst intill nödvändigt att nå ÖA för att få långsiktiga resultat. Bästa sättet att behandla ÖA är att periodisera, dvs minska tempo/tillfällen/övningar/vikter/programlängd antingen genom en lättare period där man sakta bygger upp sig till en ny ÖA nivå eller "budgetvarianten" där man vilar i en vecka tio dagar.

Det är, enligt min alldeles egna erfarenheter, den Överambitiöse, den som inte kan gå ned i belastning eller vila utan som jagas av sina egna inre demoner att aldrig ge upp utan ständigt försöka ligga på max och lite till som på sikt förvandlar en ÖA till en ÖT, på samma sätt som en del flickor inte kan sluta sin inledda bantning utan slutar sondmatade på någon av våra anorexikliniker.


Lizard

Salle
2005-01-19, 11:44
Mår du bra? Tre Ö att lägga på minnet.


ÖverTräning (ÖT) är förlängningen av ÖverAnvändning (ÖA), och inte så sällan en effekt av Överambition, med det kommer vi till.

Överanvändning är ett resultat av alltmer ökad belastning (tempo/tillfällen/övningar/vikter/programlängd) och syns i allmänhet på stagnation och allmänt ökande trötthet och grinighet som tilltar mer och mer innan det efter flera månader övergår i Överträning.

Överträning är ett allvarligt tillstånd och är en kronisk nedbrytning på cellulär nivå med negativ Homeostatis. (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=35247&highlight=CSN)

Tydliga signaler på ÖT är bla:
Endokrina förändringar
Psykologiska förändringar
Blodvärdesförandringar (järnsatus, proteinstatus, elktrolytbalans t ex)
Ortopediska förändringar (muskelnedbrytning, ben- och vävnadsnedbrytning)Immunologiska förändringar (förkylningar, inflammationer t ex)
Aptitförändringar

Om jag får ge mig på en metafor så är ÖA slitna bromsar på bilen och ÖT skrotfärdigt bromssystem.
Ironiskt nog är det näst intill nödvändigt att nå ÖA för att få långsiktiga resultat. Bästa sättet att behandla ÖA är att periodisera, dvs minska tempo/tillfällen/övningar/vikter/programlängd antingen genom en lättare period där man sakta bygger upp sig till en ny ÖA nivå eller "budgetvarianten" där man vilar i en vecka tio dagar.

Det är, enligt min alldeles egna erfarenheter, den Överambitiöse, den som inte kan gå ned i belastning eller vila utan som jagas av sina egna inre demoner att aldrig ge upp utan ständigt försöka ligga på max och lite till som på sikt förvandlar en ÖA till en ÖT, på samma sätt som en del flickor inte kan sluta sin inledda bantning utan slutar sondmatade på någon av våra anorexikliniker.


Lizard


Kanonbra post! Jag kör enligt doggcraps metod och det stämmer ganska bra in på ÖA. Då kör jag järnet både kostmässigt och viktmässigt i ca 6 veckor sen börjar jag känna mig trött i kroppen. Då kör jag 2 veckor med lite färre set och tar därmed inte ut mig lika mycket.

Cool Customer
2005-01-19, 12:46
Tack för svaren! Jag har kommit fram till att jag ska vila tills jag
återfår gnistan och är piggare.

Scratch89
2005-01-19, 17:06
Kanonbra post! Jag kör enligt doggcraps metod och det stämmer ganska bra in på ÖA. Då kör jag järnet både kostmässigt och viktmässigt i ca 6 veckor sen börjar jag känna mig trött i kroppen. Då kör jag 2 veckor med lite färre set och tar därmed inte ut mig lika mycket.

Kan någon förklara vad doggcrap innebär?

kharon
2005-01-19, 19:01
Kan någon förklara vad doggcrap innebär?

Antingen
1.http://www.skrew.com/pics/SkrewBall/dogcrap_.gif

Eller
2. Ett träningsprogram. Sök.

Diana
2005-01-19, 19:11
hehe niice..

Lizard:va menas me endokrina förändringar?

z_bumbi
2005-01-19, 19:26
hehe niice..

Lizard:va menas me endokrina förändringar?

Endokrina systemet, tillverkar och reglerar hormoner i kroppen.

Diana
2005-01-19, 19:31
ahaa?tackarr!!

stridis
2005-01-19, 19:35
Om man vaknar kallsvettig med pulsen bankande, så är man antingen sjuk eller övertränad(el mardröm). Likaså om man känner för att spy eller känner sig konstigt varm under uppvärmningen (utan naturliga orsaker som bakfylla). Eller man börjar flåsa när man går upp för trappan trots att man är i toppform.*screwy*

Sådant skall man nog undvika :smash: