handdator

Visa fullständig version : En tjej på 19år, behöver tränings hjälp


Jenny85
2005-01-18, 17:54
Hejsan alla,
Jag är en 19årig tjej som är 166cm och väger 67kg och jag vill jättegärna börja träna, äta rätt, och gå ner i vikt. Mitt mål är att väga ungefär 53-55kg och ja, längden kan vi inte göra något åt ;) Hur som helst, jag är inte kunnig inom varken träning eller IT :) Skulle någon kunna kanske lägga upp ett bra tränings och kost schema så skulle ni vara värd guld i mina ögon. Jag tackar så jättemycket på förväg,
mvh
Jenny
P.S. Om detta ligger i fel topic så förlåt, jag visste inte riktigt vart jag skulle lägga det.

Frazze
2005-01-18, 18:01
tror det blir enklare för alla om du skriver hur du äter, tränar och rör på dig idag, tex hur din kost ser ut en "vanlig dag" osv

Jenny85
2005-01-18, 18:18
Hejsan Frazze,
Jag tränar ungefärr så här:
Träning med vikter 1-2ggr per vecka
Cyklar ca 30-40min 1-2ggr per vecka
Går ungefär 4km nästan varje dag(på morgonen oftast)

Min kost ser ut ungefärr så här:
Frukost: inget alls oftast, ibland en macka
Mellanmål: Frukt
Lunch: Husmanskost (äter på högskolan)
Kvällsmat: Kyckling, tacos, stekt falukorv, macaroner, osv. (detta är det onyttiga av det hela)

Jag har noll koll på vad man ska äta så ge gärna massor med tips,
mvh
Jenny

Zera
2005-01-18, 18:31
Hejsan Frazze,
Jag tränar ungefärr så här:
Träning med vikter 1-2ggr per vecka
Cyklar ca 30-40min 1-2ggr per vecka
Går ungefär 4km nästan varje dag(på morgonen oftast)

Min kost ser ut ungefärr så här:
Frukost: inget alls oftast, ibland en macka
Mellanmål: Frukt
Lunch: Husmanskost (äter på högskolan)
Kvällsmat: Kyckling, tacos, stekt falukorv, macaroner, osv. (detta är det onyttiga av det hela)

Jag har noll koll på vad man ska äta så ge gärna massor med tips,
mvh
Jenny


Jag tycker du äter för lite och för sällan. :eating:
Kyckling, tacos och makaroner skulle inte jag påstå vara onyttiga direkt :)

Jenny85
2005-01-18, 18:48
:)
Trevligt att jag inte äter så värst onyttigt då, hehe. Men vad kan jag göra för att gå ner i vikt osv? Tränar jag för lite? Eller fel? Vad ska jag göra? tackar för svar,
mvh
Jenny

Zera
2005-01-18, 19:06
Du måste äta mer till frukost! Eftersom du skrev att du brukar gå morgonpromenad så ät efter den för att förbränna så mycket fett som möjligt.

Lägg till små mellanmål under dagen oxå.. tex frukt eller dylikt.

TTT
2005-01-18, 19:14
Använd denna formel för att få ut din kcal-förbrukning om dagen.

655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder)

Detta gäller en icketränande individ och du bör lämpligen räkna ut vad dina aktiviteter kräver i energi.

När du har räknat ut ditt kaloribehov skall du lägga dig ca 500 kcal under detta, vilket motsvarar en ungefärlig viktminskning på 0.5 kg/vecka.
Fördela ditt intag på ca 5-6 mål/dag.

Tänk på att frukosten är ett viktigt mål och att skippa detta är INGET bra alternativ.

MvH // Björn

Mental
2005-01-18, 19:19
Havregrynsgröt till frukost, minimjölk och någon lättsockrad äppelmos och kanske lite kanel? Grovt bröd med något gott och fettsnålt pålägg som tex kalkon.

Till mellanmål så är frukt finfint.

Lunchen är svår att göra något åt. kör taldriksmodellen och lasta halva taldriken full av sallad och grönsaker innan du tar något annat.

Mellanmål igen, mera frukt :)

Middag. här har du möjlighet att stoppa i dig bra och nyttig mat. Kika lite i grubbs deffguide http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=36468 om du inte redan gjort det.

lägg in ett kvällsmål med om du känner för det

Sen är det bara att hålla näven ur gottpåsen och sova med händerna på täcket :p

Jenny85
2005-01-18, 21:55
Hej o tack så mycket för alla råd,
Jag ska satsa på att äta lite mer på morgonen samt lägga på lite mer sallad :)

Ska försöka äta mer frukt istället för godis o kakor :)

En fråga,
Är det bra att gå på morgonen och träna på eftermiddagen? Jag lovar att lägga upp en bild på mig själv när jag kommer in i min modell form igen ;)

En fråga till,
Är det bättre att cykla eller är det bättre att springa osv?

Än en gång så tackar jag för all hjälp,
mvh
en inspirerad Jenny

King Grub
2005-01-18, 21:59
Är det bra att gå på morgonen och träna på eftermiddagen? Jag lovar att lägga upp en bild på mig själv när jag kommer in i min modell form igen

Det är alldeles utmärkt att dela upp träningen så. :) Fettförbränningen sker som effektivast på fastande mage (se till att äta frukost när du kommer hem) och styrketräning t ex sköts bäst separat.

Är det bättre att cykla eller är det bättre att springa osv?

Det spelar mindre roll i praktiken. Energiförbrukningen är lite högre vid löpning med motsvarande intensitet, men välj det du tycker är roligast.

TTT
2005-01-18, 22:25
Koffientabletter innan morgonpromenaden är inte helt fel. Både för ork och fettförbränning.

King Grub
2005-01-19, 06:56
Jag vet inte om koffeintabletter är en bra förstarekommendation för någon som vill lära sig grunderna om hur kost och träning fungerar för hälsa och form.

TTT
2005-01-19, 10:00
Jag vet inte om koffeintabletter är en bra förstarekommendation för någon som vill lära sig grunderna om hur kost och träning fungerar för hälsa och form.

Nej det har du rätt i. Såg bara att hon ville ha en ganska rejäl viktnedgång och motivationen blir starkare om man märker resultat fortare. Men det är du som är experten. :bow:

T-train
2005-01-19, 10:24
Hejsan alla,
Jag är en 19årig tjej som är 166cm och väger 67kg och jag vill jättegärna börja träna, äta rätt, och gå ner i vikt. Mitt mål är att väga ungefär 53-55kg och ja, längden kan vi inte göra något åt ;) Hur som helst, jag är inte kunnig inom varken träning eller IT :) Skulle någon kunna kanske lägga upp ett bra tränings och kost schema så skulle ni vara värd guld i mina ögon. Jag tackar så jättemycket på förväg,
mvh
Jenny
P.S. Om detta ligger i fel topic så förlåt, jag visste inte riktigt vart jag skulle lägga det.

Hej!

Kul att du vill sätta igång o träna! Vill bara börja med att ge dig ett råd..Fixera dig inte vid en viss vikt! Du kan mycket väl gå ner flers storlekar (dvs bli mindre) utan att gå ner speciellt mycket i vikt. Börjar du att träna så kommer automatiskt kroppsammansättningen förändras(mer muskler o mindre fett). Ett kila muskler tar betydligt mindre plats än ett kilo fett och det är viktigt att komma ihåg när man sätter upp mål. Bättre alltså att fokusera på att nå en viss storlek i kläder än på en vikt.
Har du hittat ett gym som du tänker träna på? Ofta så ingår en instruktion i kortköpet och se till att utnyttja det!
Sedan är det lagoma tt gå ut mjukt, dvs kanske starta med att träna 2 ggr/veckan, risken är annars att man överbelastar imunförsvaret o blir sjuk istället.

Mvh: T-train