handdator

Visa fullständig version : Testosteron och ringfingrar


Runda Grodan
2005-01-18, 13:17
Gick en dokumentär igårkväll på Discovery Science som hette något i stil med "How to build a human". Där tog dom bl.a. upp ett samband mellan testosteron och ringfingrar.

Om man i livmodern utsatts för höga doser testosteron skulle man ha långa ringfingrar och om man i livmodern utsatts för höga doser östrogen skulle man ha långa pekfingrar. Killar ska därför ha längre ringfingrar och tjejer längre pekfingrar.

De menade också på att om man utsatts för mycket testosteron i livmodern så skulle detta komma att påverka hur ens idrottliga förutsättningar skulle vara i framtiden. Mer testo betydde bättre utveckling av hjärt, kärlsystemet och bättre fysiska prestationer.

Man mätte ringfingrarna hos en grupp manliga sprinters inför ett lopp och den med bäst mått tippade man som segrare. Det visade sig att denna sprinter vann loppet.

Jag har något längre ringfingrar än pekfingrar och jag är kille. Stämmer det för er andra?

King Grub
2005-01-18, 13:21
En pinfärsk studie (mars 2005, t o m):

Biol Psychol. 2005 Mar;68(3):215-22. Finger length ratio (2D:4D) correlates with physical aggression in men but not in women.

"Finger length ratio (2D:4D) is a sexually dimorphic trait. Men have relatively shorter second digits (index fingers) than fourth digits (ring fingers). Smaller, more masculine, digit ratios are thought to be associated with either higher prenatal testosterone levels or greater sensitivity to androgens, or both. Men with more masculine finger ratios are perceived as being more masculine and dominant by female observers, and tend to perform better in a number of physical sports."

Markus H
2005-01-18, 13:22
japp.... :hbang:

Runda Grodan
2005-01-18, 13:30
En pinfärsk studie (mars 2005, t o m):

Biol Psychol. 2005 Mar;68(3):215-22. Finger length ratio (2D:4D) correlates with physical aggression in men but not in women.

"Finger length ratio (2D:4D) is a sexually dimorphic trait. Men have relatively shorter second digits (index fingers) than fourth digits (ring fingers). Smaller, more masculine, digit ratios are thought to be associated with either higher prenatal testosterone levels or greater sensitivity to androgens, or both. Men with more masculine finger ratios are perceived as being more masculine and dominant by female observers, and tend to perform better in a number of physical sports."

Där ser man...

Tricklev
2005-01-18, 13:34
Woho! ringfingret är 1cm längre än pekfingret.

Nästa Coleman :smokin:

aliquis
2005-01-18, 13:35
Oh, då stämmer bilderna och lekarna ;D

Baan
2005-01-18, 13:35
några mm (kanske 5) längre ringfinger om det räknas, har inte alls långa fingrar (fast det kanske inte har något med saken att göra?). Känner mig dock inte jätteagressiv eller så, lite mer än mina polare kanske men dom är djävlgit lugna så det är svårt att avgöra.

Tricklev
2005-01-18, 13:39
några mm (kanske 5) längre ringfinger om det räknas, har inte alls långa fingrar (fast det kanske inte har något med saken att göra?). Känner mig dock inte jätteagressiv eller så, lite mer än mina polare kanske men dom är djävlgit lugna så det är svårt att avgöra.

Vad har aggresivitet med saken att göra? *flex*

stefannn
2005-01-18, 13:40
några mm (kanske 5) längre ringfinger om det räknas, har inte alls långa fingrar (fast det kanske inte har något med saken att göra?). Känner mig dock inte jätteagressiv eller så, lite mer än mina polare kanske men dom är djävlgit lugna så det är svårt att avgöra.

hur menar du att man ska vara agressiv för att man har mer testo???

Jense
2005-01-18, 14:35
skiljer 2dm mellan ring och pekfinger.

HenrY
2005-01-18, 15:02
Mina e lika långa....häääärliga förutsättningar man har! *rolleyes* *cry*

aliquis
2005-01-18, 15:23
skiljer 2dm mellan ring och pekfinger.
samma hand UTAN att spreta med fingrarna! ;D

aliquis
2005-01-18, 15:24
Mina e lika långa....häääärliga förutsättningar man har! *rolleyes* *cry*
syns ju på bilden att de är :)

Jense
2005-01-18, 15:31
samma hand UTAN att spreta med fingrarna! ;D


har inget ringfinger på vänstern. kanske därför

abjorn
2005-01-18, 15:36
nu har jag inget att mäta med men när jag håller ut fingrarna rakt är ringfingrarna lite längre än pekfingrarna

Spinkot
2005-01-18, 17:46
Haha 1,5-2cm skiljer det,jag kommer äga er alla till slut!

kroy
2005-01-18, 18:16
nu har jag inget att mäta med men när jag håller ut fingrarna rakt är ringfingrarna lite längre än pekfingrarna

prova hålla handen platt mot ett bord med handflatan nedåt mot bordsskivan, notera vilken av pek/ringfingret som var längre

upprepa, fast håll denna gången handflatan uppåt, från bordsskivan

..intressant kanske? (elller kanske inte :P, beror på personen)

jwzrd
2005-01-18, 19:25
Haha 1,5-2cm skiljer det,jag kommer äga er alla till slut!

Du ska jämföra längden på fingrarna genom att mäta deras individuella längder, inte genom att se hur stort avståndet är mellan pek- och ringfingret längst ut på handen.

Leon
2005-01-18, 19:47
Aj det var illa jag har lite längre pekfingrar,men so what! Resultatet är lyckat och lite testo kan vara positivt när det gäller träning etc Har i och för sig ett :devil: humör! :D

Leon
2005-01-18, 19:53
Hm det var jag som läste fel,det var väl tjejer som skulle ha längre pekfingrar.Då är ju allt som det ska vara även om det bara rör sig om milimetrar. :em:

Baan
2005-01-18, 20:19
en lång/smal/klen polare har ganska mycket längre ringfinger.. så vet inte om det ger något om man inte tränar (eller om det ger något alls), fast kanske gäller kvinnor enbart

lite ot:
angående kopplingen innan mellan agressivitet och höjda testonivåer, så är det vlä inget nytt, det leder väl direkt till att man lättare kan bli förbannad eller blir förbannad lättare, sen kanske dte inte märks pga av andra skäl, men just testosteronet och är väl just det som gör männen i regel agressivare, iaf är det det jag alltid trott (kom inte å säg nu att män inte är agressivare än kvinnor).

morbror_sven
2005-01-18, 20:28
Att jag har 2.3cm är något som får mig att tvivla.

Låt mig mynta ett nytt begrepp: testofingrar :)

Zodd
2005-01-18, 21:09
Ringfingret är några mm längre men jag hatar sport. *whatever*

spacedog
2005-01-18, 21:27
Ingen annan som kommer ihåg en gammal "skolgårdsskröna" om att lika långa ringfingrar som pekfingrar skulle tyda på att man var homosexuell? Antagligen sprungen ur det här.

30cm
2005-01-18, 21:27
Jag har lite längre pekfinger än ringfinger. Känns ju bra :(
Men jag vet iaf att jag kämpat riktigt hårt då jag äntligen blir stor.

Lizard
2005-01-18, 21:41
Så, nu behöver ingen av er vakna upp ömma i baken efter en natt med någon som kvällen innan kallade sig Nathalie och morgonen efter ber att få låna er rakhyvel...... :naughty:


Lizard

Tricklev
2005-01-19, 10:10
angående kopplingen innan mellan agressivitet och höjda testonivåer, så är det vlä inget nytt, det leder väl direkt till att man lättare kan bli förbannad eller blir förbannad lättare, sen kanske dte inte märks pga av andra skäl, men just testosteronet och är väl just det som gör männen i regel agressivare, iaf är det det jag alltid trott (kom inte å säg nu att män inte är agressivare än kvinnor).


Det är bara ett dumt rykte :)

jwzrd
2005-01-19, 10:35
Det är bara ett dumt rykte :)

Det "naturliga" humöret har mycket mindre med hormoner att göra än att bolla med exogent dito. Kroppen har en tendens att fungera mycket bra och balanserat innan man lägger sig i hur den funkar.

Tolkia
2005-01-19, 11:36
Det "naturliga" humöret har mycket mindre med hormoner att göra än att bolla med exogent dito. Kroppen har en tendens att fungera mycket bra och balanserat innan man lägger sig i hur den funkar.
Plus att den naturliga hormonproduktionen är anpassad för att få kroppen att fungera optimalt (ja, tro det eller ej, här pågår kontinuerliga - och jäkligt snabba - optimeringsprocesser som ens eget laborerande med samma avsikt förhåller sig till ungefär som en Lada tillen Ferrari), vilket gör att risken för hormonpåslag som skulle påverka humöret på ett för individen så totaldestruktivt sätt som det berömda "roidrage:et" är högst minimal. De endogena hormondoserna (och förändringarna av desamma ) är också i regel mycket små jämfört med doserna man tillför utifrån.

Det faktum att hanar i regel är aggressivare än honor beroe på många faktorer varav hormoner är en. Och testosteron är inte det enda könshormonet, inte ens det enda manliga ...

Tolkia
2005-01-19, 13:53
Ja, det inlägg som citerades ovan var ju inte riktigt det som skulle/borde ha citerats - med aningen märkligt slutresultat ... pinsamt. *screwy*

Baan
2005-01-19, 14:41
Plus att den naturliga hormonproduktionen är anpassad för att få kroppen att fungera optimalt (ja, tro det eller ej, här pågår kontinuerliga - och jäkligt snabba - optimeringsprocesser som ens eget laborerande med samma avsikt förhåller sig till ungefär som en Lada tillen Ferrari), vilket gör att risken för hormonpåslag som skulle påverka humöret på ett för individen så totaldestruktivt sätt som det berömda "roidrage:et" är högst minimal. De endogena hormondoserna (och förändringarna av desamma ) är också i regel mycket små jämfört med doserna man tillför utifrån.

Det faktum att hanar i regel är aggressivare än honor beroe på många faktorer varav hormoner är en. Och testosteron är inte det enda könshormonet, inte ens det enda manliga ...

fast om man kollar skillnaden på hormonnivåer så vet jag att män har mycket större mängder testosteron än kvinnor (8-10ggr?), visserligen kan det skilja på andra hormoner som påverkar agressiviteten och dess utseende också men det är testosteron man brukar tala om mest. sen ganska sjlävklart att det finns många faktorer som påverkar ens humör, men mitt påpekande var just att testosteronet hade en viss inverkan. Hur stor är en annan sak som jag inte har så bra insyn i, och antagligen inte många här på forumet heller.

Lizard
2005-01-19, 15:20
Plus att den naturliga hormonproduktionen är anpassad för att få kroppen att fungera optimalt (ja, tro det eller ej, här pågår kontinuerliga - och jäkligt snabba - optimeringsprocesser som ens eget laborerande med samma avsikt förhåller sig till ungefär som en Lada tillen Ferrari), vilket gör att risken för hormonpåslag som skulle påverka humöret på ett för individen så totaldestruktivt sätt som det berömda "roidrage:et" är högst minimal. De endogena hormondoserna (och förändringarna av desamma ) är också i regel mycket små jämfört med doserna man tillför utifrån.

Det faktum att hanar i regel är aggressivare än honor beroe på många faktorer varav hormoner är en. Och testosteron är inte det enda könshormonet, inte ens det enda manliga ...

Saxen min löper klunsigt genom tråden men det kanske ursäktas av herrar moderatörer?

Det är inte nödvändigtvis så att påslag av testosteron skapar benägenhet för aggresivitet. Det endokrina systemet är en av de långsammaste endogena frånsett nybildande av benmassa och dylikt som rör sig i måndadsspann. Det endokrina systemet tar sällan minuter utan snarare timmar och dagar i sin resa genom kroppen och därmed har amplituden tämligen långsamma svängningar. Kvinnor kan visst få rasieriutbrott och frekvensen styrs, både hos män och kvinnor, till stor del av kultur och uppfostran. Benägenheten att ta till våld ligger inte heller alltid männen närmast, i grunden gissningsvis av samma skäl; många killar lär sig faran och oacceptansen av våld och en del kvinnor får ingen riktig relation till våld och inte heller konsekvenserna av det.
Men, testosteron per se gör en modig och kopplar gärna känsla med reptilhjärnan. Allt blir sen en fråga om vilken kraft du har i ditt överjag.

Roid-Rage finns som begrepp för att någon bättre förklaring har man inte på en rad fall där killar har gått hårt och länge på piller och sen totalt flippat ur i fullständigt befängda våldshandlingar. Kopplingen går att styrka och att hymla med att en stor del av de som juicear blir personlighetsförändrade kan bara den göra som väljer att inte se eller faktiskt inte haft sådana i sin närhet. Sen är det väl med roids som allt annat - det är säkert fler faktorer (uppväxt, miljö och anlag brukar vara de vanligaste) som spelar in. Den som ger sig i kast med AAS har ytterst sällan så mycket omdöme och erfarenhet att de själva kan bedöma sin egen predestinering.

Lizard

Tolkia
2005-01-19, 16:02
Saxen min löper klunsigt genom tråden men det kanske ursäktas av herrar moderatörer?
Det där måste man nog vara moderator för att förstå ... :confused:

Det är inte nödvändigtvis så att påslag av testosteron skapar benägenhet för aggressivitet.
Nej, jag vet; jag uttryckte mig dåligt.

Det endokrina systemet är en av de långsammaste endogena ...
Jo, jag vet (igen); men jämfört med eget "micklade" i avsikt att få till stånd olika fysiologiska förändringar (oftast börja äta dittan, börja äta dattan) kan man väl ändå betrakta de de flesta endogena processer som relativt snabba? Intemint vid långtidsmedicinering brukar det ju kunna ta ett bra tag innan läkemedlet uppnår den önskade effekten. Och jag menade inte att det skulle vara så att något slags tillfälliga påslag av testosteron/annat hormon direkt skulle orsaka vredesutbrott etc.; när man talar om humörförändringar som bieffekt av medicinering eller doping (t.ex. ) brukar man väl avse mer grundläggande förändringar, alltså ökad/minskad benägenhet att få raseriutbrott, vara sur/nere/etc. (med viss reservatrion för att min erfarenhet av doping inte är den största)?

Kvinnor kan visst få rasieriutbrott och frekvensen styrs, både hos män och kvinnor, till stor del av kultur och uppfostran.
You tell me ... :D Allvarligt talat; vad ag egentligen ville peka på var just att testosteron/inte testosteron inte är det enda som gör vare sig kvinnor till kvinnor och män till män, eller aggressiva till aggressiva och lugna till lugna, och det verkar vi ju vara överens om. Ibland får jag dock, av hur det pratas/skrivs om det, intrycket att det finns något slags tro på att "testo" är "manlighet", hårighet, aggressivitet och stora muskler koncentrerat, och att alla laborationer med kroppen i syfte att t.ex. få mer och större muskler har effekt för att de "höjer testot" (det finns många märkliga upppfattningar om vad osm är manligt och kvinnligt beeteende och vad som styr dessa också, men jag tror att jag utelämnar könsrollsfrågan för att inte tråden skall spåra ur alldeles ...).

Roid-Rage finns som begrepp för att någon bättre förklaring har man inte på en rad fall där killar har gått hårt och länge på piller och sen totalt flippat ur i fullständigt befängda våldshandlingar.
Ja jag vet ... igen. Jag uttryckte mig väl lite grovt. Som jag skrev ovan vill jag inte påstå att det skulle vara något slags tillfällig "hormonboost" som ligger bakom den här sortens beteendeförändringar; om något peka på att det inte är det. Däremot tror jag fortfarande inte, som jag skrev, att det är möjligt att träna sig till ett farligt labilt humör. Om inte annat borde ju befolkningen i länder där man kroppsarbetar mer än i Sverige var betydligt mer våldbenägen i så fall, men det är väl ine fallet vad jag vet.

Vid närmare eftertanke borde jag kanske ha tagit bort det förra inlägget på en gång (det blev ju ändå så fel från början) istället för att sitta här och "ordbajsa" ... å andra sidan är det roligare att "ordbajsa" än att vara självutplånande, och nu har jag ju redan kastat bort en massa tid på att skriva.

Zakath
2005-01-19, 16:07
Mina e lika långa....häääärliga förutsättningar man har! *rolleyes* *cry*



Mina är också lika långa, och det är väl inga större fel på mina förutsättningar (bortsett från att jag skadar mnig hela tiden)


*bs*

no1fitness
2005-01-20, 00:00
Jag har 5 mm längre ringfinger...
Betyder det att jag är kille... :D

Biceps
2005-01-20, 00:18
Skiljer knappt något. 2-3 mm till långfingrets fördel...

vxcv
2005-01-20, 00:52
Lizard leder med 3mm i penismätar-tävlingen mot Tolkia...
Stay tuned!

Jense
2005-01-20, 01:12
Lizard leder med 3mm i penismätar-tävlingen mot Tolkia...
Stay tuned!


HAHA då va lizzards penis inte lång :laugh: :laugh:

Slartibartfast
2005-01-20, 08:35
Är man man om man har längre penis än ringfinger?