handdator

Visa fullständig version : Knäproblem


The_RobRoy
2005-01-18, 12:45
Började i sommras träna ben seriöst för första gången. I början gick det kanon, ökade snabbt i knäböj och kom ganska snart upp till att träna på 80kg. Sen började problemen *grr*

Fick känningar i knäna, det ömmade på ett konstigt sätt, förstod i början inte riktigt vad det var. Men nu har jag kommit fram till vart jag får ont.

Problemet sitter inte i knät, utan framsida-lårmuskelfästet ovanför knät, får jätteont där av knäböj, om man trycker där med fingrarna direkt efter ett set smärtar det ordentligt. Vad är det för fel på mina ben???

Är det bara klena muskelfästen som behöver mer tid att vänja sig vid vikten, eller gör jag kanske nått fel??

Kan nämnas att jag fortfarande tränar på 80-90kg i knäböj, står lite smalare än axelbrett, med fötterna lite utåtvinklade (så jag står normalt) och sen kör jag ungefär ner till 90 grader eller lite djupare. Inte ökat nått nu på 2 månader (vilade även 1mån under julen) ..men muskelfästet verkar inte blivit ett dugg bättre *cry*

Nån med liknande erfarenheter eller vet bot på mitt problem?

TTT
2005-01-18, 12:47
Värmer du upp ordentligt?

Det är extremt viktigt att du värmer upp och att du strechar och mjukar upp dina muskler innan ett benpass.

The_RobRoy
2005-01-18, 12:59
Värmer du upp ordentligt?

Det är extremt viktigt att du värmer upp och att du strechar och mjukar upp dina muskler innan ett benpass.

Jag värmer upp cirka 4 min på nått sorts löpband eller liknande, blir varm o får igång svettningen på det, sen lassar jag ju såklart aldrig på 80-90kg direkt, brukar köra 2 uppvärmningsset, först bara stången, sen kanske med 15kg på varje sida.. ..så ja jag tycker jag värmer upp, men kanske kan värma upp ännu mer..

TTT
2005-01-18, 13:05
Jag värmer upp cirka 4 min på nått sorts löpband eller liknande, blir varm o får igång svettningen på det, sen lassar jag ju såklart aldrig på 80-90kg direkt, brukar köra 2 uppvärmningsset, först bara stången, sen kanske med 15kg på varje sida.. ..så ja jag tycker jag värmer upp, men kanske kan värma upp ännu mer..

Du känner ju bäst själv när du är varm och uppmjukad.
Själv kör jag 10 min trappmaskin, lite olika strech/mjuknings-övningar och sedan 2-3 lätta set innan jag sätter igång på allvar. *flex*

Piranha
2005-01-18, 13:13
Värm upp ordentligt innan benpassen.

Andvänd knäskydd ( vulkskydd )

Översträck inte knäleden , strax under 90 grader räcker bra

Undvik hackliften.

Stretcha ut framsidan av låret ordentligt efter passet.

The_RobRoy
2005-01-18, 17:13
Det är alltså ingen som haft samma problem som mig?

mystic[-_-]
2005-01-18, 17:28
Brukar köra 1 set väldigt lätta bensparkar med ett ben i taget och 5 minuter på cykel innan jag böjer. Jag har knäproblem och när jag värmer upp så mycket så känns det bra. Självklart börjar jag sedan med lätta set och arbetar mig uppåt.

Brukar ofta stretcha mellan seten iaf mellan de tunga. Vet itne omd et gör någon skillnad men jag är van att göra det.

Mccartney
2005-01-18, 21:28
Jag hade provat att har fötterna pekandes rätt fram istället för åt sidorna. Sedan hade jag börjat köra Legextension...så att du träna upp musklerna runt om kring knäet.

Bengan
2005-01-18, 22:46
HAHHA jo jag har haft och har.

Är inte ett dugg skoj, men jag kör på som vanligt, känner inte så mycket längre.
sjukgymnasten sa att det var nått skumt med att man var för svag i nån muskel så jag blev ordinerad koordinationsträning.
Kör lite balansövningar, rätt krävande sådanna alla dagar du tränar, det kan hjälpa.

Mitt blev inte bättre av vila utan av annan sorts träning.

Inget annat jag kan stå till tjänst med tyvärr, men lycka till.

The_RobRoy
2005-01-18, 22:57
HAHHA jo jag har haft och har.

Är inte ett dugg skoj, men jag kör på som vanligt, känner inte så mycket längre.
sjukgymnasten sa att det var nått skumt med att man var för svag i nån muskel så jag blev ordinerad koordinationsträning.
Kör lite balansövningar, rätt krävande sådanna alla dagar du tränar, det kan hjälpa.

Mitt blev inte bättre av vila utan av annan sorts träning.

Inget annat jag kan stå till tjänst med tyvärr, men lycka till.

Visste väll att nån borde va lika vek som en själv ;)

Minns du inte mer specifikt vad han sa, är det okej att träna vidare fast man får ont, eller vad ere som gäller? Exempel på koordinations-övningar??

Jay-Z
2005-01-18, 23:12
Visste väll att nån borde va lika vek som en själv ;)

Minns du inte mer specifikt vad han sa, är det okej att träna vidare fast man får ont, eller vad ere som gäller? Exempel på koordinations-övningar??

Får du samma obehag i benpressen?

The_RobRoy
2005-01-18, 23:58
Får du samma obehag i benpressen?

Nix, inte lika mycket iallafall.. ..har kanske nått med stabilisering att göra.. ..det låter vettigt, eftersom benpressen är fast och knäböjen är med fristång.. ..men i like to squat :bpump:

*grr27* *grr27*


*cry* *cry*

Bengan
2005-01-19, 13:29
Jag skulle stå på en gummikudde på ett ben och sedan koppla det andra benet till nedre trissan i cablecrossen och dra det fram och tillbaks. kan ju vara svårt att göra om du inte har tillgång till sån "kudde". Men där körde jag i allfall båda benen och sedan drag innåt, utåt och åt sidan.

Ananrs kan du ju köra enbensknäböj som kräver balans och där med tränar upp det.
Lycka till, hoppas det hjälper, men det kan ju vara nått annat än det jag har som du har. Svårt att säga när det är knäet men eftersom vi har ont på samma ställe så kan det ju vara värt ett försök.