handdator

Visa fullständig version : En fråga om vågar vid deff.


Slartibartfast
2005-01-18, 10:18
Är det viktigt att ha en våg när man deffar? Att väga sig nypissad varje morgon borde ju ge den bästa kollen på om deffen fungerar eller inte.

Eller väger man lika mycket varje morgon om man ligger på "jämviktsnivå" med kalorierna, eller kan det skilja ändå?

Hur mycket bör man måsta ge för en ok våg?

Det är väl ca ett halvkilo i veckan man ska gå ner för att inte torska muskler?

King Grub
2005-01-18, 10:21
En våg visar inte skillnader på vätskeretention, fettförlust och tömda/fyllda glykogeninivåer. Det är alltså omöjligt att se exakt hur många gram fett man tappat.

alyosha
2005-01-18, 10:24
Min vikt varierar rätt mycket från dag till dag.... Vågen är nog inte det instrument du ska lita mest på vid deff, so to speak :P

Slartibartfast
2005-01-18, 10:36
Ah, ok. Då går jag inte och köper en våg idag. Måller mig till måttbandet.

adde
2005-01-18, 10:38
Jag tycker nog ändå att en våg är bra vid deff, du kommer inte kunna mäta hur mycket du gått ned varje dag, men väger du dig varje dag kan du i alla fall se om det går åt rätt håll.

/adde

z_bumbi
2005-01-18, 11:10
Väga sig en gång i veckan och se vad som händer på lite längre sikt är inget fel, det är ett av flera sätt att hålla koll på vad som händer.
Några andra saker.
Kamera.
Stillbilder eller video, en gång varannan vecka tar man nya bilder eller film.
Spegel
Lita inte på din egen uppfattning då det variera.
Måttband
Fettmätning
Siffran är inte så intressant utan det är förändringen som är det.
Dagbok
Både kost och träning, ett måste enligt mig.

Första deffen skulle jag kanske koncentrera mig på det man har tillgängligt men ju mer information man har kvar efter deffen ju mer kan man se hur allt funkade när man sen utvärderar resultatet.

PUMPISH
2005-01-18, 11:18
måttband är nog bästa tycker jag...
Att mäta midjan då och då kan inte vara helt fel :D

Mental
2005-01-18, 12:39
Jag köpte 2 vågar när jag började, en matvåg och en badrumsvåg. så jag kan väga både fettot (mig) och fettet (det jag stoppar i mig)

Jag har då inte ångrat den investeringen ännu, men jag är lite för fixerad vid min lilla badrumsvåg ibland. Lätt att få nojja.
Om du känner dig hemma i excell så är det kul att slänga upp ett diagram och följa viktförändringens bergochdalbana.

Jag kan variera ca 3kg mellan min minivikt och maxivikt beroende på hur jag äter dricker och tränar.

aliquis
2005-01-18, 13:15
Biltema har en våg som visar +/- 1.5kg under 65kg och +/- 2kg över 65, kostar 49kr ;D. Den för 149 eller 179 eller något sådant var inte mer exakt den så den för 49 fick duga åt mig... Antar att de som kostar flera hundra är mer exakta. Men måttband är nog vettigast om man vill se mer lite mer noggrannhet. Mät midjan :)

Och ja, vikten varierar nog lite även på morgonen beroende på hur du åt dagen innan. Min egen vikt är nästan 3kg mer på kvällen än på morgonen...

hammerchest
2005-01-18, 16:51
Sorry om jag kapar tråden lite... Men idag såg jag en våg på clas ohlson som påstods kunna väga totalvikt, vattenvikt, fettvikt och muskelvikt skilt för sig... Hur i helsike kan vågen veta vad som väger vad på kroppen... Billig var den inte heller, gick lös på 100 euro (ca 900 riksdaler) :) ... Bluff- eler hi-techvåg? Nån som vet?

King Grub
2005-01-18, 16:52
Bioimpedans.

hammerchest
2005-01-18, 16:59
Det där tolkar jag som att den funkar... Har du lust att förklara "bioimpedans" lite närmare? :confused:

King Grub
2005-01-18, 17:13
Man mäter kroppssammansättningen genom svag ström som skickas genom kroppen och mäter motståndet. Hör väl inte till de tillförlitligaste metoderna, i alla fall inte hemmaprodukter.

Glen
2005-01-18, 17:13
Det där tolkar jag som att den funkar... Har du lust att förklara "bioimpedans" lite närmare? :confused:



Har forskat lite kring det där med bioimpedansvågar för hemmabruk (skrev en post här bland annat) och folk verkar rörande överens om att såna vågar för hemmabruk är värdelösa, det krävs dyra prylar som dom har t.ex. på sjukhus.

Markus H
2005-01-18, 17:34
Sorry om jag kapar tråden lite... Men idag såg jag en våg på clas ohlson som påstods kunna väga totalvikt, vattenvikt, fettvikt och muskelvikt skilt för sig... Hur i helsike kan vågen veta vad som väger vad på kroppen... Billig var den inte heller, gick lös på 100 euro (ca 900 riksdaler) :) ... Bluff- eler hi-techvåg? Nån som vet?


Köpte en sådan till mina päron i Jul-Klapp... mest för en kulgrej .

Så jag har provat den ett gäng med gånger. jag tycker att den verkar helt opålitlig, men det som är roligast är siffrorna den ger mig. Vikt 73kilo (då vägda jag inte mer) fett 15.6% vatten 65% muskler 45%.... hur kan man vara över 100% det fattar jag inte...

King Grub
2005-01-18, 17:36
(då vägda jag inte mer) fett 15.6% vatten 65% muskler 45%.... hur kan man vara över 100% det fattar jag inte...

Både fett och i synnerhet muskelmassa innehåller vatten.

Markus H
2005-01-18, 17:40
Både fett och i synnerhet muskelmassa innehåller vatten.


Joo det vet jag jhu men ... ok.. (varför är min favvo smiley borta? "hammare i huvvet")

King Grub
2005-01-18, 17:43
Joo det vet jag jhu men ... ok.. (varför är min favvo smiley borta? "hammare i huvvet")

Då är det väl inget konstiga siffror? Om din kropp totalt innehåller 65% vatten så finns ju detta i både fett- och muskelprocenten där. Det är ju inget du skall slå ihop.

Markus H
2005-01-18, 17:48
sa jhu det ... hammare i MITT huvve.... tro inte att jag vågar diskutera med dig ... *yourock*

King Grub
2005-01-18, 17:52
Här är den:

:smash:

:smash:

Vi kan ta varsin, eftersom jag inte begrep vad du menade. :D

tunnis
2005-01-18, 19:19
Inte bra ide att väga sig en gång i veckan bara, blir för osäkert.
Bättre att väga sig varje morgon nyppissad o klar, köra in i Excel eller annat verktyg och räkna trender.