handdator

Visa fullständig version : spänsten


Fyrkantig_njure
2005-01-18, 09:27
jadå, det var visst dags igen, Jag kör mycket spänstövningar nu, i skolan, har fått lediga timmar av min Spec. Idrotts lärare i vår idrottshall..har tillgång till vikter, frågan??: Är det egentligen bra att köra spänstövningar med "extra" vikter? förbättrar det något utöver det vanliga??

Spänstig = Snabbare på att springa???

Thony
2005-01-18, 09:28
Kanske förbättrar spänsten ? *flex*

Maaattias
2005-01-18, 09:55
Spänstigare= snabbare svar: JA

För att bli spänstigare krävs fler explosiva muskelfibrer och får du fler sånna blir du också snabbare på korta streckor!

Bengan
2005-01-18, 22:52
När jag friidrottade körde vi ofta hopp med vikter. Bra resultat på spänsten men sabbade tyvärr min rygg för evigt.

Lycka till

z_bumbi
2005-01-19, 10:32
Är det egentligen bra att köra spänstövningar med "extra" vikter?

Det beror på hur tränad du är innan du börjar med det och hur tunga vikter du använder. Jag skulle aldrig köra spänstträning med vikter utan att ha blivit instruerad av någon som verkligen kan.
OBS! Inte bara någon som har kört mycket själv utan någon som vet vad det handlar om.

förbättrar det något utöver det vanliga??

Det kan göra det, beror mycket på i vilken övning du använder dig av vikter hur utförandet ser ut och om du är tillräckligt grundtränad för att köra så.

Spänstig = Snabbare på att springa???

Till viss del överförbart även om det nog oftare är teknikträning som ger omedelbar effekt.

Lucas
2005-01-19, 13:37
har kört spänst lite spänst idag med basketen. blev ett upplägg maxhopp. dutta bollen i plankan, lägga i. (man måste hoppa MAX för att klara av det)
sen höll en lagkoimpis i en då man hoppade. kändes bra
sen som vanligt teknikträning, hoppa, pendlingsrörelser.


gör inte som en fotbollsspelare gjorde för nån vecka sen i gymmet. stå och försöka köra knäböj med hopp på alldeles för mycket vikt. (såg riktigt hur det gjorde ont i ryggen) han tappade balansen och ramlade. skivstången flög iväg å höll på å sänka lite folk. skitstabilt

Mccartney
2005-01-19, 14:36
fotbollspelare....verka inte kunna mycket om hur man tränar......

spänst träning med vikt....gäller att man är bra grundtränad i rygg,benen.

Finns så många olika hopp som är lika bra som hopp med extra vikt. Prova istället Häckhopp.stå längd,upphopp plint,hopp mellan plintar.ner hopp från plint,mångsteg m.m

Däremot är det bra om man har kört tunga knäböj direkt efter köra vristhopp med en skivstång på axlarna.

Lucas
2005-01-19, 19:43
nja. men jag kan inte klandra dom efter jag har hört deras tränare.

dom hävdar att bodybuilders har så stora muskler för att dom tränar med många reps och låga vikter *rolleyes*

sen vill dom inte lyssna på då man försöker hjälpa dom och säger bara "MEN MIN TRÄNARE HAR SAGT!" ungefär



annars. det fanns någon journal med någon som körde mycket spänst/explosivitetsträning här på brädan. vad hette han?

z_bumbi
2005-01-19, 19:49
det fanns någon journal med någon som körde mycket spänst/explosivitetsträning här på brädan. vad hette han?

Droog

Fyrkantig_njure
2005-01-20, 11:51
okejj, jag kör själv knäböjj med hopp och vikt, har ungefär 5 Kg på stången, sedan kör jag utfall med ca 10 Kg beroende på hur trött jag är...men ni menar att det är bättre att göra som jag kör på specialidrotten i skolan = Hoppa över häckar, plintar etc???

cez
2005-01-20, 12:50
Har också kört mycket spänstträning med basket, upphopp, grodhopp, hoppa på ett ben sen byta, tåhävningar MEN undrar ifall typ vadpress/lårcurl också förbättrar spänsten eller blir musklerna bara större? känns inte som coleman har så värst bra spänt även fast han är saftig i vadpressen

Bengan
2005-01-20, 14:43
Det ger otroligt bra att köra spänsthopp med vikter!!!! Får mer tryck i hoppen, som gamal trestegshoppare vet jag
Vill bara säga det, men som komplement till vanligt traditionell spänstträning!
kör hopp med skivstång både djupa och med bara vaderna.
Men ta det försiktigt, jag vet vad som kan drabba dig

kampsporttjej
2005-01-20, 19:48
Finns så många olika hopp som är lika bra som hopp med extra vikt. Prova istället Häckhopp.stå längd,upphopp plint,hopp mellan plintar.ner hopp från plint,mångsteg m.m.

håller helt och hållet med! upphopp på plint, grodhopp, allt sådant. skutta
uppför trappor...
jag tror på att träna spänst utan extra vikter. vikter kan, som sagt, vara skadligt!